Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door jan- »

Ooit eens een goedkope laptop gekocht. Nog met een Hard Disk. Was meen ik Windows XP. Werkte toen prima. Uiteindelijk stond er Windows 10 op en was niet meer vooruit te branden. Ik ben geen Windows expert, maar ondertussen hiervan wel het 1 en ander geleerd.

Als je een laptop thuis bewaart en hij staat uit, worden er geen updates gedaan. Zodra je hem aanzet, begint hij na een tijdje de updates binnen te halen. Dat kan volgens mij zelf meerdere GB zijn. Niet handig als je op vakantie b.v. je mobiel met een datalimiet als hotspot gebruikt. PC wordt ook traag en je moet (regelmatig?) een reboot doen.

Tegenwoordig zet ik voor de vakantie de laptop thuis aan en forceer om updates binnen te halen en reboot hem net zolang tot hij weer up to date is. Het is ook handig om hem een tijd aan te laten staan zodat optimalisaties (b.v. disk optimalisatie) hun werk kunnen doen. Updates pauzeer ik dan tijdens de vakantie. Vandaag kwam ik er (gelukkig thuis nog) achter dat daar wel een beperking op zit. Dus dan kan je weer met dat update probleem zitten. Ik meen dat dit 35 dagen is. Kan ook handig zijn om veel gebruikte programma's uit te proberen en ook daar eventueel een update forceren.

Met taakbeheer kan je dan checken of je laptop een beetje tot rust is gekomen. Meestal wordt zo'n laptop dan weer bruikbaar. Ik moet nog eens uitzoeken welke browser je het beste kan gebruiken. Vandaag probeerde ik Windows Edge. Maar als je een nieuwe tab met een lege pagina wil laten beginnen, lukt me dat niet. Of je moet gaan knoeien met regedit of zo. Dat vind ik dan al weer een afknapper.

Het opstarten kan lang duren. Maar ik heb hem zo ingesteld dat als je de uit knop bedient, hij in winterslaap (hybernate) gaat. Dan start hij daarna (ook na maanden) weer snel op en alles staat weer op je scherm zoals je hem "uit" hebt gezet. Als ik het deksel dicht doe, gaat hij in sleep. Dat is nog sneller, maar hij gebruikt dan nog wel wat stroom.

Tegenwoordig is een Harddisk in een laptop wel uit de tijd. Je kan beter een SSD o.i.d. gebruiken. Maar als je hem maar weinig nodig hebt en je hebt de tijd op vakantie, kan het op deze manier nog wel.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie.



Bericht door DJSmiley »

Anno 2023 is een hdd gewoon antiek. Een SSD kost 20 euro, een simpele i3 laptop met SSD en 4-8Gb <100 euro.

Daarvoor kun je simpelweg niet meer klooien met oude meuk..
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie.



Bericht door hathi »

:lol3: Klopt liggen allemaal al jaren in de milieu straat,incl 4 scheerapparaten 8 Telefoons,..1 xp lap top een windows laptop,een Computer,met xp,3 Tom Tom,s en een laptop met Delphi om storingen te vinden ja ik ben een goeie voor de economie,maar dan ook nooit problemen
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie.



Bericht door Bob Diesel »

Een linkje voor de nieuwe LT van € 100
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door jan- »

Misschien 2e hands op marktplaats? Maar ook dan moet je eerst even klooien. Ik moet trouwens bij een niewe laptop ook altijd even klooien (Libre office etc.).
Maar ik moet bekennen dat ik een tijdje terug ook voor een nieuwe voor op vakantie was gegaan: viewtopic.php?p=2148518#p2148518 Maar deze is ook niet snel, matig toetsenbord etc. Maar voor mijn doel prima en lekker zuinig met energie.
Laatst gewijzigd door jan- op wo 06 sep 2023, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door DJSmiley »

2e hands dingetjes koop ik hier: https://www.remarkt.nl/refurbished-laptop?grade=847
soms wel importdingen (andere toetsenbordlayout, maar voorzien van nette stickertjes)

Voor een simpele i3 (met 8Gb en 120Gb SSD) zit je onder de 100 euro.. voor 100-125 euro koop je al een iets recentere i5.

Allemaal wel oudere generaties, maar voor internetten, office enz is dat allemaal meer dan voldoende. Alleen moet je ze wel ff installeren.

Op Marktplaats vragen ze vaak nog meer, en dan lang niet allemaal met SSD en/of met rotte accu...


Nieuw ga je natuurlijk niet redden voor 100 euro, zelfs een Chromebook niet.

Maar ik heb zelf liever een gebruikte (ex-business) laptop dan een nieuwe superbudget plastic hok.

Liever 240Gb SSD nemen, paar euro meer. 120Gb is wat krap. Laptops met 64Gb, MMC en Celeron processors kun je beter skippen, behalve als je echt nieuw wilt. (die dingen zijn nog trager dan een oudere normale i3). Op 64Gb zit je met wat updates al (meer dan) vol, laat staan als je wat programma's installeerd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door TestCase »

Voor diegene die zijn mobiel als hotspot gebruikt voor de windows pc. Je kunt de wifi verbinding met die hotspot op de pc instellen als 'verbinding met datalimiet', hierdoor gebruik je significant minder data door je mobieltje heen.

https://support.microsoft.com/nl-nl/win ... 714e851659



//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door jan- »

Handige tips hier allemaal!

Ik vraag me wel af of ze de accu ook testen bij een refurbished laptop. Misschien handig om er 1 te nemen waarbij je die makkelijk kan vervangen? Maar dan zit je ook al weer gauw op de helft van de prijs van een 2e hands laptop. En ook bij zo'n refurbished laptop is het handig om b.v. geen updates tijdens je vakantie te laten uitvoeren.

Als ik weer eens op een andere laptop zit kom ik er vaak pas na een tijdje achter van: O ja, dat kan niet met deze laptop, want wat ik nu nodig heb is geen standaard Windows software. Dus het kan soms handig zijn je oude vertrouwde laptop te gebruiken op vakantie.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door TestCase »

Ik gebruik trouwens een zeker 12 jaar oude 10" laptop (atom) op vakantie. Draait Windows 10 en binnenkort W11 maar eens uitproberen.

1) met harddisk, defragmenteer de schijf regelmatig.
2) Schoon HD op met Disk Cleaner, vergeet windows systeem niet. https://support.microsoft.com/en-us/win ... 4b4d5b9a68
3) gebruik CCleaner voor de restanten en defragmenteer en clean de registry eens, dit laatste hoeft echt maar eens in de 2 jaar.
4)verwijder alle programma's die je niet meer gebruikt.
5) gebruik op reis de hybernate functie i.p.v. steeds opnieuw helemaal opstarten. Thuis zo af en toe wel helemaal opstarten anders worden updates niet geïnstalleerd.
6) zet de wifi verbinding op 'datalimiet'.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door WiSpi »

Ik heb op een niet meer vooruit te branden Windows laptop, Linux geïnstalleerd (Ubuntu) en dat loopt soepel. Moet er nog wel wat aan wennen, merk ik.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door jan- »

Linux werkt inderdaad nog op hele oude laptops, maar is wat minder "plug and play".

Marsman had het al vroeg door :) : "Denkend aan Windows zie ik trage software door oneindig snelle hardware gaan."
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door lassche »

WiSpi schreef:Ik heb op een niet meer vooruit te branden Windows laptop, Linux geïnstalleerd (Ubuntu) en dat loopt soepel. Moet er nog wel wat aan wennen, merk ik.
Als je Windows opnieuw had geïnstalleerd had het ook weer soepeler gelopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door AadenAnke »

Ik lees het al ik moet me schamen :oops: ik heb hier nog een laptop uit de vorige eeuw in gebruik met daarop Windows 95 ben ik heel zuinig op want daar kan ik mijn bridge reken programma mee draaien! Dat programma draait op Windows 3.11 dus daar moest al een hulpje voor geïnstalleerd worden. Staat allemaal op een floppie op 2000 en later is dat niet meer mogelijk

Gr Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Voorkomen van een trage Windows laptop op vakantie



Bericht door TestCase »

Werk met en gebruik waar je mee om kunt gaan. Sluit je ogen echter niet voor de mogelijkheden van het nieuwe!

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie