Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Hallo allemaal!

Nog een kleine update in het Transitdraadje, afgelopen tijd veel tijd gevonden om mooie stappen te maken.

Dakraam wat aandacht gegeven. Bleek dat de ring 'Camperadapter' iets naar voren is gedreven tijdens het lijmen, waardoor de boel klem kwam te zitten tussen binnenkant ring, en gezaagd gat. Weet niet of dat in de foto te zien is, maar op de eerste zien we een kleine ruimte tussen witte ring en zwarte bus

Afbeelding

En hier zien we de ring klemmen, en zelfs een beetje bol staan. Je moest de ring er dan ook in duwen voordat hij vlak kwam te liggen.

Afbeelding

Too close for comfort, dus met de multitool nog een randje van 3mm verwijderd, net tegen de dakspant aan. Hierna kwam alles zonder kracht mooi op zijn plek.

Hier zien we de ring nog hangen, waardoor een spleet ontstaat en het geheel niet vlak kwam te liggen

Afbeelding

Randje van de ring terugslijpen

Afbeelding

Past mooi! Natuurlijk is de montagekit op nadat we de vloer verlijmd hebben, dus daar moeten we even op wachten voordat ik het definitief vast kan maken.

Afbeelding

Isoleren bijna bijna klaar. 4x 6m 19mm rollen gebruikt en nu 6m van de 6mm gebruikt. De deuren en cabine komen later, nadat ik zie hoe de aftimmering gaat lopen kunnen we daar onze slag mee maken. Inmiddels ook vilt gekocht voor de moeilijke hoekjes waar ik echt geen idee heb van hoe ik daar triplex omheen moet gaan vouwen. Eerst al het plaatwerk verbergen achter de armaflex.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze week beginnen aan de panelen en het hemeltje! Stay tuned :D

Groetjes,
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Daar zijn we weer! Fijn dat jullie meelezen, dat mag ook wel gezegd worden.

Een hoop gebeurd in de tijd dat we vrij zijn geweest. Tijd voor misschien een korte samenvatting tegenslagen. We zitten nu op dag 21 van fysieke arbeid. Dat includeert bijvoorbeeld;
- een dag heen en weer rijden (dag 2) naar friesland voor een passagiersstoel en onderbouw tijdens de grote storm in juli.
- een afspraakje met de ANWB omdat de accessoireaccu stuk was en het complete slot besloot niet meer te werken. (dag 6)
Ja, het complete slot. Fysiek sleutel in de deurportier en geen weerstand op de cilinder. Hebben ze bij Ford ook nog nooit van gehoord, maar onze transit is het overkomen. Na een stuk rijden kon de centrale deurvergrendeling weer 'handmatig' worden bediend. Accu vervangen en gelijk een aansluitpunt gemaakt voor een druppellader. Ervaringen zijn hier zeer welkom!
- Bij het omzetten van de winterbanden, die meegeleverd waren bij de aanschaf, kwam ik erachter dat de bandenmaat niet helemaal klopt. Er zitten standaard 215/75/16 banden onder ons kenteken, de winterbanden hebben 205/65/16 en de gemonteerde banden 235/65/16 dus het is een mooie mengelmoes. Ik weet niet hoe lang deze al gemonteerd waren dus de kilometerstand is waarschijnlijk iets meer dan realistisch gereden. Profieldiepte op de gemonteerde Agilis banden is nog ruim voldoende voor onze reis. daarna eens bedenken wat ik wil.
- Nieuwe accu, druppellader aangesloten, accu op een gegeven moment vol. Fijn! Lekker de radio aangezet tijdens het klussen. Toch, ging de radio niet meer aan op een moment (Dag 18). Transitforum doorgespit, blijkt dat het laadpunt onder de motorkap enkel de startaccu laadt, en niet de asseccoireaccu. Deze worden enkel verbonden wanneer de sleutel in het contact zit.
Afijn, multipieper erop gezet en inderdaad, de startaccu een flinke 15V, accessoire een schrale 3,5. Nu heb ik de boosdoener een vliegende start gegeven door er een beste acculader aan vast te knopen en ondertussen een aparte kabel gelegd voor de druppellader. Dan maar afwissellen tussen de twee, want ik weet niet zeker of de twee accu's parallel kunnen in zo'n dergelijke opstelling. Ik denk dat ik ook een aftakking leg vanaf de walstroom naar een permanente druppellader, om deze in de stalling simpelweg in te pluggen (Dat mag daar :) ) en dat hij de accu's bijhoudt. Timer er op, zodat de boel af en toe omwisselt. Tenzij dit heel raar klinkt, dan hoor ik dat graag!

Afijn, na azijn komt zonneschijn. Ofzo. Dus hier plaatjes van wat wel erg fijn ging afgelopen dagen.

Afbeelding

Dakventilator verlijmd en geinstalleerd. Poh, wat ben ik blij met de adapterring. Het geheel zit er retestrak op! En, belangrijk, waterdicht. Net als de pluggen die voor het imperiaal bedoeld zijn. Na een opmerking in mijn elektradraadje heb ik de boel nageken. De grote M8 pluggen wil ik gebruiken voor het zonnedak (En dus afkitten), maar de kleinere lieten nog ruimte voor speculatie. Omdat we voor het grootste gedeelte een zonnedak hebben zitten te lopen liggen op ons dak, zullen de plugjes geen directe blootstelling krijgen aan nattigheid, maar hier lijkt geen vochtigheid doorheen te komen. De tand des tijds zal uitwijzen of dit blijft, maar bovengenomde reden krijgt van mij het devies 'Aint broken, don't fix'.

Afbeelding

De originele wielkuipen passen nog, omdat de vloer hoger is geworden, De wielkasten ondertussen beplakt met 19mm armaflex. Ik denk dat ik de kuipen hergebruik. Mooie pasvorm en sterk kunststof.

Afbeelding

Zo'n 200 stuks blindklinkmoeren geplaatst in de bus. Veel gaten lenen zich hiervoor. Ø9 gaten geven M6 blindklinkmoeren. Hier hebben we de meeste gaten doorgeprikt met een centerpons, en daarna met een soevereinbitje de armaflex teruggesneden (Renske demonstreert) zodat de moeren bereikbaar werden. Door 6mm armaflex, mét 3mm tape zijn deze nog steeds zichtbaar. Beetje prikken, komt goed.

Afbeelding

Afbeelding

Wie wat bewaart, die hep wat, en zo ook wij.
Alle originele aftimmering bewaard, die oorspronkelijk vastgezet werden door plastic clips. In de gaten van eerder genoemde Ø9mm.

Afbeelding

Stroken hardhouten multiplex gezaagd en de gaten overgenomen van de bovengenoemde platen. Gaten mooi verzonken om de boutjes in te draaien. Geheel zit dan sterk vast voor de triplex muren die we gaan installeren, en andere ongein die daar op af moet steunen. Voor deze afgebeelde platen heb ik uiteindelijk spacers geplaatst om ze mooi horizontaal te kunnen krijgen. De twee rijen blindklinkmoeren verschillen in diepte ten op zichtte van de multiplex plaat. Door ze te shimmen heb ik officieel de eerste rechte maat in de bus verkregen. Jippie!

Afbeelding

Mooi de kromming overgenomen door de blindklinkmoeren te gebruiken. Muurvast. Ik heb bij het plaatsen van de moeren ook een tikkie retaining compound (Loctite 638) gebruikt, ofwel bij ons op de werkvloer 'Nooitmeerlostite' genoemd.

Afbeelding

Nu een nieuwe puzzel tegengekomen, de dakspanten. Hier afgebeeld met 10mm hardhouten multiplex. 6 maal blindklinkmoer gezet per spant. Door onze geringe hoogte (want H2) toch een beetje aan het twijfelen geslagen. De sport is natuurlijk zo dun mogelijk te gaan, waardoor je staruimte gemaximaliseerd is. Na het plaatsen van een 10mm plaat, moet daar nog een dakplaat tegenaan, en eigenlijk nog een stuk extensie waar je volgende plaat tegenaan rust. Ik heb het als volgt opgelost;

Afbeelding

Doornsede van de dakspant

Afbeelding
Afbeelding

Hier in detail een doorsnede van wat ik ga doen met de dakbekleding. Zwart is 19mm armaflex, waar oranje een dot flexibel purschuim wordt. Daar zien we een groene blindklinkmoer waar een blauwe bout in gedraaid zit. Deze houdt een sandwich van 2x 3,2mm triplex op zijn plaats. Waar uiteindelijk ter afwerking een 4mm viltlaag op geplakt kan worden. Dan sluit ik ook meteen koudebruggen uit.

Afijn. Dat vond ik fijn om te bedenken. Nu de uitwerking nog.

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal blij met hoe het nu vorm begint te krijgen. Alles valt op zijn plek en ben heel benieuwd naar de volgende stappen in het proces!

Afbeelding

Voordat we het achterlieten vorig weekend, nog even de triplex sandwich in de injecteer epoxy gezet, en de multiplex in de grondverf. Want voor de zekerheid. Zag laatst een supermooie bus op dit forum waar achteraf bleek schimmel te groeien, superzonde! het was namelijk prachtig afgetimmerd! Dus voor het zekere voor het onzekere, doe ik een laag grondverf.

Afbeelding

Ook een eerste hand gelegd aan het stofferen van de hemel. Hier willen we uiteindelijk het originele hemeltje terugplaatsen, waardoor er bergruimte ontstaat voor dekens e.d. na het lezen van martijnoes zijn bouwverslag (Dankjewel voor het delen!) extra goed opgelet of ik de goede spuitlijm heb gekocht. Het plaatsen ging ons bijzonder goed af. Een aanrader voor de gekke hoekjes. Voor zover je er iets aan hebt.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de enorme hoeveelheid informatie op het forum, en uiteraard voor het lezen van mijn posts. Hopelijk vinden jullie het mooi.

Tot snel,
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door pele »

Heel boeiend, ook voor mij met mijn jarenlange ervaring! Ik kan er van leren.
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door martijnoes »

Lekker bezig al. Gelukkig is het isoleren bijna klaar voor jullie. Tenminste ik was blij dat ik er klaar mee was. Lekker blijven schrijven en foto's plaatsen van de voortgang, leuk om te lezen/zien.

Ook mooi dat mijn topic je een klein beetje heeft geholpen en dat te horen :cheers:
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

@Martijnoes

Helemaal dankjewel! Isoleren begon leuk, maar wordt vrij rap een repetitief klusje. Zeker blij dat we er 'klaar mee zijn'.
Ik ga ook je zwartgespoten maxxfan luik kopiëren. Hopelijk mag dat 8-)

@Pele

Wat een mooi compliment! Ik vind het helemaal mooi dat jij het mooi vind.

Tijd voor een update!

Ergens op de eerste pagina, in dat lange verhaal van mij, zei ik het volgende:
Daarbij ook gelijk bedacht dat een bed in de breedte met een creatief samenspel van isolatie en aftimmering ons zeker genoeg ruimte zal opleveren om dat te bewerkstelligen.


Tijd om daad bij het woord te voegen. Ik heb er veel nachten over nagedacht. Sommigen van die gedachten waren dromen, maar niet allemaal. In eerste instantie moet ik de kromming van de bus overnemen. Dat heb ik al een keer gedaan aan de buitenkant, bij het maken van de ramen, maar gelukkig had ik voor het gemak de mal weggegooid zodat ik een nieuwe kon maken wanneer ik er echt eentje nodig had. De hardhouten multiplex stroken zijn inmiddels in de bus vastgebout (Niet geschroefd. gebout. want ik heb een flink gedeelte van de tijd blindklinkmoeren geplaatst!) en zitten dus ook mooi in de welving van de binnenkant van de bus. Op maat gemaakt stukje triplex tegen de wand aan houden en de contour viel mooi over te trekken met een sharpie.

Die lijn zo vloeiend mogelijk uitgezaagd met de decoupeer, en de bandschuurmachine eventueel gekke hoekjes weggewerkt. Dit gebruiken we dan als mal om productie te draaien. Een stuk gegrond multiplex met een kopieerfrees bewerkt. Dat is zo'n freesje met een kogellager op het begin. (Of uiteinde) In 'the heat of the moment' enkel de lager op het uiteinde gebruikt, maar de volgende dag naar de gereedschapsmeneer gerend om een propere te halen met de lager op de inspanschacht. Maakt het iets makkelijker om te zien wat je doet. De 'holle kant' heb ik op maat gemaakt met de haakse slijper op laag toerental. Op die manier een banaanvormig stuk hout verkregen die de zijkanten van de bak gaan vormen.

Afbeelding

Toen ik begon aan het project heb ik een propere schroefmachine gekocht, die had ik altijd al willen hebben. Veel schroeven gekocht ook, want die zou ik sowieso nodig hebben. Echter gaan we aan het begin alleen maar met dun materiaal aan de slag dus is de tacker eigenlijk onmisbaar. Dat komt goed uit, want die had ik óók altijd al willen hebben. Mooi niet (of wel) en spijkerpistool in een gekocht, en in de stalling lag een mooi pneumatisch pistooltje die hele dunne nietjes schiet. Perfect om door 3mm triplex te schieten. In combinatie met houtlijm, geen houtklem nodig! Dat is ook wel lastig klemmen, zo'n banaan.

Afbeelding

Dan, een bakkie!

Afbeelding
Afbeelding

Met de kopieerfrees een kopie gemaakt van het bakje. Toen waren het er twee! We waren zo lekker bezig, dan is seriematig werken wel erg prettig. Het grote raam krijgt ook een bak! Echter is de curve van de bus daar anders, dus daar moet een ander malletje voor komen. Eerst het 'slaapbakkie' afmaken.

Afbeelding

Gelukkig kan ik de invalzaag van de schoonvader gebruiken. Die staat nu weer hoog op mijn lijstje nu ik trots bezitter ben van tacker en schroefmachine. Kaarsrechte zaagsnedes en minimaal onveilig apparaat, zo'n invalzaag.

Het grootste gedeelte van de wand geplaatst, en ook bedacht waar het bakje ongeveer zou komen. Dit uitgetekend, en dikwijls besproken met Renske om tot een consensus te komen waar het matras gaat beginnen, hoe hoog de garage wordt, en hoe we lekker kunnen zitten in de bus.
Dit ging relatief eenvoudig. Dat uitmeten dan. De beslissingen zelf waren lastig. Maar je moet toch door, en besloten op een mooie hoogte waar de opgeklapte stoelen in ieder geval nog onder kunnen, en genoeg hoogte houden voor de elektra aan de andere kant van onderstaand afgebeeld:

Afbeelding

Dan het nóg moeilijkere deel. Het lokaliseren van het raampje en daar de wand mooi omheen laten vallen!
Het bakje past in ieder geval erg mooi. Als ik die onder een hoek hou, kan ik met een potlood mooi de buitenmaat van het venster aftekenen. De hoogte kan ik enigzins uitmeten door wat latjes semi-permanent tegen de bus aan te nieten.

Afbeelding

Ik wist in ieder geval zeker dat ik het gat nooit perfect zou krijgen, en omdat het toch in het zicht zit, bedacht een mooi venstertje te maken die de zaagsnede mooi afwerkt.

Afbeelding

En toen het geheel geplaatst! Het werkt fantastisch! Ik ben zo blij met het eindresultaat. Dit herhalen we voor de andere kant en voorkant nogmaals.

Afbeelding

Leermomentjes:
- Je kan niet alles van te voren bedenken
- Tackers zijn helemaal het einde

Bedankt voor het lezen, en tot de volgende update!
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door DJSmiley »

Tacker is idd ideaal, heb ik ook heel wat gebruik van gemaakt. Lijm ertussen, vastschieten en minimale gaatjes, dus weinig plamuur en schuurwerk

Kleine opmerking: Ik ken de transits niet, maar hoe kom je bij de achterlichten? Bij de Ducato's en aanverwanten gebeurt dat van binnen uit. Dat dichtmaken is dus niet zo heel handig als je ooit een lampje moet verwisselen (wat ongetwijfeld eens nodig zal zijn). Dan je halve bus moeten slopen is toch een dingetje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Goed nieuws.
Transit achterlichten dat gaat langs buiten met de achterdeuren open.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Ja, ik ben zeker fan! Wat betreft je achterlichten; kampo is mij voor inderdaad.
Bereikbaar vanaf buiten. Het derde remlicht blijft ook bereikbaar. Voordat ik ging isoleren heb ik goed gezocht naar wat openblijven moest, en waar ventilatiegaten zaten.

Transits hebben ook voordelen :)
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door fostar82 »

Leuk om weer eens een transit ombouw te zien!

Mooi dat je wat aan m'n beschrijving van "mijn geklooi met de kabelboom" had :D
Hint: later op mn blog staat een beschrijving van hoe je de dieselkachel op de tank van de transit aan kan sluiten.

Wat een gezellige vloer hebben jullie gekozen. Ik ben benieuwd naar de stijl van het interieur.

Wat betreft je accu issues; je hebt denk ik ook de slimme dynamo. Eerst de startaccu en daarna de accessoire accu worden tot 80% geladen tijdens het rijden en daarna gaat de dynamo minder leveren om brandstof te besparen.
Mijn accessoire accu is ook overleden tijdens de bouw. Had ik pas tijdens onze eerste lange trip door. Na een paar dagen op onze plek ging de bus niet meer op slot met de afstandsbediening, maar alleen met de sleutel of de vergrendel knop. Na een halve dag rijden lukte dat weer wel.
Nadat we terug waren had ik ineens dat het dashboard cluster een paar keer uitviel. Ik heb het idee dat de boordcomputer, die elke keer opstart als je een portier opent, erg veel stroom neemt. Maar met een frisse accu hebben we geen gedonder meer gehad.

Ik zou nog een laagje 6mm armaflex onder je dakspanten plaatsen. Ik had ze eerst ook direct tegen het metaal, maar kreeg er direct condens op vanwege de koudebrug.

Dat hebben jullie mooi gedaan, de bakken rondom de ramen. Scheelt flink ruimte, en die kan je voor je bed goed gebruiken.

Ik ga jullie blog vanaf nu volgen. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Volgens mij bedoel je startaccu ? overleden..
Ja die moderne transits hebben last van een gigantisch sluipverbruik op de startaccu.
2 a 3 weken stilstaan en de startaccu is helemaal leeg. Gewoon op de euro6 fabrieksbestelwagen.
Op de euro 5 weet ik het niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door walda »

Leuk project weer en fijn dat jullie het delen. Jullie bouwen mooi!

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

fostar82 schreef:
za 11 nov 2023, 20:08
Leuk om weer eens een transit ombouw te zien!

Mooi dat je wat aan m'n beschrijving van "mijn geklooi met de kabelboom" had :D
Hint: later op mn blog staat een beschrijving van hoe je de dieselkachel op de tank van de transit aan kan sluiten.

Wat een gezellige vloer hebben jullie gekozen. Ik ben benieuwd naar de stijl van het interieur.

Wat betreft je accu issues; je hebt denk ik ook de slimme dynamo. Eerst de startaccu en daarna de accessoire accu worden tot 80% geladen tijdens het rijden en daarna gaat de dynamo minder leveren om brandstof te besparen.
Mijn accessoire accu is ook overleden tijdens de bouw. Had ik pas tijdens onze eerste lange trip door. Na een paar dagen op onze plek ging de bus niet meer op slot met de afstandsbediening, maar alleen met de sleutel of de vergrendel knop. Na een halve dag rijden lukte dat weer wel.
Nadat we terug waren had ik ineens dat het dashboard cluster een paar keer uitviel. Ik heb het idee dat de boordcomputer, die elke keer opstart als je een portier opent, erg veel stroom neemt. Maar met een frisse accu hebben we geen gedonder meer gehad.

Ik zou nog een laagje 6mm armaflex onder je dakspanten plaatsen. Ik had ze eerst ook direct tegen het metaal, maar kreeg er direct condens op vanwege de koudebrug.

Dat hebben jullie mooi gedaan, de bakken rondom de ramen. Scheelt flink ruimte, en die kan je voor je bed goed gebruiken.

