Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2216
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door DucatoDolf »

Gefeliciteerd met je camper :cheers:
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Update!

We zijn erg blij met de camper, maar het is nog niet klaar voor onze reis in April.
Nog even aanpoten dus. We zijn inmiddels wel ver met de inrichting, deels afwerking. Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van vorderingen.

We beginnen met een stuk afwerking.

Afbeelding

De deuren waren voorzien van een stuk triplex, welke we weg hebben gehaald en vervangen door een grotere zoals afgebeeld. Dit geeft ons wat steun als we op de bedden gaan chillen, in plaats van de 'gekke' hobbels die in het interieur van de deur zitten. Rondom een paar gaten afgetekend en uitgeboord. Welke weer voorzien zijn van een blindklinkmoer.

Afbeelding

De ene deur bijna klaar. Onderdelen veelal losgeschroefd, vilt geplakt en met loszittende bouten dichtgegooid zodat alle beugels weer op hun plek uitlijnen. Wanneer de deur dicht zit kon ik alle bouten weer aandraaien zodat het geheel strak afgewerkt is. Het open deel komt de kunststof behuizing weer terug, waar we nog een beugel aan maken voor de vouwfietsen aan te kunnen hangen. De zwarte plaat zit geschroefd met nylon bouten, zodat het niet koud aanvoelt als je tegen de wand aan gaat zitten.

Afbeelding

Tijd voor de bovenkasten! Het idee relatief simpel. Constructie met de rug in de houten draagbalken van de bus. Voldoende schroeven op regelmatige afstand geplaatst. Aan de voorkant komen dan nog triplex frontjes met eventueel bungeecord om niet alles eruit te laten schuiven in een bocht. Onze hoge kast en dubbel keukenmeubel geeft relatief veel opbergruimte, dus in de bovenkasten willen we enkel kleding gaan vervoeren.

Afbeelding

Hier gemonteerd. Deze kant één unit langer omdat de hoge kast niet aan die kant staat. Zo hebben we nog een extra kastje bewerkstelligd.

Afbeelding

De bus loopt aan de bovenkant iets in. We hebben besloten deze hoek over te nemen aan de voorkant van de kastjes waardoor je een beetje een gebroken lijn krijgt. Ik vind het erg tof zo.
Boven de keukenkasten aan de bestuurderskant komen ook nog twee kastjes, die geheel afsluitbaar zullen zijn.

Volgende keer;

Keukenkastjes!

Afbeelding


PS: Solar dak is ondertussen besteld. Ik ga hier volgende week mee aan de slag. In plaats van 4020 profielen, ga ik simpel L-profiel inzetten. Fractie van de kosten en een stuk minder inbouwruimte nodig. Deze komen met blindklinknagels tot een soort 'bakje' die ik vanaf de zijkant van het dak kan schroeven in plaats van ónder de constructie, 400mm naar binnen toe. Ik had mijn bedenkingen met het vorige concept, en ben dus overgestapt. Dit geeft nu ook de mogelijkheid een van de panelen gemakkelijk te verwijderen wanneer er defecten optreden. Het gehele dak is nu bijna 16cm korter geworden, wat de voorspoiler ook geen exorbitante windvanger maakt. Happy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een vooraanzicht. Inclusief Luifel. Stippellijn geeft de daklijn aan, en de doorgetrokken streep de onderkant van de profielen die de panelen vasthouden. Lager durf ik niet.

Zoals gewoonlijk, bedankt voor het lezen! :bow:
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Er is weer een hoop gebeurd. Waar te beginnen...

De bus is door de APK, en nu uit schorsing. Ik heb het kwarttarief aangevraagd. Krijg je daar normaliter een bevestiging van ontvangst van?

Bij de Ford dealer even een financieële tegenvaller gehad, maar het is wat het is. Multiriem vervangen, nieuwe schijven en blokken achter en het motormanagement lampje gaf een foutcode voor een defecte gloeiplug in het nabehandelingscircuit. Met een grote beurt zo'n 2800,- kwijt. Wel pechhulp erbij, dus de ANWB kan ook de deur uit. Pluspunt? :lol3:

Met het terugrijden ging het check engine lampje weer aan, dus na het weekend kunnen we weer terug naar de garage. Verwacht dat het wel goedkomt.

