Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door Hermes »

Wie heeft ervaring met een navigatie die dat exact aangeeft. Heb inmiddels al 2 boetes gehad. Het vervelende is dat je niet weet welke borden gehanteerd worden. In ieder land is dit wel anders. Heb contact met garmin gehad maar mijn navigatie garmin 560 wordt daar niet naar updated.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Navigatie die mij uit de LEZ houdt. Low Emission zone.



Bericht door Sandor Gora »

Ik heb Sygic op een tablet draaien. Waarschuwt hartgrondig bij nadering milieuzone.
Het blijft natuurlijk ook zelf opletten; als er gisteren eentje bijgekomen is, staat die nog niet op de kaart.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door TestCase »

Ook iGO op onze tablet waarschuwt, dat is in te stellen, maar daar moet je niet te veel op vertrouwen want de navi's houden geen rekening met de eisen van de LEZ.
Iedere milieuzone heeft andere verboden, voertuigen met EuroX of jaartallen of brandstof of.....
Je wordt dus generiek gewaarschuwd maar je moet zelf bepalen/weten of je er in mag, of niet.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door EasyBee »

Totdat de auto's volledig zelfrijdend worden, zul je zelf naar buiten moeten blijven kijken en op moeten letten. Daarna moet die auto dat maar lekker zelf oplossen. Oh nee, je blijft als mens uiteindelijk aansprakelijk voor wat die machine onder jou toezicht/leiding deed/doet.

Als vandaag, vanwege smog of iets dergelijks, de borden omgedraaid worden en een inrijverbod geactiveerd wordt voor bepaalde vervuilende voertuigen, staat dat van vandaag op morgen niet in je navigatiesysteem. Die worden 2 tot 4 keer per jaar geupdatet. En kun je in TomTom of Garmin de milieuklasse van je voertuig ingeven? Ik dacht het niet. Met de camper rijden we milieuklasse -1 dus mogen we nergens in, maar met de elektrische auto mogen we overal weer wel in.
Blijft over actieve verkeersinformatie, maar die kun je ook niet filteren op voor welke milieuklasse het voor jou van belang is. Je moet voorlopig nog een hele tijd zelf blijven opletten, wat daar buiten voor jou van belang is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Arnor
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door Arnor »

Aanvullend kan de app Green-zones je helpen. Daar kun je in ieder geval zien waar je LEZ's kunt verwachten.
roma
Berichten: 4582
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Navigatie die mij uit de LEZ houdt. Low Emission zone.



Bericht door roma »

Sandor Gora schreef:
zo 05 nov 2023, 9:30
Ik heb Sygic op een tablet draaien. Waarschuwt hartgrondig bij nadering milieuzone.
Dat ga ik eens opzoeken op mijn Sygic. Op elke versie?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door dedruivenplukker »

Daarom heb ik vaak extra navigatie mee:
kaartlezen.jpeg
kaartlezen.jpeg (94.81 KiB) 1351 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door LMC591A28JTD »

Let op met die rare Engelsen. Wij waren met de Tesla in Londen en reden enkele malen de ULEZ in en uit, de Ultra Low Emission Zone. En ik kreeg prompt drie boetes thuis.

Wat bleek? Ik had me van tevoren moeten aanmelden en dan was er geen probleem geweest. Nu kreeg ik drie boetes omdat ik met een vervuilende auto in de Ulez gereden zou hebben.

Ik heb schriftelijk bezwaar gemaakt en een ambtenaar in Londen gesproken. De boetes zijn uiteindelijk kwijtgescholden, omdat ik kon aantonen dat mijn Model S 'zero emission' heeft, dus geen verbrandingsmotor heeft. Blijven rare jongens die Engelsen....

Hetzelfde geldt overigens voor de Dartford Tunnel en Dartford Bridge. Eerst aanmelden en betalen en dan pas rijden. Je mag ook nog op de dag zelf betalen, maar anders onherroepelijk een boete. Geef mij dan maar de Franse tolpoortjes, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Ik heb mijn auto later voor de LEZ en ULEZ aangemeld en kreeg deze tekst terug:

Thank you for your application to register your vehicle with us.

We can confirm that this vehicle meets the required standards, is exempt from the scheme or is subject to a 100% discount. This means you will not need to pay a LEZ charge to travel in the zone. You will still need to pay the Congestion Charge and the Ultra Low Emission Zone charge (if applicable to your vehicle) if you drive in the zone, or you will receive a Penalty Charge Notice.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door AadenAnke »

Och dat is toch niet zo raar? Bij onze Belgische zuider buren moest je tot een jaar of 3 terug je als Nederlander ook van te voren registreren anders volgde ook daar vandaan automatisch een boete! De tijd dat er een dame of heer naar plaatjes zat/zit te kijken is echt voorbij een slimme camera vergelijkt met een digitaal bestand en sta jou Tesla er niet in dan volgt geheel automatisch de boette

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door Marco Polo »

Binnen de EU dan :wink:
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door hurktoilet »

Arnor schreef:
zo 05 nov 2023, 12:08
Aanvullend kan de app Green-zones je helpen. Daar kun je in ieder geval zien waar je LEZ's kunt verwachten.
Pas op: deze app wordt gemaakt door een bedrijf dat woekerwinsten maakt met de doorverkoop van milieuvignetten.
De laatste tijd niet gecheckt, maar ik heb ze er in het verleden regelmatig op betrapt dat ze in Frankrijk gebieden aanmerkten als milieuzone die helemaal geen milieuzone waren.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Navigatie die mij uit de LEZ houdt. Low Emission zone.



Bericht door Sandor Gora »

roma schreef:
zo 05 nov 2023, 15:26
Dat ga ik eens opzoeken op mijn Sygic. Op elke versie?
Ik heb versie 22.4.7. Instelling bij VOERTUIG - Emissiecategorie - Euro5.
Afgelopen reis in Duitsland gebeurde het wel dat-ie begon te waarschuwen, maar eenmaal bij het betreffende bord aangekomen, mocht ik er met mijn Duitse sticker toch gewoon in rijden.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Navigatie die mij uit de Low Emission Zone (LEZ) houdt?



Bericht door Mickel Moen »

Ik gebruik Waze.
In Waze kun je invoeren waar je wel in mag.
IMG_9075.jpeg
IMG_9075.jpeg (50.43 KiB) 1231 keer bekeken
De stickers en voor Brussel heb ik voor ik meen 5 jaar toegang aangevraagd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Navigatie die mij uit de LEZ houdt. Low Emission zone.



Bericht door TestCase »


Sandor Gora schreef:
roma schreef:
zo 05 nov 2023, 15:26
Dat ga ik eens opzoeken op mijn Sygic. Op elke versie?
Ik heb versie 22.4.7. Instelling bij VOERTUIG - Emissiecategorie - Euro5.
Afgelopen reis in Duitsland gebeurde het wel dat-ie begon te waarschuwen, maar eenmaal bij het betreffende bord aangekomen, mocht ik er met mijn Duitse sticker toch gewoon in rijden.
Maar alleen deze instelling zal denk ik niet in alle gevallen voldoen, het blijft opletten.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie