Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Tijd voor een paar updates;

Al geringe tijd bezig om de transit te isoleren. Tussen alle andere klusjes door. Het lijkt erop dat het bijna op zijn einde is, om alle buitenwanden in ieder geval van 19mm armaflex te voorzien. Grote kieren tapen we af met 50x2 tape. Spanten komen nog met 6mm zoals velen hier doen.
Grote stukkies gaan lekker, moeilijke vormen van de ford kosten het meeste tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Veelal gebruik gemaakt van de oude triplex aftimmering om te gebruiken als mal. Dit werkt erg goed. Alles goed ontvet voordat we plakken en daarna gering aandrukken. Je ziet in bovenstaande foto zelfs de dreunplaat doorschemeren. Merkte dat de meningen verschillend zijn op dit forum of er wel of niet dreunplaat te gebruiken. Ik had het al wel gekocht (30,- per 8stk op CROP) dus was wel van plan het te gebruiken. Voordat we gingen plakken en echt 'committen' om dit materiaal in te zetten hebben we wat gegoogled onder een kop koffie. Veel sites zeggen enigzins tegenstrijdige dingen. De ene vindt het niet nodig, de ander beplakt minimaal 60% van het oppervlak. En dan hangt het ook weer samen van welke isolatie je gebruikt.

Met in achtname van het feit dat we armaflex gingen plakken zal de massa én demping al wat verbeteren, maar omdat we al spul hadden, hebben we op elk 'groot' paneel een stukkie geplakt om zo de trilling enigzins op te vangen. Armaflex erover, zand erover. 60% lijkt mij overdreven.

Hier nog een mooie om te laten zien dat we elk stukje afval gebruikt hebben

Afbeelding

Voordat we verder gaan wil ik @fostar82 bedanken voor het uitschrijven van zijn geklooi met de kabelboom.Aan de hand van zijn bevindingen had ik de boom in twee uurtjes verlegd. Al lijkt het erop dat de H2 een mooiere opening heeft dan de H3 om de kabels doorheen te trekken rond de pilaar. Ik heb geen gat gezaagd om de kabels doorheen te leiden rond de cockpit, maar eerder daar de spant in laten lopen om de boel uiteindelijk netjes af te timmeren met het hemeltje.

Afbeelding

Begonnen aan de vloer. op de volgende afbeelding staat de huidige staat van de isolatie goed weergeven. Wat ik nog met stip wil meegeven is de invloed van isolatie. Het is écht merkbaar koeler in de bus. We hebben op de verbouwplek de ford lekker buiten gezet, omdat het mooi weer was, en de temperatuur binnen was echt steeds beter te doen. Straling en convectie zijn duidelijk minder. Akoestisch kan ik niet geheel over uit, omdat de bus geschorst is kan ik er momenteel geen afstanden mee afleggen. Deuren zijn wel merkbaar minder blikkerig. Misschien is dat het verschil al.

Afbeelding

Hierna Okume multiplex gekocht en stroken gezaagd zodat we deze bovenop de vloer ribbels / 'bedoelde deuken' van de transit kunnen lijmen. Hiertussen isolatie, dan de oude vloer terug met een vinyl in kek patroon. De plekken waar weinig ondersteuning leek te zijn gevuld met een op dikte gezaagd latje, zodat we hopelijk kraken en piepen voorkomen. Trouwe volgers weten wat ik van hoop vind, maar we gaan er toch nog eens op vertrouwen.

Afbeelding

Leermomentjes:
- Kopje koffie en doorspreken wat je wil ondernemen als 'sanity check'.
- Inlezen op jouw specifieke bus/model heeft zin. Hopelijk heeft iemand anders ook wat aan mijn verslag!
- Isoleren kost tijd. Als die kostbaar is, lees je goed in.

Vragen
- Na langere tijden geen echte afstanden rijden; wat zijn goede gewoontes? Ik las iets over oliepomp starten? Kan iemand mij wellicht aan een artikel helpen?

Bedankt voor het lezen, en tot snel!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Mooi !
Zet een rode plakband op de plaats van die kabelboom. Anders riskeer je van er later een vijs of draadrivet door te schroeven.

Gewoon regelmatig eens starten en een meter rijden. Het probleem bij die Transits is dat je de startaccu stuk maakt omdat die na 3 weken helemaal leeg zijn door het sluipverbruik.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Bedankt Kampo voor die tip!

Dit weekend wat tijd gehad om de vloer af te maken, wat ons ook gelijk trekt met de tijdlijn. Vanaf hier is alles chronologisch! Omdat de bus nu geschorst staat op een stallingsterrein, moeten we een aardig afstandje afleggen om te kunnen klussen. Het scheelt wel 200,- wegenbelasting en 100,- verzekering per maand, dus dat is goed te verantwoorden. Vaak doen we de donderdagavond of vrijdagochtend vertekken, dagje klussen, overnachten bij de schoonouders in de buurt, en dan nog een volle dag klussen. Om nog een sociaal leven te kunnen houden doen we dat niet elke week, maar proberen minimaal twee weekenden per maand vol aan de bus te werken tot hij gekeurd kan worden.

Voordat ik jullie overspoel met plaatjes, onze algemene planning is:
- Afmaken van de muurisolatie
- Dakframe voor de ventilator
- Vinyl vloer lijmen
- Beginnen met de muren afwerken
- Elektra leggen
- Hemel afstoffen (zwart vilt)
- Hemelschrootjes plaatsen

Vanaf daar zien we wel verder. Volgend weekend weer een dagje klussen, daarna een paar dagen vakantie. Dan nog ruim een week vrijgenomen om de bus afwerkingsklaar te krijgen.

De volgende foto laat ons isolatieplan aardig zien. Mijn elektra heb ik nog niet helemaal rond, dus uit voorzorg de volgende leidingen geplaatst:

Elektra zoals 2x 200Ah LiFePo & 3000W omvormer komt aan de passagierskant, die leiden de volgende toepassingen naar de bestuurderskant (Te zien als elektrabuizen bij de rechter wielkast)
2x 12V
2x 230V
2x 12V Accukabels voor de acculader naar bestuurdersstoel

Afbeelding

Flink zitten worstelen met de elektrabuizen. Van te voren een touwtje vastgeknoopt aan een M6 moertje en met de stofzuiger door de buizen heengetrokken alvorens instalatie. Dat werkt erg goed! Het leggen wat minder. bij het pasleggen van de vloer merkten we dat er een hobbel zat rondom de opstapeling buizen. Helaas kan ik ze niet anders leggen gezien de plaatsing van de standkachel. Deze komt net voor de passagierskant achterwiel. Allicht zie je het gat al zitten.

Toch maar een stapje terug genomen en alle isolatie gecorrigeerd om de buizen hun weg te laten vinden wanneer we de vloer terug zouden plaatsen. Gisteren alle spanten met montagekit voorzien, terwijl de vloer omhoog werd gehouden door Renske en een balkje hout. Langzaam zakken, en op zijn plek worstelen van de installatiebuis geeft dat er eigenlijk geen weg terug mogelijk is. Volgeladen met bakstenen om de nodige druk te geven hebben we de vloer verlijmd met de rest van de instalatie. Ruim op tijd klaar voor onze terugtocht naar Rotterdam.

Afbeelding

Echt natuurstenen vloer gelegd. 8-)

Vinyl ook binnen gekregen van de Kwantum, we zijn helemaal happy. Voordat we bovenstaande vloer hebben verlijmd, uiteraard nog wel het vinyl uitgesneden naar vorm.

Afbeelding

Nog een actiefoto van het verwijderen van het tussenschot tussen twee draagbalken bestuurderskant voor het plaatsen van de vuilwatertank. deze geeft nog geen cm uitsteek onder de body na plaatsing waardoor we eventueel nog een kraantje kunnen monteren zonder onder de dieseltank uit te komen qua bodemspeling. Goed te zien op de foto. Uiteindelijk gekozen voor een 30L grijswater van Rotterdamplastics. Ik plaats uiteindelijk een stuk alu platstaf terug ter ondersteuning van de tank én torsiestijfheid van de twee draagbalken. Ik kan daar uiteindelijk nog wat aan rekenen, maar 2x 6mm platstaf zal meer dan genoeg terug moeten leveren t.o.v. een 0.8 stuk plaat in goede richting.

Afbeelding
Afbeelding

Op theoretisch en praktisch vlak ook een 'inpulsaankoop' gedaan, gezien Ective.de een uitverkoop had staan. Daar uitendelijk 7x 90Wp en 2x 50Wp gekocht voor het volgende dakplan:

Afbeelding

Waar ik de imperiaal zelf uit wil werken, grotendeels gebaseerd op dit idee, maar dan iets goedkoper omdat ik toegang heb tot div plaatwerkoplossingen via werk.

https://faroutride.com/roof-rack/

Panelen ondertussen ook binnengekregen, erg blij mee! Totaal 730wp geschakeld via twee groepen,
Groep 1
- 3x 90W / 4,81A / 18,74 V
- 2x 50W / 2,67A / 18,72 V

Groep 2
- 4x 90W / 4,81A / 18,74 V

Als ik het schakel zoals bedacht (2x 50W parallel en de rest in serie per groep) kom je op een array efficientie uit van 99%.

Afbeelding

Tot de volgende keer!

Groetjes,

Renske & Jeroen,
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door pele »

Dat wordt een prachtig solar dak!
Ook de rest is van hoog niveau.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Stieneke en Donald »

Zeker mooi allemaal. Mooi project hoor. Suc6 verder! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Totaal 730wp geschakeld via twee groepen,
Groep 1
- 3x 90W / 4,81A / 18,74 V
- 2x 50W / 2,67A / 18,72 V

Groep 2
- 4x 90W / 4,81A / 18,74 V

Als ik het schakel zoals bedacht (2x 50W parallel en de rest in serie per groep)

Begrijp ik het goed dat je de solar zo zou aansluiten ?



Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door seth_space »

Ik lees:
2x 50W parallel en de rest in serie per groep
dus de 50W parallel en de 90W allen in serie.
toch?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

De vraag omdat het voor mij niet duidelijk is en je niet zomaar alles aan elkaar mag knopen.
Er zijn combinaties die wel en andere die niet kunnen.
Groeten Kampo
Rob vd S
Berichten: 324
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Rob vd S »

Hoi Jeroen,
Mooi project. Lekker bezig. Je hebt een robuuste elektrische installatie in gedachte. Daar ga je plezier aan beleven. Leuk draadje om te volgen.
Rob
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Hartelijk dank voor de lovende reacties, echt leuk om te lezen! :bow:

Ik zal het zonnepaneel verhaal wat verduidelijken, bij het teruglezen werd het mij zelf ook onduidelijk.
Hier een schema

Afbeelding

Stukje beredenering:

90W = 4,81A * 18,74V
50W = 2,67A * 18,72V

Groep 1:
4x 90w Serie
= 4* 18,74v
= 74.96v * 4,81A

Groep 2:
2x 50w Parallel
= 2* 2,67A
= 5.34A * 18,72V

Die schakel je weer in serie met 3x 90w
Geeft:
3* 18.74+18.72
= 74,88V * 5.43A (max? of de lagere aanhouden?)

Die twee groepen parallel geeft dan ongeveer 75V met 10A.

Die sluit ik aan op een 100V/30A MPPT van victron. Lijkt mij.
Input hierover is zeker welkom!
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Ik heb een apart draadje gestart om mijn schema te kunnen beoordelen. Die vind je hier

De samenvatting en conclusies zal ik weer in dit topic plaatsen.

Bedankt voor het kijken!
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door jansloos »

Hallo, hoor je mij nog?

Gebruik gehoorbescherming!

Waaa?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Wil je de solar discussie in dit draadje of in het je elektrisch schema topic ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 92
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Goede vraag Kampo. Op naar de elektrapagina?

Verstuurd vanaf mijn Nokia X10 met Tapatalk

Plaats reactie