Terwijl de bus bij de werkplaats stond, even de tijd genomen om het dakplan verder uit te werken, en te passen.

Afbeelding

Hier begonnen aan het frame waar de panelen inliggen. Malletjes gemaakt om de 30x30x3 L-profiel te boren, waar de panelen aan vastgebout zitten. Dan de bak in een mal gelegd die ervoor zorgt dat de lengte altijd hetzelfde is. De boel met popnagels vastgezet en 'rinse and repeat' toegepast.

Afbeelding

Hier 7x de 90W panelen in beeld. Het geheel is goed stijf geworden door de alu profielen.

Afbeelding

Kabelmangement ook niet vergeten. Ik ben enorm fan van tiewrap bases. Daarmee maak je alles goed vast aan de bus, en of componenten, en hoef je enkel de tiewrap te vervangen als je iets moet aanpassen.

Afbeelding

Hier de voorkant van het imperiaal te zien. De dakcurve lijkt goed uit te komen, dus dat is fijn. Ik heb van te voren een kartonnen voorbeeld lasergesneden waar ik kon verifieren of de lijn klopte. Dit deel van het imperiaal is dus de voorkant, waar 5 90W panelen op komen te zitten. De twee sleufgaten aan de voorkant zullen de spoiler vasthouden.

Afbeelding

Hier zien we de achterkant van het imperiaal. Gemaakt uit twee lengtes gezet aluminum van 5mm dik. Daar komen 2 90W panelen en de twee 50W zijdelings geplaatst zodat de maxxfan bestaansrecht heeft.

Afbeelding

De montagebeugeltjes in actie. Gezet 3mm alu met genoeg ruimte om je sleutel te kunnen gebruiken. Ik kan daar heel gelukkig van worden. Gebruik gemaakt van de bestaande M8 draad van de Transit. Hier even proefpassen voordat de hele handel naar de poedercoater kan om alles zwart te maken.

Afbeelding

Hier het frontje van de cabineberging (Zoals ik het dan noem) waar wat ruimte tussen de stalen originele plaat en het afwerklijstje van triplex zit. Probleem, de mooie afgeronde hoeken voorzien van een houten plaatje. Gaan we toch een beetje moeilijk doen.

Afbeelding

Vroeger op de opleiding wel eens geexperimenteerd met 'buigbaar hout'. Dat gaan we dus ook toepassen in de cabineberging. Stukje zwart vilt erachter geplakt en de randen verlijmd met epoxy. Volgende keer hopelijk het eindresultaat in volle glorie!

Afbeelding

Hier een van de twee eikenhouten keukenbladen. Deze gaan we volledig sealen met een hoge kwaliteit parketlak, ben benieuwd hoe dat eruit komt. Eerste idee was een bamboe blad, maar na wat zoeken ontkom je er niet aan een volledige handelslengte af te nemen á honderden euro's. Nu hebben we een mooi verlijmd keukenblad gekocht van 250cm en doormidden gezaagd om zo de keuken te maken.

Afbeelding

De lades gaan ook goed! Hoge kwaliteit push to open geleiders gebruikt. Eerste testritten blijft alles op zijn plek zitten. En de airfryer past! Wat hebben we eigenlijk nog meer nodig? :-B

Afbeelding

Hier het andere keukenblok. Met kantenband afgewerkt en de twee bovenste ladefronten gemonteerd. Deze doen we expres achteraf. Nu alle lades gemonteerd zitten en soepel lopen, zit er altijd nog afwijking in hoe recht het geheel zit. Nu kunnen we de fronten verlijmen en uitlijnen op de kasten zelf, zelfs als de lades 'scheef' gemonteerd zijn.

Afbeelding

En tot slot, een massief eikenhouten drempel om de instap af te werken. Ik ben ondertussen ook begonnen om er een voor de achterdeuren te maken. Zodra de balk afgelakt is, plaats ik een kitrandje tussen vinyl vloer en balk, waardoor het geheel strak afgewerkt wordt.

Bedankt voor het lezen! We gaan nu de laatste maand in voordat we op reis gaan, en het ziet er allemaal relatief krap, maar haalbaar uit. Renske heeft nu al vrij, dus die zal nog flink wat afwerking gaan doen in de tussentijd.
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door martijnoes »

Leuke uitgebreide omschrijving weer! Erg fijn als dingen zo werken zoals je ze bedacht had, ik ken het ;-) Succes met de laatste maand voor jullie trip! Waar gaat de reis naar toe? (Lees je topic meestal wel, maar onthoud niet alles ;-))
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Ha Martijnoes,

Reis gaat richting de balkan! Plan is een stuk hongarije en bulgarije aan te rijden en dan via servie, albanie en de kroaatse kust terug te rijden.
Maar ik merk vooral dat we nog niet echt een idee hebben van hoe precies. Stukkie rijden, en dan kijken what's next.
Geen plan, lijkt het beste plan :thumbup:
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Even een momentje gevonden om wat updates te schrijven. Veel kijkplezier!

Afbeelding

Begonnen met het aansluiten van de standkachel. Ik had van te voren al een locatie bedacht en daar ook al een gat voor in de vloer gemaakt zodat ik na het plaatsen van de kasten de kachel kwijt kon. Dit was een intressante ervaring, waarvan ik er nu eentje rijker ben. Ik heb veel vooronderzoek gedaan en heb daarbij veel topics hier doorgelezen. Niet alle pagina's van het 'Chinese dieselkachel'. topic kunnen halen, maar wel een flink aantal. Graag hoor ik het als ik iets verkeerd begrepen heb. Naast dat ik een chineese kachel heb dus. In de afbeelding boven zien we de beruchte tankvlotter van de Transit. Ik heb de bus op steunen gezet en een speciale bok gemaakt voor een palletwagen om de tank te laten zakken. Deze zat uiteraard vol diesel en echt te weinig automotive kennis om deze af te tappen. Naar mijn idee maakt 70 kilo of 5 kilo niet veel uit, het is sowieso onhandelbaar, zo boven je hoofd werken.

Met de telefoon op videostand kon ik voldoende beeld krijgen van de accessoireopening van de vlotter, in bovenstaande foto te zien als het 'torentje'. Die met een stanleymes afgesneden net boven de verjonging, en een gedeelte dieselleiding ingestoken als rietje. Deze heb ik expres tot het einde van de tank gedaan, zodat ik niet elke keer zonder diesel in de leiding kom te zitten bij normaal gebruik van de bus.

Afbeelding

Een brandstofleidingconnector gekocht voor een paar euro's, van 7.89mm, waar de dieselleiding precies mooi inpaste. Deze zit nu door de connector heen en waar mogelijk heb ik de slang omhuld met dikkere slang en klem om de boel op zijn plek te houden. Er zit dus geen diameterverschil in de aansluiting.

Afbeelding

Hier de pomp geinstalleerd a la fostar. Mooi doosje omheen en de pomp onder een hoek gezet. Vanaf hier gaat de leiding naar de andere kant van de bus, waar hij de kachel inkomt.

Afbeelding

Dan ziet het geheel er ongeveer zo 'bovendeks'. uit. Even getest door wat door de handleiding te kijken, te concluderen dat de handeiding voor een andere interface geschreven is, en daar mijn eigen conclusies uit te trekken. De leiding had ik van te voren al aangezogen, dus het primen ging relatief snel. Kachel schoot aan, ging goed. Kwam er wel achter dat ik de inlaat en uitlaat met elkaar verward had, want mijn inlaatslang smolt vrij snel van de kachel af. Van de schrik maar even de kachel laten stoppen met verwarmen om de volgende dag proper aan te sluiten.

Afbeelding

De volgende dag alles goed aangesloten en gelijk gebruik gemaakt van een hittesleeve en autotherm luchtinlaatslang. De kachel werkt! Dat is fijn.
Ik merk nog wel een hoge uitstroomtemperatuur op. Zo hoog, dat het uitstroomrooster begon te smelten. Ik heb nu een eberspacher rooster besteld, met de gedachte dat dit rooster wel van ABS-PC is gemaakt in plaats van dat het er alleen maar opstaat. Als iemand nog ideeen heeft over de hoge temperatuur hoor ik dat graag. Het lijkt me een beetje vreemd dat het rooster smelt, dat zou er toch voor gemaakt moeten zijn. En de kachel moet soms op hoog vermogen schoonbranden dus dan lijkt het me ook handig dat de installatie hier tegen kan.

