Vraag over gasverbruik thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Jan en Simonne »

Ik zag een artikel over manieren om minder gas te verbruiken in huis.
https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... verbruiken

Daar staat dat je de temperatuur van je gasketel zou kunnen verlagen van 80 naar 70 graden.
Mijn vraag: waarom zou dat een bezuiniging zijn?
Het duurt toch alleen maar langer om de gevraagde temperatuur op de thermostaat te bereiken?
Hoe is dit bezuinigen?
Ik wil het best proberen, maar ik zie niet echt in hoe dit zou helpen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

ik heb veel zonnepanelen, heb voor warmwater een zonneboiler van 200 ltr, en verwarm mijn leefgedeelte met infrarood plafond panelen en infrarood vloer verwarming, voor de erg koude winteravonden een houtkacheltje, ik gebruik gas enkel voor koken en het gasverbruik vorig jaar was nog geen 20m3.
waar ik niet ben verwarm ik niet douchen doe ik met warm water dus daar ook geen verwarming en slapen doe ik onder donzen dekbed dus daar ook niet extra warmte, het kan allemaal als men maar wil.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door jansloos »

Koele kikker.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Marco Polo »

Geen antwoord op de vraag volgens mij.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Bob Diesel »

Het antwoord op de vraag word in het artikel gegeven :idea:
Je hoeft niet te snappen of het werkt, probeer het uit
En dan merk je het
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Marco Polo »

https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas- ... afstellen/
3. Temperatuur cv-water verlagen

Stel, het is ochtend en koud in huis. Je zet de thermostaat 5 graden hoger. De ketel zal dan naar een zo hoog mogelijke temperatuur gaan werken.

Vaak staat de temperatuur van dit cv-water standaard rond 80 of zelfs 90 graden. Hierdoor stookt de hr-ketel veel minder zuinig. Deze hoge temperaturen zijn alleen nodig in een heel oud tochtig huis waar het ’s nachts binnen enorm afkoelt en waar men ’s ochtends het huis vlot weer warm wil krijgen. Zulke woningen zijn er niet veel meer.


cv watertemperatuur en gas verbruik verlagen (bron: Nefit)
Op lagere temperatuur brandt de ketel zuiniger. Bijvoorbeeld bij 30°C retour stookt de ketel zo’n 11% zuiniger dan bij 60°C retour. Daarnaast ontsnapt bij lagere temperaturen minder warmte via de cv-leidingen. De meeste woningen worden ook goed warm met een cv-temperatuur tussen 60 en 70 graden. Bij goed geïsoleerde woningen zou 60 graden al meer dan genoeg moeten zijn. De extra tijd die het kost om je woning warm te krijgen is beperkt.

Mocht het tijdelijk flink koud worden, dan kun je de temperatuur simpel verhogen om een te lange opwarmtijd te voorkomen. Een goede tip is ook om radiatorventilators te installeren op of onder radiatoren in de woonkamer. Deze zorgen voor een grotere afgifte van warmte uit de radiatoren ondanks dat deze minder heet water krijgt.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Jan en Simonne »

Dankjewel! :thumbup:

Ik ga het lezen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door ducati 900 »

De cv watertemperatuur bij HR ketels moet eignlijk onder de 55 graden blijven anders werkt het HR verhaal niet goed.
Wel zul je bij lagere buitentemperaturen misschien de temperatuur van het cv water iets hoger moeten zetten
en als het buiten weer warmer wordt weer omlaag maar er zijn ook weersafhankelijke regelingen, dan hoef je er zelf niet om te denken.
De temperatuur van het tapwater moet boven de 60 graden blijven ivm Legionella.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door seth_space »

Wrl rekening mee houden dat bij oude installaties met dikke buizen de hogere temp noodzaak is om de zaak te kunnen stoken.
Heb je een modernere CV installatie (dus zowel radiatoren, leidingen en ketel) dan is die lagere temp aan te raden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Will
Berichten: 3562
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Will »

Er zijn momenteel veel mensen die een combi-warmte-koude airco aanschaffen dat schijnt het gas gebruik met de helft doen dalen.
Maar gelukkig staat de zomer voor de deur en kan de temparatuur naar beneden en je kan ook met camper in de tuin bivakeren dat scheelt veel energie en diesel en je bent er gelijk even uit.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

jansloos schreef:
vr 04 mar 2022, 8:05
Koele kikker.
maar wel een die zich rot lacht met zijn energie rekening, ga nu wat houtjes hakken , heb ik het 2x warm van, 1 met hakken en 1x na het hakken :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door de Jonckheer »

ducati 900 schreef:
vr 04 mar 2022, 9:17
De cv watertemperatuur bij HR ketels moet eignlijk onder de 55 graden blijven anders werkt het HR verhaal niet goed.
Wel zul je bij lagere buitentemperaturen misschien de temperatuur van het cv water iets hoger moeten zetten
en als het buiten weer warmer wordt weer omlaag maar er zijn ook weersafhankelijke regelingen, dan hoef je er zelf niet om te denken.
De temperatuur van het tapwater moet boven de 60 graden blijven ivm Legionella.

Ben.
Dit is het goede antwoord. Het heeft met de temperatuur van het retourwater te maken, dat moet zo laag mogelijk zijn. Om de een of andere vreemde reden staat een nieuwe HR ketel op 80 graden afgesteld en de monteur die het ding ophangt laat dat zo (althans bij ons). Gelukkig is het verlagen van de temperatuur een fluitje van een cent, de mijne ging van 80 naar 50 graden en gezegd moet worden, ik merk daar niets van, het huis gaat gewoon naar de ingestelde temperatuur van 21 graden. Gisteren de retourleiding gemeten, gaf 26 graden aan, perfect dus. Wat trouwens ook helpt is het verlagen van de pompsnelheid, die heeft bij onze Intergas 3 snelheden, staat standaard op 3 en heb ik naar 2 gezet. Alle beetjes helpen.
Hoe dan ook, het is het proberen waard. Lukt het niet omdat je huis dan niet warm te stoken is kun je de temperatuur altijd weer verhogen.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door mama »

Hangt er maar vanaf of men met plaatradiatoren werkt of met convectoren .
Convectoren vereisen dergelijke hoge temperatuur om efficient te zijn .
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door de Jonckheer »

Gevonden: "Door de aanvoertemperatuur van de cv ketel lager in te stellen kan de ketel een lagere temperatuur retour ontvangen. Als die temperatuur te hoog is (boven de 55°C), dan zal een hr-ketel nooit zijn hoog rendement behalen. Een hr-ketel haalt namelijk pas een hoog rendement als de retourtemperatuur onder de 55°C is."
Nergens wordt iets gezegd over het type radiatoren.
Plaats reactie