Ik ga jullie blog vanaf nu volgen. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
The man, the legend! Wat fijn dat je mijn bouw ziet. Ik heb je topic vaak teruggekeken. Zo zie je maar dat je er erg veel aan hebt als iemand het een en het ander opschrijft.
Je dieselkachel staat in mijn notities! We willen 'm eerst door de keuring sleuren want dat is het meest tijdsbehoevende, daarna ga ik mij eraan wagen.

Het vreemde aan het accuverhaal vind ik nog dat het fysieke slot op de deur weigerde dienst te doen. Ik wil nog eens proberen de sleutel erin te steken als ik de accu los heb gekoppeld, om het te reproduceren. Welke gek verzint het nou om het mechanische slot elektrisch gestuurd te maken?
Ik ga nog een + pool ergens onder de bus lussen. Mocht het weer gebeuren dat de accu leegraakt kan ik 'm vanaf daar 'starten'.

Bedankt voor je inzicht in de koudebrug, maar ik ga het tóch zo laten. Ik heb de ruimte simpelweg niet om er nog meer op te plakken. Het schuim zal moeten voldoen.
kampo schreef:
zo 12 nov 2023, 10:26
Volgens mij bedoel je startaccu ? overleden..
Ja die moderne transits hebben last van een gigantisch sluipverbruik op de startaccu.
2 a 3 weken stilstaan en de startaccu is helemaal leeg. Gewoon op de euro6 fabrieksbestelwagen.
Op de euro 5 weet ik het niet.
Dat zal het verschil wezen in euros, Kampo. De 5 (Die ik heb) doet alles vanaf de acc. accu. Bijkomend voordeel is dattie altijd start, en dus ook nadat de ANWB hem opengebroken had. Nu nog het portierslot weten te reproduceren en de afstandsbediening werkend zien.
Ik heb het meermaals geprobeerd te vergrendelen van afstand, maar geen resultaat. Schijnt dat je acc. accu goed vol moet zijn om dat voor elkaar te krijgen. Maar zelfs na het laden geen reactie.

Afijn, de hemel is tijdelijk verwijderd om te kunnen isoleren, schijnt dat daar ook je ontvanger op zit aangesloten. Nog geen tijd gevonden om deze aan te sluiten en te testen. To be continued!
walda schreef:
zo 12 nov 2023, 16:11
Leuk project weer en fijn dat jullie het delen. Jullie bouwen mooi!

Succes,

Walter
Dankjewel Walter! Het zou voor mij wat sneller kunnen, maar misschien is het wel goed om in deze fase alles goed te overwegen / uit te denken. Als je het goed doet, hoeft het nooit meer open!
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Flinke tijd voorbij gegaan sinds de laatste update, er is dan gelukkig ook een hoop gebeurd!

Veel met behandelingen bezig geweest. Al het houtwerk in de injecteerepoxy gezet, dat vervolgens dubbel in de grondverf, om het zo waterafstotend te krijgen. Hier en daar een randje bij moeten werken, maar dat is ook prima met houtlijm te dichten.

In half november nog veel houtwerk gedaan, als volgt:

Afbeelding

De bakken volgens inmiddels bekende receptuur gemaakt. De voorste helaas opnieuw moeten doen omdat het gat voor de bak te laag zat, dit zag er niet mooi uit, en omdat ik de onderkant van de bovenkastjes de bak wil laten afwerken, er toch voor gekozen het paneel te offeren aan de houtgoden en een nieuwe te maken. Op bovenstaande foto zie je dat verschil goed. Nog helaaser dan jammer, de onderkant van de bak is gedimensioneerd op het keukenblokje. Dus het bakje is uiteindelijk te kort gemaakt. Gelukkig heeft Renske de decoupeerzaag en bovenfrees helemaal door, en dus een nieuwe gemaakt.

