Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

DucatoDolf schreef:
zo 31 dec 2023, 12:49
Lekker bezig hoor!

Ik zie dat je een verbreding achter aan het bed hebt gemaakt. Wij zetten daar onze 'hoge' campingstoelen tussen de deuren en het bed. Mooie ruimte voor spullen die te hoog zijn voor onder het bed. Waarschijnlijk hebben jullie meer ruimte, maar dan heb je de tip iig.
Ha Dolf, Fijne reactie, dankjewel! We hebben er even over nagedacht om dat ook te doen. Maar de stoelen zelf hebben we al gekocht en daar de garage op ingericht :D We willen in de deur een beugeltje plaatsen om de vouwfietsen op te hangen, dus die gaan op die plek.
fostar82 schreef:
ma 01 jan 2024, 16:18
Goed bezig inderdaad!

Ja, als je zoveel bezig bent met alles uitdenken wil de buildersblock toeslaan. Slim om dan even op wat anders te focussen.
Begint mooi vorm te krijgen.
Fostar, leuk dat je mijn bouw bijhoudt. Ik heb inmiddels dezelfde labelprinter aangeschaft als jij, leek mij een mooie om het een en het ander te labelen en daarbij meteen kabellabels gekocht zodat het elektragedeelte mooi overzichtelijk gelabeled kan worden. Heb je daar nog tips voor?
Hermine schreef:
di 02 jan 2024, 13:35
Inderdaad goed bezig hoor, daar gaan jullie samen vast heel mooie tijden in beleven!

Heb overigens bewondering hoe jij, en alle zelfbouwers die ongetwijfeld dit topic ook volgen, de tijd en moeite willen nemen om alles zo mooi te delen. Heb zelf de moed nog niet bijeen kunnen sprokkelen.

We zijn, vanwege de sterke wens voor een vast bed in lengterichting, onlangs gestart met het ombouwen van een Ford Transit (2018) L4H3. Slagje groter dus. We hoopten in de tussentijd onze oude VW LT 32 nog te kunnen gebruiken, maar die heeft er kort geleden (jaloers zeker…) de brui aan gegeven.
Wat een mooi compliment Hermine! Dankjewel. Ik ben nu dan ook super benieuwd naar jullie bus! Posten die hap. Het ergste wat er kan gebeuren is dat er mensen een mening gaan vormen. Uit andere topics begrijp ik dat je zeker wel kennis van zaken hebt en zou het tof vinden om meer van je te leren. Dat is uiteindelijk ook het doel van dit topic. Ik heb zoveel geleerd van andere bouwtopics, maar elke build is anders.

En de transit is ondergerepresenteerd in dit forum, dus die willen we graag zien!

PS. wij hebben gekeken naar het installeren van flares op de transit. Nu dus een bed van 186 lang kunnen realiseren, maar met die flares kun je makkelijk uit van 200 bij een breedtebed. Dit geeft je wat meer leefruimte.

https://flarespace.com/collections/ford ... 148-flares

Deze bijvoorbeeld. Geen klapraam plaatsen aan de schuifdeurzijde.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8967
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

VNK schreef:
di 02 jan 2024, 15:33
...Ik heb inmiddels dezelfde labelprinter aangeschaft als jij, leek mij een mooie om het een en het ander te labelen en daarbij meteen kabellabels gekocht zodat het elektragedeelte mooi overzichtelijk gelabeled kan worden. Heb je daar nog tips voor?
...
PS. wij hebben gekeken naar het installeren van flares op de transit. Nu dus een bed van 186 lang kunnen realiseren, maar met die flares kun je makkelijk uit van 200 bij een breedtebed. Dit geeft je wat meer leefruimte.

https://flarespace.com/collections/ford ... 148-flares
De kabels "labellen" doe ik in 2 stappen. Bij de installatie rap even schrijven op een markeer plakband.
De kabel is namelijk nog niet op maat afgeknipt. Dan moet je de labels opnieuw doen.
Ik gebruik ook verschillende 2 aderige kabelsoorten en kleuren (rond/plat/zwart/grijs) dat helpt.
Als het helemaal definitief gemonteerd is dan label ik met de printer op speciale tierips.
Print met de laser op gewoon zelfklevend papier en knip het uit.
(Zal een foto daarvan zoeken)
Beschrijving dat doe ik altijd in het Engels.
Dan kan iedereen het lezen, ook een technieker onderweg of na verkoop.

Leuk die US flares voor de Transit. Kende ik niet. Voor mijn 184cm gaat het nog net zonder Flares in de Transit. (in de breedte slapen en met de bekende inhammen)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Goed, spannende tijden zijn aangebroken!

De VRT keuring staat gepland. Hiervoor moest de bus natuurlijk wel op slot kunnen. Sinds het debakel met de sleutel (Zie pagina 1/2) had ik eigenlijk verwacht dat de bus prima op slot moest gaan. Maar toch bij het indrukken van de vergrendeling hoorde je de claxon afgaan. Slotfout, op zijn Fords gezegd. Achterportier deed moeilijk. Of helemaal niets, eigenlijk. Slot eruit gehaald en goed bekeken, daarna uitgemeten of er een signaal door de connector kwam. Dit bleek niet het geval. Dat kunnen vervelende fouten worden, als heel die kabelboom weer tevoorschijn moet komen.

Afbeelding

Kabelboom. Kabelboom... Toen ging het lichtje branden, want volgens mij bungelde er nog een connector in de achterdorpel. Stukje vilt weggesneden waar een opening in het plaatwerk zat, en inderaad, ik was vergeten een connector terug te klikken bij het verplaatsen van de kabelboom. Klik, deur dicht, bliep, bus op slot. Fijn.

Afbeelding

De waterinstallatie welke dus normaal gesproken teruggeschroefd wordt onder de watertank. Expres wat leiding aan gelaten zodat je de gehele assembly naar buiten kan tillen en daar kan spetteren of een filter vervangen zonder dat nattigheid in de bus blijft hangen.

Afbeelding

Aflaat (Achterste) en overloop (Voorste) op hun plek. Mooi uitgetekend/onthouden waar het houten schrootje zat waar de vloer op gelijmd is, dus boren was erg makkelijk. Kwakkie anti roest prut en alles op zijn plek geschroefd.

Dan! Elektra!

Afbeelding

Inzicht in het kabelbakkie naast de MP. Hier zitten dus ook de hoofdschakelaars voor de Multiplus en 12V verbruikers. Ook de walstroom komt hier binnen en heb ik afgetakt naar chassis.

Afbeelding

Hier de hoofdzekering en schakelaars te zien. De 2x 50 kabels van de accu lopen de accubak in door een borstelprofiel. Op die manier houden we hopelijk alles netjes en kan ik wanneer dat nodig is, nog steeds in de bak zijn omdat het klepje in zijn geheel verwijderbaar is.

Afbeelding

Alle 12V aansluitingen te zien. Ze zijn nog niet aangesloten, maar wel te zien. Vanaf de busbar toch met een kabel naar smartshunt gegaan. Vanaf daar uiteraard naar de accu -.

Het was ook tijd om de meubels verder af te maken. ik heb vier basiskasten ontworpen en een zaagplan opgesteld. Deze zijn dan relatief eenvoudig in elkaar te prikken en vanaf dat punt kunnen er lades ingemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

De druk werd opgevoerd door te besluiten ook de camperkeuring tijdens de VRT te doen, dus de schoonvader kwam helpen klussen.

Afbeelding

Een van de twee keukenmeubels gemonteerd en daarbij de wasbak en kraan meteen meegenomen.
Kookplaatje doet het. Mooi. Pendelt niet en zo te voelen werd er niets echt warm, maar de duurtest komt na de keuring wel.


Afbeelding

Voor de campereisen moet je natuurlijk ook een tafel hebben, dus die kun je uiteraard kopen voor een paar honderd euro, maar dat had ik er echt niet voor over dus ik ben zelf aan de slag gegaan met een draaibank en veel meer uren tijd dan dat het gekost zou hebben dan het kreng simpelweg te kopen.

Afbeelding

Met steigerbuizen een constructie bedacht. Pasringen gedraaid en geperst om de tafel spelingsvrij te krijgen. Steigerbuizen hebben een passingsmaat van een 'knakworst in de gang', dus op deze manier ontkom ik daar aardig aan.

Afbeelding

Goed, dat was 'm dan weer even. Hoop tijd in het kabelmanagement gestoken. Ook tien keer alles doorgemeten voordat ik de MP aan durfde te zetten. Goed is goed, zou je denken. Maar een verkeerd aangesloten omvormer kan ons budget niet meer hebben. Ik heb de kookplaat aangehad, en water aan de kook gebracht in de turbo stand. Dat werkt naar behoren. Ook een kachel aangesloten, de connectors leken niet warm te worden, en de kachel wel. Da's positief.

Ben nog niet echt onder de indruk van het victron appje. Er zit wat functionaliteit in, maar de 100 euro voor de dongle vind ik dan een hoop geld voor wat het kan.

Vragen:
- De victron BMV en mijn eigen BMS op de accu geven na volledig laden correct 100% weer. Na de 2kW kachel aangesloten te hebben en wat ogenblikken verder, stond mijn BAT-BMS op 92% en Victron op 81%. Moet ik de hele bende volledig laten leeglopen om een soort van kalibratie uit te voeren? Ik ga dit ook nog even bij mijn leverancier neerleggen, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Òok nog leuk om te laten zien,

Het zonnedak ontwerp is bijna rond! Of rechthoekig.

Afbeelding

Heb een 3d model gedownload, die wel aardig is qua curvatuur. Daar heb ik een gedeelte op gebaseerd. De plekken om de beugels op vast te maken kloppen dan weer van geen kant. Gelukkig heb ik zelf een transit om dit in het echt even uit te meten. Toen ik er eenmaal bijna was, heb ik een stukje karton lasergesneden waar ik de curvatuur mee kon verifieëren, voordat ik het uit alu laat snijden.

Afbeelding

Deze beugeltjes heb ik getekend waar de bevestiging op het dak mee wordt gemaakt, en de het bochtige dak van de Transit egaliseert tot een horizontaal vlak. Flink wat montagekit eronder, en ter borging een M8 bout welke in de beroemde lekkende doppies geschroefd worden op het dak van de bus. 8 stuks totaal.

Afbeelding

Dan komt het lange deel op de voetjes te liggen. De voetjes worden uit 3mm 5754 alu gesneden en gezet, de sideskirt (zoals ik 'm noem) uit 5mm dik. Hele bende wordt vastgezet met elektrolytisch verzinkt staal om geen galv. corrossie te verkrijgen.

Afbeelding

Spoiler ertussen. De onderkant (Holle snede) wordt voorzien van kantafwerprofiel met een sponsrubberen lip. Deze sluit de boel af tegen de bestaande daklijn tegen rijwind.

Afbeelding

Dan leg je de eerste 'tegel' erin, die met beugeltjes aan een 4020 alu profiel gebout wordt. deze trekt het paneel in principe al vast.

Afbeelding

Herhaal overal. De laatste panelen zijn gemakkelijker bereikbaar omdat de maxxfann er zit.

Afbeelding

En dan als laatste borging en dubbele veiliheid een clipje in het 4020 profiel aan de bovenkant, die de panelen echt insluit.

Dat geeft mij ook gelijk de mogelijkheid om een luifel te monteren op een H2 transit zonder gekke beugels te gebruiken. Behalve deze 'te gekke' dan.

Zoals altijd sta ik open voor gejoel, maar nog veel liever: kritiek. Graag hoor ik of er gaten in het plan zitten of ik iets niet goed doe. Hopelijk kunnen we het dan op tijd vermijden 8-)
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door AadenAnke »

Je gaat lekker :thumbup: die tafelpoot top man heb er zelf bij de vorige camper maanden over lopen tobben “wat en hoe” nu zie ik jouw oplossing en denk dan zo dus! :lol: ik ben doel op dit soort creatieve ideeën

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8967
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Wauw ! Dat wordt een mooi solarsysteem :thumbup:
Veel goede ideeën komen hier samen.
Ik hoop inderdaad dat je de 8 Ford bevestigingspunten waterdicht krijgt.
Ook heb ik de indruk, op basis van je tekening, maar ik kan het niet bevestigen, dat je dak iets meer bolling heeft als getekend. Controleer dat goed. Ik heb hier een L3 en jij een L2. Dat kan het verschil verklaren.
De solar panelen moeten in het midden slechts 5mm zweven. Zo bepaal je de hoogte van je zijdelingse bevestigingen. Die wil je inderdaad zo laag mogelijk.
Let op dat je ook geen schaduw maakt. Ik zou niet meer dan 2 cm boven het solar vlak gaan, als dat mogelijk is.

Het zware koppelstuk onder op de watertank zou ik nog even ondersteunen. Op termijn riskeer je daar problemen. In principe probeer je te vermijden dat er krachten op (plastic) koppelingen komen te staan. Dus let ook op bij waterpomp, drukvat enz. Gewoon een paar cm verder even vastzetten met een tule.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

AadenAnke schreef:
zo 28 jan 2024, 21:08
Je gaat lekker :thumbup: die tafelpoot top man heb er zelf bij de vorige camper maanden over lopen tobben “wat en hoe” nu zie ik jouw oplossing en denk dan zo dus! :lol: ik ben doel op dit soort creatieve ideeën

