Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?

Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door Peter+Annie »

gjvonk schreef:
wo 12 apr 2023, 17:38
Ik zou zeker eens informeren bij de Stena Line naar wat er wel kan. Koel/vries opleggers zullen ook hun aggregaten niet mogen laten draaien en naar mijn idee kom je met je camper al gauw op het vrachtwagendek, of zie ik dat verkeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Koel/vries aggregaten mogen gewoon draaien aan boord van schepen.
Die worden aangedreven door een dieselmotor, of door een elektro motor die men soms op het boordnet van het schip aan kan sluiten.
Koelers gaan gewoonlijk op het normale dek, afhankelijk hoeveel plaats er is, het buitendek word in sommige gevallen vrijgehouden voor auto's die ADR ( gevarengoed) vervoeren.
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door kampertjes »

Maar… welke Ferry is dat dan? Vanuit Frankrijk? Want volgens mij mag je geen vlees of vleesprodukten naar Engeland meenemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door Kroppie »

hij neemt de hond mee is toch ook vlees :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door doov »

Andere optie:
Compressorkoelkast en een grote LiFePo4 accu installeren.
Daarmee overbrug je die 16 uur wel.

Kost wat, maar een hondenliefhebber kijkt niet op een paar centen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Grote accu is niet nodig bij een compressor koelkast, die van ons, 220 volt heb ik proefgedraaid op een 100 Ah uit de oud accubak en heeft daar 5 dagen op gedraaid op standje max, vriesvak onder de -32 graden , met onze chinese omvormer.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door Peter+Annie »

kampertjes schreef:
wo 12 apr 2023, 19:19
Maar… welke Ferry is dat dan? Vanuit Frankrijk? Want volgens mij mag je geen vlees of vleesprodukten naar Engeland meenemen.
T,S, gaat ook niet naar Eng-land,
Hij wilt naar Ierland. :mrgreen:
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door kampertjes »

Ja duh… dan is de route over Engeland toch niet onlogisch…. Toch?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Ts heeft het over een overtocht naar Ierland van 16 uur, welke ferry naar Engeland heeft 16 uur varen?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Dirk Dreamer
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik heb thuis wel wat groenten en gerechten (teveel groenten uit de moestuin in de zomer) in de vriezer steken.

Die eten we dan op als we niet in de winkel geraakt zijn of er geen tijd is om te koken. Als ik op voorhand weet dat we iets uit de vriezer gaan eten, leg ik het soms een avond op voorhand in de koelkast. Denk dat het echt wel in de buurt van 16h zal zijn. Nu een dag later is dat nog gewoon bevroren, zachter maar nog bevroren.

Ben er bijna zeker van dat als je een goed isolerende koelbox neemt en hem helemaal vol steekt met bevroren eten , desnoods verder opvullen met van die bevroren ijsblok elementen. En die blijft dicht , dat je makkelijk 16 uur haalt. Gemakkelijk uit te proberen met een zak ijsblokjes uit de vriezer van de supermarkt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door FrankdB »

Er is een klein verschil. Als je ontdooit in de koelkast, houdt deze de omgevingstemperatuur op 4-8 graden. Dit heb je niet als de koelkast uitstaat.
Ik heb gisteravond 7.5 kg ijs in een (uitgeschakelde) camping koelbox gestopt met een op afstand uitleesbare sensor erbij:

34B86C0C-E166-4575-BC67-3DBE24AED69E.jpeg
34B86C0C-E166-4575-BC67-3DBE24AED69E.jpeg (37.9 KiB) 1447 keer bekeken
Begonnen met een temperatuur van -6 graden om 19:00. De volgende ochtend om 07:00 gaf de sensor +3 graden. Het viel mij een beetje tegen. Maar ik denk je betere resultaten kunt bereiken:
  • de box was niet helemaal vol met bevroren producten
  • de box stond in een niet gekoelde ruimte
Als ik het zou moeten doen, zou ik zo’n eerder genoemde tempex box nemen, volstouwen met bevroren vlees en ijs, en in zijn geheel in de koelkast zetten. Die koelkast zo lang mogelijk laten draaien, in ieder geval tot de tempex box ook gekoeld is. En dan dicht laten.

Frank
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door ducati 900 »

TS heeft de koelkast en nog tijd om te experimenteren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door kampo »

FrankdB schreef:
vr 14 apr 2023, 10:20
Er is een klein verschil. Als je ontdooit in de koelkast, houdt deze de omgevingstemperatuur op 4-8 graden. Dit heb je niet als de koelkast uitstaat.
Ik heb gisteravond 7.5 kg ijs in een (uitgeschakelde) camping koelbox gestopt met een op afstand uitleesbare sensor erbij:
...
Begonnen met een temperatuur van -6 graden om 19:00. De volgende ochtend om 07:00 gaf de sensor +3 graden. Het viel mij een beetje tegen. Maar ik denk je betere resultaten kunt bereiken:
  • de box was niet helemaal vol met bevroren producten
  • de box stond in een niet gekoelde ruimte
...
Deze test heb ik ook al gedaan.
Het idee werkt dus niet goed en dat is eigenlijk algemeen geweten...
Ook niet met je 2 aangehaalde verbeteringen.

Bevroren water (Ijs) geeft te weinig koelte af aan de omgeving om de hondenworst op minus te houden.
De betere oplossing is bekend. Zoals ik hierboven al schreef moet je zout op het ijs leggen.
Dan heb je een fasewissel (vast naar vloeibaar) en dan krijg je veel meer koeling.
Groeten Kampo
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7495
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Overtocht naar Ierland: wat te doen met de koelkast?



Bericht door ducati 900 »

En ik altijd maar denken dat Rosslare in Ierland lag.
Iets veranderd met de Brexit?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie