Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?

Rhodez
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mar 2023, 15:37

Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door Rhodez »

Allen,

Komende zomer zijn wij van plan de Trollstigen te rijden. We hebben een geleende camper, maar ik heb ervaring met camperrijden in Amerika. Kan ik de route het beste bergafwaarts doen of beter bergopwaarts? Ik heb namelijk niet zo'n zin om achteruit te rijden met dat ding op de Trollstigen... :shock:
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 681
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts



Bericht door Eric 1962 »

In 1990 kwamen we vanaf de noordkant.
We gingen dus berg op en ja, we moesten ook een stukje achteruit met de gehuurde camper en die hadden toen nog geen achteruitkijkcamera's.
Alles op de buitenspiegels gedaan maar daar waar het kan zijn er passeer havens.
'T is wel een smalle bergweg maar O zo spectaculair.
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door TestCase »

Neem de bochten ruim wanneer het kan, zo voorkom je dat de evt. overhang over de weg schraapt.

Op of neer maakt niet uit voor de bochten of breedte van de weg. Neer rijdt alleen iets eenvoudiger.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door beatrix18 »

De vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden.
Mijn tip:
Er zijn nog zoveel andere mooie en rustiger weggetjes.
Maar als er een groen vinkje achter moet......
De Stalheimskleiva WAS ook leuk maar door zwaar verkeer (touringcars) kapot gereden en een gedeelte ingestort (2020). Die mocht de voorgaande jaren alleen naar beneden (Tip?!) worden gereden. Nu gesloten.


Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

In 2004 met auto/caravan combinatie, zo ook in 2012 en in 2016 met camper 6 meter.
Geen van de keren enige problemen ondervonden als een keer steken voor ene vracht auto die wat overhing
Maar zeker geen angst of zo gehad.

groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door seth_space »

In 2019 met 7.4meter camper probleemloos omhoog gedaan. Let wel op voor motorrijders die soms nogal dwaze capriolen uithalen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door beatrix18 »

En let wel op voor camperaars die soms nogal dwaze capriolen uithalen. :shh: :lol:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door Chateau »

Van noord naar zuid of de andere kant op, je loopt bij beide richtingen de kans dat je achteruit moet. Je moet alleen wel de aanwijzingen van de chauffeurs van de bussen in de gaten houden. Als zij een lichtsignaal geven dat je kan komen, doe dat dan ook. Die jongens rijden dagelijks op en neer en kennen de plekken waar je elkaar kan passeren.

Op deze website https://www.yr.no/en/mountain-passes/so ... rollstigen kan je zien wat de weersverwachtingen zijn en of je beter nog even kan wachten of niet.
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 562
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door Pienmajer »

In 2018 berg op gereden met mn camper (7.40mtr).
Langzaam rijden (snel gaat echt niet, haha) en vooruit kijken.
Als je een touringcar berg afwaarts ziet komen, kun je al een verbreding zoeken, zodat je niet komt vast te staan.
Mer een beetje rij ervaring gaat het best en is een bijzondere rit.
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door johnCamper »

Wij hebben hem 3 weken geleden voor de tweede maal gereden. Eerste keer in 2017. Richting maakt ivm verkeer niet zo veel uit. Wij reden hem telkens van noord naar zuid. Dan heb je de mooiste uitzichten.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door FrankJC »

Stijgend verkeer heeft voorrang..................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door TestCase »

Je kunt wel voorrang hebben maar krijg je het ook?

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door beatrix18 »

Ja dat is geen probleem; grote witte bak, wit kenteken, ruim van de rotswand, stil staand(!), handen van het stuur en jij mag zien hoe je er voorbij komt. :lol:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik denk dat de meeste camperaars super mega zuinig op hun camper zijn. Heb zelfs een verhaal gehoord dat iemand overal dekens in de camper neerlegt omdat de camper ander gebruikersschade kan oplopen en dat is slecht voor de dagwaarde. Dus als ik met mijn camper voor je staat ga je echt wel opzij hoor anders krijg je een fijne deuk in je wagen. ( geintje tuurlijk doe ik dat niet, maar wel een leuke gedachte :lol3: )

Ik vraag mij af wat er gebeurd als je stil moet staan op een berg met 12% en je moet weer optrekken, geen idee of campers daar moeite mee hebben of dat de wagen gewoon naar beneden rolt als je niet genoeg pk`s hebt?
Plaats reactie