Eerste keer naar Zweden: heeelp!

Plaats reactie
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

TestCase schreef:
do 19 jan 2023, 11:50
Hier nog een ondersteuning over de lengte van iemand die in 1975 al in Zweden rondreed en de laatste keer in 2022. De route is veeel te lang, dit ga je niet leuk vinden, echt niet.
Goed bedoelde kritiek allemaal hoor!
De route op de schermafdruk hebben wij 3 weken overgedaan. Dan heb je de tijd om nog iets te zien en te doen.

Afbeelding

//Kees
De route die TS/Willem in gedachte heeft is veel telang bedoel je.
Ben ik het volkomen mee eens.
Heel Noorwegen moet die vergeten.

Van '75 tot '22 is 47 jaar. Dan heb je al menig reisje gedaan.
Ja dan, snap ik zo'n reis als op je kaartje wel.
TS/Willem, die nog nooit in Zweden is geweest, zou ik adviseren om de bovenste 2/3 - 3/4 van dat kaartje maar over te slaan.

Hij hoeft heel Zuid Zweden niet te zien!
Kennis maken met Zweden is al leuk genoeg. (Hopelijk.)

Je kan alle high lights wel bezoeken, maar mijn ervaring is, dat de lokale dingen veel meer plezier opleveren.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door jasperenpriscilla »

Plannen maken is leuk. Dat alleen is de lol van een topic zoals deze al waard.

Wij zijn vorig jaar naar zweden geweest, voor het eerst met de camper in zweden. Wij hadden eigenlijk geen plan, een paar dagen vooraf een boot geboekt de terugweg gewoon bedacht on the go.

De afstanden lopen al snel enorm op. Wat wij hebben gedaan was de boot gepakt naar oslo (vanaf kopenhagen) lekker nachtje slapen op de boot en je bent meteen een lekker stuk het land in. (oslo ligt immers op een uurtje van de zweedse grens) we hebben om de dag een uurtje of hooguit 2 gereden gravelwegen, slingerweggetjes, weinig medeweggebruikers. Iedere nacht zowat langs een ander mooi meertje op camping of camperplaats.

Contant geld vergaten we steeds uit de muur te halen, maar na een week maar hebben we het maar opgegeven, je kunt echt overal pinnen, zelfs bij marktstandjes langs de weg waar ze een potje honing of bramen verkopen.

Mijn advies, denk na over je heen en terug oversteek (daarmee bespaar je jezelf een hoop geld) en voor de rest, lekker nemen zoals het komt. neem je zwembroek en snorkel mee en ga het ervaren.

En zuid zweden is inderdaad wat drukker, maar zelfs op een supertoeristische camping bij trelleborg hadden we gewoon makkelijk een plekje in het hoogseizoen. bij twijfel of wanneer je liever wat zekerheid hebt, gewoon de dag van tevoren even reserveren, plekje bijna altijd gegarandeert, en anders zoek je gewoon even verder.

Bij ons is dit jaar zweden weer het plan, al zou het kunnen dat we wat langer in denemarken blijven plakken, want ook daar is het heerlijk vertoeven opweg naar zweden. En wie weet halen we zweden wel niet eens, ook goed 8-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Aloys »

Tip, we hebben deze route inmiddels twee keer gedaan op de heenweg en een keer op de terugweg: door Denemarken naar Frederikshavn, met Stena Line oversteken naar Gotenburg (Google Map).
Vanuit Gotenburg kun je alle kanten op (Oslo, Stockholm of naar het noorden via de E45, de Route 66 van Zweden!) Ook zuid-Zweden ligt voor je open.

Deze oversteek viel ons mee qua reistijd en kosten, en je bent zo al een heel stuk Zweden in!

Terug, ook een voordelige overtocht: van Trelleborg naar Travemünde in Duitsland, met de TT-line. Dan zit je wel een hele dag op de boot! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door jasperenpriscilla »

TT line van trelleborg naar travemunde waren wij ook echt heel erg enthousiast over. Last minute nog goed betaalbaar. wij pakten de dagboot. Hadden toevallig heerlijk weer, lekker boekie lezen op het dek met een grote weissenbier en de kinderen hadden goede entertainment. Einde dag rijd je van de boot af, nog een halfuur a uurtje pruttelen naar een mooie overnachtingsplek en je bent er. en omgeving trelleborg vonden wij heel erg onverwachts toch heel erg leuk om een paar dagen te zijn.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

Onlangs heb ik wat positieve omschrijvingen gegeven over Zweden. En een link gedeeld naar een website waar de grootste verschillen tussen Noorwegen en Zweden wordt uitgelegd.
Ik wilde geen discussie ontketenen en ook niet op de, vandaag de dag bekende, lange tenen trappen. Daardoor kwam de onderliggende boodschap niet uit de verf.
Het kan helaas niet anders;
Jullie zoon heeft interesse in de tweede wereldoorlog:

https://www.visitnorway.com/things-to-d ... in-norway/

Maar dan:

De positieve dingen van Zweden vind je ook in Noorwegen maar op veel plaatsen met een extra dynamisch sausje er over.
Al dat moois geeft "prikkels" en dus niet de "rust" van Zweden....
Mijn excuses aan een ieder die mijn halve woorden ziet als een discriminatie of aanval in welke vorm dan ook. Het is niet mijn bedoeling. Maar een goed verstaander.....

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Willem1975
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 17:26
Locatie: Heemskerk

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Willem1975 »

@beatrix18 dit zal mijn zoon geweldig vinden :bow:
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

En de website zelf, https://www.visitnorway.nl/ , is al jaren een mooie bron van informatie.

Edit: https://visitsweden.nl/ ;;-)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
petdrea
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 14:08

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door petdrea »

Hoi, wij zijn 2 keer in Zweden geweest, 12 en 5 jaar geleden. 12 jaar geleden tot aan Mora gekomen. Dat deel heeft echt heel veel bossen en eindeloze rechte wegen.Daar konden wij ook niet meer fijn fietsen. Wel leuke stadjes en heel veel rust.
Stockholm vonden wij echt heel leuk en mooi, qua cultuur en veel jonge mensen in de stad, waar je prima naartoe kunt fietsen vanaf een camping.
Overal “vrij staan” is echter relatief, er is niet bij elk meer een parkeerplaats zoals in Nederland. Dus soms wel zoeken voor een leuke plek als je niet op een camping wil staan.
5 jaar geleden vooral zuid Zweden, een soort strand vakantie gehad vanwege de warmte. Overal meren en strandjes waar je naartoe fietst en gaat zwemmen. Super relaxed. Alle steden (Malmo, Ystad, Kristiansstad enz) aangedaan om cultuur en natuur een beetje af te wisselen en via het binnenland terug. Het zuiden heeft wat meer “sjeu en franje”, naarmate je hoger gaat wordt het wat sober. In het zuiden kun je ook goed met een fiets uit de weg.
En ja, de afstanden zijn echt groot. We wilden nog een keer naar Stockholm, maar dat was toch weer ruim 500 km omhoog….en terug.
Wij zijn heen via Denemarken en de bruggen gegaan en terug met de Ferry. Niet geboekt, was in juni. Gewoon bij een VVV via internet 2 dagen van te voren. S’morgens om 7 uur terug ging prima.
Zweden is een veilig, beschaafd en modern land.

Veel plezier, Andrea
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

Zweden is een veilig, beschaafd en modern land.
Das war einmal.... :cry:


Zweden worstelt al zeker zes jaar met een toename van bendegeweld en sindsdien is er een verschuiving gaande van een van de veiligste landen ter wereld naar een van de meest gewelddadige landen van Europa. In 2021 waren er minstens 342 schietpartijen, waarbij 46 doden vielen (tegenover 25 schietpartijen in 2015). Ook vonden er tientallen bomaanslagen plaats.

Maar buiten de steden zal het wel meevallen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

Hou je hart dan maar vast, want er is al een paar weken een bende oorlog aan de gang in Stockholm.
Met bijna elke dag bom aanslagen een schietpartijen.

Maar dat gebeurt maar in een klein deel van Stockholm.
Welk deel mag je zelf raden.

In NL in de laatste jaren ook het 1 en ander gebeurt.
Durf je nu ook niet meer op een camping te staan op de Veluwe?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

Gisteren hier bij ons om de hoek(in Nederland) nog een overval.
Het gaat even om de context.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

En ik begrijp jullie reactie's als ervaren campenaars niet.

Willem wil voor de eerste keer naar Zuid Zweden.
Jullie blijven maar doorgaan over Noorwegen.
En als het over Zweden gaat, dan gaat het over Stockholm of zelf Mora!
Zijn jullie nou echt jullie eerste kennismaking vergeten?

Voor Willem, je kan Trelleborg en Helsingborg wel vinden op de kaart.
Dat is echt het Zuiden van Zweden.
De E6, ja die is druk!!!
Maar je hoef maar 10km naar Rechts tegaan, en je staat midden in een bos, en daar kan je al rust ervaren.
Rust die je in NL niet vind!

En voor zoonlief, en zijn intreresse in WW2.
Het dunste boekje in de wereld, is het boekje met Zweedse oorlogshelden.
Inplaats van al het WW2 geweld, is de andere kant ook interesant, hoe een land overal een beetje mee weg kwam.
En toch schat hemeltje rijk werd! :silent:

Zie de hele rel maar over toetreding tot de Nato.

In Noorwegen is het berg na berg, fjord na fjord. Mooi hoor.
In Zweden is het boom na boom. Saai.
Als je er met 100km/u langs rijd wel. Je ziet niet wat je ziet!
Of je neem een graffelweg met 40km/u. Je ziet meer, maar ook niks!
Tipje van mijn kant......
Verdiep je eens in die bomen.......

Ik zal de tegenhanger geven.
Als een Zweed door NL rijd ziet die allemaal blije koeien in de wei. Echt mooi.
Wij weten allemaal wel het verhaal achter de koeien/boeren.
Zijn het blije koeien/boeren in NL?
Volgens een Zweed die er met 100km/u voorbij reed wel.
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

beatrix18 schreef:
zo 29 jan 2023, 23:45
Gisteren hier bij ons om de hoek(in Nederland) nog een overval.
Het gaat even om de context.

Peter
Ik zal je mijn context even geven.
Ik ben vrachtwagenchauffeur he.
In NL gaat mijn cabinedeur op slot!!!!!

Ik ben elke week in Zweden, zelden tot nooit doe ik hem op slot!

Als het koud is. Koud koud. Laat ik de motor draaien en gaat boodschappen doen.
Zweden zie je dat ook doen.
Luxe auto met draaiende motor bij een supermarkt, en binnen boodschappen doen.

In NL is het dan niet koud koud.
Maar zouden mensen het aandurven, om de auto met draaiende motor te laten staan, en boodschappen gaan doen?
Denk het niet!
Zo onveilig is Zweden.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4189
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

Als het koud is. Koud koud. Laat ik de motor draaien en gaat boodschappen doen.
Zweden zie je dat ook doen.
Luxe auto met draaiende motor bij een supermarkt, en binnen boodschappen doen.
Dat geeft aan dat Zweden niet meer is wat het ooit was.
Maar zelfs in Noorwegen hebben ze dezelfde problemen als hier in Nederland. Alleen laten die hun Tesla's niet draaien tijdens het shoppen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie