Waarom een camper, en waar overnachten?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door MarceldeHoog »

Naar aanleiding van een ander onderwerp, vraag ik me af waarom iemand de keuze heeft gemaakt voor een camper. En niet een caravan, tent, of hotel. En sta je dan graag vrij, op een camping, of camperplaats?

Laat ik zelf maar aftrappen, als ex tent kampeerder:

Wij vinden het heerlijk om veel plekken te bezoeken op vakantie, en hebben toen we wat jonger waren zelfs met een opgooi tentje road trips door europa gemaakt. Dat werd een grotere tent, met als laatste kampeer reis Griekenland (hotelletjes op heen en terugreis), 3 kampeer lokaties.

Daarom een camper gebouwd: De vrijheid om van plek naar plek te reizen, en alle comfort bij ons te hebben. Desnoods iedere dag een andere plaats.
Een eigen bed, sanitair, koelkast, proviand, en eigen stroomvoorziening. Fietsen achterop, en heerlijk de omgeving bekijken, om daarna naar de volgende lokatie te gaan. Onderweg even naar wc? Koffie? Lunch? Alles bij de hand, heerlijk!

Overnachten op een camping of camperplaats, we vinden het niet erg daar wat geld voor neer te tellen. Vrij staan zoeken we niet op, zeker omdat het vrijwel nergens meer mag. Ook voelt een camping/camperplek wat veiliger, en lopen we geen risico s'avonds laat te worden weggestuurd.
Sowieso douchen we bij voorkeur op een camping, de camper douche is echt een noodvoorziening (zodra hij af is tenminste...).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door appellover »

Voor ons het vrij staan ,geen camping meer nodig.
Er zijn nog heel veel vrije plekken hoor ,kijk maar op park4night alleen al in Frankrijk meer dan 57.000 en grootste deel vrij .
Heerlijk camperland trouwens.
Maar als je alles op safe wil ,naar camping ook prima hoor ,maar wij komen er zelden of eigenlijk nooit.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door AadenAnke »

Oké als kind en nog thuiswonende tiener hadden mijn ouder seizoen/jaarplaatsen met een stacaravan noemen ze tegenwoordig vaak chaletje :lol: was toen wel leuk maar trekt me totaal niet.Anke haar ouders deden met tent en later met een caravan vakantie in Frankrijk. Vol gas over de peage naar de bestemming voor wel 18 dagen want de vakantie was drie weken ook niet mijn ding :lol: toen Anke en ik samen kwamen hadden we beide iets van later als we groot zijn een camper en 8 jaar geleden op de terugweg vanuit Duitsland van een weekje weg kwamen we een oud collega tegen met een camper praatje bakkie en samen eten op een terrasje en de andere dag weer verder onderweg van toch wel leuk en ja op weg naar huis langs 2 handelaren we schrokken van de prijzen dat hadden we niet verwacht! Misschien eerst iets huren oké dat is ook best duur. Mmm weet je wat een oudje gekocht is het niets verkopen we het voor de helft zijn we het zelfde kwijt als 3 weken hoogseizoen. Wel het beviel 4 jaar met de oude Tok rond gehobbeld en toen onze bus nieuw gekocht. Bijkomend voordeel, Anke heeft een spierziekte dus altijd de rolstoel en elektrische fiets mee toilet aan boord dus erg prettig reizen! Na een paar dagen Max een week willen we altijd weer verder. Wij staan op campings CP’s maar ook gewoon waar het mag en niet mag :shh: niet de kostprijs maar of we het leuk/veilig vinden bepaalt soms op een camping aan de zuid Franse kust voor 45€ per nacht en soms midden in Vlissingen bij een flat. Nog nooit zijn we weg gestuurd beboet of aangesproken :lol: afstanden trappen heb ik mijn hele leven al gedaan dat verdom ik als ik met de camper weg ben. Nu breekt het 3e seizoen aan dat ik met vroeg pensioen ben en de boeken liggen alweer op tafel en Anke heeft haar nieuwe zomerjurken net bij de webshop besteld :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door rijschoollucassen »

Op campings betaal je voor voorzieningen waar we geen gebruik van maken, recreatieteams zie ik liever gaan dan komen. Het camperseizoen is fors langer dan het campingseizoen, zelfs jaar rond. Campings zijn dan gesloten. Campings liggen, een uitzondering daargelaten, zomaar 10 kilometer van de dorpen of steden. Camperplaatsen zijn er vaak wel.

En zo nog 100 andere redenen om een camper te verkiezen boven een tent of caravan....

Douchen in de camper een noodvoorziening? Tja, dat is een keuze, maar ik kan me het laatste toiletgebouw niet eens meer herinneren..

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door doov »

Ik heb nog nooit gekampeerd en ik zie camperen ook niet als kamperen.
Zelfs niet als ik op een camping sta. Sta max 2 nachten op een plek en trek dan door.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door jheeck »

De hoofdreden voor ons was dat we klaar waren met hotel- en appartementvakanties. Het is net niet 'eigen' genoeg en een hotelkamer is geen fijne verblijfplek overdag dus je moet eigenlijk altijd iets gaan 'doen', zo voelde het voor ons tenminste. Dat je vanaf het moment van opstaan tot je weer naar je verblijfplaats gaat consument bent beviel niet meer.

Na twee huurcampervakanties wisten we dat een (bus-)camper ons zou brengen wat we zochten en dat is tot nu toe ook zo. Lekker in den vreemde met je eigen vertrouwde 'bubbel' om je heen, ik hou d'r van. Soms een dagje helemaal 'niks hoeven' gaat ook prima met een camper.

Wij overnachten zowel op campings als camperplaatsen, bij voorkeur met sanitair en liefst minimaal met loos- en vulplek en bij langer dan twee dagen verblijf ook stroom. Of ons enkele zonnepaneeltje het in b.v. de Griekse zon mogelijk maakt langer los te staan moet zich nog bewijzen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door isoplus »

Een camper het hele jaar door gebruiken, dat kan met menige caravan tegenwoordig ook en zelfs met een tent als je stoer genoeg bent.
Ik heb voor mijn werk veel in hotels gewoond en voor mij hoeft dat gedoe niet meer net zoals vliegen.
Er blijft dus eigenlijk maar een camper over als universeel inzetbaar voertuig en dat is wat ik zocht.
Wij zijn zelfs van een flinke Hymer overgegaan naar een een grote Ducatobus en het bevalt prima. Altijd zonder planning op reis, altijd een plek vinden, altijd plaats ergens. Inzetbaar als verhuiswagen en als extra slaapplaats bij de jachthaven.
Nou zijn wij reizende bejaarden en dan is het wel makkelijk zonder sleurhut en teveel gedoe mee. De bus en twee fietsen en in de ochtend een warme douche daar selecteren wij onze overnachtingsplekken op :thumbup:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door Camperic »

doov schreef:
vr 18 feb 2022, 13:51
Ik heb nog nooit gekampeerd en ik zie camperen ook niet als kamperen.
Zelfs niet als ik op een camping sta.
Idem.
zoals ik onlangs in een ander topic schreef schreef:
do 10 feb 2022, 10:18
Ik ben niet aan het kamperen met mijn camper.
Ik heb ook (bijna) nooit gekampeerd en wil dat ook niet.
Ik heb geen behoefte aan primitief spartaans vakantie vieren.
Mijn camper is mijn tweede huis dat ik kan verplaatsen naar waar ik op dat moment wil, met beperkingen maar wel graag zo comfortabel mogelijk.

Als ik primitief zou willen camperen, dan had ik wel een ander type camper gekocht :wink:
We staan op camperplaatsen, op campings en soms vrij. Net zoals het op dat moment uitkomt of is gewenst.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door MarceldeHoog »

Leuk zo snel al zoveel reacties!

Of camperen een vorm van kamperen is, kun je over discussiëren. Feit is dat een camper niet zo gek anders is dan een caravan met auto er voor, alleen zitten ze nu aan elkaar vast ;) Vandaar mijn vergelijk dus.

Grappig om te lezen "in je vertrouwde bubbel", dat speelt bij ons eigenlijk ook wel. Mijn vrouw bekijkt de gemiddlede hotel kamer met argus ogen (nog net geen uv lamp mee...) en is erg blij met ons eigen bed vooral.

Overigens, als wij een camping kiezen (omdat er geen camperplaats in de buurt is bijvoorbeeld) is dat geen campngi met animatie team :lol3: Wel graag met goed sanitair: in de camper heb ik slechts 10 liter warm water in de boiler, dus op de camping de wat uitgebreidere douchebeurt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31991
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door Bob Diesel »

En zo nog 100 andere redenen om een camper te verkiezen boven een tent of caravan....
Dat is anders om ook zo :idea:

En genoeg campings welke ook het gehele jaar open zijn
Ook zonder animatie, , op een terras met muziek op de boulevard is ook animatie

En bij overwinteren ,,en of dus langer verblijf op een camping
Is de leefruimte in een 5 a 6 mtr opbouw caravan groter als menig camper van de zelfde afmeting
Boven dien heb je dan je eigen auto voor je hut staan

Wij zijn begonnen met een alpenkreuzer vouwwagen
Daarna 2 caravans gehad toen 15,5 jaar de camper ,12 jaar als enig vervoermiddel
Door omstandigheden een panda er bij en nu sinds vorig jaar de camper er uit
weer een grotere auto ,En een caravan er achter

Hotels nooit aan begonnen om dat ik er genoeg bezocht heb als Touringcar chauffeur

De camper voor te reizen en veel te verplaatsen is iediaal
Voor ergens langer te verblijven is een caravan combi veel beter

Er is voor ieder iets geschikts , en wat dat is waar iemand blij van word
Dat is voor een ieder anders
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door Mickel Moen »