Gr Aad
Dank Aad! Hoe heb jij het nu dan in je camper aangepakt?
kampo schreef:
ma 29 jan 2024, 7:31
Wauw ! Dat wordt een mooi solarsysteem
Veel goede ideeën komen hier samen.
Ik hoop inderdaad dat je de 8 Ford bevestigingspunten waterdicht krijgt.
Ook heb ik de indruk, op basis van je tekening, maar ik kan het niet bevestigen, dat je dak iets meer bolling heeft als getekend. Controleer dat goed. Ik heb hier een L3 en jij een L2. Dat kan het verschil verklaren.
De solar panelen moeten in het midden slechts 5mm zweven. Zo bepaal je de hoogte van je zijdelingse bevestigingen. Die wil je inderdaad zo laag mogelijk.
Let op dat je ook geen schaduw maakt. Ik zou niet meer dan 2 cm boven het solar vlak gaan, als dat mogelijk is.

Het zware koppelstuk onder op de watertank zou ik nog even ondersteunen. Op termijn riskeer je daar problemen. In principe probeer je te vermijden dat er krachten op (plastic) koppelingen komen te staan. Dus let ook op bij waterpomp, drukvat enz. Gewoon een paar cm verder even vastzetten met een tule.


Fijn om te horen Kampo,

Ik zal de bolling nog eens nalopen, zo uit mijn hoofd is het een curve van 60 bij 1400mm maar de radius is daar niet bij bepaald. Je hebt mij wel doen nadenken, en ik denk dat ik wat vulplaten mee laat lasersnijden zodat het gehele rek omhoog geplaatst kan worden met 5mm intervallen. Dan teken ik het geheel wat lager, en kan ik op die manier de boel uitvullen. Dankjewel!

Met de hoogte boven de panelen, goed punt. Ik heb laagbolkopschroeven in gedachten maar misschien dat ik verzonkenkop neem, dan zal het uitstekende plaatje tussen de panelen max 5mm uitsteken.

Een tule versta ik slangtuit mee, overigens. Ik zal de boel opvullen en met een tyrap blokje de boel trekontlasten.

PS. Heb jij nog een mening over lange stukken kabel, vastmaken of loshangen in een camper? De uiteinden zijn uiteraard trekontlast zodat de verbinding geen krachten ondervind.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door AadenAnke »

Aad had een onhandige tafelpoot en kon niets verzinnen of vinden wat het echt helemaal was en toen stond de huidige camper in de showroom (waar we alleen kwamen om te kijken hoe we ergens in 2020/2021 zelf zouden gaan bouwen) een kale nieuwe bus als particulier zou net geen 50.000€ gaan kosten in deze uitvoering en voor net 58000€ nam ik hem als fabriekscamper mee :lol: voor een 8000€ kon ik het zelf niet doen dus 2 dagen later hadden we een nieuwe camper :lol: geen moment spijt van gehad en die tafel ik heb geen idee of de volgende eigenaar er iets mee gedaan heeft :wave:

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8967
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

VNK schreef:
ma 29 jan 2024, 12:52
Een tule versta ik slangtuit mee, overigens. Ik zal de boel opvullen en met een tyrap blokje de boel trekontlasten.

PS. Heb jij nog een mening over lange stukken kabel, vastmaken of loshangen in een camper? De uiteinden zijn uiteraard trekontlast zodat de verbinding geen krachten ondervind.
Ik bedoel vastmaken met zo een slang of kabel klem met rubber bescherming.
Kabels en leidingen kan je best goed vastmaken zodat ze niet kunnen flapperen.
Er is niet 1 beste methode. Maar ik heb een hekel aan plakzadeltjes die na verloop van tijd loskomen.

In de beginfase van een project voorzie ik al een bevestigingssysteem. Ik weet dan nog niet hoeveel er precies aan gaat vastgemaakt worden.
Meestal geen kabelgoot want die is achteraf te klein of te groot en je kan niet meer zien wat er in zit.
Vaak strip ik kabels vast met tyrap op een universele aluminium lat die ik horizontaal en/of verticaal plaats waar de kabels gaan komen.

Hier zie je zo een kabel bevestigingssysteem met zelf gemaakte aluminium latjes:
viewtopic.php?p=2326194#p2326194
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Vandaag is de bus, met mede jullie hulp, officeel omgekeurd tot camper! Inclusief twee draaipleateaus.

Joepie! We zijn ontzettend blij en het is een mijlpaal in dit project.

Groetjes,

Renske & JeroenAfbeelding
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door AadenAnke »

:thumbup: gefeliciteerd

Gr Aad
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door JMD »

Mooi, gefeliciteerd! 🎉
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door walda »

Gefeliciteerd!

Walter
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Stieneke en Donald »

Ziet er goed uit! En mooi stealth! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie