UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Marco Polo »

https://www.euronews.com/travel/2023/03 ... ing-the-uk

Op niet al te lange termijn - na 2025? - is de Britse overheid van plan om van buitenlanders die het koninkrijk willen bezoeken, en niet visumplichtig zijn, te eisen dat ze een elektronische inreisvergunning (ETA) aanvragen.

Een en ander om precies bij te kunnen houden wie er allemaal binnen de grenzen van het koninkrijk rondhangen.
Het wordt gelinkt aan je paspoort en moet ook de grensformaliteiten versnellen.

Niet gratis.
Verwachting is dat er per vergunning een kleine 5 tot 20€ gevraagd gaat worden.

En dat terwijl men er in de UK nu al over klaagt dat Fransen en vooral Duitsers het koninkrijk niet meer weten te vinden.
De verplichting om een paspoort te kunnen tonen - in plaats van de binnen de Europese grenzen toegestane ID kaart - is voor velen een te grote barrière.
En ook heeft men het idee dat de UK na de Brexit niet echt gastvrij meer is voor toeristen blijkt uit onderzoek.

Zal het “visum” wat geen visum is ook niet echt een verbetering in gaan brengen.
panda58
Berichten: 719
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig.



Bericht door panda58 »

Na 2025....
Dus kan maar zo 2030 worden.
Ach en ben er niks verloren,dus ook niks te zoeken in principe.
Duurland wat leven betreft.
Dan klagen we hier,maar eigelijk valt
het best mee.

Gr jan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Marco Polo »

Ik zie nu in het verhaal dat het de bedoeling is dat het eind volgend jaar - 2024 - rond moet zijn (worldwide).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10209
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Peter LMC »

Je kunt wel een, soort van, ETA verplicht stellen zoals bv ook in Canada.
Maar dan ben je nog niet zelf in Engeland.
Als het paspoort aan de grens ingescand wordt dan ben je in Engeland.
Men zal wel op voorhand willen weten wat voor vlees men in de kuip krijgt via deze aanvragen.
Ben je stout geweest dan krijg je geen bv ETA en mag je niet komen. 8-)
Zoals meerdere landen doen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door PE1OPQ Theo »

Jammer dat het zo moet, maar de Britten geloven leugens eerder en willen 'in control' zijn over de grenzen.
Want dat is heel belangrijk voor ze.

Theo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Cee Pee »

Deed Nederland dat ook maar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Marco Polo »

En dan net als een meerderheid van de Britten spijt krijgen dat ze er ooit aan begonnen zijn……..
En dat ze in alle leugens van Johnson en het leave kamp geloofd hebben.
Het concept van dat je in je eentje meer controle hebt is allang weer achterhaald,
Zelfs de Noordzee houdt vluchtelingen of gelukszoekers niet tegen als het je alleen daarom te doen is.
Maar goed, zolang de conservatieven in de UK aan de macht zijn zullen ze wel doorgaan op de ingeslagen weg.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 09 apr 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door roma »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... um%20nodig.

De UK zal met dat systeem zeker minder toeristen krijgen. Weer meer kosten. Gaat er een gezin van 4 personen dan kunnen de extra kosten al gauw 80 Pond zijn.

Enig idee hoe moeilijk het is voor buitenlandse reizigers om een Schengenvisa te krijgen? Die lopen vast op de visumorganisatie VFS. (= Visa Facilitation Service Global). Ik wilde in ZuidAfrika mijn visum van 3 mnd met enkele maanden verlengen en liep in Kaapstad vast bij VFS, wat me 80 Euro kostte en waar ik te horen kreeg dat ik de ZA immigratiewetten overtrad en dat ik illegaal was.
Mijn ZA partner wilde een afspraak maken (feb 2023) op de Nl ambassade in Pretoria. Dat bleek onmogelijk: "U moet het Schengenvisa aanvragen bij VFS!" Deze wereldwijde organisatie functioneert echter niet: inloggen problematisch, aanvraagformulier loopt voortdurend vast, etc.
Schengenvisa kost €80, via VFS wordt het al €120. Maar daar kom je niet doorheen. Uiteindelijk ander visumbureau ingeschakeld waar we direct een afspraak hadden. En hoe werkt dat? Papieren ingeleverd bij dat andere bureau, dat wel een ingang heeft bij VFS en dat onze papieren doorgeeft aan VFS die het doorgeeft aan de ambassade/IND die het visum in orde maakt. Ambassade geeft paspoort met visa terug aan VFS, die het doorgeeft aan het goed functionerende andere bureau, waar het paspoort kan worden opgehaald. Kosten inmiddels €230 en niet de €80 die het Schengenvisum zou moeten kosten.
VFS "regelt voor ruim 140 landen het Schengenvisum. Op internet regent het al jarenlang klachten.
https://nl.trustpilot.com/review/vfsglobal.com?stars=1
https://www.sitejabber.com/reviews/vfsglobal.com
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/v ... 222b63c79d
https://schengenvisum.info/lange-wachtt ... ngenvisum/