Bij de ombouw van onze bus, heb ik ooit dit geschreven:
Al jaren zijn wij Scandinavië-gangers. Altijd met een tent en een bagagewagentje. Was je weer in dat prachtige Noorwegen op een berg, moest je achteruit terug omdat er van de andere kant een grote vrachtwagen kwam en er voor je zo'n grote camper zat. Altijd erg lastig met een aanhangertje. En wat rijden daar veel campers en die zetten'm even in de achteruit. Nu hebben we helemaal niks met van die grote witte campers, (Sorry voor wie er een heeft), maar zijn we wel gecharmeerd van busjes, vooral de oudere WW-bussen zijn toch wel prachtig. Ik had dus al een paar keer tegen mijn vrouw gezegd, dat als de kinderen niet meer mee gaan, ik zo'n campertje wilde. Ook de flexibliteit en niet meer steeds die prachtige de Waard op te hoeven zetten, sprak ons natuurlijk aan.

En toen werd onze Rover minder. De airco ging kaduuk en een dure reparatie is het niet meer waard bij een auto van 1996. Aangezien wij in de zomer niet zonder airco weg willen, moest er dus een andere auto komen. Het idee van een camper kwam toen wel heel dichtbij. Eerst maar eens oriënteren op wat zo'n VW-camper ging kosten. Dat was schrikken. Zelfs de bussen van zo'n 6 jaar oud en meer dan een ton op de teller, waren stevig aan de prijs. Nu was ik een jaar daarvoor in de leer gegaan bij een meubelmaker, hobbymatig. Dus was de keus snel gemaakt. Dat kan ik zelf ook. Na enig zoeken een mooie bus voor de ombouw gevonden
Wij staan het meest op kleine campings. In Nederland veel op de boerencampings van SVR. In het buitenland zoeken we bewust naar kleine campings met de daarvoor geëigende apps en boekjes. Een enkele keer op een camperplek.
Camperplekken zijn toch vaak veredelde parkeerplaatsen en wij hebben het liefst gras onder onze voeten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6340
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door Bas vd laar »

Wij blijven nooit lang op dezelfde plek, het rijden zelf is ook een groot deel van het plezier.
Soms binnendoor, soms km's maken over de tolwegen.
Onderweg stoppen op een mooie plek, en dan lekker lunchen, op een terras of bij de camper.
In steden komen we zelden, liever ergens in de natuur.
Camperplaatsen zelden tot nooit, vaak een ongezellige bende aan de rand van een stad.
Liever naar een mooie, rustige camping waar een restaurant bij zit en fijne douches.
Vrij staan alleen als het een leuke plek betreft, zoals er in Portugal veel zijn.
de Haan
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 20:00

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door de Haan »

wij hebben de camper gekocht zodat er een zware aanhanger achter kon en ging ermee naar oude trekkers festivals.
De camper ervoor en aanhanger met een stel 1-assige trekkers erop.
De camper is ouder dan 25 en mag er dus ook staan.
Stroom plenty aanwezig.
W.C en douche,s ook.
Rust is totaal afwezig
En dat met 80PK
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom een camper, en waar overnachten?



Bericht door DucatoDolf »

Ik heb zelden gekampeerd. Tentje teveel gedoe. De 40 jaar oude caravan die ik had was vooral voor het mannenweekend (moge het dievengilde er nog maar lang plezier van hebben). Toch, het reizen en een beetje aanklooien op een grasveldje vond ik wel leuk. Alleen wil ik een goede stoel en een goed bed; comfortabel kamperen. Dus begonnen in mijn Berlingo voor een rondreis Noorwegen met een hefbed. FAN-TAS-TISCH. Maar erg krap. Dus nu de Ducato. Wel de kleinste, juist om die vrijheid te behouden van overal kunnen komen en gaan.

Mijn ega had er ook meteen al zin in. Eerst nog met een tentje en de Berlingo, maar na dagen en weken slecht slapen en gedoe helemaal klaar mee. Dus die L1H1 Ducato gekocht. Want hij dient ook als dagelijks voertuig en inmiddels ook voor de klus. En hij moet in de straat worden geparkeerd. En we willen gewoon in stadscentra kunnen parkeren. En dat smalle bergpaadje op.

Wij houden van een eindje rijden. Zelfs met de personenwagen rijden we in het weekend zelfs vaak zomaar een rondje. Langs de havens, het buitengebied of 'effe' naar het strand. Dus het rijden en kijken is onze vakantie. Even een ijsje eten in één of andere hippe toeristische trekpleister en weer door. Ik zou me na meer dan 2 dagen (vaak staan we in het weekend een dag of 2-3) ook snel gaan vervelen.

Voor ons is het nog wel een beetje een vorm van 'kamperen met de auto', maar dan ook in de auto dus. Die witte doos die komt wel als we (nog) gebrekkiger worden :-B .

Overigens wat mij ook telkens weer verblijdt: De hoge zit. 1. je komt na 6-10 uur reizen niet helemaal in de kreukels aan. 2. Je ziet veel meer! Je kijkt over de vangrails, bermverhogingen, korenvelden etc. ipv er tegenaan.
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op vr 18 feb 2022, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie