Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?

Nynke123
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 17:49

Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door Nynke123 »

Beste allemaal,

Ten eerste ontzettend bedankt voor dit forum, ik heb superveel info kunnen vinden en onder andere mijn electrolux koelkast kunnen repareren mbv wat tips die ik las.

Nu sta ik in Duitsland bij een garage met een probleem, de startmotor moet vervangen worden, en als het gerepareerd kan worden was ik van plan door te rijden naar Noorwegen.

Meneer de monteur raadt het af. ‘Hij is zo oud en er zijn weinig garages.’
Ik vroeg mij af of men met soortgelijke campers naar Noorwegen zijn gegaan, en of dat prima ging of ik zijn advies moet aannemen en mijn plannen moet omgooien.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Met fiat hymer 290 462 cm lang uit 1994 de bergen in?



Bericht door dieseltje+ »

Oef....die vraag is een beetje lastig te beantwoorden van achter een toetsenbordje, en zeker zonder de camper te kennen.
De monteur heeft de camper gezien en doet miss zijn uitspraak op basis wat hij nog meer heeft gezien, wat er aanzit te komen qua reparaties
Andere kant is.....hoe sta je er zelf in als er wat kapot gaat?! Ben je dan gelijk ontstemt of komt tijd komt raad?
Alles is te repareren, onderdelen worden wat schaarser enof levertijden wat langer. In Noorwegen duurt het vaak sowieso allemaal wat langer.
Kan ook prima allemaal goed gaan, 1 ste keer Noorwegen was onze camper 30 jaar oud, probleemloos 4800km gemaakt in Noorwegen.
Jonger/nieuwer is niet altijd beter. Uit ervaring :wink:

Enne.....
Vaak ben je te bang :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Nynke123
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 17:49

Re: Met fiat hymer 290 462 cm lang uit 1994 de bergen in?



Bericht door Nynke123 »

Bedankt voor je reactie Karel! Goed om een positief verhaal te horen. Je wordt vrij onzeker als je op dag 1 al op de vluchtstrook moet gaan staan (waar ik wel ontzettend blij mee was dat die er was overigens.)

Ik heb geen begin of einddatum en hoef nergens te zijn, dus sta hier nu ook al twee nachten naast de garage en vermaak me prima. Dus wat wachten betreft, mocht er weer wat gebeuren, dan is dat inderdaad maar zo.
Toen ik vroeg waarom hij het advies gaf, zei hij: 'Hij is zo oud, er kan weer wat kapot gaan. Hoeft natuurlijk niet, maar kan.' Dus ik heb niet het idee dat hij nu meer zaken ziet aankomen per sé. Zal dat straks nog eens vragen.

Zelf zat ik meer te denken aan berg op en af en of dat te zwaar is en meer complicaties uitlokt.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Met fiat hymer 290 462 cm lang uit 1994 de bergen in?



Bericht door veetee »

Ik sluit me aan bij Karel, wij reden ook probleemloos met een 'oude' terreinwagen (Land Rover bj '96) 6000 km rond vv Noorwegen. In feite, in de 200.000 km dat ik er mee gereden heb welgeteld tweemaal stilgestaan en wegsleept moeten worden (1x prise-as versnellingsbak gebroken, 1x aircopomp vastgelopen).
Het ligt er maar net aan hoe goed (preventief) er onderhoud gepleegd wordt. Ik geef liever geld uit aan goed en tijdig preventief onderhoud, op tijd vervangen van slijtagedelen etc, dat kun je plannen, pech plan je niet en komt altijd ongelegen. Ik heb altijd het grootste vertrouwen in m'n oude 4x4 gehad, liever dat dan een auto waar nooit naar omgekeken wordt.
Och en bergop bergaf geen probleem, hoogstens duurt het wat langer, ben ook wel eens in z'n twee naar boven gekropen. :D
Vaak ben je te bang inderdaad... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2437
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Met fiat hymer 290 462 cm lang uit 1994 de bergen in?



Bericht door pepon »

Van belang is ook, denk ik, heb je een verzekering met repatriëring dekking.
Of een andere dienst die in geval van pech kan helpen. (ANWB)

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Nynke123
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 17:49

Re: Met fiat hymer 290 462 cm lang uit 1994 de bergen in?



Bericht door Nynke123 »

Yes, dat zei een andere monteur ook: die berg kom je wel op, als je maar geen haast hebt :)

Ik heb idd anwb compleet + camper incl repatriëring.
Ik ga vandaag wat rondjes rijden in de buur van de garage, en morgen maar door denk ik!

Dank
Beroepsreiziger

Re: Met fiat hymer 290 462 cm lang uit 1994 de bergen in?



Bericht door Beroepsreiziger »

Nynke123 schreef:
di 27 jun 2023, 14:43
Ik heb idd anwb compleet + camper incl repatriëring.
Dan zou ik me eigen niet zo zorgen maken.
Uit je bericht lees ik dat je met een tegenvaller wel kan leven.

Als ik zie met wat voor soort voertuigen mensen proberen de Noordkaap te berijken.........
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door ducati 900 »

Bergop en bergaf lukt altijd, je hebt pech hulp, repatriëring en de tijd dus dat zou moeten lukken.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Nynke123
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 17:49

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door Nynke123 »

Dank allemaal voor de goede moed!

Ik zie wel dat repatriëring alleen vergoed wordt als de kosten minder zijn dan de dagwaarde, dus ik ga even kijken hoeveel dat zou zijn uit Noorwegen.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door Tabbert classic 570 »

Hoe lang geleden heb je je camper gekocht?
Toen ik vorig jaar mijn camper gekocht "30 jaar oud" heb toen ben ik eerst in Nederland wezen rijden en dat voelde naar mijn idee wel goed aan, ben een half jaar later naar Spanje gegaan 5000km en dat ging helemaal goed, al moest ik wel zeggen dat ik de eerste echte berg wel een beetje met de billen dicht zat omdat het spannend was hoe de camper zich hield, en dat ging verrassend genoeg heel erg goed, boven verwachting zelfs.
Dus ik was helemaal voor niks bang/voorzichtig.
Als je je camper eenmaal 1a2 jaar in bezit hebt en je geeft wat geld uit voor onderhoud heb je wat meer vertrouwen wat je camper kan. Dan gaat je camper wel 100 jaar mee.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door Lambiek »

Helaas wordt je over ca 10 jaar ? Met een oude diesel, live op tv internet , gestenigd op de markt.

En moet je vooraf boete betalen voor het ontmantelen vh voertuig.

Jammergenoeg mag je in Nederland je voertuig niet ombouwen. Eenmaal een diesel, blijft een diesel, ook al monteer je een Electrische aandrijving erin.

Hopelijk komt er een nieuwe rdw regelgeving !!!!

dat beilig ombouwen naar bijvoorbeeld benzine met hybride ( hybride voor de Veiligheid op de wegen, zodat je geen rijdend obstakel bent
Dan hen je extra koppel/pk tbv versnellen , invoegrn en berg op enz

Zou mooi zijn. Bijvoorbeeld hybride 15kw accu inclusief benzine .

In Amerika enz worden wel ombouw pakketten geleverd.
Of in toekomst geheel Electrische met 150kw accu. Als prijzen zijn gehalveerd.

Gr



Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door kampo »

In Noorwegen, mooi land maar dat is een verre reis. heb je hele steile en lange hellingen.
Je camper kan maar best in goede staat zijn om daar naar toe te gaan.
Groeten Kampo
Nynke123
Berichten: 30
Lid geworden op: di 20 jun 2023, 17:49

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?



Bericht door Nynke123 »

Dank voor de adviezen weer!

@Lambiek, kan je mij vertellen waar ik meer info kan vinden over wat jij mij vertelt?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Met Hymer/Fiat 290 en 462 cm lang (1994) de bergen in?do



Bericht door ducati 900 »

Lambiek schreef:
do 29 jun 2023, 10:50
Jammer genoeg mag je in Nederland je voertuig niet ombouwen. Eenmaal een diesel, blijft een diesel, ook al monteer je een Electrische aandrijving erin.

Hopelijk komt er een nieuwe rdw regelgeving !!!!
Hoe kom je er bij dat je niet mag ombouwen?
Wij hebben vroeger heel veel benzine auto’s omgebouwd naar diesel, geen probleem bij de RDW.
Als het maar goed gebeurt.
Maar ik denk dat je bedoelt dat als je er een roetfilter of kat. onder hangt of er een modernere motor in zet dat je in Nederland niet in een andere milieuklasse komt.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 30 jun 2023, 9:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie