Victron Venus OS op een Raspberry Pi

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door Dvsl3 »

Werkt de touchscreen naar behoren bij jou?
Bij mij reageert hij wel, maar laat niet los als ik mijn vinger omhoog doe, waardoor je gekke dingen krijgt, zoals aan het einde op dit filmpje:
https://youtu.be/05CpRJXye58?t=708

Ik heb nu deze: https://www.amazon.nl/dp/B07YB1L4TB?psc ... ct_details
En heb net deze gekocht om te testen of dat wel werkt: https://www.amazon.nl/gp/product/B077PL ... =UTF8&th=1
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Camper-T »

Het is inmiddels 7 maanden na TS zijn laatste reactie dus ben ook wel benieuwd naar zijn voorderingen...
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Het probleem met het display heb ik niet. Enkel dat als je ergens op drukt je soms even een seconde moet wachten voordat VenusOS reageert, dit heeft meer met de processor capaciteit te maken dan lag van het display.
Ik gebruik een origineel Raspberry display. https://www.raspberrypi.com/products/r ... h-display/

Het systeem draait bij mij nog steeds goed. Ik heb inmiddels in zowel de vuil als schoonwater een capacitieve niveau meting gemonteerd omdat deze toch het meeste betrouwbaar is.

In het begin van het jaar ben ik overgestapt van 2x AGM 150ah in serie (24v) naar 8x280ah Lifepo in serie met een JKBMS. Omdat de BMS ook een capaciteit meting heeft voor de SOC heb ik de smartshunt verwijdert uit het systeem. Deze word hergebruikt in mijn thuis ESS.
Echter de nauwkeurigheid van het JKBMS is wat minder dan de smartshunt waardoor kleine laad en ontlaad stromen niet nauwkeurig worden gemeten en de SOC begint af te wijken. Na een periode waar de accu’s niet zijn geladen en dus enkel sluip verbruik van rond de 5 tot 10watt de accu’s hebben ontladen staat de SOC nog steeds op 90%.
Echter als vervolgens weer de multiplus op de walstroom word geschakeld en gaat laden kan deze gedurende een aantal uren met 40A laden voordat de 3.50 volt cell spanning is bereikt waarbij word afgeschakeld. Dus de SOC is veel lager dan de 90% die de BMS aangeeft. Iets om rekening mee te houden.

Een ander probleem is Victron VRM. VenusOS post alle gegevens op het VRM portaal zodat je de trends kan terug zien. Echter als ik weg ben is er geen internet verbinding voor VEnusOS en zou deze de log data moeten opslaan op de SD kaart en posten zodra er weer verbinding is met internet. De historische trends zouden dan zichtbaar moeten zijn in VRM. Echter dit werkt niet zoals het omschreven staat in de documentatie. Ik heb me er verder nog niet in verdiept waarom dat is, iets voor volgend jaar als de camper weer uit de stalling is.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Het probleem met het display heb ik niet. Enkel dat als je ergens op drukt je soms even een seconde moet wachten voordat VenusOS reageert, dit heeft meer met de processor capaciteit te maken dan lag van het display.
Ik gebruik een origineel Raspberry display. https://www.raspberrypi.com/products/r ... h-display/

Het systeem draait bij mij nog steeds goed. Geen grote problemen en weinig om verder over te schrijven mbt VenusOS op de RPI. Geen reimage nodig of rebooten.
Ik heb inmiddels wel in zowel de vuil als schoonwater een capacitieve niveau meting gemonteerd omdat deze toch het meeste betrouwbaar is.

In het begin van het jaar ben ik overgestapt van 2x AGM 150ah in serie (24v) naar 8x280ah Lifepo in serie met een JKBMS. Omdat de BMS ook een capaciteit meting heeft voor de SOC heb ik de smartshunt verwijdert uit het systeem. Deze word hergebruikt in mijn thuis ESS.
Echter de nauwkeurigheid van het JKBMS is wat minder dan de smartshunt waardoor kleine laad en ontlaad stromen niet nauwkeurig worden gemeten en de SOC begint af te wijken. Na een periode waar de accu’s niet zijn geladen en dus enkel sluip verbruik van rond de 5 tot 10watt de accu’s hebben ontladen staat de SOC nog steeds op 90%.
Echter als vervolgens weer de multiplus op de walstroom word geschakeld en gaat laden kan deze gedurende een aantal uren met 40A laden voordat de 3.50 volt cell spanning is bereikt waarbij word afgeschakeld. Dus de SOC is veel lager dan de 90% die de BMS aangeeft. Iets om rekening mee te houden.

