Micro Modular Stealth Camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Jan en Simonne »

Dank jullie wel! :thumbup:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door VNK »

@StealthCamper

Ingenieus bedacht houtwerk en inbouw, hulde!

Je afwerking laat inderdaad nog wat aan de wensen over. Het is aan jou om daar op een manier mee om te gaan dat je zelf tevreden bent. Ook ik, had een hekel aan verf en andere smeerbare prut. Maar zoals Hermine ook al uiteenzet, het is echt de moeite waard om het 'correct' te doen. Ik vind het inmiddels een mooi klusje wanneer je de tijd pakt, want de resultaten zijn geweldig.

1. Schoonmaken/ontstoffen voordat je schuurt, anders schuur je vuil in de naden welke niet hecht op verf
2. Schuren met K180. Doe het snel, alles even aanraken. Met schuurmachine is tof. Random orbit sanders zijn nóg toffer.
3. Ontvetten met hoogwaardige ontvetter. Koop een blik van 5L bij een industrieboer en een doos poetslappen bij toolstation OID. Was ze uit of gooi ze weg na gebruik.
4. Grondverf/primer. Dunne laag met de juiste roller. Je kan altijd een tweede keer gaan. Pak hier de tijd voor. Avondje rollen, kacheltje paar uur aan. volgende dag verder.
5. Ontstoffen
6. Schuren met 180. Wederom snel, 'gewoon even' de ruwe zooi eruit
7. Ontvetten met de juiste reiniger.
8. Laklaag 1. Dun aanbrengen, je moet hier echt geen interesse hebben in dekking. Je moet hoe dan ook een tweede laag doen.
9. Ontstoffen
10. Schuren met een hogere korrel om de vezels af te breken welke omhoog komen tijdens behandelen. 240 is een mooie. Zelf gebruik ik abranet schuursels, ze zijn het waard.
11. Ontstoffen
12. Ontvetten.
13. Tweede laag lak. Als dit dekkend is, laat je het hierbij. Anders herhaal je vanaf stap 9.

Succes met je mooie project!
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Bedankt voor de uitleg, maar het zijn vrees ik parels voor dit zwijn. Dit is zo typisch iets dat ik wel zou moeten weten en eigenlijk weet ik dat ook wel, maar ik heb er gewoon echt geen zin in en dus doe ik alsof ik het niet weet ;-)
Ik heb ooit custom high-end speakers gemaakt en daarbij heb ik veel beter mijn best gedaan met primer en schuren. Niet dat ze echt goed gelukt zijn maar van ver zijn ze prachtig en vooral: ze klinken geweldig :-D
Kortom: ik ben zo'n typische kerel die echt bijna niets geeft om het uitzicht, maar vooral geïnteresseerd is in de techniek. Zo loop ik bijvoorbeeld ook in m'n vrije tijd bijna altijd met (timmer)werkbroeken rond (inclusief kniepads), omdat ik dus enkel denk aan "hoeveel handige zakken heb ik?" en niet aan "hoe modieus ben ik?".
Al jullie goede raad komt in mijn geval te laat, want de grootste delen zijn dus al geschilderd.
Wat ik wel ga doen, denk ik nu ik dit alles lees, is de belangrijkste vlakken zoals de bovenkanten eens licht opschuren en dan een tweede laag op zetten. Gaat afhangen van hoeveel verf ik over heb maar dat zou moeten lukken.
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door HoK »

Ik herken deze situatie, zelf ook nooit geduld gehad voor schilderwerk. En dat moet je er helaas wel voor hebben :-? . Enige toevoeging die ik kan geven hierin is dat grondverf stom klinkt maar stiekem best zinvol is. Ik vond het eerst ook maar overbodig, maar het heeft daadwerkelijk meerwaarde.

- Goedkoper als lakverf
- Dikker als lakverf dus je verzadigt het hout eerder met verf
- Bouwt een wat zachtere, maar dikke en goed schuurbare laag op (dus het scheelt tijd omdat je gauwer een mooi vlak oppervlak hebt om te schilderen)
- Bij verschillende kleuren hout (ook ik recycle wel eens een plank/balk die langer heeft gelegen) een uniforme kleur waarop je schildert

Anyway. Als het dan wel een keer goed gaat dat schilderen is het ineens ook echt leuk om te doen. Ontvetten moet je met waterbasis verf wel voor het schuren doen. Anders poets je de potentiele vette laag in je hout.

Zo'n project als jij nu hebt leek mij eerst heel gaaf, maar vanwege mn lengte toch maar niet gedaan. Wel leuk om m zo te volgen!
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Het afwerken is afgewerkt :)

Afbeelding

Achteraf zag ik dat er op de pot verf "geen primer nodig" stond. Toen begon het mij te dagen dat ik die verf 10 jaar geleden inderdaad ook zonder primer op de parterretrap van m'n zoon z'n kamer had gezet en dat dat dus bij deze verf de bedoeling is. Op de één of andere manier had ik dat blijkbaar onderbewust onthouden. Bleek ook dat (goeie) verf perfect 10 jaar kan blijven staan in een (ongeopend) blik. Goed om weten.

De kleinere onderdelen passen trouwens ook allemaal in de twee grote elementen zodat ze handig kunnen opgeborgen worden.

Afbeelding

De centrale batterijbox past heel nipt in de kofferbak. Hij ziet er zo wat raar uit want dit is de onderkant, waarin gaten zijn gemaakt voor verluchting van de batterij. Rechtop past hij nét niet, hoewel dat eigenlijk wel bedoeld was in het design, maar gelukkig maakt dat dus niet uit aangezien het zo wel past.

Afbeelding

Nu volgt er nog een extra fase zonder nummering: de garage-fase. Bedoeling is om alles tegen het plafond van de garage op te kunnen bergen, tussen en net boven de rails van de garagepoort. Daarvoor liggen er in de laatste foto al wat touw, katrolletjes en snelbinders gereed.
Zonder goeie bergplaats ervoor zou mijn vrouw nooit akkoord geweest zijn, dus dat onderdeel bedenken was ook deel van dit project ;-)
Bovendien is het (als het lukt) de perfect plaats. Niet alleen omdat we een relatief hoog plafond hebben daar, waardoor die halve meter plaats boven de rail niet benut werd, maar vooral omdat het dan ook zo dicht mogelijk bij de koffer van de auto opgeborgen wordt en we dus zo weinig mogelijk gaan moeten trekken en sleuren om de camper in te bouwen of uit te halen.
Dat alles zal wel moeten wachten, want eerst ga ik dringend een gat in het dak van mijn huis moeten dichten, waardoor er tijdens de hevige storm vorige week water op onze keuken liep :-$
Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Jootje87 »

Liggen beide modules bij jou gewoon los in de bus? En die plank ertussen zorgt er dan voor dat het stil blijft liggen?

Of zie ik je bevestiging over het hoofd?
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Een paar bladzijden terug staat een foto van de onderkant en de bevestiging. Mijn auto is de lichte vrachtwagen versie met laadvloer en sjorogen, die ik weggehaald heb waardoor er M8 draad onderaan overbleef. Aan de onderkant van de zij-elementen heb ik verzonken bouten voorzien. Beide elementen staan vast met 2 bouten en dan zijn ze nog eens met elkaar verbonden via de batterijbox. Staat echt wel stevig zo :-)
Zonder die bouten onderaan staat het trouwens ook vrij stevig hoor, aangezien het zo nipt past dat het eigenlijk zichzelf op z'n plaats houdt, maar voor de zekerheid en de veiligheid heb 'k 't toch maar met bouten verankerd.
Jootje87
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 nov 2023, 17:10

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Jootje87 »

Oh ik zie het nu inderdaad, zeker overheen gekeken...Maarre...ziet er goed uit :thumbup:
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Nog enkele extraatjes toegevoegd de laatste dagen. De grote elementen hebben nu een handvat aan de achterzijde om beter han(d?!)teerbaar te zijn tijdens in- en uitladen en dan vooral voor het exacte moment waarop je in- of uitstapt, omdat je dan veel comfortabeler met één hand kan tillen.

Afbeelding

Het opbergvak onder de zitbank heeft geen lade en dus heb ik er een deurtje voor gemaakt. Het werd er ééntje in twee stukken, aangezien het anders te lang werd om volledig open te kunnen doen en een opbergvak waarvan de deur maar half open kan is eigenlijk maar een half opbergvak :-)

Afbeelding
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door martijnoes »

Erg tof gemaakt hoor! Ben benieuwd hoe het je zal gaan bevallen!
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Dit weekend heb ik de camper nog eens volledig ingebouwd, ook om 'm gewoon eens afgewerkt op z'n plaats te kunnen zien, maar vooral om de bevestiging van de zitbank te kunnen meten en maken.

Afbeelding

Dit was de eerste keer dat ik klinkmoeren gebruikte en ik heb ze geplaatst zonder speciale klinkmoertang. Het was nog een beetje zoeken naar hoe exact en ééntje liep mis. Die werd dan weer uitgeboord en vandaar dat er één bout M8 is en de rest M6.
De gebruikte grendel is een standaard lange deurgrendel die ik wat verbogen heb om mooi te passen en aan 't eind wat duct tape er rond voor bescherming van 't hout, minder gerammel en zo blijft hij ook strak zitten eens vastgezet.

Afbeelding

De linker rugleuning steunt nu tegen een viltje, de rechter houdt de linker vast en er tussen zit nog een viltje en dan wordt de rechter zelf op z'n plaats gehouden met de grendel. Ik ben er ook al even wat mee gaan rijden en het geheel rammelt zo totaal niet. Mission accomplished dus :D
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2216
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Tof man! :cheers:
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Ondanks stevige virale infectie probeer ik de afgelopen dagen wat voortgang te boeken met het opladen van de power station via de auto.
Daarover kan ik alvast dit zeggen:

Afbeelding

Die dingen zijn serieus irritant. Ten eerste: wie vond het een goed idee om ze zo diep in het dashboard te steken en dan nog met allerlei stekkers en kabels er voor? Echt totaal irritant om er aan te kunnen werken. Dat zou veel beter kunnen en je zou bijna denken dat ze het met opzet doen zodat mensen niet eens proberen om er iets aan te veranderen.

Afbeelding

Ik had een kabel gemaakt om aan te sluiten, maar ik had mij beter eerst geïnformeerd voor ik dat deed, want blijkbaar zijn er dus vier soorten zekeringen en dus paste mijn systeem helemaal niet.

Afbeelding

Die stekkers zijn "regular" en het moesten er van het type "mini" zijn. Ok, alweer iets geleerd. Positief blijven ;-)
Tweede probleem met car fuse boxes: blijkbaar doet iedereen zomaar wat en is het zeer moeilijk om correcte documentatie te vinden. Enkele van de houders op mijn zekeringkast zijn leeg en je zou denken dat je daar dus stroom kan krijgen, maar nee: ondanks dat er wel metalen contacten in zijn, blijkt er nooit stroom op te staan. Ik vind wel handleidingen van mijn type auto (is niet makkelijk want heel veel verschillende sub-modellen) maar geen enkele van de schema's die ik vind klopt 100% met mijn exacte zekeringen. Van een aantal fuses staat er bij waarvoor ze dienen maar van de helft vind ik helemaal niets. Ik ben dan maar begonnen met ze zelf in kaart te brengen.

Afbeelding

Er zijn dus 3 soorten zekeringen: altijd aan, geschakeld door contact en dan ook nog geschakeld maar met vertraging na uitzetten contact. Ik heb ze dan 1 voor 1 verwijderd om te weten waarvoor ze dienen. Zo vond ik enkele zekeringen (F22 en F15) die voor zover ik het voorlopig weet nergens voor dienen. Lijkt me raar dat ze er in zitten als ze niets doen, maar op dit punt verbaast niets mij meer wat betreft autozekeringen. :bang:
Ik ga morgen werken en rondrijden zonder die fuses en eens zien of ik iets mis. Indien ze echt niet nodig zijn, kan ik hopelijk daar m'n benodigde geschakelde stroom aftappen.
Indien er iemand op het forum meer inzicht kan verschaffen in deze materie dan hoor ik het graag :)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tranny »

Een zekeringhouder is gewoon een standaard ding wat voor vele types en uitvoeringen gebruikt wordt, en aangezien niet elk model/uitvoering dezelfde opties en accessoires heeft kan de indeling en functie van betreffende zekeringplek ook weer anders of zelfs ongebruikt zijn.
Persoonlijk zou ik niet eens met die standaard zekeringhouder aan het wijzigen of bijpluggen gaan, maar gewoon een eigen zekeringhouder erbij gaan plaatsen waar je alle zelf bijgeplaatste dingen (koelkast, extra verlichting, powerstation enz.) op aansluit.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie