AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. [Opgelost]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door DJSmiley »

De NDS kun je idd, net zoals elke andere accu, snel laden. Alleen bepaald de bekabeling de laadstroom. De standaard kabel is te dun om fatsoenlijke laadstromen door te kunnen laten (weerstand en beperkt dus de stroom)

In de praktijk zie je dus 10-20A laadstroom in die gevallen.

Met een dikkere kabel zal dat hoger zijn. Hoe hoog is afhankelijk van de kabellengte en diameter. Afhankelijk daarvan kun je de dynamo wel zwaar belasten, je hebt immers geen grip op de stroom (Er wordt niets begrensd). Met een voldoende krachtige dynamo zal dat niet zo snel een probleem zijn, want ook met 25-35mm2 en een paar meter kabel is er wel een soort van begrenzing. Maar bij een lichte dynamo kan het wel zijn dat je m langdurig op zn tenen laat lopen.

Met een booster begrens je de stroom, maar compenseer je ook voor de spanningsverliezen in de kabel. Je kan dan dus gewoon de bestaande kabel (vaak 10mm2) laten zitten en hergebruiken, wat een hoop gedoe scheelt (kabel trekken is lang niet altijd makkelijk te realiseren).
Echter, de booster is ook je beperkende factor, met een dikke dynamo zal de stroom nog altijd 'laag' zijn. Met zo'n NDS (of andere domme oplossing die gewoon een scheidingsrelais is) heb je die beperking niet en kun je dus prima met 50-100A laden en dat is dan ook het voordeel.

Helemaal dom is die NDS niet: In tegenstelling tot een dom scheidingsrelais zit er wel degelijk iets meer slimmigheid in. Niet veel, maar het belangrijkste argument (niet nonstop doorladen op 14.4V) is wel getekkeld: De 3Link schakelt het scheidingsrelais netjes uit als de accu vol is.

Kan je dynamo voldoende stroom leveren, is de kabel dik genoegen heb je geen slimme dynamo? Dan is die NDS een mogelijk interessante optie om zonder booster toch vlot te kunnen laden. Voorwaarde is wel dat je ook de 3Link toepast.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Zoals reeds vernoemd Smiley,het is een compleet systeem,ontworpen en getest door NDS , dus daar heb je verder ook geen omkijken meer naar ,gewoon volgens schema monteren , that ,s it
IMG_1645.jpeg
IMG_1645.jpeg (79.24 KiB) 756 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

"Getest door NDS" Het lijkt er op dat Jeroen1181 het systeem nog moet testen, gezien de bugs die hij nu nog vindt.

Maar dan had ik het dus toch goed begrepen: De accu bepaalt niet hoe snel er wordt geladen, maar het systeem wat de accu voedt. En het maakt dan niet uit of het een NDS accu is of een andere LFP accu met een BMS.

Maar het ging hier om de nieuwe NDS Tempra accu. Dat zou de opvolger zijn van het 3Lion systeem wat Hathi heeft. Zie viewtopic.php?p=2283667#p2283667
Bij de NDS Tempra zou je een DC/DC (best choice) of een NDS separator relais moeten gebruiken. Zie viewtopic.php?p=2283467#p2283467 Maar ik vraag me af of die NDS separator relais het laden wel stopt als de LFP accu vol is (zoals bij het 3-Lion systeem). Ik lees er niets over in de manual van NDS. Er zit wel een load uitgang op, die de verbruikers uitschakelt, als de accu leeg raakt. Maar dat doet de BMS van een LFP accu ook al.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Jan zoveel verschil is er niet,de elektronica,van de 3 Link zit alleen in die Tempra ingebouwd,verder is er voor gezorgd,dat deze buiten met de Dynamo ,…te laden is met de aanwezige 230 v lader , eigenlijk logisch als de dynamo laadstroom omgevormd kan worden ,geschikt voor deze Lfp,kan dat bij de lader ook , dat er naderhand iets aangepast moet worden,nagelang de Camper of persoonlijke wensen dat lijkt me vrij normaal,omdat deze 1 op 1 gewisseld word,dat er bij een Euro 6 een booster bij komt,is ook normaal , de Dynamo zal moeten blijven laden , en niet uitgeschakeld door de Computer,dat noemt men ook een booster https://www.ndsenergy.nl/producten/
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Als de Tempra accu al een ingebouwde 3Link zou hebben, waarom zou je dan nog een NDS Separator relais nodig hebben of een DC-DC (best choice) zoals NDS adviseert? Zie viewtopic.php?p=2283467#p2283467

Wat bedoel je met "als de dynamo laadstroom omgevormd kan worden, geschikt voor deze Lfp"? Net zoals in een DC-DC? Want dan zou een externe DC-DC toch niet meer nodig zijn?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Die booster zit er alleen bij Euro 6 motoren ,omdat de Computer daar de laadstroom regelt,en dit word door die booster geregeld,allemaal apparaten / begrippen welke men ook booster noemt….je weet nog wel dat de dynamo stopt met laden bij een Euro 6 om brandstof te besparen,nu dat moet je bij een Camper dus niet hebben, daarom plaatst men een booster ,welke de computer als het ware fobt ,om maar te blijven laden ,lees : https://www.modul-system.nl/nl/news/201 ... gers--1376….. https://www.ndsenergy.nl/prodotto/power-service-psb/
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Wat een normale booster (of DC-DC) is, weet ik. Maar ik vroeg: wat bedoel je met "de dynamo laadstroom omgevormd kan worden, geschikt voor deze Lfp"? Want dat zou volgens jou ingebouwd zijn in de NDS Tempra accu.

Ik denk dat Topic Starter geen slimme dynamo heeft. Er is pas later een booster bijgekomen, omdat de laadstroom tegenviel. En vrijwel alle campers met een slimme dynamo hebben al een booster, want ook loodaccu's worden anders nauwelijks geladen.

Maar volgens mij wordt die stroom in een NDS Tempra accu niet "omgevormd". De stroom wordt door de interne BMS wel of niet aan de accu cellen doorgegeven, net zoals bij andere LFP accu's met een BMS.

Volgens mij werkt die NDS Tempra accu precies het zelfde als de meeste LFP accu's met een BMS. Anders zou NDS geen DC-DC adviseren. Want dat zou ook bij een conventionele dynamo "best choice" zijn volgens NDS.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Jan ik stop er mee ,lees nog maar eens terug,en dan kun je lezen dat een booster enkel bij de Euro 6 nodig is ,en aangezien NDS ook niet alle Campers kent,dus Camper afhankelijk is ,…zou ik ook ( best choice)aanbevelen ,om evt.risico,s te vermijden ,…maar straks beweer je ook nog dat ik een booster moet hebben/ nemen :lol3:
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door evdoetelaar+larana »

Deze discussie over de NDS-accu heb ik met belangstelling gelezen. maar het is nogal verwarrend, zeker voor een leek. Daarom heb ik Google maar is geraadpleegd. Er zijn 2 NDS-accu systemen, de NDS 3Lion en de NDS Tempra.

NDS 3Lion
Uit de info op de site van NDS blijkt dat een (standalone) NDS 3Lion altijd in combinatie is met de 3Link.
https://www.ndsbenelux.eu/product/3lion ... h-lifepo4/
De 3Lion accu wordt aangestuurd door het unieke 3Link BMS (Battery Management System).
De 3Lion set is direct camper geschikt. Indien er gebruik wordt gemaakt van een SMART Alternator EURO6, dient de Lithium accu via de dynamo geladen te worden via een Power Service GOLD. Fiat Ducato Euro 6 is direct compatible zonder Power Service GOLD.

De 3Link lijkt mij dus een (externe) BMS met een extra laadfunctie. Diverse verkopers geven ook aan dat de 3Lion niet te koop is zonder de 3Linkmodule, tenzij het een uitbreiding betreft van een bestaande 3Lion (met 3Link).

NDS Tempra
Deze heeft een intern BMS en te installeren zoals aangegeven in de eerder geplaatste afbeeldingen.
De veiligheidssystemen van het nieuwe BMS omvatten ook een optimaal laadbeheer, zodat u uw TEMPRA-accu op elke lader kunt aansluiten, zelfs op laders die voor loodzuuraccu’s zijn ontworpen. Het laadbeheer en de Smart Balance van het BMS zorgen ervoor dat de cellen altijd efficiënt zijn en presteren in de loop van de tijd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door CaradoT135 »

Dat is toch heel iets anders dan wat hier in het Engels valt te lezen.
Charging
When charging the battery with an external charger, observe the following guidelines:
Use chargers intended for charging lithium (LiFePO4) batteries. Other type of charger will reduce battery life.
• The charger must not perform any desulfation action.

• When using a configurable charger, set the contant current/constant voltage (CC/CV) option with the follow-
ing values:
• Set the end of charge voltage to 14.4 V.
• Set the recommended maximum charging current for the battery.
• The maximum charging voltage should not exceed 14.5 V.
• When the battery is fully charged and the display shows 100% state of charge, disconnect or turn off the charg-
er.
TLB100F, TLB120F and TLB150F models: When the battery is being charged at temperatures below 0 °C, the cell
heating system is activated. The cell heating system uses the charger's energy to power itself and, once the ideal
charging temperature is reached, the heating is switched off and charging begins. If, during charging, the tempera-
ture raises above the permissible range, the internal battery management system (BMS) will limit the charge to pre-
serve battery life.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Volgens mij heeft DJSmiley al vaak proberen uit te leggen wat ideaal zou zijn, maar als je het simpeler wil doen, het vaak ook wel goed gaat. Het kan zijn dat je accu wat minder snel geladen wordt (waar Jeroen1181 last van had), of je EBL stuk gaat (Hein123). Ook zou je accu iets minder langer mee kunnen gaan. Maar bij Hathi heeft het goed uitgepakt, maar hij heeft het advies van NDS dan ook gewoon opgevolgd. Dus ik ga Hathi zeker niet aanraden om het aan te passen. Ik wil alleen maar waarschuwen dat als iemand tevreden is met een oplossing, dat niet hoeft te betekenen dat iedereen daar tevreden mee zou zijn.

De handigste oplossing is o.a. afhankelijk van wanneer, waar en hoe lang je vrij zou wil staan, hoeveel energie je wil gebruiken, je bestaande systeem, hoeveel risico je wil nemen, hoeveel geld je wil besteden en hoe handig je bent.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Vd Oetelaar heeft het bij het rechte eind,…….en wat Carado schrijft is ouder ,dus niet voor de nieuwe Tempra ,ja ook bij NDS / Dometic gaat het steeds voorruit ,……..ofschoon in de prospecten ,nog steeds alle componenten ,maar ook zuur accu’s van de afgelopen jaren staan? ,ik vind het ook een beetje verwarrend zoveel, maar er schijnt nog vraag naar te zijn ?
Hans
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door CaradoT135 »

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Nee Carado,maar jij hecht schijnbaar heel veel waarde aan een (Engelse) uitleg,waar gesproken word ,over “When” oftewel je eventueel met een losse lader ,de accu wil gaan laden,…denk dan aan de volgende richtlijnen !.welke je dan moet nemen…………en dat lijkt me niet zo vreemd,er zijn zoveel verschillende ( oude) laders ,welke ook nog op verschillende accu’s ingesteld zijn, zodat dit gewoon voorlichting is , maar om daar dan jouw conclusie uit te trekken, dat is wel ver gezocht
Hans
Plaats reactie