Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Hallo allen!

Reeds voorgesteld in het betreffende draadje, waar ook gelijk de belofte was gemaakt om een bouwverslag te starten.
Ons doel is om in 2024 een aantal maanden de balkan te gaan verkennen. Target nummer één; onbetaald verlof aanvragen op het werk. Dat is gelukt.

Tweede doel; een camper hebben. Lastiger. De vader van mijn vriendin heeft een aardige stalling waar het een en het ander voorbij komt. Hier stond ook een T3 in werkelijk prachtige staat. Leuk idee om daarmee te toeren. Beste man van een eigenaar zou hem ook willen verkopen, dubbel bingo! Later bleek dat hij daar toch van af zag. Ik heb nog even verder gekeken. Met een achtergrond (Samen met mijn vader) in MG's klussen/slopen/schelden vond ik het wel leuk om weer een oldtimer te rijden, maar het leek er toch op dat het stiekem hele oude bussen zijn, en met een deadline voor volgend jaar, is het 't dan waard om alles motorisch in orde te moeten krijgen en dan nog een ombouw te doen? Misschien dan toch een T4. Of een T5! Hefdak is ook niet alles. Na een weekendje klimmen in de ardennen valt je oog dan toch op de wat grotere bussen die op de camping stonden.

We hebben samen wat gediscussieerd, maar uiteindelijk is het plan toch uitgekomen op een 'echte' bus van goede kwaliteit ombouwen naar iets waar we drie maanden uit kunnen leven. Veel gekeken, waar mijn vader ook liet doorsijpelen dat het autovirus een beetje kriebelt. Bovengenoemde MG's zijn er namelijk niet meer. Ik kreeg van hem verscheidene advertenties doorgestuurd van verschillende bussen. Ik was een beetje aan het flirten met het idee van een Crafter L3, of een ducato variant. Maar toen stuurde hij de magische link door. In eerste instantie gingen we even langs de handelaar waar we al vlakbij moesten wezen te zijn om eens te kijken naar een bus. Want zien, is beleven, en vooral, weten.

Daar kwam ik er achter dat de lengte/hoogte aanduidingen verschillen per merk. Hoeveel kan dat nou schelen? Best veel. Blijkt. Bij de handelaar stonden een aantal verschillende bussen. De zwarte transit waar we voor kwamen kijken stond fier op het terrein warmte te verzamelen terwijl ik aan het twijfelen was. Een L3 transit is 3,5m laadruimte lang. Met een lengtebed hou je toch bijzonder weinig over.

Uiteindelijk heeft mijn vriendin mij over de streep getrokken dat ze niet een té grote bus wou. Daarbij ook gelijk bedacht dat een bed in de breedte met een creatief samenspel van isolatie en aftimmering ons zeker genoeg ruimte zal opleveren om dat te bewerkstelligen.

We schudden de hand van de handelaar en zijn opeens in het bezit van een 2014 Transit. 2.2 TDCi met 155pk en 170k op de teller. Andere snufjes zoals een achteruitrijcamera, lane assist en ander spul ontbreken niet.

Afbeelding

Er is al het een en het ander gebeurd, maar er staat ons nog veel meer te wachten! Renske en ik hebben ergens in Juni onze transit gekocht.
Eerste wat ons te doen stond was het slopen van de 'betimmering' en het tussenschot. Zo gezegd, zo gedaan.

Afbeelding

Daarna alles opmeten om tot een idee te komen van wat we willen.

Afbeelding

Een beetje uitgemeten tijdens de hittegolf (Dit was nog eind Juni) en met tape het een en het ander afgeplakt.
Ik weet zeker dat jullie het gros al doorhebben, maar tóch nog een kleine tour:

Afbeelding

Hier de eerste lijn die aangeeft waar de hoogte van de garage ongeveer komt. De tweede lijn geeft de bovenkant van het beddengoed aan. Dit leek mij handig om mee te nemen ivm de plaatsing van het raam.

Daar komt een hoge kast naast, met van laag naar hoog, een droogtoilet, koelkast, en dubbelzijdig kastje voor toiletspullen en keukenspullen aan de andere kant. Tussen achterdeur en kast komen hangkastjes waar we kleding in kwijt kunnen. Idem voor de passagierszijde.
Raampjes aan twee kanten. Kan het een beetje tochten.

Afbeelding

Vanuit daar alles in 3D gezet om te puzzellen hoe de rest eruit ziet. Dubbel keukenblok is hier te zien, waar de linkerkant alles met water wordt en de rechterkant alles met elektra. Dan met draaistoelen en een op/afbouwtafel het zitgedeelte improviseren. Dan fantaseer ik er nog een luifel bij met prachtig uitzicht op de adriatische zee. Let's go!

