Victron Venus OS op een Raspberry Pi

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

:-B
Bijlagen
Screenshot_20240301_195411_Chrome.jpg
Screenshot_20240301_195411_Chrome.jpg (36.64 KiB) 416 keer bekeken
Screenshot_20240301_193200_Chrome.jpg
Screenshot_20240301_193200_Chrome.jpg (43.47 KiB) 416 keer bekeken
20240301_200222.jpg
20240301_200222.jpg (116.62 KiB) 416 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Leuk Bolle dat je ook aan de slag bent gegaan! Ziet er goed uit.
Idd om de accu status (SOC) te krijgen moet je een shunt of BMS hebben. Er zijn namelijk teveel apparaten die kunnen laden of ontladen waardoor je geen nauwkeurige meting kan krijgen van de accu SOC.
Ik heb thuis een ESS systeem van Victron en omdat de accu’s (3x 280ah 52v) enkel op de Multiplus is aangesloten heb ik geen shunt nodig omdat enkel de mp laad of ontlaad. De Multiplus geeft een vrij nauwkeurige indicatie van de SOC. Er zit ongeveer 5% tussen de Multiplus en de BMS’s van de accu’s. Maar in een camper installatie gaat dit niet omdat je ook andere gebruikers op de accu hebt aangesloten.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

Er miste een aantal bijlagen.
Bijlagen
20240301_193049.jpg
20240301_193049.jpg (102.04 KiB) 398 keer bekeken
20240301_193039.jpg
20240301_193039.jpg (85.34 KiB) 398 keer bekeken
20240301_193033.jpg
20240301_193033.jpg (102.29 KiB) 398 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Ik had een zelfde UART naar USB interface gebruikt. Tenminste hij zag er hetzelfde uit, gekocht op Ali. Maar deze gaven problemen bij mij dat de verbinding af en toe wegviel met de MPPT. Daarom later een geïsoleerde interface gebruikt en toen waren de problemen weg dat de communicate werd verbroken door kromme voltjes
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

Netjes kabel getrokken naar de BMV-712.. :-B

Ik heb een handleiding gevolgt waar in stond dat ik de 5V van de VE.DIRECT niet hoef te gebruiken.
Nu connect de MPPT niet meer met de VRM zonder spanning op de PV. Niet zo erg, maar lijkt daarna ook alleen weer te connecten als ik de USB uit trek en weer in steek. Krijgt hij geen spanning van de accu? Alleen van de PV?
Bijlagen
Screenshot_20240302_144459_Chrome.jpg
Screenshot_20240302_144459_Chrome.jpg (43.75 KiB) 322 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

P.s. met een accu capaciteit van 60% zou hij toch niet op 'opslag' moeten staan?

Na 5 minuten denkt de VRM dat hij op 100% zit. De BMS 66%. Iets mis mit de synchronisatie?
Bijlagen
Screenshot_20240302_145701_Chrome.jpg
Screenshot_20240302_145701_Chrome.jpg (44.22 KiB) 314 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Kan je de MPPT wel uitlezen met de Bluetooth als deze geen spanning krijgt van de PV? Ik had hetzelfde probleem met die Ali USB-UART converters. Deze starten niet vanzelf op als de MPPT uit is gegaan volgens mij.

Je zou even naar de instellingen van de MPPT en Multiplus moeten kijken om te begrijpen wanneer deze in float of bulk gaan. Dit hangt samen met de spanning en niet met de SOC.
Je zou DVCC kunnen aanzetten nu de smartshunt is aangesloten en zodoende de MPPT en Multiplus laten sturen door VenusOS. Deze geeft dan aan wanneer de MPPT en MP in bulk of Float moeten gaan.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

Ik probeer eens met de Ali USB-UART. Anders toch maar de originele. Nu lijkt de MPPT verbonden te blijven.

Nadat ik op de 'Egalisatie' (via remote control, Multiplus) had gedrukt leek hij de kluts kwijt (of het is met toevallig net daarna opgevallen.. :wtf:).
Volgens de BMS is het nu 68%. Volgens de Victron apps 100% en hij blijft in 'float'. Hij zou toch naar 'bulk' moeten gaan?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

Hij is een keer vol geweest.
Daarna ook eens flink offgrid belast.
Nu lijkt de de SOC correct. Verschil met de BMS van de accu is maximaal 4%.
Ik heb in de BMV-712 e.e.a. aanpast op basis van een instructie video.

Hoe moet ik de DC power lezen?
Onder forse load of laden is deze veel hoger dan het verbruik rechtstreeks op de 12v.

P.s. lijkt veel voorkomend.
https://community.victronenergy.com/que ... rging.html
Bijlagen
Screenshot_20240303_112750.jpg
Screenshot_20240303_112750.jpg (43.83 KiB) 222 keer bekeken
Screenshot_20240303_233820_Chrome.jpg
Screenshot_20240303_233820_Chrome.jpg (45.08 KiB) 222 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bbuster
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 01 okt 2023, 10:32

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bbuster »

Even een vraagje, hoe krijg je je start accu voltage in je dashboard erbij? Ik kan het bij geavanceerd aanvinken maar dan zie ik het ook alleen bij geavanceerd, niet in het dashboard
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Je hebt altijd omvormer verliezen bij de Multiplus.
986-720-131=135w verlies dit word in warmte omgezet in de Multiplus. Ook neemt de Multiplus altijd wat vermogen op de ac-out ook al staat er niks aan.
Bij mijn thuis ESS zie ik hetzelfde. Met 6000 watt laden en er gaat ongeveer 5200watt in de accu’s. Als ik de stroom van de Multiplus dan vergelijkt met de van het BMS en een stroom tang komt deze netjes overeen en is het geen verschil in de meting. Dus het zijn gewoon verliezen waar je niet aan ontkomt.

VRM is aardig dicht gespijkerd en je kan dus niet bepalen welke waardes waar bij staan. Dus de startaccu spanning zal altijd enkel bij de advanced gegevens zichtbaar zijn.

Ik heb de load uitgang van mijn MPPT ingesteld dat deze aan gaat als de huishoud accu spanning hoger is als 14 volt en weer uit als deze lager is dan 13.8 volt. De load uitgang vervolgens gekoppeld aan de startaccu om deze te laden als de huishoud accu bijna vols is. Wel via een relais om tijdens motor loop (d+) te voorkomen dat er vreemde stromen gaan lopen richting de huishoud accu. Dus zelfs na 2 maanden stilstand is mijn startaccu nog vol en netjes geladen door zonnestroom.

Hier een voorbeeld van mijn ESS van vandaag:
1247w-423-2=822w wat naar de Multiplus gaat. Daarvan gaat 677 maar de accu. Het verschil van 145w is verlies.
IMG_0256.jpeg
IMG_0256.jpeg (39.82 KiB) 165 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

Helder!
Die 145w zou hij bij jou dan dus ook als DC power weergeven.
Dan lijkt het hier verder nu prima te werken.

Alleen de DIY ve.direct van de MPPT gooit hij er telkens ergens midden in de nacht uit. Zal eens een kabel met 5V maken en anders een originele bestellen. Op de BMV-712 lijkt de DIY kabel wel prima te werken.

12w 'in rusten' is denk ik het echte DC gebruik rechtstreeks uit de accu.
Bijlagen
Screenshot_20240304_191158_Chrome.jpg
Screenshot_20240304_191158_Chrome.jpg (38.08 KiB) 157 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Ik zie hetzelfde, met mijn Raspberry pi 3b voor VenusOS en een Victron Orion die van 24v 12v maakt gebruik ik tussen de 5w. Als het display aan gaat ongeveer 8w. Uiteraard met de MP uit.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Bolle »

Ik heb een kabel gemaakt voor de MPPT met +5v. Deze lijkt prima te werken!
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Plaats reactie