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor de zonnepanelen! Hier de zijkanten te zien, welke mooi zwart gepoedercoat zijn om in de stijl van de bus te blijven.
De boutgaten schoongemaakt op de bus zelf, en voorzien van een laagje kit. Deze hardt als het goed is niet snel uit, dus we hadden even de tijd om de boel op te bouwen, en uit te lijnen.

Afbeelding

Een van de 9 panelen geplaatst. De kabels en schakeling waren even pielen. vooral ook het kabelmanagement van de panelen van te voren uitkienen en daarna op hoogte de juiste connecties maken kostte wat tijd. Maar het resultaat ging goed!

Afbeelding

Middag later zaten de panelen erop! In de schuur gaven ze al wat voltage, tijd om de bus buiten te zetten om te kijken of ik alles naar behoren heb aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Kijk ze eens shinen! Letterlijk. Ik ben tevreden met het geheel. Extatisch misschien zelfs ;) Het hele systeem klijkt goed met elkaar te werken. Met de huidige hoeveelheid zon zien we eigenlijk al mooie opbrengsten, maar de tijd zal leren hoe veel we hier werkelijk uit gaan halen.

We zijn nog een paar klusjes van binnen aan het doen, welke ik een ander keertje met jullie ga delen.

Vragen:

Waar hebben we de hoge uitstroomtemperatuur van de kachel aan te danken?
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Whatever »

Knap werk, complimenten!
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door Camperbassie »

Flink aandacht aan die zonnepanelen besteed zit er strak op!

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2216
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door DucatoDolf »

Ziet er sjiekdefriemel uit. Erg profi ook. Chapeau!

In vergelijking met het zeer professionele uitziende solardak is de kachel meteen al een hoofdpijndossier. Hoe vaker ik mee lees hoe meer ik geneigd raak in een Europees tov Chinees. Je moet de helft van alle materialen vervangen en dan smelt alsnog de hele boel.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door walda »

Heel mooi geworden!! Nu er lekker mee weg; Heelveel plezier met jullie mooie camper.

Walter
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 93
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door VNK »

Bedankt allen voor de mooie berichten! We lezen met plezier mee.

@DucatoDolf Voor deze vakantie is het allemaal prima, maar ik ga 'm uitwisselen voor een 'echte' wanneer we terug zijn. Je bent inderdaad voor een hoop euros spullen aan het bijkopen.

Afbeelding

Luifel zit, plafond af. Nog eem paar laatste afwerkdingetjes en dan gaan we op stap. Zin in!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door kampo »

Indrukwekkend gedaan dat solarsysteem !
Daar heb je zeker 1 van de mooiste installaties gerealiseerd.
Het was veel werk maar de moeite waard.
De kaders rondom de panelen had je misschien nog kunnen weglaten door de zijdelingse profielen een aansluitende vorm te geven.


Paste de brandstofleiding van de verwarming door de connector heen tot onder in de tank ?
Betreffende het kunststof doseerpompdoosje.
De geluidstransmissie gaat ook door de brandstofleiding. Probeer deze leiding dus niet vast aan het "klankkast" doosje te maken. Maar zo los mogelijk.

Na de uitlaatdemper nog een stukje slang van minstens 15cm reduceert het geluid nog meer.

Knap interieur !
Groeten Kampo
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door fostar82 »

Wauw je bent flink opgeschoten de laatste maanden! En het ziet er allemaal prachtig uit.
Ook ik ben fan van je zonnedak. Misschien ga ik de mijne nog eens overdoen naar jouw ontwerp :-B

Wanneer ga je ermee weg? En hoe lang?
Heb je nog tijd voor een kort weekendje proefcamperen?
KrisM
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 08 mar 2023, 4:35

Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat



Bericht door KrisM »

Prachtige setup , die panelen, vind ik zeer mooi gedaan :bow:
Benimar 463 NAK - 2023 Ford Transit 170 automaat
Plaats reactie