Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mark_rombouts
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Net voor de vakantie vanaf komende maandag, nog wat tijd kunnen vinden om een basic rek in elkaar te timmeren voor opslag en transport van een hele hoop spullen. De grijze kratten gebruik ik ook voor werk en heb ik in verschillende maten beschikbaar. Zijn zoals gebruikelijk 40 x 60 cm en hoogtes van 16 tot 35 cm. Denk dat we daar wel mee vooruit kunnen de komende weken.

Ook de gasfles heeft plaats in deze kast en staat ondertussen netjes vast, verzonken in de bodem en met een spanbandje aan de wand.

Mooie is dat achter de kast ook nog precies de tafel en campingstoelen kunnen staan. Zijn we daar ook mooi vanaf onderweg.
2BF3932D-AB90-45FA-821A-DFE65220DFD5_1_102_o.jpeg
2BF3932D-AB90-45FA-821A-DFE65220DFD5_1_102_o.jpeg (95.61 KiB) 8494 keer bekeken
95E5E78A-80C8-4AA4-A82A-B622906E11BB_1_102_o.jpeg
95E5E78A-80C8-4AA4-A82A-B622906E11BB_1_102_o.jpeg (55.52 KiB) 8494 keer bekeken
58152F67-9C21-454B-ACED-C44CD1718A03_1_102_o.jpeg
58152F67-9C21-454B-ACED-C44CD1718A03_1_102_o.jpeg (77.58 KiB) 8494 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door kampo »

Mijn ervaring met de euronorm kratten is dat ze wel scheef trekken. Na te veel belasting of bij vastzetten met spanners.
Je hebt natuurlijk verschillende euronorm modellen, dikte en gewicht.
Vooral de niet versterkte versies zijn licht maar problematisch. Die kan je herkennen aan weinig spijlen.
Groeten Kampo
mark_rombouts
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Lekker onderweg met de bus in de huidige opstelling. Bevalt ons heel goed. Genoeg ruimte voor alle spullen en vrije ruimte in de bus vinden wij ook heel fijn. Onze zoon slaapt voorin op t matras of als we ergens wat langer staan in z’n eigen tentje.

Helaas op de heenreis problemen met de bus. De turbo hielt er mee op en dat rijdt niet echt lekker de berg op. Met veeeeel hulp van de dames achter de receptie van onze eerste camping een afspraak kunnen maken bij een grote Mercedes dealer paar dagen later. Daar konden ze het probleem ook meteen verhelpen, dus na 1 nachtje in t hotel er naast weer door met ons reisplan.

Nu lekker nog paar dagen genieten in Spanje en daarna weer terug naar wat vrienden in Frankrijk. Nog bijna twee weken genieten staan op de planning.
IMG_9275.jpeg
IMG_9275.jpeg (209.46 KiB) 5990 keer bekeken
IMG_9287.jpeg
IMG_9287.jpeg (303.28 KiB) 5990 keer bekeken
IMG_9307.jpeg
IMG_9307.jpeg (283.24 KiB) 5990 keer bekeken
Ook al weer plannen voor de volgende toevoegingen. Een vaste cassette luifel willen we toch wel echt hebben. Dus na de trip meteen een afspraak plannen om dat te laten doen.

En een echte camper koelkast die vast ingebouwd kan worden met net wat meer ruimte dan onze huidige mobiele koeler.
mark_rombouts
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

De luifel is gemonteerd.

Volgende week meteen eens proberen!
47222765-1E16-4641-AE5F-E413AFB73642_1_105_c.jpeg
47222765-1E16-4641-AE5F-E413AFB73642_1_105_c.jpeg (154.4 KiB) 1222 keer bekeken
3974185F-3E12-4044-B131-EDF8F3897DD9_1_105_c.jpeg
3974185F-3E12-4044-B131-EDF8F3897DD9_1_105_c.jpeg (131.97 KiB) 1222 keer bekeken
mark_rombouts
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Busje weer vlekkeloos door de APK, dus dat is fijn en kunnen we weer verder met uitbreiden van onze inrichting.

De luifel hebben we al goed kunnen gebruiken in het najaar. Is toch wel echt fijn om droog in en uit de bus te kunnen en ook buiten droog te kunnen koken. Inregenen tussen de cassette en het dak/zijwand door valt heel erg mee vinden wij, vrijwel geen last van.

Andere opmerking/constatering. Erg blij dat we hebben gekozen voor een Mercedes Sprinter, rijdt zo fijn die bus. Vandaag toevallig voor werk een nieuwe Opel Movano (Fiat Ducato model) opgehaald bij de garage. Is vervanger voor een Citroen Jumper die na een jaar of 10 vervangen is. Rij-eigenschappen zijn in al die tijd niets veranderd/verbeterd. Wel minder motorgeluid, maar verder.............

Dan gaan we in onze eigen bus dus aan de slag met bouwen van een compacte kast (of keuken) voor de koelkast. Ik denk aan een Dometic RC10.4 70l koelkast. Deze wil ik dan op de standaard plaats in de deuropening inbouwen in een kast. Alleen dan met de deur richting de voorkant van de bus. Op die manier kan je makkelijk zowel van binnen als van buiten bij de koelkast. Door middel van de deur die naar beide zijden kan openen. Wat zijn de ervaringen met dit model?? Redenen om deze niet te nemen??
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door Hermine »

Leuk om te lezen. En tja de Sprinter is toch voor velen wel de Mercedes onder de busjes.... Zochten er i.e.i. ook weer naar maar schrokken terug van de vele nog openstaande terugroepacties in de bouwjaren die wij zochten.

Geen ervaring met dit specifieke type koelkast maar dubbelscharnierende deuren kom je nog niet heel veel tegen en Dometic is nou ook niet bepaald een dubieus merk te noemen. Alternatief waar je mogelijk aan kunt denken is een ladekoelkast.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door kampo »

mark_rombouts schreef:
wo 29 nov 2023, 23:02
Ik denk aan een Dometic RC10.4 70l koelkast. Deze wil ik dan op de standaard plaats in de deuropening inbouwen in een kast. Alleen dan met de deur richting de voorkant van de bus. Op die manier kan je makkelijk zowel van binnen als van buiten bij de koelkast. Door middel van de deur die naar beide zijden kan openen. Wat zijn de ervaringen met dit model?? Redenen om deze niet te nemen??
Ik heb er 1 in gebruik.
Prettige koelkast. Iets te klein voor grotere/hogere spullen en vooral flessen dus heb ik 1 legger verwijderd.
Als het past zou ik altijd het 90 liter model verkiezen.
De dubbel draaiende deur is geniaal. Heeft enkel voordelen en werkt nog goed na 2 jaar.
Het enige minpuntje is dat als je met je kont tegen de draaiknop stoot dan gaat de kk uit of in storing.

De ventilatie aanzuig en uitblaas zitten boven en vooraan middels een kunststof kanaal.
Het geluidsniveau valt mee. S'nachts hoor je hem wel aanslaan maar ik ga niet opstaan om de nachtmodus te activeren.

Een 30 liter ? lade koelkast is van binnen helemaal klein en onvergelijkbaar.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door myway »

Enige nadeel van die kast is de prijs.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door Hermine »

Ach nee, natuurlijk geen koellade van 30 liter. Doelde op bijvoorbeeld zoiets:

https://www.berger-camping.nl/article/w ... c5eba7711a
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door walda »

Wij hebben een koellade van dometic, 30 ltr. Bevalt ons prima en geen behoefte aan meer of groter.

Walter
mark_rombouts
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Ben ondertussen druk bezig met ontwerp van de kast met daarin de koelkast.

We willen hierin ook een kleine kookvoorziening maken. Het is toch wel erg makkelijk om snel toegang te hebben tot een kookplaatje om water te koken voor koffie, of een eitje of iets simpels. Uitgebreider koken doen we meestal buiten.

Ik kan hiervoor natuurlijk zo'n 1 pits inductieplaatje van de Ikea monteren, welke ik dan aansluit op de walstroom. We hebben geen omvormer en hebben die nu ook eigenlijk niet echt nodig. Alleen als we de bus een keer definitief willen omkeuren naar camper, dan moet de kookvoorziening natuurlijk ook zonder walstroom kunnen werken.

Ander idee is zo'n klein 1 pits gasplaatje wat werkt met de standaard basbusjes. Vraag die ik hierbij heb is als ik deze monteer op een scharnierend deel van het werkblad wat ik kan omklappen. Vallen er dan losse delen af? Dat kan ik niet echt vinden in de foto's e.d. Dan kan ik een geheel vlak werkblad hebben en het kookstelletje alleen tevoorschijn draaien als het nodig is.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13440
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door hathi »

Ga ff kijken bij de Action b.v. ,dat maakt het duidelijker
Hans
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door Hermine »

Uit ervaring kan ik zeggen dat een walstroomaansluiting om je elektrische/inductie kookplaat te kunnen gebruiken voldoende is voor RDW en belastingdienst.

Zo’n kookstelletje met gaspatroon zou ik persoonlijk alleen buiten de camper gebruiken. Maar heb je ook al eens aan zoiets gedacht:
Navy Load kookplaat met deksel.jpg
Navy Load kookplaat met deksel.jpg (8.6 KiB) 260 keer bekeken
mark_rombouts
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Volgens de beschrijvingen bij RDW en/of belastingdienst is het nodig om een energiebron in het voertuig te gebruiken. Dus daar ga ik maar van uit in dit geval.

Kookplaatjes met losse gasfles ken ik zeker ook. Zie het alleen niet zo zitten om hiervoor ook een nette en veilige gaskast te maken. Zeker gezien we het kookplaatje vooral voor simpele kleine dingen zullen gebruiken vind ik het zonde van de ruimte. En het is ook best een gedoe om het netjes te maken, met afdichtingen en doorvoer door de bodem.

Keertje gaan kijken bij de winkel naar een gasplaatje kan zeker, maar real life ervaringen zijn altijd mooi meegenomen.
Plaats reactie