Welke gasflessen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
poedelschaap
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 jan 2023, 9:35

Welke gasflessen?

Bericht door poedelschaap »

We zijn trotse bezitters geworden van een camper.
nu moet ik gasflessen kopen. ik heb ruimte voor 2x11kg gasfles.
Ik kan alleen door de bomen het bos niet meer zien. wat moet ik aanschaffen?

2x Din groene gasfles?
2x bennegas light kunststof 10kg? (besparing 20kg op laadvermogen)
2x Benegas EasyBlue XL? (besparing 15-20kg op laadvermogen)
2x Antargaz 10,5kg?
etc.

Kan je all deze type flessen overal laten vullen?
Ik herinner mij van vroeger dat mijn vader altijd groene flessen had en deze omruilde. is dat nog steeds mogelijk?

We willen diverse landen aandoen dit jaar, Duitsland, oostenrijk, frankrijk, belgie en mogelijk italie of engeland. hangt van het weer af. Is er iets universeels wat je overal kan laten vullen?



wat is de verbruik van de koelkast op gas?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door rbisdom »

op veel plekken kun je lpg tanken, ik zou een lpg fles met buitenvuller nemen.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
jackeura
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 15:07

Re: Welke gasflessen?

Bericht door jackeura »

Hoi, allereerst gefeliciteerd met de nieuwe camper! Wij gebruiken duitse flessen. In vele landen te verkrijgen. Soms kun je ze in Nederland kopen bij gasvulstations en anders in Duitsland. We komen vrijwel altijd door duitsland heen als we op vakantie gaan. De gasvulling is daar erg goedkoop en vrij gemakkelijk te vinden. Bij landen die andere gasflessen gebruiken (lang leve europese standaarden..) zie je toch regelmatig dat je wel je grijze duitse gasfles gewoon kunt wisselen. De ombouw naar LPG hebben wij ook overwogen in ieder geval voor 1 van onze gasflessen maar gezien de hoge kosten en de relatief weinige voordelen hebben we dat laten zitten. In de zomer kun je met zo'n 11 kg fles werkelijk weken achter elkaar je boiler gebruiken, koelkast aan en koken. Alleen bij verwarmen dus bij wintersport vliegen de gasflessen er doorheen. Nu zijn erbij die wintersport plaatsen waar wij komen vaak ook duitse flessen te krijgen dus tot nu toe gaat het prima! Succes met de keuze.
Groet,
Jack
Laatst gewijzigd door jackeura op vr 27 jan 2023, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31994
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Bob Diesel »

In ieder geval geen Benegas flessen
Of je bij je camper wil investeren in een LPG aansluiting
Je hebt dus nog niks , is 1 malig ,een uitgave , daarna wel gemak
Vraag de verkoper om een offerte en ga op vergelijkend onderzoek

Gebruik de zoekfunctie rechts boven ,want HET forum staat er vol mee
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Welke gasflessen?

Bericht door HJM »

+1 voor lpg, nooit slepen met flessen, overal makkelijk en spotgoedkoop vullen en nooit dingen los-en weer vastschroeven aan je installatie.
Met een bus sta je buiten te vullen met de achterdeur open, anders een buitenvul aansluiting.
Voor ons ideaal.
Groeten en succes,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welke gasflessen?

Bericht door EasyBee »

+1
LPG + buiten vulaansluiting.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Welke gasflessen?

Bericht door jheeck »

Als je het nog niet zeker weet zou ik opteren voor de Benegas light. De vullingen zijn duur maar je schrijft niets af op de fles. Ik heb er twee jaar mee gewerkt en nu een eigen gelijksoortige fles gekocht.
De laatste van de twee Benegas 11kg flessen die ik na aanschaf van onze camper heb gehaald lever ik komende week in en een paar dagen later staat het statiegeld weer op mijn rekening. Ik heb zelf geen gaskoelkast dus mijn verbruik ligt 'szomers op nog geen 5kg per maand. Bijvullen ipv omruilen zorgt er voor mij voor dat ik met één 7,5 kg fles prima uit de voeten kan, zo is de verwachting.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke gasflessen?

Bericht door AadenAnke »

Wij gebruiken 2 Duitse 6kg flessen waar we tussen de 250en300uur mee doen koken en koelen. Op campings waar de stroom inclusief is gebruiken we die voor koelen en waterkoken e.d. Hier vlakbij kun je ze laten bijvullen als ik moest gaan beginnen een onderbouw dampgas lpg tank kost een paar centen maar geeft flink wat extra ruimte en het gemak van overal tanken wat in Nederland dan eigenlijk weer niet mag :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Bas vd laar »

Echt, koop een LPG set met buitenvulling, je zult er geen spijt van krijgen.
In no time heb je de meerprijs eruit en het levert je zoveel meer gemak.
Aansluiten is kinderlijk eenvoudig, je sluit de fles aan zoals elke andere fles.
De 2 slang die erop zit is je vulslang met buitenvuller, daar hoef je alleen een gat voor te boren en vast te zetten met 4 schroefjes.
Klaar!
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Snarfsel »

Iedereen adviseert lpg, is inderdaad makkelijk en goedkoop, maar OFFICIEEL mag je het in Nederland niet tanken aan de gewone pomp.
#camperforumkansberekening
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
roma
Berichten: 4583
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Welke gasflessen?

Bericht door roma »

Wildplassen mag ook niet. Toch gebeurt het.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Welke gasflessen?

Bericht door appellover »

Lpg met buitenvuller ,of in ieder land een gasfles en aansluiting kopen ,een Duitse of Nederlandse fles kun je niet omruilen in binnenland van Spanje of Portugal.
Een lpg fles met buitenvuller kost 250€ en zelf plaatsen stelt niets voor.
Kom nooit op camping dus koel/vries combi staat 24/7 op gas ,doen 21 dagen met een fles ,1 liter per etmaal .(kachel en boiler op diesel) .
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Welke gasflessen?

Bericht door JohanElzenga »

Zoals altijd wordt een vraag over (propaan) gasflessen meteen beantwoord met het advies om LPG te gebruiken. Dat mag iedereen uiteraard zelf weten en verkondigen, maar ik denk dat het goed is om ook de tegengeluiden te horen en daar ontbreekt het hier meestal aan. Vandaar mijn advies om deze link eens te lezen, en dan zelf de voor- en tegenargumenten af te wegen t.o.v. jouw situatie: https://www.zwiebelfam.nl/voor-en-nadel ... v-propaan/
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

Wij hebben deze: zelfde als de groene kunststof Benegas fles, maar dan te koop (meestal € 100 per stuk) en in 10 jaar af te schrijven. Bij ieder NL gasstation kunnen ze gevuld worden met 10 kg propaan. Zo vullen is aanzienlijk goedkoper dan een Benegas fles ruilen. De laatste keer in december was ik € 23,60 kwijt voor 10 kg propaan.

De flessen heb ik overigens gekocht bij een gasboer in Rotterdam, laten vullen doe ik in mijn woonplaats. Met laten vullen in F, ES of PT heb ik nog geen ervaringen.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op za 28 jan 2023, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gesloten