Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door seth_space »

Stijgend verkeer heeft inderdaad voorrang en die neem ik ook bij kleinere tegenliggers. Bij vrachtwagens is het vaak even overleggen met lichtsignalen wie de bocht reeds aangesneden heeft.
Geen enkele bocht op de trolweg hoef je te steken als je een bocht goed aanzet.
Tenminste met 7,5meter.
Als er een bus of vrachtwagen reeds in de bocht zit wacht je op een tiental meters voor de bocht op je beurt.
Motorrijders echter menen dat al deze regels naar flauwekul zijn en doen de meest idiote dingen. Daar komen ze vanzelf een keer achter dat het niet zo goed idee is. In de tussentijd is het opletten geblazen met die verkeersdeelnemers. (Net zoals op de periferique van Parijs maar dat is off topic;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door TestCase »

Precies ik neem nooit voorrang in deze gevallen. Altijd een vorm van vriendelijkheid/overleg/vooruitzien. En de bochten, ruim nemen dan gaat het vloeiend.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Beroepsreiziger

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door Beroepsreiziger »

seth_space schreef:
vr 07 jul 2023, 11:47
Stijgend verkeer heeft inderdaad voorrang en die neem ik ook bij kleinere tegenliggers. Bij vrachtwagens is het vaak even overleggen met lichtsignalen wie de bocht reeds aangesneden heeft.
Even los van de Trolweg, maar in het algemeen.

Elke Noor weet/begrijpt dat het vrachtverkeer de levensader van Noorwegen is. (Heel anders dan in NL.)
Zowel in bevoorrading, als in export van het land.
In de Winter (Vooral) Kan je in de supermakt bordjes zien, als bepaalde producten er niet zijn.
¨Vrachtwagen ligt in de greppel, vandaag geen brood¨ Om een voorbeeld tegeven.

'Pest' een vrachtwagen teveel, en na 3 meldingen komt de Politie je zoeken, en mag je het land uit via de korste weg.

Ik zal het voorbeeld geven uit mijn werk.
Met een vracht vis, en 30 rijuren tegaan, heb ik vaak niet meer als 2-3uur speling.
Ik/we zullen immers een boot moeten halen, want naar Europa toe moet je het water over.
Gaat alles goed, lossen we om 06.00 op Urk. (Ik noem maar wat.)
Die visboer kan dan die dag zijn visjes verkopen.
Stel... Ik mis die boot, en kom om 15.00 aan op Urk........
Wat moet die visboer dan met die vis?
Die kan die de volgende dag pas verkopen, en zal zeggen die vis is een dag ouder.
Die gaat claimen!
En dat zijn serieuze bedragen.

Houd dat in je achterhoofd in je 6 weken vakantie naar de Noordkaap.
Die chauffeur gaat 6x heen en weer in die 6 weken.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door beatrix18 »

Die chauffeur gaat 6x heen en weer in die 6 weken.
Die chauffeur gaat ook nogal eens off topic.
Die chauffeur (en iedereen) zou zich ook eens kunnen verdiepen in deze (kweek)vis industrie export.(niet het broodje in de lokale winkel)

https://www.nrk.no/dokumentar/kjopte-la ... 1.16469564

https://www.nrk.no/vestland/auking-i-vi ... 1.16475440

https://www.marketingtribune.nl/food-en ... /index.xml

Maar omdat iedereen zijn kop in het zand steekt, wordt er maar wat geroepen.
Maar we kunnen het de vrachtwagenchauffeur niet kwalijk nemen, die is te druk bezig, voor de aandeelhouders.
Zo, en nu weer- met een broodje zalm(met zweren)- on topic. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door seth_space »

Zijn er werkelijk mensen die dit soort broodje aap verhalen geloven??
'Pest' een vrachtwagen teveel, en na 3 meldingen komt de Politie je zoeken, en mag je het land uit via de korste weg.
Hoewel ik het volledig eens ben met het idee om vrachtwagens waar mogelijk voorrang te geven op bergwegen blijft onverlet het gegeven dat stijgend verkeer voorrang heeft. Een vrachtwagen chauffeur die zich rechten gaat toe eigenen omdat vindt dat zijn beroep zo belangrijk is, verdient geen respect.
Wel diegenen die in normaal overleg die voorrang krijgen en daar geen misbruik van maken.
Het recht van de sterkste is geen goede basis voor respect.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door KTManiac »

FrankJC schreef:
do 06 jul 2023, 15:58
Stijgend verkeer heeft voorrang..................... :mrgreen:
Nee, lees de Noorse verkeersregels er maar even op na.
Zijn daar (gelukkig) geen strikte regels voor, degene die het gemakkelijkst plaats kan maken doet dat en dat werkt over het algemeen prima. :thumbup:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door seth_space »

"Lees erop na" . Lijkt me dat deze afwijkende regel van verkeer in de bergen heel goede redenen heeft.
Dus graag bewijs voor deze stelling
Los van het al eerder genoemde "overleg" wat de voorkeur geniet bij passeren of bochten aansnijden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door KTManiac »

Zal het in het Nederlands houden, van https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/ ... eersregels
Rijden in de bergen
Op bergwegen gelden geen speciale voorrangsregels. Gewoonlijk verleent echter degene die het makkelijkst kan uitwijken of terugrijden, voorrang.
Ik heb dit een tijd geleden opgezocht en bevestigd gezien op een Noorse website (dacht NAF, zeg maar de Noorse ANWB) maar kan het daar zo snel niet terugvinden, en ga er ook geen uur aan besteden. :wink:

Maar die afwijkende regel heeft idd een hele goede reden die wat bij betreft overal mag gelden. Degene die daalt hoeft lang niet altijd degene te zijn die het gemakkelijkst uit kan wijken. Vooruitkijken en tijdig anticiperen op tegenliggers is belangrijker dan het hanteren van strikte regels op dat vlak.
Als er iemand op een smal stijgend weggetje een stukje achteruit moet is dat vaak gemakkelijker voor degene die stijgt dan voor degene die daalt ook, maar ook dat uiteraard helemaal afhankelijk van de situatie.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door seth_space »

Die anwb had ik al gelezen, maar dat is geen bron bij dit soort stellingen die verwijzen naar Noorse regelgeving.
Er zijn moeiteloos meer sites te vinden die Bergverkeer altijd stijgend voorrang geven..

Los van de discussie over wenselijk of niet. Als je achteruit moet als daler stijg je ook. :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door KTManiac »

Daarom: gezond verstand en inzicht werkt in dergelijke gevallen beter dan regeltjes.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door beatrix18 »

Precies.
Nooit, ook in Nederland, meegemaakt dat je iemand voorrang verleende (die het dus niet had) omdat de situatie dat eigenlijk vroeg????


Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door hurktoilet »

Vanmorgen nog een hellingproef moeten doen die ik bij mijn rijexamen waarschijnlijk niet gehaald had :crazy:
FrankJC schreef:
do 06 jul 2023, 15:58
Stijgend verkeer heeft voorrang..................... :mrgreen:
Klopt, maar rijden in de bergen is vooral ook een kwestie van vooruitkijken ( en waar mogelijk door de bochten heen kijken). Zag vanmorgen op een weg met krappe haarspeldbochten een vrachtwagen met 20 ton boomstammen naar beneden komen, mij tegemoet. Ik had de ruimte om te stoppen op een plek waar hij me goed kon passeren. Had ik doorgeduwd, waren we elkaar in de krappe haarspeldbocht tegengekomen en had er toch één terug gemoeten. in theorie die truck...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door seth_space »

In voorrangsregels:

Voorrang nemen is geen recht, wel de plicht om voorrang te geven.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Trollstigen bergafwaarts of -opwaarts?



Bericht door AadenAnke »

Het idee van stijgend verkeer heeft voorrang is dat vanuit stilstand op een stijle helling oprijden vaak wat lastiger is dan dalend starten. Natuurlijk kijk je beide naar een geschikte plek! Op de vraag van 12% vanuit stilstand omhoog lukt wel hoor. De Heinenoordtunnel is 12%. Maar ik heb dikke Ducato’s van 180pk opgang getrokken zien worden terwijl mijn 70pk MB307D wel flink bromde maar gewoon omhoog ging bij 25% alleen omdat een personen autootje de passeer haven blind voorbij reed op een net 3 meter brede weg waar de passeer havens er toch echt elke 200m waren

Gr Aad
Plaats reactie