Micro Modular Stealth Camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Hallo allemaal, nieuw lid hier.

Onlangs ben ik geïnspireerd geraakt door het kijken van wat video's over kleine campers en camperboxen. Na wat opzoekwerk en rondbladeren op onder andere dit forum, begon het idee vorm te krijgen en kwam ik tot een plan dat hopelijk perfect zal zijn voor mijn behoeften. Aangezien ik ook graag zelf bouw en veel leer van anderen die bouwen, lijkt het mij leuk om mijn avontuur hier stap voor stap te loggen.

Het plan gaat als volgt:
Micro: het moet passen in mijn Peugeot Partner bestelwagen, die ik ook voor m'n werk gebruik.
Modular: het moet relatief makkelijk in-en-uit te halen zijn en de onderdelen moeten zo veel mogelijk ook apart nuttig zijn.
Stealth: hoe minder opvallend langs de buitenkant, hoe liever.
Camper: slapen voor 1 of 2, koken, bergruimte en voor mij is een degelijke koelkast belangrijk omdat ik histamine intolerant ben.

Het is dus de bedoeling om zo weinig mogelijk vast in m'n auto te installeren en zeker niet om 'm te laten keuren als camper. Het enige dat definitief aan het voertuig zelf zal veranderen is een dakventilator en daarvoor kocht ik al een Maxxfan Dome Plus:
https://www.maxxair.com/products/fans/m ... 00-03810W/
Specifiek de zwarte want m'n auto is ook zwart en stealth is dus de bedoeling :-)
Voor energie heb ik een Xtorm Power Station 1300 aangeschaft:
https://www.xtorm.nl/products/power-sta ... ack-orange
Deze zal ook zeer handig zijn voor tentvakanties met het hele gezin en er is ook een 100W zonnepaneel bij. Oorspronkelijk dacht ik zelf een huishoudaccu systeem te knutselen en aan te sluiten op de autobatterij, maar dit ding is veel handiger en ook voor andere scenario's inzetbaar. Het enige nadeel is dat hij via de 12V stekker minder snel zal opladen tijdens het rijden, maar ok dat is dan maar zo.
Als "koelkast" koos ik voor deze Hyckes Hycooler Life 30:
https://www.hyckes.com/product/hycooler-life-30/
De keuze daarbij was beperkt, omdat de dimensies nu eenmaal specifiek in mijn design en mijn auto moeten passen. Hij moest groot genoeg zijn, maar zeker niet te hoog en liefst ook stil genoeg want ik ga er dus recht boven slapen.

De eerste brainstorm zag er zo uit:
Afbeelding
De bedoeling is om onderaan plastic opbergbakken te zetten die we nu ook al gebruiken om mee op reis te gaan. Daarboven komen dan lades van IKEA, specifiek de lage Maximera keukenlades in 60x37 en 40x37. Het houtwerk wordt multiplex.

Enkele dagen later evolueerde het tot dit:
Afbeelding
In dit finale design komen er twee lades onder de keuken en 1 lade die aan de achterdeur opengaat en waarop dan een tafelblad kan gelegd worden om eventueel buiten te koken. Ik maakte ook een "cut list" en ben ondertussen al wat panelen aan het zagen, maar dat gaat nog wel even duren want dat gebeurt enkel in de vrije tijd na 't werk en mijn tools zijn slechts een cirkelzaag, een alu rij en wat lijmtangen. Indien er iemand dit zou willen nabouwen en de exacte cut list wil, vraag gerust en dan stuur ik ze door.

Dat is dus het plan. Foto's van het eigenlijke bouwen zullen volgen eens er verder aan gewerkt wordt.
Alle opmerkingen, kritiek of hints zeker welkom :thumbup:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19187
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Aloys »

Ik heb ook altijd gebouwd met multiplex, maar ik zou nu populierenplex gebruiken. Het is mooi materiaal (licht van kleur) maar bovenal licht van gewicht!

In mijn eerste "stealthcamper", een VW-busje op grijs kenteken, kreeg ik er een tweede (start)accu bij cadeau, een gebruikte. Aangesloten via een eenvoudig scheidingsrelais op de startaccu hebben we daar jarenlang plezier van gehad. Kosten: enkele tientjes. In jouw geval, met die compressorkoelbox, had ik gekozen voor bijv. een 100Ah AGM-accu met een scheidingsrelais. De goedkoopste oplossing...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tonic »

Ik heb vaker van deze plannen voorbij zien komen. Maar hou er rekening mee dat bij de meeste voertuigen van deze afmetingen het aanwezige tussenschot niet verwijderd mag worden. Grijs kenteken eisen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Is dat zo? Vroegah, mocht je in zo'n Partner grijs kenteken een half hoog tussenschot hebben in NL. Is dat veranderd? (scheelt namelijk enorm in mogelijkheden) En uit welk jaar komt de Partner? Het eerste model is iets kleiner dan de huidige.

Verder denk ik dat je plannen al aardig in elkaar zitten. Het laden via 12V uit de auto moet je echt meteen goed aanpakken. Maak een directe dikke kabel van je startaccu naar deze unit op de Anderson input, voldoende gezekerd direct bij de startaccu. Geen idee of er stroom kan teruglopen bij dit apparaat, dus anders een scheidingsrelais/cyrix ertussen. Via de sigarettenaansteker is absoluut geen goed idee. Die stekker verbinding is waardeloos en je laad met max 10A. Je accu in deze box zal rond de 100Ah zijn, dus reken uit. 10uur rijden voor een volledige lege accu.

Verder weet ik niet welke kratten je wilt gebruiken, maar laat alles wat in consumentenwinkels wordt aangeboden links liggen. Zoek naar Euronorm kratten. Die zijn stevig genoeg om meer dan één vakantie mee te gaan.

Koken zou ik niet te moeilijk doen. Gewoon zo'n koffer gasstelletje van Campinggaz of de Action.

Succes en houdt ons op de hoogte :cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door kampo »

Leuk en al goed over nagedacht !
Onlangs heb ik meegewerkt aan 2 verschillende transit custom L1H1. Die zijn zelfs iets groter. Dus hierbij ook een paar algemene bedenkingen...

Wat mij bij projecten op micro campers opvalt is dat ze niet lang meegaan.
De gebruiker wilt na wat reis ervaring al snel een (iets) grotere camper.

Ook blijkt een kleinere camper bijna even veel te kosten als een grotere. Sterker nog het puzzelen is moeilijker en de inbouw is complexer want je wil zelfs de laatste cm nuttig gebruiken.

Je krijgt bij verkoop, in vergelijking met een grotere zelfbouw, minder geld terug van je investering.

Maar verder...gewoon doen !
Groeten Kampo
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tonic »

DucatoDolf schreef:
vr 27 okt 2023, 9:17
Is dat zo? Vroegah, mocht je in zo'n Partner grijs kenteken een half hoog tussenschot hebben in NL. Is dat veranderd? (scheelt namelijk enorm in mogelijkheden) En uit welk jaar komt de Partner? Het eerste model is iets kleiner dan de huidige.
Hier staat uitgelegd wanneer je een laag tussenschot mag hebben en wanneer een compleet dicht tussenschot. https://www.autoweek.nl/kentekencheck/k ... ogle.nl%2F

Een laag schot als het dak van de laadruimte minimaal 25 centimeter hoger is dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder. In de andere gevallen volstaat een laag schot.
Een compleet dicht schot of een laag schot mag NOOIT verwijderd worden! Dit mag alleen bij grote bestelwagens.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tranny »

Dat tussenschot mag rustig verwijderd worden mits je het personenauto tarief mrb gaat betalen, dat tussenschot is puur een fiscaal ding wat enkel aanwezig moet zijn om in Nederland te voldoen aan de fiscale eisen voor een bestelauto.
Voor de RDW is en blijft het gewoon een bestelauto als er geen tussenschot in zit, maar voor de fiscus wordt het zonder dat tussenschot echter een personenauto.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Micro: het moet passen in mijn Peugeot Partner bestelwagen, die ik ook voor m'n werk gebruik.
Modular: het moet relatief makkelijk in-en-uit te halen zijn en de onderdelen moeten zo veel mogelijk ook apart nuttig zijn.
TS wil dus niet omkeuren naar kampeerwagen en ik gok ook niet naar het minstens 2x zo dure personenauto tarief alleen om tussenschot te verwijderen.

@Tonic
Mij lijkt de belastingdienst zelf de beste bron dus hier vinden we het:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting

Nu was de oude Partner/Berlingo goedgekeurd als zijnde Bestelauto met verhoogd dak (combi's). Dan is dus alleen een vaste wand van minimaal 30cm vereist. In praktijk kon je de rugleuning van de bijrijdersstoel dan klappen en was dat tussenschot lager dan die rugleuning. Een ladder of bed kon je dan dus door laten steken in de cabine. (overigens heb ik nooit begrepen hoe ze dan aan die 25cm hoog dak boven deur van chauffeur kwamen)

De oude partner met rek achter bestuurder wat volgens mij niet verplicht was.

