Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Wilco898
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 sep 2023, 14:48

Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Wilco898 »

Dag allen!

Mijn naam is Wilco en ik ben samen met mijn vriendin een Citroën Jumper L3H2 aan het verbouwen. We hebben inmiddels een dakrek geinstalleerd voor de zonnepanelen en o.a. surfplanken.

Ik heb een paar vragen omtrent de installatie van de zonnepanelen. Ik wil twee 190 watt zonnepanelen van Solar Power Supply installeren. Deze hebben een L-vormige lijst. Het dakrek heeft aluminium vierkante dwarsbalken.

Ik ben/was van plan om de zonnepanelen met 6 rvs bouten met borgmoeren vast te schroeven op 3 van deze dwarsbalken door gaten te boren in de dwarsbalk. Ik begrijp dat dit het draagvermogen/stevigheid van de dwarsbalk verlaagt, maar er zitten veel verschuifbare dwarsbalken op het dakrek en deze 3 hoeven dan alleen één paneel te dragen.

Ik was benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie nog alternatieve ideeën hebben. Daarnaast ben ik benieuwd of jullie rubberen ringen oid zouden installeren tbv de vibraties en geluid of juist direct op het frame te schroeven.

Alvast bedankt voor jullie reactie!


Wilco
Bezig met de verbouwing van een Citroen Jumper L3H2 (2015)
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Bevestiging van zonnepaneel op dakrek - Citroen Jumper



Bericht door Geert Huizing »

Hoi Wilco,

Het gebruik van RVS bouten op aluminium wordt over het algemeen afgeraden ivm corrosie.

Je zou ook kunnen overwegen om je zonnepaneel met de juiste maat popnagels vast te zetten, deze geven ook een sterke verbinding, en omdat ze van aluminium zijn heb je geen last van corrosie.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2234
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bevestiging van zonnepaneel op dakrek - Citroen Jumper



Bericht door DucatoDolf »

Popnagelen met alu popnagels inderdaad. Een beetje flinke popnagel houdt dat best. De meeste popnagels zijn alu, dat is vrij gangbaar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bevestiging van zonnepaneel op dakrek - Citroen Jumper



Bericht door kampo »

Zijn die dwarsbalken stevig ?

Een zonne paneel van 140x70cm zal je toch beter met minstens 10 of 12 popnagels of schroeven vastzetten.

Normaal schroef je eerst ter versteviging een Alu L profiel tegen de opkant van 35mm. Om de 30 cm met zelf tappers maar wel voor boren.

Plaats hier een schetsje van hoe/wat/waar je dat wilt bevestigen.
Een dakplan ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22985
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Bevestiging van zonnepaneel op dakrek - Citroen Jumper



Bericht door PaulBng »

Foto's...
Gebruikersavatar
Wilco898
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 sep 2023, 14:48

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Wilco898 »

Bedankt voor de reacties!

@Geert Niet nagedacht over eventuele galvanische corrosie, dank voor de tip.

Ik zal in dat geval popnagels gaan gebruiken en nog 1 of 2 balken verschuiven zodat ik 10 bevestigingspunten heb per paneel.

@Kampo Ja wel aardig stevig. Ik (90 kg) kan op één dwarsbalk zitten. Bedoel je dan het vastschroeven van een L profiel tegen de opkant van het zonnepaneel? Daar zit namelijk al een L-profiel (naar binnen toe gericht) met ook al gaten voor bevestiging. Een extra L profiel lijkt mij dan overbodig. Of bedoel je dat je het L-profiel vastschroeft op de aluminium dwarsbalken? In dat geval ben ik benieuwd wat het voordeel daarvan is t.o.v. de directe bevestiging op de dwarsbalken?

@Kampo en Paul, Ik zal dit weekend wat foto's plaatsen en mijn dakplan. Nogmaals bedankt voor de hulp.
Bezig met de verbouwing van een Citroen Jumper L3H2 (2015)
Gebruikersavatar
Wilco898
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 sep 2023, 14:48

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Wilco898 »

Ik heb dit weekend geen foto's gemaakt :bang: dus hierbij een schematisch overzicht van hoe ik de zonnepanelen wil monteren op de aluminium dwarsbalken met popnagels. Is dit oké?
Zonnepaneel installatie.png
Zonnepaneel installatie.png (22.84 KiB) 745 keer bekeken
Dit wil ik dan doen op 4 dwarsbalken per zonnepaneel, ongeveer zoals in onderstaand dakplan.
Camper - Dakplan.png
Camper - Dakplan.png (325.25 KiB) 745 keer bekeken
Bezig met de verbouwing van een Citroen Jumper L3H2 (2015)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door kampo »

Mooie tekeningen en duidelijk :thumbup:

Maar jammer genoeg zal dit niet gemakkelijk/mogelijk zijn.
Hoe wil je van onder boren en de popnagels aantrekken?
Of alles mm wijs opmeten, en demonteren, dat is niet te doen.
Demontage bij eventueel schade is ook al een ramp.

Nee ik zou zijdelings op het solar paneel een alu L profiel van 35 of 40mm hoog en 30 breed gebruiken.
Dus zijdelings vastmaken/boren in het paneel met parker vijzen inox 4,8 x 30 mm (of zelftappers)
en onderaan met een inox M6 bout+moer en ringetje
door iedere dwarsbalk van het imperiaal.
Let op de breedte van 700 wordt dan 760mm.
Maar je wilt ook geen schaduw van je eigen imperiaal...

PS
De meeste van die ZWARTE standaard imperialen zijn uit staal en niet uit aluminium.
Maar we kunnen het niet zien, behalve op je avatar...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Wilco898
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 sep 2023, 14:48

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Wilco898 »

Ja, ik dacht kan met zo'n popnageltang er nog wel tussen, maar demonteren wordt dan inderdaad erg ingewikkeld.

Zou ik dan niet een aantal gaten kunnen voorboren in die dwarsbalken en dan met m6 bouten door de gaten in het binnenwaardse L-profiel van het zonnepaneel? Is iets onhandiger met vast- en losmaken, maar scheelt wel een L-profiel langs beide kanten.
Bezig met de verbouwing van een Citroen Jumper L3H2 (2015)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8972
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door kampo »

Je tekening was mooi.
Voor het uitwerken van de praktische kant kan je nog wat extra ervaring gebruiken.
Verzin gewoon een beter alternatief.
Er zijn verschillende mogelijkheden. Ga voor de betere.
Netjes afgewerkt, laag gestroomlijnd, geen schaduw, demonteerbaar, gemakkelijk te doen
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Wilco898
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 sep 2023, 14:48

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Wilco898 »

Duidelijk, doe ik dat. Bedankt!
Bezig met de verbouwing van een Citroen Jumper L3H2 (2015)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door marjasjaak »

Zou de verbindingen gewoon met rvs bouten vastmaken. En daarna in spuiten met blanke tectyl.
Natuurlijk zal er op den duur galvanische corrosie ontstaan. Heb wat rvs aluminium verbindingen gemaakt en ingespoten met tectyl, ziet er nog als nieuw uit na 4 jaar onder de bus.
En de installatie 1x per jaar controleren.
Sjaak
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51331
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Kroppie »

dan niet enkel achteraf inspuiten maar vooraf, inspuiten, laten drogen, monteren EN achteraf nog eens inspuiten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Wilco898
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 sep 2023, 14:48

Re: Bevestiging zonnepaneel op dakrek Citroen Jumper



Bericht door Wilco898 »

@kroppie en sjaak bedankt voor de tip, ga ik toepassen. Wel alleen daarna ben ik bang, want heb de zonnepanelen dit weekend geinstalleerd.

Ik heb beide bevestigingsmethoden toegepast aangezien ik de gaten voor de bouten in de binnenwaartse L-profiel reeds had geboord. Daarnaast een L-profiel met zelftappers in de zijkant geboord en aan de ene kant de inbus bouten gebruikt die al in de dwarsbalken zaten en aan de andere kant nieuwe gaten geboord. In totaal nu 14 bevestigingspunten per paneel (6 zoals in de tekening hierboven maar dan met bout en 8 in het extra L-profiel). Het lijkt goed vast te zitten
20231008_125645.jpg
20231008_125645.jpg (79.08 KiB) 418 keer bekeken
20231008_125626.jpg
20231008_125626.jpg (96.65 KiB) 418 keer bekeken
Bezig met de verbouwing van een Citroen Jumper L3H2 (2015)
Plaats reactie