Camperplek: camper en tentjes?

Plaats reactie
Aleida
Berichten: 3
Lid geworden op: za 31 jul 2021, 14:04

Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door Aleida »

We gaan al jaren met de camper op pad. Dit is de eerste keer naar Zweden. Zijn er camperplaatsen waar je ook twee kleine tentjes (voor de kinderen) op kunt / mag zetten? Ze zijn 20 en passen (en willen ook vooral) niet in onze camper :-)
We horen het graag. Groet Aleida
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Camperplek camper en tentjes?



Bericht door deusjevo »

Jawel, die heten campings ;;-)
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Camperplek camper en tentjes?



Bericht door Mickel Moen »

Of je wel of niet tentjes mag opzetten is aan de eigenaar van het betreffende stukje grond.
Wat medecamperaars er van vinden doet niet terzake.

Bedenk dat tentjes wel binnen de intentie van het allemansrecht vallen, maar campers niet.

Vorige week nog een mooi verhaal gehoord.
Campingeigenaar hier in Zweden vertelde, dat Zweden zich meer er meer gaan ergeren, aan de campers die zonder toestemming van de eigenaars van de grond op hun land overnachten.

Een plaatselijke boer was het zo zat, dat hij had het betreffende terrein afgesloten toen er weer eens een camper stond.
Die camper kon er dus niet meer weg.

Een combinatie van camper en tentjes is dus jouw afweging op de betreffende plek.

Overigens nu net nog een gedeelte Noorwegen gedaan. Het viel ons op, dat er steeds meer bordjes “no camping” bij parkeerplekken komen. Of parkeerverboden tussen 24.00 en 8.00 uur.
Dat is dus bedoeld voor campers. Mensen die met hun tentje de bergen intrekken kunnen gerust volgens het allemansrecht hun tentje neerzetten. Tenminste voor wie de plichten ziet en weet.

Maar uiteindelijk is ook mijn advies: zoek een camping op. Er zijn zeer veel hele mooie kleine campings te vinden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door Hoekje »

Beste Aleida,

We hebben net 2 maanden met de camper getrokken door Scandinavië. Het meest door Zweden. Dus enige recente ervaring heb ik wel. :wink:
Het is waar wat eerder gezegd wordt: allemansrätten is bedoeld voor kampeerders met tent. Toch wordt ook aan campers toegestaan om voor één nacht ergens te staan, zolang je niets meer achterlaat dan je voetstappen….
Vaak is dat op een parkeerplaats bij een openluchtmuseumpje, bij een haven(tje), een golfbaan, of ergens aan een rivier of meertje. Bij die laatste mogelijkheid kan dus ook een tent staan.
In het bos kamperen wordt al lastiger: in het bos wordt vaak gewerkt door grote of kleinere machines, die omgekapte bomen ophalen of nieuwe boompjes aanplanten. Het bos is ook van een eigenaar en je moet dan wel toestemming van de eigenaar hebben om er te staan. Dat kan een privé eigenaar zijn, of de staat of kerk zijn etc.
Verder zijn er nationale parken, daar mag je niet vrij kamperen.
Verder heb ik gemerkt dat velen particulieren hun weg tegenwoordig afsluiten met een wegboom. Het aantal campers neem met grote snelheid toe en dat krijg je dan, niet iedereen wil campers op zijn terrein.
Toch hebben wij in Zweden op vele mooie plekjes vrij gestaan met onze kleine camper. Dus het
kan zeker nog wel, maar niet overal met een tent er bij. Officieel mag je met een camper geen kampeergedrag vertonen, maar velen doen dat wel.
Zoek naar plekken bij een meer of aan een rivier dat een beetje afgelegen ligt. Zoek bv op de apps campercontact of park4night of zo. Soms moet je een klein bedrag betalen 10 of 20 euro. Vaak is het gratis.
Zorg ook dat je op tijd een plekje zoekt, dan heb je zeker kans op een mooie plek.
Nog een tip: ga van de grote weg af en waag je op de kleinere wegen en gruswegen….dan leer je de mooie plekken echt kennen.
In het zuiden van Zweden is het echt nog echt niet zo makkelijk om een plek te vinden om er een tent bij te zetten.
Ik zou dan gewoon een kleine camping zoeken. (Langs de kust is het in de zomer juni/juli heel druk op campings met Zweden, Denen en Noren. Rijd wat meer van de kust vandaan en je vindt vast wel wat. Meer naar het noorden wordt het steeds makkelijker om vrij te kamperen met een camper en tentjes. Veel succes en een fijne reis!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door beatrix18 »