Afbeelding

Ik kan geen nieuw model Partner vinden met laag tussenschot, dus misschien is er dan toch wat veranderd?
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tonic »

DucatoDolf schreef:
vr 27 okt 2023, 15:01
Ik kan geen nieuw model Partner vinden met laag tussenschot, dus misschien is er dan toch wat veranderd?
Daarom meld ik het maar even.
Die 25 cm is niet zo moeilijk te meten. Je doet het portier open dan meet je op de meest gunstige plaats de afstand tussen het portierrubber aan de bovenzijde en het dak van de laadruimte. Meer dan 25cm geeft laag schot. Minder dan 25cm geeft dicht schot
roma
Berichten: 4583
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door roma »

Ik had in 1997 mijn Berlingo geïsoleerd. Aan de linkerkant een bak met klapdeksels. Rechts konden er nog 2 fietsen naast. Op de camping decfietsen eruit, rechts had ik losse deksels, even hoog als de neergeklapte voorstoelen. Luchtbedden erop en we konden prima slapen. Koken met campinggas. Ventileren dmv de voorraampjes iets omlaag. Voor langer verblijf zetten we een tentje op.

Oh ja, ik heb het nooit stealth genoemd of micro-modular. Het bleef gewoon een Berlingo met multiplexbakken. Ik dacht bij het lezen van de topictitel aan heel wat bijzonders, maar het gaat om een simpel autootje dat als “stealth” echt niet harder gaat of mooier wordt.

Minister Bos maakte een eind aan het gebruik door grijs kenteken om te zetten in geel of andersom. Wegenbelasting ging ineens omhoog van iets van €200 naar €700. Ik heb mijn Stealth maar weg gegeven.
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tonic »

tranny schreef:
vr 27 okt 2023, 14:15
Dat tussenschot mag rustig verwijderd worden mits je het personenauto tarief mrb gaat betalen, dat tussenschot is puur een fiscaal ding wat enkel aanwezig moet zijn om in Nederland te voldoen aan de fiscale eisen voor een bestelauto.
Voor de RDW is en blijft het gewoon een bestelauto als er geen tussenschot in zit, maar voor de fiscus wordt het zonder dat tussenschot echter een personenauto.
Dit klopt. Op buitenlandse sites zie je hele mooie kleine campertjes zonder schot e.d. Maar door de Nederlandse belasting regeltjes zijn die hier commercieel gezien niet rendabel. je moet dan de volle mep houderschapsbelasting gaan betalen. dat weten een heleboel mensen niet voordat ze aan zoiets gaan beginnen daarom meld ik het maar even.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Het beste is sowieso een lange variant van deze auto's te nemen. Die hebben een langere laadruimte waardoor je je bed er ook fatsoenlijk in zou kunnen laten liggen zonder in de cabine terecht te komen.

Ben benieuwd naar het bouwjaar van TS z'n Partner.
Overigens is een modulaire ladebak ook ideaal voor het werk. Zeker ook omdat Euronorm kratten en machine koffers dezelfde maten hebben. Euronorm kratten voir de camping en voor het werk.

Ik heb nu grote Euronorm kratten voor de klus en wil hier ook modulaire ladeblokken voor onder mijn bed maken ipv de houten laden die gruwelijk in de weg zitten met klussen.

Overigens is dat hele stealth idee nonsens. Heb het al eerder aangegeven. Maar ik was het eerder okk van plan, totdat ik op mooie overnachtingsplekjes busjes tegenkwam. 1+1=2. Die staan niet op die plekjes om de riolering te repareren. :mrgreen:

Zeker met een luchtafvoer op het dak ben je enorm herkenbaar als 'camper'. Maar verder is het natuurlijk hartstikke leuk om in je auto zo min mogelijk gaten te zagen en 'm een beetje origineel te houden;daar niet van 8-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19187
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door Aloys »

@Tonic: een Peugeot Partner of iets dergelijks, geel kenteken op benzine, zal toch niet zó duur zijn in de wegenbelasting?

Is een VW-busje op benzine trouwens ook niet heel betaalbaar, qua wegenbelasting? Een dieselbusje kost ca. € 1300/jaar voor particulieren, dan kost benzine amper de helft denk ik. Een VW-busje biedt zóveel meer mogelijkheden om in te bouwen, veel meer ruimte...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2220
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Voorbeeld MRB :
Nieuwe model weegt 1269kg
Per kwartaal kost dat aan MRB voor een particulier
Grijs kenteken diesel €116
Grijs kenteken benzine €308
Geel kenteken diesel€385
Geel kenteken benzine €193
(en dan heb ik nog geen LPG genoemd)

Grijs kenteken ondernemer €106

Een VW Transporter is groter en een VW Crafter nog groter. En dan kun je ook nog naar een MB Actros kijken. 8-)

Maar voor een beetje rondtoeren en casual camping gebruik met tent kun je heel lang plezier hebben aan een Partner. Vooral als je de auto zelf niet helemaal aan bonken zaagt zodat hij nog als besteller te verkopen is.
Plaats reactie