Afbeelding

Volgende stap; ramen! Daar kom ik snel nog een keer op terug.

Bedankt voor het lezen dusver & hartelijke groeten,

Renske en Jeroen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ford Transit L3H2 ombouw; Het zwarte gat



Bericht door Mickel Moen »

Altijd leuk zo’n nieuw zelfbouwproject.
Ik heb zo’n vermoeden, dat het heel mooi gaat worden.

Heel veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw; Het zwarte gat



Bericht door kampo »

Tof !
Hier een 3 persoons Transit 2016 170pk €6 L3H3 zelfbouw
Misschien heb je er wat aan want je sketchup toont echt veel ruimer als de werkelijkheid.
Let ook op het verschil tussen een H2 en H3
Wat ik niet lees is wat je met de 2zit gaat doen en/of draaizetels ?

Volgens COC weegt deze leeg met chauffeur en diesel= 2272 kg
Zelf leeg gewogen met bodemplaat en wandbekleding met chauffeur 2210 kg
Bij de eerste weging met de meubels erbij 2620 kg

Reis klaar helemaal gevuld nogmaals gewogen is het 3186 kg
inclusief alle dun wandige houten meubels, keukenblok, isolatie rondom, vloeren en aankleding garage, gedeeltelijke tussenwand, 2 dakluiken, ramen rondom, bed 150 x 187 cm met stalen frame, Ikea matras 14cm, boiler 6 liter 230V , diesel 90% gevuld, 90 liter water, 60 kg voor de 230Ah AGM accu, 500VA inverter, 6 kleine zonnepanelen, 70 liter compressor Dometic koelkast, Airtronic dieselverwarming, lege 25 liter zwart water tank, 1 campingaz van 2,8 kg, compost toilet, geen luifel, 2 personen (150kg), reservewiel, 2 racefietsen, BBQ, alle bagage, keukengerief, eten en kleding voor 2 personen enz.

Je kan dus stellen dat je er op deze manier ongeveer 1000 kg gewicht in komt (976 kg).
Als je niet oplet ga je daar vlot boven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit: een paar foto's er weer afgehaald. was uit enthousiasme wat te veel geworden :)
Laatst gewijzigd door kampo op wo 09 aug 2023, 8:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
suna
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 7:34
Locatie: Ulft

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door suna »

Wow mijn complimenten zo mooi en netjes jullie dit gemaakt hebben. Ik wens jullie veel plezier en veel veilige kilometers. 🤗🤗
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door rijschoollucassen »

Heeft de Transit wel genoeg breedte om aan de verplichte afmetingen van het bed te voldoen? Zou een ramp zijn als je daar bij de keuring achter moet komen... Of gaan jullie die zijkanten uitbouwen?

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Nu heb ik het topic hopelijk niet teveel vervuild met zoveel foto´s...
Het bed is 140 diep met een Ikea matras van 14cm dik en bij de achterdeuren zit nog een vrije overhang zodat je aan een 150cm breed bed komt.
In de 2 nissen gemeten is de lengte ongeveer 187cm
Daarvoor moet je de matras bovenkant precies onder die 2 inhammen inpassen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw; Het zwarte gat



Bericht door VNK »

Mickel Moen schreef:
ma 07 aug 2023, 21:33
Altijd leuk zo’n nieuw zelfbouwproject.
Ik heb zo’n vermoeden, dat het heel mooi gaat worden.

Heel veel succes.
Dankjewel! Tijd zal het leren.
rijschoollucassen schreef:
di 08 aug 2023, 12:04
Heeft de Transit wel genoeg breedte om aan de verplichte afmetingen van het bed te voldoen? Zou een ramp zijn als je daar bij de keuring achter moet komen... Of gaan jullie die zijkanten uitbouwen?

Groet Jaap
Ha Jaap, dankjewel voor je comment / zorgen!
De maat tussen de breedtebalken is 188. Daar komt uiteindelijk een matras van 185 in, had ik zo bedacht. 140 diep inderdaad.
kampo schreef:
di 08 aug 2023, 13:55
Nu heb ik het topic hopelijk niet teveel vervuild met zoveel foto´s...
Het bed is 140 diep met een Ikea matras van 14cm dik en bij de achterdeuren zit nog een vrije overhang zodat je aan een 150cm breed bed komt.
In de 2 nissen gemeten is de lengte ongeveer 187cm
Daarvoor moet je de matras bovenkant precies onder die 2 inhammen inpassen.
Beste Kampo,

Wat een interieur heb jij ervan weten te maken, super indrukwekkend! Ik weet nog niet helemaal wat voor punt je wil maken met je gewichten, want je zit er toch hardstikke mooi onder? En dat met zo'n enorme uitrusting. Misschien is het wel handig om een linkje naar je eigen post te maken in plaats van de foto's van een andere transit. Werkt verwarrend, gezien Suna volgens mij op jouw interieur reageert?

Hoeveel watt heb jij aan zonnepaneel liggen? En waar heb je ze vandaan?

Ander punt wat ik van je las; We hebben de 2-zits omgewisseld voor een enkele zetel. Daar zitten draaischijven onder.

Groetjes,
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Ondertussen heb ik er een paar foto's afgehaald. Was uit enthousiasme wat te veel geworden :)
Aha dus draaizetels en 1+1. Opgelet met wijzigingen aan de zitplaatsen. Daar zijn ze bij de RDW heel streng op.
De prijs betaal je voor de noodzakelijke attesten, niet voor het materiaal.

Het toegevoegde gewicht is bijna 1000kg (totaal 3.186kg reis klaar).
De ideale 3,5 ton camper zou reis klaar niet meer dan 3000 kg mogen wegen...

Solar op de voorbeeldcamper is
2x115Wp op 75/15 mppt + 4x40Wp op 75/10 mppt
dus totaal 390Wp op een zware 230Ah AGM accu
Eerst maar eens een dakplan tekenen met de positie van luiken of Maxxfan ...

Op je sketchup tekeningen ontbreken:
2 draaizetels + tafeltje
Al de benodigde plaats voor de technieken. Uit ervaring kan je de verwarming en eventueel boiler best als eerste
inplannen en de meubels er omheen zetten.
Dan nog koelkast, elektrische centrale, toilet, enz
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Na een kleine vakantie; een update!

Klein verslagje van de ramen. Dacht om schuiframen van dometic te gaan gebruiken, die hebben wel een mooi maatje. Even uitmeten en kijken, is die transit toch wel een beetje bol. Ik zie dikwijls S4's gemonteerd worden op verschillende bussen, en ben toch wel erg benieuwd naar hoe groot de kier moet zijn tussen plaatwerk en raamwerk. Kitten kán, maar goed beginnen ook.

Dan maar de S7. Toch wel prijzig. Exclusief hor?! En geen goede maten te krijgen. Uiteindelijk de stap gemaakt naar RW VAN carbest, en ben er dik tevreden over. Met de transit ontkom je er bijna niet aan om een raam te kopen met flinke buigradius, waar deze dan ook over beschikt.

Begonnen met een malletje te lasersnijden. Da's prettig.

Afbeelding

Frampje maken voor de binnenkant. Wederom een mal gemaakt om de kromming over te nemen, ditmaal aan de binnenkant. Daarna terugschaven naar een dikte waardoor de combirollo nog mooi in het frame valt.

Afbeelding

Gaatje boren, mooi uitlijnen met de daklijn, aftekenen en dan de zaag erin! Vrij spannend, maar bij het derde raam gaat het praktisch vanzelf.

Afbeelding

Kiekeboe!

Afbeelding

Uiteraard behandeld met prut tegen roest, en ook het frame in de primer gezet in de hoop dat het geen vocht gaat opnemen. Hoop is uitgestelde teleurstelling, ik weet het, maar goed. Als dat een paar decennia uitgesteld wordt, missie geslaagd.
Plaatsen van het houten frame met montagekit en een paar strategisch verantwoorde schroeven door het plaatwerk ter borging.

Afbeelding

De eerste stapjes butylkit waren op zijn minst vreemd te noemen. Nog nooit mee gewerkt, en daarnaast gaf het weerbericht snel regen op. Een beetje overhaast het eerste raam geplaatst, uitgelijnd, en vastgezet. Daarna met een zak afgeplakt om de regen een weerwoord te bieden.

Afbeelding

De andere kant op het gemakje op een ander moment gedaan. Lekker rustig, drie keer meten, een keer zagen. Prima dagbesteding. Want het moet tenslotte ook leuk blijven! Ik vind het echt een plaatje, met die donkere ramen op deze lak.

Afbeelding

Draaiplateau's werken ook. Hier te zien tijdens een belangrijk werkoverleg.

Afbeelding

Leermomentjes:
- Neem de tijd.
- Geloof niet alle bronnen. Naar mijn idee worden er producten geprijsd omdat anderen het zeggen, niet zozeer om de daadwerkelijke functie. S4 ramen had ik niet blij mee geworden.
- Neem de tijd
- Wees niet bang om een stap terug te zetten. Ons grote raam leek niet helemaal uit te lijnen met de kleine. Opnieuw afgetekend en uitgeboord, dit was een veel beter beeld.

Bedankt voor het kijken!
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Hymerferry »

De buthylkit wil bij warm weer nog wel eens onder de rand vandaan kruipen wat er wat slordig uitziet terwijl je het superstrak had aangebracht. De bouwer van mijn casco gaf de tip om na de montage met buthylkit elk raam met een minimaal randje zwarte polymeer kit af te sluiten zodat de buthylkit niet meer onder de rand vandaan kan komen. Nu na 3 jaar gebruik nog altijd superstrak rond de raamlijsten zonder uitpuilende kit.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door DucatoDolf »

Splinters goed opgevangen? Magneetje over de vloer gehaald? Gaat enorm roesten en de lak aantasten. Wellicht heb je het al gedaan of heb je het voorkomen, maar dan heb ik het toch maar gezegd :wink:
Bert
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Bert »

Even ter aanvulling, een plastic zakje over de magneet doen.
Dan blijft de magneet mooi schoon


Bert
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Oeh, dat zijn fijne tips!

@Hymerferry ik zal eens in de gaten houden of de kit nog kruipt, en daar dan nog een mooi kitrandje omheen leggen. Bestaat er UV resistente polymeerkit, of vraag ik dan iets heel geks?

@DucatoDolf / @Bert fijn dat jullie daar aan denken. Heb ik ook gedaan, maar niet de hulp ingeschakeld van een magneet. Wel heel goed gestofzuigd en afgenomen. Tijdens het zagen ook een folietje opgehangen, ook bij het dakraam gedaan. Dat zag ik in een ander bouwdraadje voorbij komen!

Groetjes,

Verstuurd vanaf mijn Nokia X10 met Tapatalk

Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Goedeavond,

Het is niet compleet chronologisch, maar hier eerst een update over het dakraam. Enorm veel zitten wikken en wegen, want de L3 transit heeft tussen de achterste dakspijlen zo'n 360mm. De maxxfan geeft toch aan om 400x400 te gebruiken, waardoor ik het een segment naar voren zou moeten plaatsen. Dit heeft invloed op de afmetingen van de zonnepanelen, maar ook op de doorstroming van lucht. Als we een raampje open zetten volgens de beproefde methode waardoor je de luchtstroom krijgt, zal dat precies langs het bed gaan in plaats van eroverheen.
Ik weet niet meer precies hoe ik er op kwam, maar via een duitse site een adapter gekocht die mooi over de bolling zou vallen van het dak. Er zitten ook nog twee daklijnen in, die het geheel moeilijk af te dichten zou maken.
Welnu, heb ik diverse bouwers het zien opvullen met kit. Of de lage delen opgevuld met hout en dan af zien kitten. Zelfs een bouwer met een soort dubbelzijdige tape lagen zien bouwen tot hij de hoogte had die nodig was om de boel te vlakken. Ik zag dat niet zo zitten, en heb besloten die 99,- uit te geven aan een Adapter. Dit had twee voordelen:

- Geen gehannes (Fijn)
- De buitenmaat is 460, de binnenmaat 400. (Bingo).

De ring van de maxxfan valt hier heel mooi tussenin. De nodige moed verzameld om het gat te gaan zagen van 360x360, en ervoor gegaan.

Afbeelding

Op een lage stand van de haakse slijper alles rechtgetrokken en de lak opgeruwd voor twee lagen prut

Afbeelding

Moment van de waarheid, de adapter passen. Dit lijkt goed te gaan, maar de buitenste randen zijn te scherp voor de binnenradius van het plaatwerk. Even afgetekend om er een afschuining op te zetten, en daarna sloot het geheel prachtig af.

Afbeelding

Montagering passen van de Maxxfan, en dat lijkt erg mooi te vallen. Alleen is de bolling van het dak dikker dan de dunste rand van het adapterframe.

Afbeelding

De kromming aftekenen geeft dat ik dit stuk weg moet halen met (Waarschijnlijk) de dremel.

Afbeelding

Toch even de fan passen. Gelijk kijken hoe de doorkijk is.

Afbeelding

Hier van binnen. Hier zien we ook al isolatie zitten maar daar kijken we even langs want vandaag gaat het over de fan.

Afbeelding

Afijn, fijn dat jullie het gezien hebben. Waarvan akte, waarvoor dank.
Plaats reactie