Paste en wilde de kinderen nog wel in de camper toen ze 18 of 19 waren en jullie niet in Zweden maar in een ander land op een camperplaats moesten overnachten? Of gingen ze toen ook al in twee tentjes er naast?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door Beroepsreiziger »

Voor de mensen die schrijven dat het allemansrecht een verschil maak tussen een camper of met een tentje, geef ik het advies het allemansrecht nog eens te bekijken.

Eigenlijk hoef je dat niet eens tedoen, als je het woordje allemansrecht begrijpt.
Maar je moet wel weten, op welke grond het allemansrecht geldt!

Wat me opviel. Nou niet boos worden op mij.
Is dat men doorheeft dat campenaars meer overlast geven als tentenaars.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door mariët »

Geen verstand van allemansrecht en Zweden maar wel een vraag.
Als je je camper neerzet is campinggedrag niet toegestaan. Blijven die mensen met een kruiptentje dan ook binnen op hun slaapmatje zitten met hun kooktoestelletje? Alleen voetstappen achterlaten? Sanitaire behoeftes bestaan ook bij tentkampeerders dus die laten in elk geval een plasje of poep achter, met toiletpapier, al dan niet ondergegraven.
Zie ik dat verkeerd of begrijp ik iets helemaal niet.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door Mickel Moen »

Wie zegt dat campinggedrag niet is toegestaan als je een camper neerzet?

Vervolgens. Wat is de definitie van campinggedrag? En wie bepaalt dat?

Naar mijn mening is de valkuil bij de uitleg van het allemansrecht, dat RECHT steeds met hoofdletters geschreven wordt.

Draai het om. Schrijf PLICHT en dan vanuit de traditie en beleving van de Scandinaviërs.

En wil je weten, hoe Scandinaviërs die met hun tentje in de rugzak die plicht vervullen, moet je dat aan die Scandinaviërs vragen en niet aan Nederlandse camperaars.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 13 jul 2023, 9:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door TestCase »

Off topic:
Wanneer verkeersbord E8 (blauw met witte P) er niet expliciet staat mag iedereen daar parkeren. En langs de snelweg staat dat er vaak niet.

Alleen de blauwe P dan alleen in de aangegeven vakken en niet er naast of er dwars overheen.

De P met een voertuig symbool dan alleen dat afgebeelde voertuig.

On topic:
En volgens mij geldt het allmansretten inderdaad ook NIET voor campers, laatste trip in Zweden daar nog een uitleg over gelezen op een infobord van de overheid op een ex 'CP'.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door seth_space »

Een heel gedetailleerde omschrijving van dit recht is te vinden in dit wiki artikel dat gecontroleerd is door lokale deskundigen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam

Daarin staat per land omschreven wat de rechten en beperkingen zijn .
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door Mickel Moen »

Dank voor deze link.

Leuk om het zo te lezen van de verschillende landen. In essentie is het voor al die landen vergelijkbaar.

De vrijheid de natuur in te trekken is ook wat anders dan er een camper in te parkeren om te overnachten.

Ik denk dat er ook veel misverstanden zijn t.a.v. het woord camping in deze Engelstalige tekst.

De wens is hier de vader van de geachte bij velen om dit dan ook zo voor campers in te vullen. Terwijl diezelfde camperaars om het hardtst schreeuwen dat camperen toch echt wat anders is dan kamperen.

Overigens heb ik deze vakantie in Zweden weer heel wat campers in het wild gezien.

Sommigen zorgen er voor dat ze zo onopvallend mogelijk staan. Wel zo slim natuurlijk.

Ik zou zeggen. Schilder die witte bak in camouflage kleuren. Ik heb die van mij alvast zwart gemaakt. :lol3:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camperplek: camper en tentjes?



Bericht door Aloys »

Lastig modereren hier... Het gaat dus om campers en tentjes.
On topic maar weer?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie