Leveringsproblemen voorbij?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
mickey_b
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 10:13

Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door mickey_b »

Daar ik van plan ben een buscamper te bestellen:
Volgens de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) zouden de leveringsproblemen voorbij lijken....

Zou het waar zijn?
Lijkt me goed nieuws.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... n-voorbij/
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door Dafluc »

Het gaat de goede kant op. Maar dit is natuurlijk wel "Wij van WC-eend". Het zal per merk en gewenste uitvoering verschillen. De enige die antwoord kan geven is de dealer lijkt me.
Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door doov »

Die lijken voorbij ja.
Ik heb al weer een actie gezien bij een dealer in de buurt.
Bij aanschaf van een dethleffs een camper navi cadeau.

Er kan dus ook weer onderhandeld worden over korting.

Ze hebben volgens hun website 30 nieuwe campers in voorraad.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door gjvonk »

Hmm, reed deze zomer langs een paar hele grote camperdealers bij Roozendaal, langs de E17 in België en bij Lille in Frankrijk. Het viel me op dat showroom en parkeerterrein weer vol stonden met nieuwe modellen. Bij Roozendaal is de helft van de campers opeens vervangen door caravans...

Dat was de jaren hiervoor echt anders.
Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door AadenAnke »

Veel van wat al lang geleden besteld was wordt nu uitgeleverd. Maar nu bij de dealer je bestelling plaatsen met de opties die jij wilt wordt het toch ergens volgend jaar. Dat wat nu nieuw op voorraad staat heeft de dealer vorig jaar voor zich zelf besteld. Dat is kopen uit de showroom zit al (eigen) geld van de dealer in waarschijnlijk geleend dus dan kan je proberen te onderhandelen maar verwacht er niet teveel van

Gr Aad
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door kampertjes »

Als je heel standaard zonder te veel opties besteld valt het misschien iets mee, maar bijvoorbeeld een fiat met automaat wordt al lastiger. En beperkt keuze in kleuren. Ze hebben de productie gestroomlijnd zoals dat heet.
Ik zou altijd voor voorraad gaan, evt uit buitenland. Nieuw of jong gebruikt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door gjvonk »

Ik zeker voor jong gebruikt, het prijsverschil met een nieuwe is enorm. Je bent vaak wel meer tijd kwijt aan zoeken
Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door kampertjes »

Bedenk daarbij dat bij jong gebruikt, met beetje mazzel alles dr op en aan zit. Bij een nieuwe kan dat zomaar oplopen naar 10 mille of meer. Al hangt dat natuurlijk af van je wensen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door gjvonk »

Zelfs dan: voor 10K kun je heel wat dingen "Naar je hand zetten": de vervanging van de 2 zonnepanelen die niet aan onze eisen voldeden, kostte ons maar een fractie van het nieuwprijs verschil

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door Marco Polo »

Afgelopen dagen op de Caravan Salon in Düsseldorf hier en daar geïnformeerd naar de levertijden van campers.
Hymer, Carthago, Frankia en dergelijke.

Eigenlijk unaniem geven ze dezelfde levertijden op.
1 jaar voor een wagen met Mercedes chassis
1,5 jaar voor een wagen met FIAT onderstel of kop.

Waarbij Mercedes op dit moment meer zekerheid bied en je eigenlijk van dat jaar uit kan gaan.
Wel duurder.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door Camperbassie »

De FIAT levertijden zijn zo lang omdat ze duizenden wagens uit de productie lijn gehaald hebben en die elektrisch maken. De camperbouwers willen en kunnen wel maar er zijn geen basis wagens. Dus levertijden van 1.5 jaar is nog steeds normaal voor opbouw campers.
Voor buscampers is de levertijd korter en daar profiteren veel NL inbouwers van. Wie wil er nou 1.5 jaar wachten op een camper. De luxe campers 》200k is nog langer wachten.
Afrika campers ook 2 jaar of langer.





Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door PJD »

Bij ons hebben ze een paar bussen aangekocht, het is Iveco geworden en ze vervangen Mercedessen, waarom Iveco, deze konden wel snel geleverd worden, Mercedes en MAN die we ook hebben zat een veel langere levertijd op.