Op mijn onderbouwde klachten bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, dat VFS heeft aangesteld, is tot op heden niet gereageerd. Het is te hopen dat Engelandgangers niet te maken krijgen met zo'n frustrerend tijd- en geldverslindend systeem als dat van VFS.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door PE1OPQ Theo »

Een paar opmerking hierboven wordt nog geroepen dat Nederland ook strenger moet zijn.
Nog strenger?
Ik zelf zou kiezen voor meer handhaving ipv regels die niet gehandhaafd worden in de praktijk.
Jammer dat er voor Jan met de Pet allerlei drempels verzonnen wordt voor schijn veiligheid te presenteren naar je achterban.
Het is zo een mooi land, wij willen er nog een keer heen.
Maar ik denk dat ik niet meer toegelaten wordt. :D

Theo
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door roma »

PE1OPQ Theo schreef:
zo 09 apr 2023, 10:26
Een paar opmerking hierboven wordt nog geroepen dat Nederland ook strenger moet zijn.
Nog strenger?
Als je niet te maken hebt met bv Schengenregels, heb je absoluut geen idee hoe streng de EU en NL- regelgeving is. Om mijn ZApartner 3 mnd (= het Schengenvisum) naar Nl te krijgen moet er een medische reisverzekering worden afgesloten, moet ik een uitnodigingsbrief sturen, moet ik mijn inkomstenoverzicht sturen, moet ik bankafschriften van de afgelopen maanden opsturen, moet er een retourticket overlegd worden, moet ik een scan van al mijn paspoortpagina's overleggen, moet mijn handtekening op het gemeentehuis geverifieerd worden en dan moeten er in ZA voor mijn partner ook nog tal van zaken ingediend worden. Je bent gewoon bang dat je een letter, een kruisje, een paraafje vergeet. Zo frustrerend. De route via Lybie is gemakkelijker.

De bejaarde Engelsen met een vakantiehuis ergens in Europa balen ook. Zij moeten nu een Schengenvisum van max 3 maanden hebben en dan moeten ze weer terug.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik heb mijn partner uit Friesland gehaald, zelf dat ging niet zonder slag of stoot. :mrgreen:
Kun je nagaan uit Zuid Afrika.
En nee ik heb werkelijk geen idee hoe de regels zijn, ik vermoed dat ik niet de enigste ben.
Maar ik roep niet dat het nog strenger moet bij de EU grens :D

Theo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Going »

In de laatste 30 jaar bijna elk derde jaar naar New Zealand geweest. Nooit een visum of iets dergelijks nodig gehad. Afgelopen januari bij inchecken op Melbourne airport kon ik geen e- visum laten zien. Gelukkig waren we heel vroeg en de balie medewerkster heel behulpzaam om terplekke de aanvraag te doen.
Kosten NZ$ 52.00 per persoon.
Och wereld reizigers moeten meer de ( nieuwe ) regeltjes lezen en naar handelen :roll:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door roma »

Kennelijk had je zelf de nieuwe regels ook niet gelezen en er naar gehandeld. Waarom dan anderen een verwijt maken??
Trouwens, de ANWB noemt een bedrag van circa 20 NZ£ voor een e-visum.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: UK: op termijn elektronisch inreisdocument nodig



Bericht door Going »

Nee, ik had zelf er niet over gelezen.
Ik dacht niet dat ik een ander een verwijt maakte.
De NZ& 20.00 is voor Australische citizens.
Ik heb gewoon 52.00 dollars moeten betalen per stuk.
ANWB maakt wel meer minder goed advies. Niks aan te doen, er werken daar gewoon mensen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie