Sneeuwsokken voor de banden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Odyssee
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 23:15
Locatie: Apeldoorn

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Odyssee »

Half november tijdens onze laatste stop in Spanje, in Palencia, kwam ik een artikel tegen over de verplichting van winterbanden in bepaalde regio's in Frankrijk. Geen winterbanden dan moet je sneeuwkettingen of sokken kunnen laten zien. Zo niet dan zou dat bij een controle een boete van 135 euro kunnen opleveren. Dus in Palencia een speciaalzaak opgezocht. Sneeuwkettingen hadden ze niet meer, waren uit de mode (of ze hadden ze niet meer), sokken waren nu helemaal "in". Dus voor vijftig euro een set sokken aangeschaft. Met als groot voordeel t.o.v. kettingen dat ze bijna niets wegen. Wel zo handig in een camper. Met daarbij de kanttekening dat ik niet van plan ben om met mijn camper in de sneeuw te gaan rijden. Maar vooral om van het gezeur af te zijn en voor mijn gemoedsrust tijdens het rijden door de bedoelde regio's.
Groet, Wim
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Aloys »

Ik was het ook niet van plan, maar kwam in Frankrijk tóch in de sneeuw terecht en wel in mei, op mijn zomerbanden.

13 Mei 2018, zuid-Frankrijk:

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Peter+Annie »

OP dit type wegen ,met zo weinig sneeuw , moetje beslist niet met sokken rijden ,die slijten dan erg hard.
Maar conventionele kettingen houden t daar ook niet lang op vol.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Cee Pee »

Er ligt daar ook geen laag sneeuw dus ook geen kettingen er om
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door TestCase »

En wanneer je langs Bordeaux van/naar Spanje rijdt is er helemaal geen verplichting tot het gebruik van winterbanden/kettingen/sloffen.

Maar wil je ze voor gemoedsrust dan koop je gewoon sloffen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 6:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Cee Pee »

Verplicht in winterperiode in bepaalde zones - Sinds 1 november 2021 ben je in de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart sneeuwkettingen in de auto te hebben tenzij je op winterbanden rijdt.
Bron ANWB
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jtham
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 14:44

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door jtham »

Hallo allen,

Ik ben niet van plan om sneeuw op te zoeken en mocht het me overvallen, wacht ik gewoon af tot de wegen berijdbaar zijn.
Ik heb allweather banden op mijn liggen, toch overweeg ik voor de reis naar Spanje over ruim een maand sneeuwkettingen aan te schaffen.
Reden: een aantal jaren geleden wilde ik in dezelfde periode met de motor naar Spanje en een dag voor het geplande vertrek bleken over circa honderd kilometer van de Route du Soleil heel veel auto’s vast te zitten.
De sneeuw kwam toen als een verrassing voor iedereen.
Ik verwacht en hoop ze, net als de airbags, nooit nodig te hebben.
En inderdaad: voor de prijs en gewicht hoef je het niet te laten.
Maar als je overvallen wordt door zo’n sneeuwstorm ben je heel blij, dat je ze kunt omleggen!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Cee Pee »

En op nat gras wil het ook nog wel eens een uitkomst zijn.
Zeker als je ook nog wat omhoog moet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door TestCase »

Cee Pee schreef:
Verplicht in winterperiode in bepaalde zones - Sinds 1 november 2021 ben je in de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart sneeuwkettingen in de auto te hebben tenzij je op winterbanden rijdt.
Bron ANWB
Klopt, maar niet alle departementen doen mee, zoals de route langs Bordeaux.

https://www.autoweek.nl/wintertips/in-d ... age.com%2F

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door willemzon »

Bedankt voor de feedback, na alles te hebben doorgelezen, heb ik de sokken aangeschaft bij bol.com ,45 euro. Kun je geen gedoe voor hebben.
Wegen niets en nemen weinig ruimte in
Puur voor nood en voor eigen gemoedsrust,

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door Peter+Annie »

Cee Pee schreef:
wo 28 dec 2022, 9:45
Verplicht in winterperiode in bepaalde zones - Sinds 1 november 2021 ben je in de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart sneeuwkettingen in de auto te hebben tenzij je op winterbanden rijdt.
Bron ANWB
Als je op de kaart kijkt die door de Franse overheid is uitgegeven :

https://www.securite-routiere.gouv.fr/c ... e/nouveaux

Zul je zien dat als je via Bordeaux gaat en bij Hendaye Spanje ingaat je geen last hebt van deze maatregel.
Ook als je via Lyon gaat kun je perfect door het Rhonedal naar Perpignan ,waar je ook weer zonder problemen de pyreneen over kunt.

Alleende blauw gekleurde regio,s op de kaart zijn betroffen door de maatregel.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je in andere dan de betroffen regio,s géén sneeuw kunt krijgen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door gjvonk »

Even een aanvullende vraag: ik las ergens de tip om in het kader van het verbeteren van de grip, sneeuwsokken om alle 4 de wielen te leggen. Zin, of onzin?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Sneeuwsokken voor de banden



Bericht door DucatoDolf »

Als het echt glad is wel. Dan zouden je achterwielen zonder kettingen (bij voorwielaandrijver) toch mooi kunnen wegglijden en de auto willen 'inhalen' bij remmen of bochten. Maar als het zover is heb je denk ik aan sokken minder dan aan kettingen. We hebben het dan over ijs. Bij alleen sneeuw is het niet zo nodig om achterwielen van kettingen te voorzien.

Bij een achterwielaandrijver natuurlijk wel, maar dan zou ik ook de stuurwielen doen. Overigens heb je het meest aan winterbanden. Veel sneeuw wordt namelijk snel verwijderd en op bloot asfalt is het absoluut onverstandig of zelfs verboden om met kettingen te rijden. Dat betekend dat je zeer waarschijnlijk vaak moet wisselen. Winterbanden zijn eigenlijk tot in bijna alle situaties geschikt. Behalve een echte plak ijs. Maar het is sowieso onverstandig om op ijs te gaan rijden. Dat komt dan ook zelden voor.
Plaats reactie