Een ander probleem is Victron VRM. VenusOS post alle gegevens op het VRM portaal zodat je de trends kan terug zien. Echter als ik weg ben is er geen internet verbinding voor VEnusOS en zou deze de log data moeten opslaan op de SD kaart en posten zodra er weer verbinding is met internet. De historische trends zouden dan zichtbaar moeten zijn in VRM. Echter dit werkt niet zoals het omschreven staat in de documentatie. Ik heb me er verder nog niet in verdiept waarom dat is, iets voor volgend jaar als de camper weer uit de stalling is.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Camper-T »

Welke capacitieve niveaumeters heb je gebruikt?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Camper-T »

Ah ok, dit soort sensoren. Ben je niet bang dat metname in de vuilwatertank de sensoren snel verkeerde metingen gaan geven doordat de naalden vervuilen, of er rommel tussen de twee naalden gaat zitten? Hierdoor zou ik zelf eerder voor vlotter- of ultrasoon gebaseerde sensoren kiezen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

De afstand tussen de 2 opnemers is ruim 20 tot 25mm. Ik heb nog niet gemerkt dat de meting in de vuil water tank een fout geeft en we zijn dit jaar toch bij elkaar 8 weken met de camper weggeweest. En ik let niet op wat er in de gootsteen gaat. Macaroni, groente resten alles spoel ik er door en tot nog toe niet de noodzaak gehad om de tank te reinigen.

In mijn opininie kan bij een vlotter elektrode juist vuil tussen de vlotter en geleiding komen waardoor deze vast gaat zitten. Er is minder speling en bewegende delen gaan juist eerder vast zitten door vervuiling. Capacitief metingen hebben dit probleem niet.

Hier een voorbeeld van een gelijke industriële niveau meting. Er staat juist specifiek bij de specificaties dat het geschikt is voor media die vervuiling geeft op de sensoren.
https://www.endress.com/en/field-instr ... t-overview
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Camper-T »

Maar de link die je nu geeft is van een ander type capacitieve niveaumeter, die 1 naald lijkt te hebben en daardoor wellicht minder vatbaar is voor losse vervuilende delen in de gemeten vloeistof.
En het klopt dat de naalden redelijk ver uit elkaar staan en daardoor echt niet na enkele maanden al verstoring in de metingen hebben. Ik vergelijk het eigenlijk met de klassieke 5-naald capacitieve sensoren die in menige tank van een camper zit. Met een jaar of 2 behoeven die wel enig onderhoud c.q. schoonmaak. Maar goed, ook dat is geen bijzonder lastige klus.

Vlotter-meters voor vuil water zijn voorzien van een beschermende koker waardoor er tussen de vlotter en glijstang geen vaste delen kunnen komen. Gebruik je een normale vlotter-meter dan kun je v.w.b. de grijswatertank inderdaad wachten op problemen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Dvsl3 »

Ahjwinth schreef:
wo 20 dec 2023, 12:31
Het probleem met het display heb ik niet. Enkel dat als je ergens op drukt je soms even een seconde moet wachten voordat VenusOS reageert, dit heeft meer met de processor capaciteit te maken dan lag van het display.
Ik gebruik een origineel Raspberry display. https://www.raspberrypi.com/products/r ... h-display/
Oke, ik zit aan mijn derde 7" scherm, allemaal 1024x600 overigens, maar allemaal het zelfde probleem.

