TV zonder schotel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jeancasa
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 sep 2023, 12:25

TV zonder schotel?



Bericht door jeancasa »

goedemorgen
We zijn van plan om de schotel te verwijderen van de Hobby.
We willen graag in Europa tv kijken op een andere manier, we lezen van alles over sticks en chromecast etc.
Wie heeft voor ons de bruikbare tip, oh ja de telefoons zijn iphones en de thuis provider is KPN.
Kpn kunnen we ontvangen op de telefoons en ipad.
Kunnen we bijvoorbeeld npo1 ook streamen naar de tv in de camper, uiteraard ook in het buitenland?
alvast hartelijk dank,,,,,,,,,
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31994
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: tv zonder schotel



Bericht door Bob Diesel »

Heb je geen dekking, blind spots bij de gsm ontvangst
En dat is nog in zeer veel landelijke omgevingen ih buitenland
Heb je ook geen tv via je data abonnement

Dus ligt het gedeeltelijk aan je bestemmingen
En anders , gewoon via de satelliet schotel

Bezint eer je begint ,,,,,, met verwijderen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11131
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: tv zonder schotel



Bericht door Zwerfsteen »

Precies wat Bob zegt, er zijn best veel blind spots in Europa.
In Frankrijk bijv. waren er plekken waar ik soms niet eens kon bellen.
Er zijn best enthousiaste verhalen te vinden van mensen die zonder schotel tv kijken.
Waarom probeer je het niet eerst met de oplossingen die hier vast nog komen en ook hier te vinden zijn, terwijl je de schotel gewoon laat zitten, dan heb je in ieder geval nog BVN.
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op zo 22 okt 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: tv zonder schotel



Bericht door TestCase »

Lees eerst dit eens
https://www.kpn.com/televisie/online-tv-kijken.htm

En dit
https://www.kpn.com/beleef/blog/overal- ... tv-app.htm

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: tv zonder schotel



Bericht door myway »

De tv zou smart moeten zijn of je moet hem smart maken.
Daarbij kost tv kijken veel mb’s
Nou wordt er wel eens geroepen ik heb onbeperkt maar dat is dan in Nederland.
Er is geen enkele provider die onbeperkt in het buitenland heeft.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: tv zonder schotel



Bericht door FrankdB »

jeancasa schreef:
zo 22 okt 2023, 9:59
Wie heeft voor ons de bruikbare tip, oh ja de telefoons zijn iphones en de thuis provider is KPN.
Omdat het nogal afhangt waar je precies zult verblijven, ben ik het eens met het advies je schotel nog even te laten zitten.

Daarnaast zou ik beginnen met een Google chromecast (vooropgesteld dat jullie TV een HDMI port heeft) . Dat is een investering van een paar tientjes. Je hoeft niet eens de meest recente met Google TV kopen al hoewel dat wel voordelen heeft. Een Chromecast V3 werkt prima en kun je voor 20 euro oppikken op Marktplaats.

Hiermee kun je de KPN TV app streamen naar de TV en heb je voor de rest even niks nodig: het werkt in NL en overal waar je verbinding goed genoeg is.

Het geeft je de gelegenheid om wat te experimenteren en het systeem te leren kennen.

Je zult misschien merken dat je telefoon niet altijd voldoende verbinding heeft. Dan kun je een mifi router aanschaffen. De Huawei 818 is populair maar er zijn anderen van bijvoorbeeld Netgear of TPLink. Dat geeft vaker een werkbare verbinding.

Als het allemaal bevalt, dan kan de schotel eraf.

Frank
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: tv zonder schotel



Bericht door pwhooftman »

myway schreef:
zo 22 okt 2023, 11:57
De tv zou smart moeten zijn of je moet hem smart maken.
Daarbij kost tv kijken veel mb’s
Nou wordt er wel eens geroepen ik heb onbeperkt maar dat is dan in Nederland.
Er is geen enkele provider die onbeperkt in het buitenland heeft.
Op onze afgelopen trip door Tjechië, stukje Oostenrijk en Duitsland heb ik voor het eerst geëxperimenteerd met TV kijken via Internet. Het grootste probleem bij zo'n rondreis is de dure data. Bij kijken op je laptop of telefoon kun je vaak de kwaliteit van de stream naar beneden bijstellen, en dat moet je echt doen want anders verbruik je 1 tot 2 GB per uur. De 'unlimited' abonnementen zijn in het buitenland allemaal tóch limited, 50GB is het absolute maximum voor de Nederlandse abonnementen.
In de apps voor op de Smart TV zelf kun je vaak de kwaliteit van de stream vaak niet regelen, en vaak werken die ook niet in het buitenland, tenzij je een vpn activeert.
Ik maakte één keer mee dat ik weliswaar wel voldoende 4G signaal had, maar de zendmast te druk was en kijken niet mogelijk was.

Kortom, haal de schotel er nog niet af, maar probeer eerst de nieuwe manier (internet) uit voordat je de oude manier (schotel) opgeeft. Ik denk er zelfs over de de schotel van mijn vorige camper die ik in de schuur heb liggen weer op het dak te plaatsen, ik heb hem toch...
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: tv zonder schotel



Bericht door FrankdB »

myway schreef:
zo 22 okt 2023, 11:57
Er is geen enkele provider die onbeperkt in het buitenland heeft.
Dat is waar. Er zijn verschillende oplossingen hiervoor:
  • je staat veel op campings waar de wifi goed genoeg is (zeldzaam)
  • je kijkgedrag is zodanig dat je bundel van je Nederlandse provider groot genoeg is
  • je koopt een Nederlandse prepaid sim met EU internet bundels - wij gebruiken zelf Vodafone Unlimited (*)
  • Je koopt een lokale, buitenlandse simkaart - zelf geen ervaring mee
(*) De Vodafone unlimited heeft een Fair Use Policy van 2 Gb/dag buiten NL in de EU. In de afgelopen vier jaar nog niet meegemaakt dat die grens gehandhaafd werd. Maar dat is natuurlijk geen garantie.

Frank
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: tv zonder schotel



Bericht door Schovie »

Ga niet streamen vanaf je telefoon via chromecast, maar zorg voor een android.tv of google.tv stick waar je apps zoals npo, kijk, rtlx of nlziet op kan installeren.
Maak op je telefoon een hotspot aan waarmee je met de stick verbinding maakt.
Hou de kwaliteit van het beeld zo laag mogelijk. Hoe lager de resolutie des te minder gb je verbruikt. Op onze tablets kijken wij naar NLZiet met een resolutie van 540p. Op onze FHD TV met een resolutie van 720.
In het buitenland kan je ook data simkaarten kopen. Zorg dan dat je beschikt over een mifi of 4g router.
De commentaren over geen dekking moet je met een korreltje zout nemen. Het zal een keer voorkomen, maar dat geldt ook voor een schotel wanneer het satelliet signaal gehinderd wordt door bomen.
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 901
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: tv zonder schotel



Bericht door ekruijsse »

Pas nog paar weken door Frankrijk getuft en bik LeClerc sim kaart gekocht met 210 Gb voor een maand (zonder verder abonnement) Deze in oude extra telefoon en die als hotspot gebruikt. Probleemloos ieder avond gekeken op tablet en laptop, via de app van onze thuisprovider Delta. Kosten 23,95 waarin 5 euro voor de simkaart die trouwens in de winkel keurig werd geïnstalleerd en geactiveerd 👍
Eugene
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: tv zonder schotel



Bericht door pwhooftman »

Schovie schreef:
zo 22 okt 2023, 12:18
Ga niet streamen vanaf je telefoon via chromecast, maar zorg voor een android.tv of google.tv stick waar je apps zoals npo, kijk, rtlx of nlziet op kan installeren.
In de NL Ziet app en ook in de Caiway app op de android tv of google stick zelf kun je de streamkwaliteit niet instellen, op de tablet en telefoonversies kan dat wel (360p, 480p, 720p, etc.). In NLZiet kun je alleen kiezen tussen 'hoge kwaliteit' Ja of Nee.

Edit: op de Chromecast 4K kun je op de Chromecast zelf de resolutie wel instellen, bijvoorbeeld 480p of 720p, wist ik niet. NLZiet werkt in heel Europa zonder VPN gedoe, maar de app van je eigen provider (Ziggo, Caiway) etc. zal wel gaan klagen dat je niet met je eigen netwerk verbonden bent, tenzij je een vpn activeert.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op zo 22 okt 2023, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: tv zonder schotel



Bericht door pwhooftman »

FrankdB schreef:
zo 22 okt 2023, 12:16
[
[*]je koopt een Nederlandse prepaid sim met EU internet bundels - wij gebruiken zelf Vodafone Unlimited (*)

(*) De Vodafone unlimited heeft een Fair Use Policy van 2 Gb/dag buiten NL in de EU. In de afgelopen vier jaar nog niet meegemaakt dat die grens gehandhaafd werd. Maar dat is natuurlijk geen garantie.

Frank
Ik heb de Prepaid Vodafone Unlimited de afgelopen weken meermaals gebruikt. Elke keer als de 2GB werd bereikt stopte de verbinding, daarbij moet ik wel aangeven dat ik hem alléén in het buitenland gebruikte. Nadeel is ook dat je de bundel elke week moet heractiveren, en als de bundel afloopt gaan de kosten over op het normale tarief van 0,05 euro per MB, en dat betekent dat je restant tegoed in no-time naar 0 gaat. Dus nooit meer tegoed laden dan nodig om een unlimited bundel te activeren. Dat aflopen van de bundel is in de Vodafone app niet zichtbaar om precies 00:00, maar enkele uren daarna. Maar in die uren gaat verbruik al wel tegen het normale tarief, dus zette ik de dataverbinding maar uit om 23:55, om vervolgens de volgende ochtend eerst een nieuwe weekbundel te kopen en de dataverbinding weer te activeren. Al met al toch nog veel gedoe, en voor mij een bevestiging dat roaming in Europa gewoon nog niet goed geregeld is.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: tv zonder schotel



Bericht door FrankdB »

Dat van dat activeren en het leeglopen van de bundel kan ik bevestigen. Wij zetten ook router uit op de laatste avond van de bundel.

Voor ons op een drieweekse vakantie een kleinigheid maar ik kan mij voorstellen dat als je voor maanden weg bent, dat je daar flauw van wordt.

Frank
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: tv zonder schotel



Bericht door FrankdB »

Schovie schreef:
zo 22 okt 2023, 12:18
Ga niet streamen vanaf je telefoon via chromecast, maar zorg voor een android.tv of google.tv stick waar je apps zoals npo, kijk, rtlx of nlziet op kan installeren.
Waarom zou je dat niet doen?

Daarnaast als je gebruik wilt maken van je Ziggo of KPN televisieabonnement heb je niet veel keuze. Tenzij je de VPN route wilt gaan.

Frank
Plaats reactie