Victron Venus OS op een Raspberry Pi

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb recentelijk een Raspberrypi (RPI) ingebouwd in mijn camper om een overzicht te hebben van de Victron apparatuur ipv in de Connect app te switchen. Ik wilde mijn positieve ervaringen en leermomenten delen zodat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

Hardware
Ik heb een RPI 3B+ gebruikt die ik nog had liggen met een RPI 7” touchscreen. Deze ingebouwd op de plaats waar een oud paneel zat om de accuspanning en niveaus in de schoon/vuil water tank te zien.
Instructies om VENUS OS op een SD kaart te installeren zijn hier te vinden:
https://github.com/victronenergy/venus
Meer instructies hoe VENUS OS te installeren kan je hier vinden. Deze website wordt ook door Victron aanbevolen.
https://panbo.com/victrons-venus-os-on- ... iguration/

Van Victron heb ik de volgende apparatuur geïnstalleerd in de camper:
Multiplus 24/2000/50, VE.Bus interface
Smartshunt 500A, VE.Direct interface 3.3volt
Smartsolar MPPT 75/15, VE.direct interface 5Volt, 1 x 390Wp zonnepaneel
Smartsolar MPPT 100/20, VE.direct interface 5 volt, 2 x 390Wp zonnepaneel


Software
Na installatie van VENUS OS werkte het touchscreen nog niet. Enkel de normale HDMI aansluiting en de online webserver waren bruikbaar. Het vereist echter wat kennis van Linux om alles te activeren en dit lukte mij niet (ik was te lui om er veel tijd aan te besteden). Totdat ik een GitHub project tegenkwam waar een aantal “apps” zijn geschreven om het makkelijker te maken om VENUS OS te gebruiken. Onder andere een app om eenvoudig een RPI 7” touchscreen te gebruiken. Een shutdown schakelaar, RPIO input/output gebruiken en nog een aantal andere functies.
Alle instructies zijn hier te vinden:
https://github.com/kwindrem/SetupHelper

De VE.Direct(TTL) naar USB adapter
De interface tussen de Smartshunt en Smartsolar kan niet via bluetooth, op deze aparaten zit een VE.Direct interface, dit is eigenlijk een vrij standaard TTL/RS232 interface die op 3,3 volt of 5 volt kan functioneren. Victron heeft beide spanning gebruikt en deze moet je niet perongeluk omwisselen anders zijn de poorten stuk. Victron verkoopt een USB interface die galvanisch gescheiden en automatisch beide spanningen aankan. Echter ik vond deze te duur dus heb ik op aliexpress goedkopere besteld voor 1/10 van de prijs echter dit was geen succes.
Ik had met de goedkope interfaces wel communicatie tussen alle apparatuur maar af en toe viel de communicatie weg en na 10 of 20 minuten was deze weer terug. Ik vond dit vreemd en het leek op een krom voltje/bitje. Na wat lezen en nadenken kwam ik tot de conclusie dat het moest komen doordat er geen galvanische scheiding is bij de goedkope TTL interface.

Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar een TTL interface met galvanische scheiding en de mogelijkheid om zowel 3.3 en 5 Volt signalen te verwerken en vond bij Amazon een oplossing. Zie onderstaande link, deze hebben een optocoupler en kunnen dmv een jumper op 3.3 volt of 5 volt werken. Voor een 1/3 van de prijs als de victron VE.direct interface. Nadat ik deze had geïnstalleerd heeft het systeem zonder onderbrekingen een week gedraaid.
https://www.amazon.nl/gp/product/B07TS ... UTF8&psc=1

VE.Bus interface voor de multiplus
Voor de multiplus die ik heb geinstaleerd is een VE.Bus interface nodig. Ik heb hier geen alternatief voor gevonden en de orginele Victron USB-VE.Bus interface besteld. Deze werkt tot nu toe foutloos.
Een punt wat ik jammer vind is doordat ik een ouder model omvormer heb kan ik deze niet via VENUS OS aan/uit/laden schakelen. Ik gebruik nu dus nog een ouderwetse 3 standen schakelaar om de omvormer te schakelen. Op zich geen probleem want als VENUS OS uitvalt kan ik de omvormer altijd nog bedienen.

Bekabeling
Voor de voeding gebruik ik een eenvoudige 10-30volt USB lader die op de 24volt huishoud accu's is aangesloten.
De interfaces heb ik zo dicht mogelijk bij de Victron apparatuur geïnstalleerd en dmv USB verlengkabels (5M) besteld bij allekabels aangesloten op 1 USB hub. Deze zit op een USB poort van de RPI.

Configuratie
Eigenlijk is alles plug en play zodra venus OS is geinstaleerd. De verschillende Victron producten worden automatisch herkend en geplaatst op het scherm. Er zijn veel instellingen die veranderd kunnen worden naar behoefte en teveel om te beschrijven. Maar met de standaard instellingen werkt alles goed.
Ik heb een account aangemaakt bij Victron VRM portaal zodat ik ook via internet in de huiskamer de status van de camper kan zien.
Het verbruik van de RPI is 10w met Victron OS draaiend en een permanente WIFI verbinding.

Volgende stap voor mij is om de tankniveaus te integreren in Venus OS. Victron bied hiervoor een zogenaamde GX-140 USB-tank interface aan met 4 poorten enkel met als nadeel dat deze een 0-10volt of 0-20mA ingang heeft maar geen weerstand meting terwijl dit de meest gebruikte is op tankmeters. Ik moet hier nog een oplossing zien te vinden, zelf denk ik aan een brug van wheatstone om de weerstand om te zetten in spanning.

Hier het resultaat
Op mijn IPhone/IPad in het thuisnetwerk

E3050388-8653-420E-B93E-CD1DC7E78CCD.jpeg
E3050388-8653-420E-B93E-CD1DC7E78CCD.jpeg (78.41 KiB) 4444 keer bekeken
En zoals het er in de camper uitziet.

26F6501B-8B7B-4973-B4F7-0C4C130F2C5D.jpeg
26F6501B-8B7B-4973-B4F7-0C4C130F2C5D.jpeg (113.38 KiB) 4444 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door JanJD »

Mooi project en leuk dat je dit deelt!

Een vraagje over het volgende:
Ahjwinth schreef:
do 01 sep 2022, 7:30
Het verbruik van de RPI is 10w met Victron OS draaiend en een permanente WIFI verbinding.
Voor mij, met een relatief klein zonnepaneel en batterij, zou 10 watt continu verbruik een no-go zijn. Kan het paneel met rpi niet in een standby toestand gebracht worden? Bijvoorbeeld 1 minuut na laatste bedieningsaktie gaat het display en rpi uit waarna het verbruik verwaarloosbaar klein wordt?
(Je raakt dan mogelijk wel de permanente wifi functie kwijt. Technisch gezien zou met een wake-up timer met een regelmatige interval het systeem kunnen ontwaken om de data de 'ether' in sturen, dit kost relatief weinig energie. Dit opzetten vereist wel wat specifieke kennis...)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Ahjwinth »

Hoi Jan, Leuk dat je ook interesse hebt. Ik heb een foutje gemaakt omtrent de 10w. Dit is mijn totale sluipverbruik inclusief de RPI, een omvormer van 12 naar 5 volt en een omvormer van 24 naar 12 volt. Ik heb vanavond de RPI op een USB power bank aangesloten. Het sluipverbuik wat ik nu nog overhoud is 8W. De RPI verbruikt dus 2 tot 3 watt. Er zit niet de mogelijkheid op om een schedule in te stellen om bijvoorbeeld de wifi aan of uit te zetten. Enkel dat het display uit gaat na een bepaalde tijd en weer aan bij aanraking van het touchscreen.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door kampo »

Dat klopt niet helemaal.
De GX 140 kan net wel 4 soorten tank meters hebben.
Lees de handleiding nog eens.
Ik ken het ook niet allemaal van buiten hoor.

Super mooi gedaan dat wel :clap:
Groeten Kampo
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Ahjwinth »

Bedankt Campo!,

Ik heb de handleiding er nog een keer bijgepakt. Er zijn 4 ingangen, 2 die een externe voeding hebben en 2 met een interne 24v voeding. Maar ze kunnen enkel spanning en stroom aan, geen weerstand meting. Is er misschien een vorige versie geweest die dit wel kon.

Voor de schoon water tank ga ik een ultrasoon niveau meting aanschaffen. https://www.dekkerwatersport.nl/p/cn-u ... DUQAvD_BwE
Dan blijft nog de weerstand meting van de LPG en vuil water tank over. Deze wil ik oplossen door een brug van Wheatstone te bouwen om zodoende de weerstand in spanning om te zetten.

Victron heeft wel een module die 2 weerstand metingen aankan maar deze kost meteen 450 Euro. Dat word me te gortig en een eigen oplossing met een omvormer van weerstand naar spanning geeft me meer voldoening.

B2851C69-43FE-4620-BAA1-2FEB7814A14F.jpeg
B2851C69-43FE-4620-BAA1-2FEB7814A14F.jpeg (78.79 KiB) 4278 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Jabek »

Vast al bekend, maar de meting voor gastanks kan ook via Bluetooth met de mopeka pro die communiceert met Victron
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Ahjwinth »

Vorige week een nieuwe accu geplaatst, een Zelfbouw Lifepo4 met 8x 280Ah cellen met een JK BMS om de cellen te bewaken en balanceren. Hierbij heb ik de smart shunt verwijdert want het BMS neemt deze functie over en de smartshunt ga ik gebruiken in mijn ESS voor thuis.
Ik had wat moeite om verbinding te krijgen tussen het JK BMS en VenusOS via een UART interface. Na wat zoeken vond ik ook een oplossing die via de Bluetooth het BMS kan verbinden met VenusOS. Het was even puzzelen maar het is gelukt met de software vanuit deze link
https://github.com/Louisvdw/dbus-seria ... ssions/485

Dus nu kan ik de accu status zien en de individuele cell spanning op VenusOS.

PS, Ik weet dat je Mopeka gebruikt kan worden op een gastank, helaas hebben ze geen oplossing voor een hangende Dampgastank onder de camper. Enkel voor staande tanken.

IMG_0015.jpeg
IMG_0015.jpeg (66.5 KiB) 2563 keer bekeken
IMG_0018.jpeg
IMG_0018.jpeg (69.01 KiB) 2563 keer bekeken
IMG_0017.jpeg
IMG_0017.jpeg (89.58 KiB) 2563 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Ahjwinth »

En hier de individuele cell spanning.

IMG_0019.jpeg
IMG_0019.jpeg (71.82 KiB) 2560 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
roelw
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 21:47
Locatie: Goes

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door roelw »

Leuk project! Ik heb er ook over lopen denken om een Raspberry Pi in te zetten in mijn camper. Ik loop alleen elke keer tegen het probleem aan: hoe zet ik die RPI met linux netjes uit (en aan)?
Ik wil hem niet 24/7 aan hebben om alleen zo nu en dan om een schermpje de gegevens van mijn accu's af te lezen.
Een RPI met linux kun je weliswaar met een simpel drukknopje netjes afsluiten maar het opstarten van het hele Venus Os kost op mijn RPI 4 met 2Gb geheugen precies 60 sec. en dan heeft hij nog geen verbinding met Victron apparatuur dus alleen het kale os.
Een gewoon linux os kun je nog wel zodanig tweaken dat het maar een minimale tijd kost om op te starten maar bij Venus Os is me dat niet gelukt.

Roel
Adria Compact SL
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Ahjwinth »

Het verbruik van de RPI is ongeveer 5 watt als het display uit is. Dit is 120wh voor een dag en dus 10ah bij een 12volt accu. Omdat dit zo minimaal is draait hij bij mij 24/7 en enkel als de camper in de stalling gaat en de accu's worden uitgeschakeld gaat de RPI uit. De zonnepanelen zorgen er wel voor dat het verbruik van de RPI word opgevangen.

Er is voor Venus wel een plugin beschikbaar op github om via de GPIO een clean shutdown te geven dmv een schakelaar. Echter aanschakelen gaat dan volgens mij nog niet.
https://github.com/kwindrem/ShutdownMonitor
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door kampo »

Mooi gedaan ! Knap dat je de zelfbouwaccu op het scherm ziet.
Bovendien doe je wel helemaal vooraan mee op het gebied van kennis :thumbup:

Zelf had ik de smartshunt wel verder gebruikt want dat geeft me iets meer vertrouwen.
Ook een nog iets grotere LFP accu gebouwd, maar als je toekomt is dat natuurlijk niet nodig.
Verder gebruik ik Votronic tanksensoren via de tank140 interface
en ook een aantal RUUVI BT temperatuur sensoren op de Cerbo.
Binnen, buitentemperatuur en diepvries.
Groeten Kampo
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Camper-T »

Een hoog staaltje programmeertechniek in camperland. Blijf hier vooral posten over je vorderingen, erg interessant!
Ik ben zelf niet thuis in Rpi maar zie dat er qua Victron materie meer mogelijk lijkt dan standaard met de Cerbo GX.
Ahjwinth schreef:
do 01 sep 2022, 7:30

Volgende stap voor mij is om de tankniveaus te integreren in Venus OS. Victron bied hiervoor een zogenaamde GX-140 USB-tank interface aan met 4 poorten enkel met als nadeel dat deze een 0-10volt of 0-20mA ingang heeft maar geen weerstand meting terwijl dit de meest gebruikte is op tankmeters. Ik moet hier nog een oplossing zien te vinden, zelf denk ik aan een brug van wheatstone om de weerstand om te zetten in spanning.
De Victron GX Tank 140 met 0-10V of 4-20mA ingangen kan inderdaad lastig zijn. Je moet hier geschikte sensoren bij zoeken want een standaard Tank Zender Converter met Delta R Input en Delta V of A Output is lastig tot niet te vinden.

Wel zou ik ik in Google de zoekterm “resistance to voltage converter” eens ingeven. In het zoekresultaat onder “Afbeeldingen” zitten er converters tussen die mogelijkerwijs geschikt te maken zijn voor de ingangen van de Victron GX Tank 140.
Dit is een voorbeeld: https://www.hicomponent.com/potentiomet ... erter.html
Of deze: https://blackhawksupply.com/blogs/artic ... or-current
Geen hap-klare brokken maar misschien wel aan te passen naar een gewenste input v.s. output. En anders kun je in de Venus OS software wellicht de ingangswaarde van de tanksensoren nog aanpassen. Wat met de Cerbo GX sowieso kan.
Laatst gewijzigd door Camper-T op do 20 apr 2023, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door B12M_Ferry »

Tankmeters op Raspberry PI:
Met een MCP3208 Analog==>Digital converter kan je ook met de raspberry PI met venus os meerdere standaard tankmeters gebruiken.
Standaard weerstand/resistance water level meters. (240 of de 180 Ohm versies zijn de meest gebruikte.)
Is genoeg op internet te vinden met duidelijke schema's en how to's.
Volvo B12M bus in ombouw.
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Ahjwinth »

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb een Votronic tank meter besteld, vandaag ophalen en vanavond zit die in de vuil water tank. Vorig jaar deze tank een keer te vol gehad en dat gaf toch wat rotzooi in de camper want er zit geen overloop op buiten en daar kwam ik achter toen het in de camper stond. :-?

Ik wilde graag proberen hoe accuraat het BMS is en dit kan ik mooi testen in de camper en daarom heb ik de smartshunt er ook uitgehaald. Vannacht al gezien dat de smartshunt nauwkeuriger is. Ik had altijd een sluip verbruik van 8 tot 10w op de smartshunt staan wat ik kon verklaren door een Orion 24/12 omvormer, Buck converter voor 5V en de RaspberryPI. Echter zie ik dit op het JK BMS niet terug deze stond op nul vannacht. Dus de smartshunt is nauwkeuriger. Ik wil het BMS graag testen in de camper omdat ik voor mijn energie opslag thuis dezelfde ga gebruiken en dit is een mooie testcase, voor het ESS thuis wil ik dat het 100% betrouwbaar is.

Ik ga proberen op met de Hiconverter het niveau signaal van 0-180ohm om te zetten in spanning zodat ik die op de GXtank kan aansluiten en de LPG tank ook op het display heb. Bedankt voor de tip! De MCP3208 vond ik wat lastiger dus die houd ik als tweede optie achter de hand.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Plaats reactie