Edit: ik heb het ondertussen opgelost. Voor de mensen die hier nog tegenaan lopen:
Direct na het maken van de sd kaart de bovenstaande video volgen. Pas als dat klaar is een update draaien, herstarten en daarna dit toevoegen:
- fbset -xres 800 -yres 480
- In de /u-boot/config.txt
device_tree=bcm2711-rpi-4-b.dtb
hdmi_force_hotplug=1
hdmi_force_edid_audio=1
dtparam=i2c_arm=on
dtparam=spi=on
config_hdmi_boost=7
hdmi_group=2
hdmi_mode=1
hdmi_mode=87
hdmi_drive=2
hdmi_cvt 1024 600 60 6 0 0 0
dtoverlay=ads7846,cs=1,penirq=25,penirq_pull=2,speed=50000,keep_vref_on=0,swapxy=0,pmax=255,xohms=150,xmin=200,xmax=3900,ymin=200,ymax=3900

- Reboot
- ts-calibrate
- Reboot
- mv /etc/venus/headless /etc/venus/headless.off

Ik heb meerdere 7" 1024x600 getest en werkend bevonden, wel bij elk scherm een ts-calibrate draaien.
Beste scherm vind ik de WaveShare, deze kun je onder elke hoek goed zien.
Binnenkort maar eens inbouwen, USB modules zijn nog niet binnen, dus aansluiten lukt nog niet.
Daarna verder met de tankmeter!
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Victron Venus OS op een Raspberry PI



Bericht door HLA »

Ahjwinth schreef:
di 18 apr 2023, 19:00
Vorige week een nieuwe accu geplaatst, een Zelfbouw Lifepo4 met 8x 280Ah cellen met een JK BMS om de cellen te bewaken en balanceren. Hierbij heb ik de smart shunt verwijdert want het BMS neemt deze functie over en de smartshunt ga ik gebruiken in mijn ESS voor thuis.
Ik had wat moeite om verbinding te krijgen tussen het JK BMS en VenusOS via een UART interface. Na wat zoeken vond ik ook een oplossing die via de Bluetooth het BMS kan verbinden met VenusOS. Het was even puzzelen maar het is gelukt met de software vanuit deze link
https://github.com/Louisvdw/dbus-seria ... ssions/485

Dus nu kan ik de accu status zien en de individuele cell spanning op VenusOS.

PS, Ik weet dat je Mopeka gebruikt kan worden op een gastank, helaas hebben ze geen oplossing voor een hangende Dampgastank onder de camper. Enkel voor staande tanken.
IMG_0015.jpeg
IMG_0018.jpeg
IMG_0017.jpeg
Hoi , ziet er goed uit. Ik gebruik zelf ook een raspberry pi met Venus OS. Ook met 8 cellen maar gesplitst in 2 accu's met elk eigen BMS. Je ziet die dan ook alle twee in het display. Wat me opvalt is dat er nu 26,63 volt wordt weergegeven. Dus je hebt alles op 24v gezet?
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Ahjwinth »

Inderdaad ik heb een 24volt systeem want mijn chassis is ook op 24volt (MAN L2000 vrachtwagen). Daardoor heb ik minder dikke kabels nodig en kunnen de MPPT omvormers van Victron opeens 2 x zoveel vermogen aan ipv op 12v. De amperes blijven gelijk namelijk maar de spanning is 2x zoveel en de MPPT kan zowel op 12 als op 24v werken.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door HLA »

Ja dat is dan een voordeel. Ik heb de accu's zeer recent ( afgelopen week) met de pi verbonden. De 2 mppt's en de smartshunt met ve-direct heb ik met deze adapter https://www.duppa.net/shop/isolated-4-p ... uart-ftdi/ met 4 poorten aangesloten. Werkt perfect en eenvoudig aansluiten. Voor de beide jbd bms' en heb ik twee eenvoudige uart naar usb adapters gebruikt van circa € 5 per stuk. Werken ook goed.
Ik ga nu wat spelen met node red dat via de vrm portal beschikbaar is. Eens zien wat daarmee kan. :crazy:
Dvsl3
Berichten: 18
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 20:07

Re: Victron Venus OS op een Raspberry Pi



Bericht door Dvsl3 »

@Ahjwinth zou je heel kort kunnen omschrijven wat je hebt gebruikt voor je water meting en hoe dit aangesloten is ? Ik wil alleen vers water aansluiten omdat vuil water Eveneens 100 l is. Ik heb geen gas.
Plaats reactie