Paspoort of ID?

PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Paspoort of ID?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Zover zijn we al een paar keer gekomen :D
Maar beroeps reiziger zegt dat hij er niet in kwam met een ID kaart, bij Noorwegen.
De grenswacht wilde een paspoort zien.
Dus wat dan?
Je mag vrij reizen, geen grens controle das de afspraak.
En toch kom je er bij de grens niet in.
Wat dan te doen?

Theo
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Paspoort of ID?



Bericht door Snarfsel »

Denemarken behoort ook tot Schengen, maar heeft ook nog altijd grenscontroles.
Daar is weliswaar een ID kaart voldoende.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Paspoort of ID?



Bericht door seth_space »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... teitskaart

Laat duidelijk zijn dat wanneer ik inderdaad alleen een ID bij zou hebben ik een dergelijke afwijzing nooit zou accepteren en eisen dat de leidinggevende erbij geroepen wordt.
Je kunt toch ook niet anders. Ik kan me niet voorstellen dat je zegt, " ik heb geen paspoort bij me dus ik draai maar om"
Raar verhaal.
Tenslotte kun je ook de nl zaakgelastigde in Noorwegen bellen en laten bemiddelen.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/cont ... /noorwegen
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Paspoort of ID?



Bericht door roma »

seth_space schreef:
wo 07 jun 2023, 21:06
Tenslotte kun je ook de nl zaakgelastigde in Noorwegen bellen en laten bemiddelen.
En denk jij die gelijk aan de lijn te krijgen?
Die bureaucratie is onbegrijpelijk omslachtig. Voorbeeld: ik had voor een Schengenvisum(voor ZA-partner) een geautoriseeerde handtekening nodig, dwz je gaat met je paspoort naar het gemeentehuis, zet je handtekening onder toeziend oog van een ambtenaar op een papiertje. Ambtenaar zet er een stempeltje naast met een paraaf, je betaalt 15 Euro en je handtekening is geautoriseerd. Ongeveeer 15 seconden werk. Zucht.
Maar ik zat bij Bordeaux, dus ik belde naar het consulaat in Bx met de vraag of ik daar die handtekening kon zetten. "Nee, meneeer, dat moet op het gemeentehuis van uw woonplaats!". Dus voor die handtekening moest ik van Bordeaux naar Nl en vervolgens weer retour naar Bordeaux. Even 2200 km vv voor een stomme handtekening. Een consul is toch ook een beedigd ambtenaar in dienst van de Ned overheid? Maar zo draait de ambtelijke molen.
Ik heb het maar op een creatieve manier opgelost.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Paspoort of ID?



Bericht door seth_space »

Leuke anecdote. Maar jij zou meteen omkeren bij weigering van id?

Wat betreft legalisatie van je handtekening.. In veel gevallen (jouw geval kennelijk niet?)
https://www.nederlandwereldwijd.nl/lega ... ndtekening
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Paspoort of ID?



Bericht door roma »

Ik zou ontploffen. Ik heb wat af staan slijmen, mopperen, schelden, knuffelen, etc bij tal van grensovergangen.

Momenteel ben ik al maanden in de slag met VFS Global, de k*torganisatie die door het Ministerie van Buitenlandse Zaken is aangesteld om Schengenvisa te regelen. Kijk voor de aardigheid eens bij de reviews op Trustpilote. Je wilt het niet geloven. BuZa geeft mij geen antwoord. Ik moet nu naar de Nat Ombudsman.
https://nl.trustpilot.com/review/vfsglobal.com
Zonder VFS geen visum, maar .... met VFS ook niet!
Beroepsreiziger

Re: Paspoort of ID?



Bericht door Beroepsreiziger »

Snarfsel schreef:
wo 07 jun 2023, 19:31
Denemarken behoort ook tot Schengen, maar heeft ook nog altijd grenscontroles.
Daar is weliswaar een ID kaart voldoende.
En met het Schengenverdrag mag permanente grenscontrole ook niet. Toch doet Denemarken het. (Zal wettelijk best wel mogen.)

Het is al een paar jaar geleden. Met een collega ging ik van Padborg Denemarken, even de grens over naar Duitsland om boodschappen te doen.
Ik was bij hem ingestapt.
Terug naar Denemarken, controle. Paspoort? Uhhh die ligt in me vrachtwagen, en die staat in Denemarken, maar hier heb je me rijbewijs.
Die gold niet, en zonder paspoort kwam in Denemarken niet in.

Wij terug Duitsland in, en via een andere grens Denemarken in. Zonder controle. :mrgreen:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Paspoort of ID?



Bericht door seth_space »

Een rijbewijs is dan ook geen Id!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Paspoort of ID?



Bericht door PE1OPQ Theo »

De grens controle welke Denemarken heeft, is dezelfde als wat Nederland en al die andere landen ook hebben.
Denemarken heeft er voor gekozen om afschrikwekkend bij een paar grote snelwegen te staan.
Want alle mensen die ze liever niet willen, komen via de grote wegen binnen.
Maar het gaat natuurlijk om de beelden, dat deze de wereld over gaan en terecht komen in Africa.
Daarom willen sommige in Nederland dit ook, en blijven er op hameren dat de grenzen dicht moeten.
Aan echte Europese samen werking, hebben ze een pest hekel aan.

Maar goed, je staat aan de grens van een Schengen land en een potlood slijper laat je niet door, tijdens zijn afschrikwekkend daar zijn?
Jij als burger wordt geconfronteerd met een land wat zich niet houd aan de afspraken.
En daar wordt jij als burger slachtoffer van, en nu?

Theo
Beroepsreiziger

Re: Paspoort of ID?



Bericht door Beroepsreiziger »

PE1OPQ Theo schreef:
do 08 jun 2023, 8:10
De grens controle welke Denemarken heeft, is dezelfde als wat Nederland en al die andere landen ook hebben.
Denemarken heeft er voor gekozen om afschrikwekkend bij een paar grote snelwegen te staan.
Want alle mensen die ze liever niet willen, komen via de grote wegen binnen.
Denemarken heeft wel minder grensovergangen als NL, maar ze staan bijna overal. 24/7
Eerst vanwegen corona, en nu vanwegen de vluchtenlingen.
Wat ik daarmee wil zeggen, Denemarken heeft daarmee al 3 jaar permanenten grenscontrole.
Plaats reactie