Afbeelding

Mooi, zo'n gecurved raam! Blijkbaar is de combirollo ook gecurved. Daar had ik even niet bij stilgestaan. Lineaaltje erlangs en met de haakse slijper mooi rechtgetrokken. Het zonnetje scheen nog aardig voor een koude novemberdag, dus die dag nog heerlijk buiten kunnen staan werken. Als ik iets anders zou doen aan de volgende bus (Daar denk je dan toch over na) is het 'lamineren' van een mooi venstertje voor de ramen. Enkele lasergesneden triplex platen met houtlijm lamineren tot gewenste dikte, en door de klemming van het raam de boel op spanning laten uitharden. Ik zag een andere gebruiker hier een kozijntje maken door meerdere snedes in de achterkant van een houten plaat te zagen zodat je het geheel kan buigen. Vond ik ook mooi gevonden! Helaas, we doen het maar hier mee. Uiteindelijk zie je het verschil niet.

Afbeelding

Voordat ik de panelen kon monteren, eerst de achterdorpel voorzien van stretchvilt. Ik ben zo te spreken over dit spul. Ik vind het ook echt leuk om te doen! Met een superstrak eindresultaat. Wat ik merk wat erg goed werkt is het volgende:

- Ongeveer een afbreekmes per strekkende meter. Scherp is goed! Koop veel van die dingen en wees niet bang om ze vaak te verversen.
- Kleine stukjes werken spuit elke keer max 15cm spuitlijm.
- Rechte stukken probeer ik zo veel mogelijk in een enkele strook materiaal te pakken. Zodra de geometrie intressant wordt, ga ik kleinere stukken gebruiken
- Aanrollen met een aandrukroller (Die je voor je dreunplaat moet gebruiken)
- Lijmresten meteen verwijderen met oplosmiddel
- Bij het uitende heb ik de rubber teruggetrokken, en afgesneden langs het plaatwerk. Plamuurmes in het rubber steken, en dan over de viltlaag heen duwen. Dan zit je uitende retestrak.
- Kartonnetje gebruiken om spray af te dekken waar je het niet wil hebben
- Deelnaden snij ik ondermaats, en rek het vilt flink uit om de naad goed te plakken. Daarna met een stomp object de naad dichtkammen

Afbeelding

Hier zit een deelnaad in. Je ziet ook het rubber loshangen. Tot zover mijn viltpassie.

Afbeelding

De schoonvader heeft doordeweeks de panelen nog eens in de verf gezet. Gaskacheltje erbij. Helemaal blij.

Afbeelding

Hier het begin van het plaatsen van het dak. Een paar posts terug uitgelegd wat het plan was, dus nu tijd voor actie. Het spul opgeschuimd met FM330 pistoolschuim op aanraden van Wout van Aken (Dank je wel voor alle tijd en uitleg die je ons hebt gegeven!) De lagere delen ingesmeerd met houtlijm. De posities van de elektrabuizen gemarkeerd, en dan de grote panelen tussen de spanten gezet. In het middenvlak een paar dotten schuim gezet tegen het klapperen en mogelijk induwen, en de boel vastgeniet met de magische tacker. Alle draden nameten, en geen sluiting gevonden. Was niet mogelijk mis te schieten met het pistool, maar toch fijn dat ik het nu zeker weet.

Afbeelding

Hier het eindresultaat. De panelen onderin zijn ondertussen ook al geplaatst waardoor het nu echt heel snel gaat. Al het voorbereidende werk, komt nu samen tot een resultaat. Meer dan content.

Afbeelding

Maar het was pas zaterdagmiddag! Dus ook gelijk de wanden geplaatst en het dak weer zwart gevilt. Hier komen dan triplex latjes tegenaan 'voor het mooi'. Maar alles voor het mooi gaat na de keuring.

Ook is de hemel van de bestuurderscabine teruggeplaatst en een gat gemaakt in de afdekplaat waardoor we de eerste bergruimte hebben gecreeërd. Joepie!

Net tegen het einde van de avond hebben we de vinyl vloer gelijmd en wat platen neergelegd als klemming. Helaas geen foto kunnen maken, maar die zien jullie snel genoeg.

Bedankt voor het lezen!

Volgende keer op het menu:

Meubilair! :-B
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door fostar82 »

Lekker bezig!
De achterstijlen heb je netjes afgewerkt met de strechtvilt. Ik heb nepleer gebruikt en dat is echt niet netjes geworden :(
Plaats reactie