Iveco Daily L4H3 35-170: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door myway »

Tja er staan 190 berichten in dit topic
Op de afbeelding staat ook vermeld dat er niet gekoppeld is.
Als de motor net gestart is zou de dynamo moeten gaan werken en dat gebeurt dus niet.
Het maakt dan niet uit of hij smart is of niet,
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Ja typfoutje 11,9V

Tot hoe diep zakt de dynamospanning op een goed werkende Daily.
En hoe hoog gaat die ?
Wat zijn de parameters waarop de intelligentie gaat reageren ?
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Hij staat netjes droog bij mijn vader een paar straten verder op. Dus kan niet even snel meten.

Maar .. hij laad dus alleen via de dynamo bij gaslos. Op z'n 14,7v. Dat is waarom ik hem zo graag 'dom' maak.
Hij is natuurlijk wel vaak vol (walstroom, zonnepanelen en trickle via de 320ah LiFePO4). Dus misschien is hij zo 'smart' en denk hij dat de spanning van de startaccu wel goed is zo. Dan druppelt hij alleen een beetje bij met gaslos. Of ziet de dynamo de 13,..v van de trickle?
Maar waarom verdwijnt die 13,..v eigenlijk bij stationair (ik weet, vraag van een leek).
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Ik lees en zie hier hetzelfde.
Grote pieken, en bij niet laden naar ca. 12v.

https://community.victronenergy.com/que ... orion.html
Bijlagen
29208-0fa218c3-3278-4b51-a4e8-76bac2c2b4d0.jpeg
29208-0fa218c3-3278-4b51-a4e8-76bac2c2b4d0.jpeg (52.44 KiB) 188 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door myway »

Je mag toch aannemen dat indien de spanning van de startaccu op 12 volt staat dat de dynamo iets moet gaan doen.
Op hoeveel staat de spanning als er nog niet gestart is?
En dan niet de spanning als er een lader op staat of dat die lader net is uitgeschakeld.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door ChaussonZaan »

Bolle.

Daar zie je precies de reden dat je de instellingen in je motor stop detectie moet wijzigen.
Zag deze waardes daar.
Startaccuspanning (Start to) op 11,5 V en uitschakelspanning (Cut off) op 11,0 V
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

myway schreef:
zo 04 feb 2024, 11:20
Je mag toch aannemen dat indien de spanning van de startaccu op 12 volt staat dat de dynamo iets moet gaan doen.
Op hoeveel staat de spanning als er nog niet gestart is?
En dan niet de spanning als er een lader op staat of dat die lader net is uitgeschakeld.
Dat zou je denken. Maar dat doet hij niet. En als ik zo lees op forums is/lijkt dat ook normaal bij dit type Iveco Daily.

Spanning als niet gestart was nu even niet te meten. Omdat de trickle dat verstoord.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Even een snel bezoekje. Zonder multimeter.
Met de trickle aangesloten ca. 13.2v op zowel ingang Orion als op de shunt (andere kabel). Lijkt dan ook gewoon betrouwbaar qua verbinding.

Met de trickle en Orion los een accuspanning van 12,75v in rust op de startaccu. Lijkt me ook niet verkeerd.
Bijlagen
Screenshot_20240204_120805.jpg
Screenshot_20240204_120805.jpg (35.89 KiB) 151 keer bekeken
Screenshot_20240204_120526.jpg
Screenshot_20240204_120526.jpg (34.85 KiB) 151 keer bekeken
Screenshot_20240204_120456.jpg
Screenshot_20240204_120456.jpg (35.33 KiB) 151 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Stationair met de lichten, airco en blower uit 12,04v.

Ik denk toch echt dat het normaal is voor de slimme dynamo.
En dan dus 'dom' maken en de Orion schakelen (button, D+ of contact) het probleem oplost (leeg trekken startaccu bij vrij staan).
Bijlagen
Screenshot_20240204_121517.jpg
Screenshot_20240204_121517.jpg (13.75 KiB) 149 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Nog even wat betreft het vinden van een D+ signaal op je Daily.
Daarvoor gebruik je de opbouwrichtlijnen van jou versie van de Daily, niet van een andere alhoewel veel hetzelfde of vergelijkbaar is.
Ik heb het niet gelezen maar dit is het principe om iets op te zoeken.
Dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Met multimeter ook 12,7..v op de accu.
Zelfde dan de Orion en shunt meet .. ;;-)
Bijlagen
20240204_124843.jpg
20240204_124843.jpg (134.01 KiB) 130 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

12,7V
Wat wanneer waar hoe ?
Op de startaccu gemeten
Met motor uit en al de andere verbruikers uit ?
Ik probeer te volgen...
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

kampo schreef:
zo 04 feb 2024, 14:39
12,7V
Wat wanneer waar hoe ?
Op de startaccu gemeten
Met motor uit en al de andere verbruikers uit ?
Ik probeer te volgen...
Klopt.. alles uit, niet op contact. Op de accu gemeten. Op contact zakt het voltage naar +/- 12,04V.
Bij start blijft het voltage zo. Maar dat zie ik ook terug op de graphic (van de andere gebruiker). De smart-dynamo laad maar af en toe bij.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Zakt de rust spanning van 12,7V naar 12,0V door enkel het contact op te zetten ?
Gloeikaarsen of zoiets ?

Normaal gaat die na het starten toch weer eerst even bijladen en dus naar >13V ?

Mooi grafiekje was dat trouwens :thumbup:
Op mijn personenwagen gaat de spanning echt zelden richting 12,0V maar wel af en toe tot 14,9V. Dat is het maximum wat ik gezien heb en tijdens remmen.
Moet even opzoeken of ik plaatjes heb van wat ik daar meet.

Ik zou eerst graag weten of het intelligent laad systeem van je Daily normaal werkt. Zonder HH accu, zonder solar.
Daarvoor kan je een voltmeter inpluggen in de sigarenaansteker en (voorzichtig) de startaccu al rijdende onderweg monitoren.

Weet dat het resultaat varieert.
Deceleratie, remmen,...
Je startaccu kan vol/leeg zijn.
Verbruikers zoals lichten, ruitenwissers, airco, kachelventilator enz staan aan of uit ...
Niet onder de 5°C
En nog andere parameters.
Laatst gewijzigd door kampo op zo 04 feb 2024, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Plaats reactie