Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Dag allen,

Op de planning staat het ombouwen van een l3h2 ducato/boxer/jumper. Nu heb ik al veel uitgewerkt: begroting, stroomplan (nog wat vragen over), lichtplan, water, indeling. Bijgevoegd foto’s van de tekeningen, de ronde ‘kast’ is een voorraadkast/douche.

Nu heb ik een aantal vragen, maar ik zal ze wel per onderdeel stellen, zodat het overzichtelijk blijft. Dus eerst maar eens de douche ;) Hiervoor had ik het plan een geiser aan te schaffen, maar ik lees enorm verschillende berichtgeving of dit slim/veilig is. Wie kan mij hierbij helpen? Of doe ik er beter aan om een boiler te kopen, bijvoorbeeld Truma b10? Maar deze is ook op gas dus ik snap nog niet helemaal wat het verschil is. Plus, een boiler heeft geen instant warm water. Omdat ik ook in de winter redelijk offgrid wil kunnen staan, heb ik geen toegang tot onbeperkt stroom en zal het dus wel gas moeten worden.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie het met grijswater doen in de winter? Ik wil namelijk permanent in de bus gaan wonen (voor wintersport/klimmen), maar met een grijswatertank onder de bus heb je het probleem dat het kan bevriezen. Is er een oplossing om een grijswatertank in de bus te plaatsen? Hoe het water omhoog moet komen vanuit de douchebak loop ik in mijn gedachten tegenaan. Of is er iemand met een mooi innovatief idee?

Bij voorbaat dank voor het lezen en reageren.
Groetjes!
Bijlagen
IMG_0058.jpeg
IMG_0058.jpeg (160.22 KiB) 1794 keer bekeken
IMG_0057.jpeg
IMG_0057.jpeg (154.14 KiB) 1794 keer bekeken
IMG_0056.jpeg
IMG_0056.jpeg (150.14 KiB) 1794 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

Mooie tekeningen. Maak in het vervolg ff printscreentjes;)

De keuken lijkt nu 60cm diep. Dat is in een bus vrij diep. Ik zou de kookplaat draaien en voor 40-50cm diepte max gaan.

Niks mis met geisers, maar de meeste slechte voorbeelden bestaan uit geisers die totaal ongeschikt zijn om in een camper te bouwen. Veel boilers voor campers zijn daar speciaal voor gemaakt. Er zijn zeker ook gasboilers. En misschien ook geisers wél geschikt voor campers. Enne, een boiler geeft wel degelijk instant warm water. Juist veel sneller dan een geiser. Alleen het water in de leiding ná de boiler verlies je maar. Terwijl bij een geiser de boel echt eerst moet opwarmen. De warmtewisselaar moet echt wel even in het vuur hangen voordat je water op temperatuur is. Daar verlies je m.i. meer water mee dan een boiler.

Grijs watertanks moet je isoleren en verwarmen tegen het bevriezen met een warmtemat. Of je laat er een kleine leiding van de verwarming langs lopen. Er zijn mensen die de grijs watertank in de bus bouwen. Je hebt dan een grotere vuilwaterpomp nodig. Wel gaat allemaal dit ruimte vreten. Terwijl een tank redelijk goed te isoleren is.
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Ik zat op mijn laptop en had alleen deze foto’s, het ontwerp stond op een iPad.
De keuken is inderdaad 60cm diep. Dit heb ik zo gedaan, zodat ik veel werkruimte in de keuken heb en ook een grote wasbak kan plaatsen om makkelijk kleding in te wassen. Misschien dat ik er nog 5 cm vanaf kan halen.

Betreft de geiser, kun je bij Obelink een indoor geiser kopen voor 300 euro in tegenstelling tot een boiler die 700 euro kost. Een 12 volt boiler lijkt mij niet geschikt want in de wintermaanden zal de stroom schaars zijn. Nadeel lijkt mij ook dat je een boiler altijd hebt aanstaan en je veel gas/electra verbruik hebt.

Ook voor de elektramat ben ik bang dat dat erg veel stroom trekt. Ik zou namelijk 4 dagen offgrid willen kunnen zonder dat de zonnepanelen stroom opwekken (slechte winterdagen). Als ik een 200Ah lifepo4 heb en ca. 50Ah per dag gebruik en daar ook nog een elktramat en boiler op komen ga ik dat nooit redden. Ik weet dus zelf gewoon niet wat goede opties zijn…
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door walda »

Of elders douchen en in de camper gewoon met een teiltje en washandje. Scheelt heel veel ruimte en techniek.

Succes en plezier met het ontwerp.

Walter
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Een teiltje is zeker de makkelijkste optie, maar als je op afgelegen plekken bent en elke dag sport is het wel fijn om zo nu en dan te douchen :)

Momenteel is de douche een beetje een hoofdpijndossier in het uitdenken van de bus. Vandaar dat ik jullie hulp hierbij vraag.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door walda »

Op afgelegen plekken kan je natuurijk ook buiten douchen als dat kan met het weer. Wij hebben zo een oppomp douch ding, opvullen met water en in de zon of bijvullen met warm water, gaat prima. Je zou kunnen overwegen om een sanitair tentje mee te nemen voor als het weer echt te koud is. Het blijft behelpen, maar een douch in je bus is heel veel gedoe naar mijn idee.

Walter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door PaulBng »

Waarom is dat gedoe?

Mijn vorige buscamper was ook een L3H2. Dwarsbed achterin, en een natte cel. Douchen ging prima.

Nu een L4H2 met lengte bedden. Rest het zelfde. Gebruik de douche regelmatig en ik vind het geen gedoe....
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door walda »

Als je in de vries kou en met weinig zon 4 dagen wil vrijstaan op afgelegen plekken dan heb je dus een uitdaging (gedoe).

Walter
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Douche
Zo’n oppompdouche kende ik nog niet, maar het liefst heb ik het als een normale douche aangezien het voor permanente bewoning wordt. Daarbij denk ik dat een geiser beter bij mij past dan een boiler omdat ik die direct naast de douchekabine (in het keukenkastje) wil plaatsen.

Voor de afvoer had ik opeens een ander idee: geen grijswatertank voor de douche, maar een 20 liter emmer die het water opvangt. Dit kan ik daarna zo weggooien aangezien ik toch geen gebruik maak van shampoo’s. Dan zal ik onder de gootsteen gewoon een kleine grijswatertank moeten installeren.

Elektra
Nu kom ik bij een volgend puntje, de elektra. Ik heb op mijn begroting 2x een 170wp zonnepaneel staan, ca. 170 euro per stuk met en Victor mppt 100/30. Nu zie ik dat er ook zat mensen zijn die een 405wp (130 euro) zonnepaneel installeren. Nu dacht ik dat dat niet zomaar omdat er die een te hoog voltage hebben, klopt dit, of kan ik die zo op de Mppt aansluiten.

Daarnaast heb ik een elektraschema gemaakt. Ik heb nog niet bekeken welke zekeringen en kabeldiktes ik zal moeten gebruiken. Ik ben eerst eigenlijk benieuwd of het schema wat ik nu heb klopt, koppen alle aardingen die geplaatst zijn?
En ik zie veel mensen gebruik maken van een Victron lynx. Is het echt 150 euro extra waard ten opzichte van 2 simpele verdeelstrips?
Bijlagen
IMG_0044.jpeg
IMG_0044.jpeg (170.93 KiB) 1596 keer bekeken
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door PJD »

Ik heb zo'n 425Wp huispaneel er op liggen, deze heeft een spanning van 42,2 volt en dat gaat prima, de Victron mag volgens mij max 100volt binnen krijgen, dus ,het kan makkelijk.

Nu.krijgen we nog veel berichten van voor en tegenstanders van die grote panelen, ik heb er vooralsnog geen problemen mee, ligt stevig, zakt niet door en met rijden trilt niet van het dak af.Afbeelding
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door L4H3 »

Ik heb al 7 jaar een groot huispaneel op de camper liggen. Geen problemen mee.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8967
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door kampo »

Leuk project !
Je bent al aardig gevorderd met je plannen maar ik sta graag even stil bij de basis.

Daarom wil ik je eerst even een paar structurele vragen stellen.

Waar wil je landen...
- met je uitrusting budget >10k of >20k of >30k
- met autonomie dus 4 dagen, dat is heel veel duurder als 2 dagen natuurlijk.
- met comfortniveau op een schaal van 10 ?
- met afwerkingsniveau op een schaal van 10 ?
- hoeveel uur wil je er zelf aan werken als je beseft dat dit bv tussen de 500 en de 2500 varieert, dus meer als 1 jaar en zelfs 2 jaar...als je hoog innzet. Heb je zoveel tijd, energie en ervaring?
- hoeveel en wat voor werken ga je uitbesteden ?
- ga je innoverende zaken bedenken of zoals de meesten hier vooral goede en beproefde ideen van anderen gebruiken. Zonder ervaring is innoverend een ramp trouwens.
- wil je hem volledig volgens de geldende reglementering bouwen of interesseert zo iets je geen kl...?

Een L3H2 blijft een kleine camper als die voor permanente bewoning gedacht is. Dat lost al een deel van het probleem op want in een L3H2 past niet alles in.
Als voorbeeld een keukenblok van 60cm, een douche en warm water. Als je die zaken er wel inzet dan vallen andere zaken weg. Welke laat je dan thuis ?

Natuurlijk staat het je vrij om je eigen goesting te doen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door MarceldeHoog »

De afvoer van de geiser levert meestal problemen op. Zelf heb ik uitgebreid onderzocht wat de mogelijkheden zijn, en ben voor onze situatie op electrische boiler uitgekomen.

Voor jouw situatie zou ik een gas boiler aanraden. Deze hebben een afvoer aan de zijkant, met een aansluitset. Een geiser is simpelweg in een buscamper niet goed (veilig) aan te sluiten naar mijn idee.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Excuus voor mijn late reactie, ik had een drukke week. Enorm bedankt voor alle reacties en meedenkers!

@PJD & L4H3
Dank, dan kan ik dus gewoon een DEMCG paneel erop leggen van 435WP. Het scheelt gewoon een enorme bak met centen ten opzichte van die kleine paneeltjes met minder WP en meer kosten.

@Kampo
Even een stapje terug dus.
- Ik wil de ombouw onder de 10.000 houden. Conform mijn begroting moet dat te doen zijn. Ik kan wel een keer een kopietje delen van mijn begroting maar die heb ik flink gedetailleerd gemaakt waardoor ik er vertrouwen in heb de meeste kosten te hebben meegerekend. Daarnaast probeer ik ook veel tweedehands materialen te regelen. Gister bijvoorbeeld een gaskookplaat opgehaald, verder heb ik al een douchekraan, keukenkraan, wasbak en een stuk armaflex liggen.
- Comfort en afwerking moet natuurlijk wel goed zijn, maar dat kan voor dit geld niet het beste van het beste worden, maar ik doe mijn best om het huiselijk te maken.
- Ik kan de bus bij mijn ouders op de oprit kwijt. Mijn vader heeft al het gereedschap wat nodig gaat zijn en een dosis ervaring. Mijn ervaring is een stuk minder maar we gaan hem samen bouwen. Ik heb geen plan om bepaalde werken uit te besteden, volgens mij is alles zelf goed te doen, of zie ik iets over het hoofd?
- Het zullen vooral al eerder uitgewerkte ideeën zijn en alles zal ook volgens de regels moet zijn, het moet wel veilig zijn.

@MarceldeHoog
Dit heb ik wel wat vaker gelezen maar ik kan nooit echt lezen waarom mensen nou echt geen geiser erin willen stoppen. In principe is het gewoon die geiser ophangen en daarna een pijpje naar buiten? Waarom is dit niet veilig aan te sluiten?
Plaats reactie