Gasfles vullen in Noorwegen?

Koenk
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 jun 2023, 11:42

Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door Koenk »

Hallo,

Ik zit met een vrij dringende vraag wbt het laten vullen van gasflessen in Noorwegen.
Ik heb in mijn bus een aantal campingaz 907 flessen staan. Heb deze flessen vooral omdat er niks hoger dan 35 cm onder mijn banken past.

Nu kwam ik er deze week pas achter dat campingaz in Noorwegen niet verkrijgbaar is, en met mijn huidige campingaz setup kan ik net 2 weken vooruit qua koelkast en koken, maar t plan is om 5 weken rond te trekken.

Ik ben net bij de lokale gasboer geweest, maar die had niks wat paste, en hij vertelde me ook dat je de flessen die hij verkocht sws nergens kunt navullen in Noorwegen omdat ze daar met een andere koppeling werken.

Dan heb ik deze fles bij de wit gevonden:

_143499_000_01.jpg
_143499_000_01.jpg (23.83 KiB) 8389 keer bekeken
https://www.dewitschijndel.nl/jewagas-s ... kg-vulling

Die zou als het goed is wel onder mijn banken passen, maar volgens de wit kan je die dus ook niet laten vullen in Noorwegen.

Dus mijn vraag is: Is het inderdaad zo dat het onmogelijk is om propaanflessen van hier te laten vullen in Noorwegen? En zoja, zijn er in Noorwegen flessen te koop die niet hoger zijn dan 35cm?

Ik zou het liefst zorgen dat ik al goed voorbereid vertrek, ipv er maar op te hopen dat ik ergens gas vind onderweg.

Mvg,
Koen
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gasfles vraagje



Bericht door Peter LMC »

Mijn ervaring met vullen in Noorwegen is dat dat geen probleem is.
Lukt gewoon.
Men heeft een verloop voor bijna iedere fles daar.
Je bent echt niet de eerste die naar Noorwegen gaat met dit type aansluiting.
Gebruikersavatar
vascobel
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 18:22
Locatie: Westland

Re: Gasfles vraagje



Bericht door vascobel »

Ook mijn ervaring met gasfles vullen in Noorwegen: geen enkel probleem.
Mijn fles van Benegas Light werd gewoon gevuld.

Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk

groeten Jan en Clasien

VW T2, Mercedes 206, Fiat Ducato, Mercedes Vito 111CDi,
Laika Kreos 3007, Karmann Colorado 625 Ti
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gasfles vraagje



Bericht door Bob47 »

Wat ik heb gedaan (vorig jaar in Noorwegen) is gewoon met mbv een adaptor afgedankt met LPG. Mag officieel niet, maar doe dit al jaren !
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: Gasfles vraagje



Bericht door Schouwen »

In Voss vullen ze alle soorten.
Later is nu al…
Koenk
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 jun 2023, 11:42

Re: Gasfles vraagje



Bericht door Koenk »

Bedankt voor de reacties!

Ik rij dan toch maar even langs de wit morgen. En zal voor alle zekerheid nog 1 extra campingaz fles meenemen.

Ik vermoed dat de koelkast wel iets minder zal verbruiken in in noord Noorwegen dan in zuid Frankrijk :D
Beroepsreiziger

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door Beroepsreiziger »

Dat laatste valt te bezien.
Nou ga je geen 5 weken in Noord Noorwegen zijn.

Noord Noorwegen is ook een ruim begrip, maar we beleven alweer een paar weken van 25+

Een koelkast verbruikt niet veel als die dingen op temp moet houden.
Maar ga je hem vullen met 'warme' spullen, dan moet de koelkast aan het werk.

Ik heb geen camperervaring, maar gezien het aantal Nederlandse/buitenlandse campers, lijkt het mij niet dat die allemaal een voorraad gasflessen bij hun hebben.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door Rob66 »

Mijn ervaring is dat onze 10 kg benegas tank na 1,5 week nog maar 20% bevatte. Tijdens de terugreis op de 40 richting Oslo, net voor Kongsberg zit een bedrijf die echt alles vult en dat voor nette prijzen.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 473
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door SkiRon »

Hier vullen ze bijna alle typen gasflessen, dus niet alleen LPG https://www.lpggruppen.no/privat/vare-fyllestasjoner/
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door JohanElzenga »

Klik wel het geselecteerde station aan en bekijk de info van dat station, want op niet alle punten vullen ze ook losse gasflessen. Soms staat er duidelijk dat alleen autogas beschikbaar is.
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Gasfles vraagje



Bericht door JohanElzenga »

Bob47 schreef:
ma 26 jun 2023, 17:01
Wat ik heb gedaan (vorig jaar in Noorwegen) is gewoon met mbv een adaptor afgedankt met LPG. Mag officieel niet, maar doe dit al jaren !
Een gewone gasfles afvullen met LPG is echt levensgevaarlijk. Je overvult hem gemakkelijk omdat die fles geen 80% begrenzer heeft, met alle gevaren voor explosies van dien. Ja, ik lees het: nooit problemen mee gehad. Klopt. Als je die wel had gehad, zou je waarschijnlijk hier niet meer zijn om het na te vertellen. Mijn grootste bezwaar tegen die soort praktijken is niet dat iemand z’n eigen camper opblaast met zichzelf erin, maar dat het kan gebeuren als er andere mensen naast staan.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door Rob66 »

Onze fles werd door personeel van het tankstation gevuld. Gaat op een weegschaal en wist ook te vertellen tot welk punt de fles maximaal gevuld mag worden. Ze hebben in Noorwegen dezelfde flessen, alleen in het blauw ipv groen. Ze weten echt wel hoe ze een fles moeten vullen het is een professioneel station. Zelf doen is een No-Go maar dat is in Noorwegen dan ook niet mogelijk.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door JohanElzenga »

Voor de goede orde: ik had het over mensen die zelf (bijvoorbeeld bij een LPG pomp) een gewone gasfles vullen, en dus geen weegschaal bij de hand zullen hebben. Dat is onverantwoord. Laten vullen is uiteraard geen probleem. Die mensen weten echt wel wat ze doen en hebben de middelen die nodig zijn om het veilig te doen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door Cee Pee »

Als je zeker weet dat de te vullen fles helemaal leeg is en je vult dan met maximaal 20 liter blijf je onder de 80%.
Het is, zoals met alles, je moet weten waar je mee bezig bent.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie