Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

Elke omvormer gebruikt stroom als deze aan of standby staat.
Bekijk de technische specificaties van dergelijke producten goed. Vaak ook in een datasheet beschreven zoals bij Victron :https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf
Nullast is 8 Watt, dat is 8W/12V=0,7A. Dit model heeft ook een ecomodus waarbij het sluipverbruik 0,6 Watt. Dat scheelt. Maar dan kun je dus ook niets gebruiken op 230V.

Bij de Ective is er ook een Ecomodus, maar dat betekend heel wat anders dan bij Victron. Bij Victron betekend de Ecomodus als ik het goed begrijp een stand-by modus, waar bij geen gebruik de omvormer in een slaapstand gaat en dus minder sluipverbruik heeft. Bij Ective betekend Ecomodus dat het omvormer gedeelte uitgaat als het omschakelapparaat (stekker aan de walstroom) in werking treedt. Het sluipverbruik zal op dat moment natuurlijk ook niet aanwezig zijn op de accu. Denk ik. Zou ik in de praktijk eens moeten checken.


Die roest is nu nog te overzien. Zou ik de wagen niet voor laten staan. Goed behandelen en conserveren. Bij mij is de hele hoek gewoon weg, dat is andere koek :-?
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Dank voor jullie tips rondom de roest. Helaas kwam ik later achter nog iets ergere roest en toen ik in de bus stond en de deuren dicht deed bleken de achterdeuren best wel te kieren. Dat betekende dat ik zou kunnen isoleren wat ik wilde, maar er toch koude lucht naar binnen zou komen. Ik moet dus helaas op zoek naar een andere bus, maar dat is nou eenmaal zo.

Tevens wil ik toch voor een l3h3 gaan ivm met mijn lengte en niet een l3h2 zoals in de titel staat ;)

Betreft de acculader zal ik ze allemaal dus nog even wat meer in diepte moeten gaan bekijken. Wat ik hieruit wel duidelijk krijg is dat ik een schakelaar in de bus wil hebben waar ik makkelijk bij kan om het 230v systeem volledig te ontkoppelen, zodat er geen sluipverbruik is.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

Busdeuren die niet kieren zijn onvindbaar. Dat is overdreven :wink: , maar hoe erg is het? Niet iets wat een beetje bij te stellen is? Enfin je zoekt al iets hogers. Goed dat je niet meteen iets koopt.

Je kunt je 230V circuit gewoon uitschakelen door de omvormer uit te doen. Dan is er geen sluipverbruik. Vaak zit er wel iets van een afstandsbediening/schakelaar bij. Bij Ective bijvoorbeeld koop je die los. Is gewoon een klein controle paneeltje aan een draad verbonden met de omvormer. Geeft summiere info over de batterijcapaciteit en zit een schakelaartje op.

Prik je de walstoom aan dan gaat een omvormer met omschakelautomaat uit en gaat alleen het laadgedeelte aan. Maar sluipverbruik is dan überhaupt geen probleem meer. Of je moet per afgenomen Watt moeten betalen :lol:

Vaak zitten er 2 230V uitangen op een stevige omvormer. Eventueel maak je 2 circuits. 1 Voor super urgente dingen die je soms gewoon even aan moet laten en 1 voor alle overige.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22975
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door PaulBng »

Mijn bus deuren kieren ook, omdat er ooit een fietsenrek aan de rechter deur heeft gehangen. De rechter deur is iets vervormd, en ik denk niet dat je dat recht krijgt. Ikheb het ook niet geprobeerd. Zou niet weten hoe

Zomers maakt dat niet uit.
's Winters hangt er een isolatie gordijn aan de binnenkant voor de deuren. Geen tocht meer
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Nee maar als ik de bus van binnen dicht deed en het dus donker was in de laadruimte, zag ik langs ongeveer de halve lengte van de deuren dat er licht naar binnen kwam. Dat leek mij toch net iets te veel tocht dan een klein stukje waar wat koude lucht naar binnen kan komen. De deuren waren ook flink beschadigd dus ik verwacht met een bus die nettere deuren heeft dit probleem minimaal te kunnen houden. Het heeft overigens geen haast om een bus te kopen, dus ik kan nog even wachten tot de juiste voor mij te koop komt.

Omvormer
Oke, omvormer uitschakelen is dus prima te doen, dan moet ik alleen nog voor mijzelf een keuze gaan maken of ik voor bijvoorbeeld Ective ga, of dat ik voor Victron ga. Momenteel zit ik krap in de tijd, dus ik kan nog niet echt een keuze maken, gelukkig heb ik toch nog geen bus en hoeft dat ook nog niet :-B
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22975
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door PaulBng »

Of die bus met andere deuren....
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Dag allen,

Ik ben weer terug van mijn reis door Azië en weer flink opzoek naar bussen. Hopelijk kan ik binnenkort de juiste bus vinden en beginnen met bouwen :)

Nu viel mij vandaag iets op. Als de bpm wordt berekend dan is dat 37,7% staat op internet. Alleen op de website van de RDW is dat niet het geval, zie foto. Dat is is slechts 24%. Moet ik bij de aanschaf rekening houden met de bpm zoals in de afbeelding staat of moet ik zelf rekenen met 37,7% en dan is de bpm ca. 18.700 euro?
Bijlagen
Screenshot_20240316_170144_Chrome.jpg
Screenshot_20240316_170144_Chrome.jpg (55.18 KiB) 504 keer bekeken
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door L4H3 »

Mijn deuren kieren ook een beetje als ik de deur op een normale manier dicht smijt. Maar als ik de deur boven aan hard dicht druk is de kier weg.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Hermine »

Om te berekenen wat je aan BPM zal gaan betalen kijk je i.e.i. niet naar de gegevens die RDW je toont, maar moet je uitgaan van wat de Belastingdienst hier over zegt:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Je ziet daar dan ook de aftrekkingstabel die je hanteert om aan de hand van de leeftijd van je voertuig te bepalen wat je aan BPM kwijt zult zijn.
Zoek voor meer informatie ook zeker nog eens goed op dit forum, want is volgens mij al heel wat over geschreven.
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Dankjewel, betekend dat dat de bpm voor een bedrijf anders is dan voor een particulier? Want wat zegt die bpm die op de website van de belastingdienst staat dan?

De forfaitaire tabel ken ik inderdaad. Ik zit vooral nog even uit te zoeken met welk bruto bpm bedrag ik moet rekenen en dat is blijkbaar dus niet 12.000 maar 18.000, voor een bus van 50.000 nieuwwaarde? Dit kon ik niet echt vinden op het forum.
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Hermine »

Ik denk dat je nu even vergeet dat de catalogusprijs die je bij RDW ziet inclusief BTW en BPM is. Als je die er uit haalt en terugrekent klopt het BPM bedrag daar wel hoor.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

Inderdaad. BPM en BTW worden allebei over de 'fabrieks' prijs berekend. Dus niet dubbel op.

Voor BPM: €11918/37,7%=€316,13
€316,13*100%=€31612,73 = fabrieksprijs/bruto

Voor BTW:€31612,73*1,21=€38251,40
€38251,40-31612,73=€6638,67

Voor consumentenprijs (ter controle):
Brutoprijs+BMP+BTW=
€31612,73+ €11918+€6638,67=50169.4
Dit klopt dus niet met de gegevens van de RDW, dus kijken we naar het BTW percentage. Het is een wat oudere bus dus zeer waarschijnlijk was destijds het percentage 19%. Dan wordt het even samen gevat:
€31612,73*1,19=37.619,15
37.619,15-€31612,73=€6006,41

Opnieuw het totaalbedrag:
€31612,73+€11918+€6006,41=49537,15

Dit klopt nog steeds niet dus kijken we naar het BMP percentage. Ik bekijk de website van de belastingdienst en daar staat het volgende:
Bpm-tarief voor een bestelauto of kampeerauto (2010 tot en met 2023)
Soort motorrijtuig % netto-catalogusprijs Trek af Tel op
Bestelauto of kampeerauto (geen dieselmotor) 37,7% € 1.283 € 0
Bestelauto of kampeerauto (met dieselmotor) 37,7% € 0 € 273

Die €273 zal het verschil maken. Nog eens de rekensom er op losgelaten:
€11918-€273=€11645
€11645*0,377*100%=30.888,59=bruto/fabrieksprijs
30.888,59*1.19=36.757,43
30.888,59*1.21=37.375,20
36.757,43+11645=48,402,43
37.375,20+11645=49.020,20

Oké, ik maak ergons een foutje gok ik. Kom er straks op terug.
Edit: ja tuurlijk de €273 moet ik er nog bij optellen. Snel kijken wijst op het 21% BTW tarief.
€49020,20+€273=€49293,20. En aangezien je van de belastingdienst altijd mag afronden naar bedragen zonder decimalen kom je op de €49294 exact 88I
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Rob vd S »

Hoi Campah,
Leuk en herkenbaar draadje. Ik ben ook maanden op zoek geweest naar een bus en heb ook heel wat gepuzzeld m.b.t. de inbouw.

Ik herken jouw argumenten. De bus heb ik uiteindelijk in Duitsland gekocht. Een L4H3. Die hoogte is heerlijk, dus ik snap jouw voorkeur voor een L3H3.

Ik heb wel voor die geiser van Obelink gekozen. Mijn camper is nog niet af, dus heb ik hem nog niet vaak gebruikt. Maar het werkt tot dusver prima. Je moet je wel verdiepen in de afvoerpijp en luchttoevoer, maar het is te doen. Mijn inspiratie hierbij was de camper van Wout van Aken (zie draadje op dit forum). Het plaatsen van een boiler lijkt me wel een stuk makkelijker.

Voor de elektra heb ik ook gekozen voor een ruime installatie en die heb ik al wel veelvuldig gebruik. Ook tijdens het klussen. En dat bevalt uitstekend. De componenten waren van Chinese makelij en niet eens zo heel duur. Ik ben gegaan voor een 2500W omvormer, 3 125 Ah accu's en een 405 Wp zonnepaneel. Verder laadt de accu tijdens het rijden en desnoods via walstroom. Dat laatste heb ik alleen in december 1 keer nodig gehad. Maar ik camper nog niet en gebruik alleen stroom tijdens het klussen. Mijn bus staat buiten, dus laadt hij na een weekendje weer 5 dagen lekker op, zelfs met dat k weer van de afgelopen 'winter'.

Dit zijn de spulletjes die ik gekocht heb:
https://nl.aliexpress.com/item/40004836 ... pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... 04570962_2
https://nl.aliexpress.com/item/10050044 ... 48LYY0tjhd

Je kan het nalezen in mijn zelfbouw draadje:
viewtopic.php?t=8480200&start=112

Ik moet daarbij wel toegeven dat ik inmiddels voor de inbouw al wel boven de 10k zit, nu ongeveer 13k. Daar zit dan ook ieder schroefje en boortje bij. Al dat kleine spul tikt nog best aan en had ik op duidelijk minder begroot. Maar ik ben nog niet klaar. Het schiet wel op. Dus verwacht ik in de buurt van 15k uit te komen. Elektra was een flinke hap daaruit. Ook omdat ik dit als enige heb laten doen.

Succes met de keuzes en de bouw. Dat is al een heel avontuur.
Laatst gewijzigd door Rob vd S op vr 22 mar 2024, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Enorm bedankt voor de hulp en de berekeningen! Geeft veel duidelijkheid en nu snap ik het. @DucatoDolf, wat een werk heb je er in gestopt :)

@Rob, ik zal jouw draadje eens gaan doorlezen. Ik ga zelf niet voor een geiser maar zal voor een hotfill boiler gaan, dit gaat makkelijker voor mij zijn. En hopelijk voldoet dat aan mijn wensen.
Betreft de stroom ga ik voor 1 paneel van 405 wat en een accu van 280ah. Welk formaat omvormer weet ik nog niet zeker maar gezien de goede ervaringen van anderen zal het waarschijnlijk een Ective worden.

Het gaat zeker een avontuur worden! Zaterdag heb ik een aantal bussen waar ik bij ga kijken dus hopelijk kan ik de juiste vinden en dan mag ik eindelijk beginnen met bouwen. Het nodige materiaal heb ik thuis al staan!
Plaats reactie