Iveco is niet zo geschikt voor de camper bouwers, dus blijven er daar meer van over. :-B :-B
mickey_b
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 10:13

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door mickey_b »

Zopas bij dealer veel bijgeleerd omtrent leveringen en wil deze info met jullie delen. Altijd nice to know.

Dealers werken met 'bouwplaatsen'.
Dwz. zij reserveren x aantal chassis die worden ombebouwd. Deze reservering is steeds een jaar op voorhand.
Deze reservering is nog 'blanco'. Eenmaal men begint aan de ombouw wordt de configuratie doorgegeven. Dit kan volgens de wensen van de klant zijn of indien nog geen koper, een configuratie die de dealer wenst.

Zo heeft onze dealer in 2022 een lijst met bouwplaatsen gereserveerd. Deze werden in 2023 'overgeslagen' en zijn nu voorzien in maart 2024 met levering april 2024.
De exportmanager van mijn dealer heeft bevestigd dat deze buscampers zekerlijk ten laatste april worden geleverd bij dealer. Mogelijks vroeger, maar daar is geen zekerheid over.

Bij wens tot aankoop, altijd interessant om bij de dealer te vragen naar hun 'bouwplaatsen'. Dan kan je dergelijk model nog configureren naar wens. Er is enkel beperking naar motor (vb. 140 pk, 160 pk 180 pk) en kleur, want deze worden reeds bij vastleggen bouwplaats opgesteld. Opties ea. kunnen wel nog toegevoegd worden.

Er bestaat echter wel nog altijd mogelijk om 'bouwplaatsen' die nog niet verkocht zijn aan een klant via de exportmanager te laten wisselen met een bouwplaats bij een andere handelaar waarvan deze ook nog niet verkocht is. Dealers zijn daar soepel in en de exportmanager zorgt voor de wissel van bouwplaatsen tussen dealers... Zo kan je ev. toch nog een model naar kleur en motorkeuze volledig naar eigen wensen krijgen.

Indien je een model buiten de voorziene bouwplaatsen wenst, dus een voertuig dat nog moet toegevoegd worden aan de lijst met bouwplaatsen, mag je nu rekenen bij buscampers op ongeveer een jaar. Bij Fiat automaat zelfs anderhalf jaar.

Wat een andere dealer mij wist te vertellen, is dat zij ook bouwplaatsen hebben, maar dat ze nog niet in kennis zijn van een chassisnummer.
Hij zei me dat hij pas zekerheid heeft over de levering wanneer hij de chassisnummers doorkrijgt. Dan pas weet hij dat men aan de bouwplaats begint.
Immers, zoals mijn huidige dealer zei, werden de bouwplaatsen 2023 overgeslagen en op 2024 gezet.
Volgens exportmanager van mijn dealer zullen de chassis anno 2022 die in 2023 werden overgeslagen zekerlijk behandeld worden in 2024.
Concreet als dit klopt, zou ik mijn bestelling (die ik morgen maak), dus september, geleverd moeten zien in april 2024 (8 maanden).
Laten we duimen... :thumbup:
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Leveringsproblemen voorbij?



Bericht door Peter+Annie »

gjvonk schreef:
do 24 aug 2023, 19:12
. Bij Roozendaal is de helft van de campers opeens vervangen door caravans...

Dat was de jaren hiervoor echt anders.
Camperdôme in Roosendaal een De Vossenhoek in Rucphen zijn van dezelfde eigenaar.
Omdat men besloten heeft het pand in Rucphen af te stoten ( is verouderd) is De Vossenhoek bij Camperdôme ingetrokken, met de caravans zowel als de campingshop.
Het Technocenter van De Vossenhoek is en blijft wél in Rucphen.
Men gaat een nieuw pand realiseren naast het bestaande pand van Camperdôme ,,maar dat geeft nog wat strubbelingen ,ook i.v.m de vergunning aanvraag(stikstof)
Plaats reactie