Gasfles vullen in Noorwegen?

JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door JohanElzenga »

In theorie klopt dat natuurlijk, maar ik sta toch liever niet naast iemand die zulke dingen doet. Een foutje is snel gemaakt, ook door iemand die denkt dat hij het allemaal zo goed weet. Zo liet ik laatst een fles vullen waarvan ik redelijk zeker was dat die bijna leeg was. Er bleek toch nog beduidend meer in te zitten dan ik dacht…

Daarom blijft mijn standpunt dat je dit aan vakmensen met vakapparatuur moet overlaten (wat ook wettelijk verplicht is).
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door TestCase »

Helaas zit in een gewone gasfles geen limiet van 80% en daarom blaas je de gasfles op.

Afbeelding

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Gasfles vullen in Noorwegen?



Bericht door JohanElzenga »

Als een vloeistof warmer wordt, dan zet het uit. Dat geeft een enorme druk, vooral als de temperatuur boven het kookpunt komt (en dat is bij vloeibaar gas het geval), veel groter dan zo’n fles zou kunnen opvangen. Daarom moet je de fles maar voor 80% vullen. Dan heeft die vloeistof de ruimte om uit te zetten, zonder dat de druk idioot hoog oploopt. Het gas boven de vloeistof wordt dan namelijk iets samengedrukt, en dat gaat veel gemakkelijker. Daar is die fles prima tegen bestand.

Vul je de fles tot de nok toe, dan is die expansieruimte voor de vloeistof er niet en zal dat de fles laten exploderen. De fles zal dus niet meteen al exploderen tijdens het vullen, maar dat kan wel een paar uur of zelfs dagen later gebeuren. Wordt de fles meteen weer gebruikt na het vullen, dan is het risico natuurlijk minder groot. Daarom zal het gelukkig vaak goed aflopen. Maar als je bijvoorbeeld de reserve-fles voor 100% hebt gevuld en vervolgens weggezet, of je gebruikt minimaal gas uit de voor 100% gevulde fles, dan speel je echt met je leven. En met dat van anderen.
Plaats reactie