Tip: bladderende lak en zelf doen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door roma »

Bladderende lak. Als je er zelf mee geconfronteerd wordt, heb je een lelijk probleem. Mijn Ducato van 2004 kreeg bladderlak boven de voorruit, op de paravan, de beide spatborden en de motorkap. Opnieuw spuiten voor vele duizenden Euro's wilde ik niet. Bij een camperbedrijf waar ik voor een reparatie kwam, had de reparateur een mooie oplossing boven de voorruit: zwarte folie, hetgeen perfect paste bij de rest van de camper.

Afbeelding

Toch geen gezicht. En nog eens erger na een regenbui. Dan lag de lak los op de camper en kon je het er met grote vellen aftrekken. Vorig jaar schuurde ik grote delen weg, liet verf aanmaken en spoot eerst met kleurlak en vervolgens met blanke spuitlak. Resultaat: zeer matig, nevelig en vlekkerig. Ga me niet om de oren oren slaan van: "Je had dit, je had dat, etc. Breng naar de spuiter, etc." Ik probeerde het zelf. Begin van het jaar begon die lak weer te bladderen. Wat bleek: op mijn nadrukkelijke vraag aan de verfmenger of er ook primer op moest, kreeg ik als antwoord: "Niet nodig!" Een volstrekt fout advies. Na mijn klacht vergoedde hij de spuitflessen kleurlak, de blanke lak en ontving er enkele spuitflessen primer bij.

Afbeelding

Met een roterende schuurmachine en handmatig met steeds fijnere korrel verwijder ik de troep en alles wat los zit. Als ik de foto nu weer zie, word ik lichtelijk moedeloos. Waar ben ik aan begonnen? Ik ben geen spuiter.

Afbeelding

Afgeplakt en in een aantal lagen de primer gespoten. Na elke laag licht opgeruwd met korrel 1200.

Afbeelding

Van deze foto weet ik niet meer of ik toen de blanke spuitlak al had aangebracht, maar dit laat wel ongeveer het eindresultaat zien, waar ik niet tevreden over ben. En al die forumprofi's hebben gelijk: blanke lak moet je niet met een spuitfles aanbrengen, dat moet in een spuitcabine. Ik werk in de open lucht en heb een streperig, vlekkerig, nevelig resultaat. Ook op de vele YouTube-filmpjes wordt de blanke lak in een spuitcabine gedaan. Zo laten of niet, is mijn dilemma. In ieder geval beter dan die bladderlak. Het te spuiten oppervlak is te groot. Op mijn proefplaat metaal lukte het uitstekend: mooie glans, geen nevel, maar ja, klein oppervlak.

Op het camperforum lees ik een opmerking van een beroepsspuiter: “Ik word altijd uitgelachen als ik de tip geef om in plaats van blanke spuitlak jachtlak te gebruiken!” Aha, jachtlak, zou dat dan de oplossing zijn? In de schuur heb ik nog een heel oud potje Rambo jachtlak staan, gebruikt voor de merbau keukendrempel. Gewapend met potje en kwast schilder ik op mijn proefstuk een deel met jachtlak: trekt volkomen strak, is snel droog en het glanst. Wat wil ik nog meer?

Afbeelding

Een dag later de stoute schoenen aan getrokken en de morkap gedaan: eerst geaaid met korrel 1200 en dan heel snel, een minuut, met de roller. Het moet snel omdat die lak snel droogt. Ga je er nogmaals met de roller over dan kan je strepen trekken, dus: snel werken.
En enkele dagen later de twee voorspatborden met de roller gelakt. Het resultaat is verbluffend: een mooie spiegelglans. Dat had ik niet durven dromen en ik ben er dik tevreden over. Trouwens, jachtlak kan flink wat hebben, is bestand tegen weersinvloeden en tegen zoet- en zoutwater. Dus waarom niet op de camper?

Afgezien van de vele uren werk, kost deze renovatie me circa 65 Euro voor ronde schuurschijven, schuurpapier, 2 flessen (miskoop)spuitlak en 1 potje blanke Rambo jachtlak.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door Camper-T »

Al laten foto's nooit de details zien, chapeau voor het resultaat en vooral voor de moed om dit zelf te doen.

Overigens heb ik ooit van een meubelspuiter vernomen dat ook zij soms moeite hebben om 2K blanke hoogglanslak perfect te spuiten.
De kans op een stofje of kleine onregelmatigheid zit er altijd in en helaas zie je die vrij snel met de spiegeling van hoogglans.
Wat daar wel eens werd gedaan is 2-3 lagen 2K zijdeglans blanke lak spuiten, daarna polijsten met Commandant en dan in de autowax.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door roma »

Ik gebruikte GEEN 2k-spuitlak, maar de gewone Motip clear varnish / blanke spuitlak. En ik werkte in de buitenlucht. Over een stofje in de lak maak ik me zeker niet druk, zeker als je weet hoe de camper er uit zag met die bladderlak. Ik ben deze topic gestart in de hoop dat een ander er iets aan heeft. "Zal ik het wel of niet doen?"
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 681
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door Eric 1962 »

Ziet er weer een héél stuk beter uit.
Natuurlijk zul je wel een oneffenheidje aantreffen maar als voor jou het resultaat bevredigend is, is het toch prima?
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door BoxerCamp »

Mijn buurjongen.. die heeft zijn rally auto ook met botenlak/verf gedaan...
Auto in de volle zon, de verf werd Au bain-marie opgewarmd... en dan met een lakroller de hele auto doen..
Resultaat was boven verwachting, zag eruit alsof het gewoon was gespoten!!
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door roma »

Ik zou nu ook de hele camper aandurven. Is gelukkig niet nodig.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door seth_space »

Je kunt terecht trots zijn op het resultaat.
Mooi werk en stukken beter.
Goede tip die jachtlak!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Driekske
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 07 jun 2023, 12:44

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door Driekske »

Zo zie je maar als je maar naar de echte kenners luistert :-B komt alles goed Je had het voor betere hechting 800 kunnen gebruiken
Dan zie je ook geen krassen maar goed werk :thumbup:
Overigens Blanke lak uit spuitbussen is veel te dun dus geen volume de helft verdamd en verliest zijn glans
Nu zijn er 2k blankelakken die iets beter zijn maar ook daar niet het juisten reseltaat

Bij de eerste foto zijn niet de juiste producten gebruikt dan gaat het op werken :wink:
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door roma »

Bij deze. Mijn dank voor jouw supertip. Vreemd eigenliik dat op het forum nooit eerder iemand jachtlak noemde. Wel lange verhalen over blanke spuitlak.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door seth_space »

Jachtlak wordt op het forum reeds sinds 2003 genoemd als afwerker bij zelf repareren van campers.
Vaak in combinatie met rollers en zelfs in ral kleuren desgewenst.
Gebruik de zoekactie maar eens.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Driekske
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 07 jun 2023, 12:44

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door Driekske »

Dan snap ik niet dat jij er een maand geleden er niet over schreef toen er een topic over was :oops:
Jammer dat er veel plakkers en knippers zitten op dit forum :-B
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80427
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door Dafluc »

Kijk. En dat is dan weer niet nodig. Precies wat ik bedoelde met we willen geen gedoe. Laat dit soort opmerkingen gewoon achterwege alsjeblieft. Je krijgt alle credits voor een goede tip. Mooi toch? En weer on topic.
Mooi resultaat Roma.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door Going »

Luc, je was me net voor.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Tip: bladderende lak en zelf doen



Bericht door rbisdom »

Met bijzondere belangstelling meegelezen. En ja, ik was die topic starter enige tijd geleden. Ga dit zeker ook doen, op de hierboven beschreven wijze. Indien mogelijk, zal ik er ook verslag van doen, waarschijnlijk komend voorjaar.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Plaats reactie