Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Aloys »

Is die APK zo belangrijk als het slechts gaat om de terugreis naar Nederland?

Wij zijn een keer op wintersport geweest in Zuid-Duitsland/Oostenrijk met een vals kenteken. Bleken ze vlak voor vertrek onze nummerplaten te hebben gestolen en vervangen door andere, die ook gestolen waren. We ontdekten dat pas op de bestemming. Ik ben er gewoon weer mee thuis gekomen.
De politie had mijn originele platen, die zouden ze me thuis sturen. Dat duurde meer dan 4 maanden! Heb ik al die tijd (in Nederland) rondgereden met 2 witte aanhangerplaten op de auto. Niet één keer aangehouden of aan de kant gezet, terwijl politieauto's me op de snelweg wel eens voorbij reden...

Je moet natuurlijk wel verzekerd zijn, en je moet Marokko legaal kunnen verlaten...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Koen en co
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 apr 2022, 22:10

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Koen en co »

De camper is verzekerd, maar die verzekering vervalt bij een verlopen APK...(net zoals elke auto/camperverzekering bij mijn weten)..
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Aloys »

Koen, een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht reageert, zoals hierboven, dan aub niet quoten. Dan staat het bericht er namelijk onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als er al een aantal berichten tussen staan en je duidelijk wilt maken op welk bericht je reactie slaat. Bij rechtstreeks reageren graag de knop "Plaats Reactie" linksonder gebruiken.
Onze dank is groot :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Koen en co
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 apr 2022, 22:10

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Koen en co »

Geheel terechte opmerking, ik hou er rekening mee :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door seth_space »

Als jij een technische keuring laat verrichten in Marokko en daarvan een rapport meeneemt dan zal een verzekering geen reden hebben om te weigeren. Ze moeten namelijk aantonen dat een technisch gebrek de oorzaak is bij een schade.
Als jij je best hebt gedaan dat te voorkomen dan zal je verzekering geen zaak hebben.
Wil je wat meer zekerheid dan sluit je een rechtsbijstand verzekering af voor de terugreis gecombineerd met een reisverzekering buiten eu.
(Ps, de boete voor het rijden zonder technische keuring voor Marokkanen, dus niet jouw camper, is momenteel iets van 700 dirham plus strafpunten. Er is dus een georganiseerde keuring instantie)
Laatst gewijzigd door seth_space op do 21 apr 2022, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Koen en co
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 apr 2022, 22:10

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Koen en co »

Bedankt voor de tip! Vind ik een interessante denkpiste die ik voorleg bij een makelaar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door kampo »

Koen en co schreef:
do 21 apr 2022, 10:51
De camper is verzekerd, maar die verzekering vervalt bij een verlopen APK...(net zoals elke auto/camperverzekering bij mijn weten)..
Nee dit klopt niet want je mag van de grens rechtstreeks naar de keuring rijden.
Eventueel zelfs eerst via de garage om hem in orde te laten zetten voor de keuring.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door FrankJC »

Koen en co schreef:
do 21 apr 2022, 10:40
en een afgekeurde camper betekent dat hij niet verzekerd is.
Het is geen afgekeurde camper maar een niet gekeurde camper, tot aan de grens zal je geen moeilijkheden hebben.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb soortgelijk ook gehad, maar wel lang geleden.
Groene kaart verlopen, dat ontdekte de politie controle bij uitreis Marokko- Algerije die 5 km voor de grenscontrole zat in Figuig.

De nieuwe groene kaart aangetekend op laten sturen naar postkantoor in Algerije.
Groene kaart is nooit aangekomen, gestolen.

De Bus van de politie controle naar de Algerijnse grens geduwd. 5km.
In Algerije geldt de groene kaart niet en een aparte verzekering afgesloten.
Bij terugkeer in Marokko na een rondje Algerije geprobeerd binnen te komen met wat drinkgeld.
Niet gelukt, een nieuwe tijdelijke verzekering afgesloten. Daarom met de taxi naar Melilla (Sp. enclave in N Marokko)
Na drie dagen niemandsland de grens over met de bus.

Tijdelijke verzekering voor Marokko kan je nu halen in de haven van Tanger.
https://www.consulat.ma/nl/tijdelijke-i ... os-marokko

Als je dat zou willen, ik neem aan dat je wel een groen kaart hebt.
Ik zou dan gewoon gaan rijden in Marokko. :shh:

In Spanje kan je dan eventueel de APK doen, of bij terugkeer in België.

Ik zou niet te veel slapende honden wakker maken.
Er kan erg lastig worden gedaan.

Ik heb ook meegemaakt dat ik met een groep in Fez zat en dat de bus op naam/paspoort van de nieuwe aflossings chauffeur moest komen.
Hij met de bus van Fez naar Ceuta om opnieuw het land in te gaan, mocht hij niet meer terug de grens over naar Marokko.
De sukkel (nieuweling) is terug gereden naar NL i.p.v. het opnieuw bij Tanger te proberen.
Zat ik met een groep in Fez zonder vervoer....
Dat zijn achteraf de leuke verhalen. :lol:

Succes.
En als je een ervaren chauffeur nodig hebt hoor ik het wel. :wink:

Edit:
Willekeurig stukje internet:
" Als u niet in staat bent om een verzekering voor Marokko in het buitenland af te sluiten, moet u bij aankomst een tijdelijke verzekering afsluiten. Dit kan in de haven van Tanger (in een kantoor aan de rechterkant van de uitgang van de douane) of aan de grens tussen Ceuta en Marokko.23 sep. 2019".
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Koen en co
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 apr 2022, 22:10

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Koen en co »

Bedankt! Zeer waardevol allemaal.

Mijn groene kaart (verzekering) is nog steeds in orde, die ben ik blijven betalen. Door opmerkingen van hierboven ben ik mijn verzekeraar ook wat meer gaan pushen en hij vertelt me nu dat de verzekering blijft doorlopen, ook zonder APK. Het is inderdaad de verzekeraar die in dat geval moet kunnen aantonen dat eventueel ongeval het gevolg is van een technisch mankement. Ik zou dus idd zorgen voor een document van de marokkaanse technische controle.
Of een extra verzekering in Tanger dan handig is weet ik niet goed, ga ik eens bekijken. Als voor het afsluiten van die verzekering de camper nodig is kan het zowiezo niet, want die moet van Mirleft naar Tanger, en niet omgekeerd :).
Will
Berichten: 3566
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Will »

De Belgische RWD geef je misschien de tijd om de camper later te keuren en dan is hij ook verzekerd je bent toch niet de enige met dit probleem.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Joske »

Ja, het verhaal lezende denk ik aan het volgende.
Ik weet niet of ze meelezen, maar Co en Lia Keizer hebben ook later zelfstandig hun camper opgehaald.
Neem eens contact met hun op. Hier is hun site met gegevens
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door kampo »

Wel nog even nakijken dat Maroc op je huidige verzekeringskaart niet doorkruist is.

PS
Ik ben er zelf de hele maand juli.
Vrienden met 3 campers staan nu te wachten om in de komende dagen de boot te nemen bij Carlos.
Groeten Kampo
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Achtergelaten camper terugkrijgen uit Marokko



Bericht door Joske »

Ik denk het niet, er is sprake van dezelfde verzekering. Die is dus ook bij de inreis gebruikt en gecontroleerd.
Ikzelf heb wel ooit dit probleem gehad toen ik met een nieuw (Portugees) kenteken een nieuwe verzekering zonder Marokko-dekking had.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie