Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Dat laatste kan maar dan is de startaccu boven de 80% van zijn capaciteit.
Trek die start accu eens een stukje leeg zodat hij onder die 80 %?zit start de wagen en de dynamo moet een tijdje normaal laden ook als je gewoon aan het rijden bent.
Ik denk dat er in het bericht nog iets bij geschreven is.
Met dat laatste bedoel ik dat pieken als je gas loslaat.
Trek die start accu eens een stukje leeg zodat hij onder die 80 %?zit start de wagen en de dynamo moet een tijdje normaal laden ook als je gewoon aan het rijden bent.
Ik denk dat er in het bericht nog iets bij geschreven is.
Met dat laatste bedoel ik dat pieken als je gas loslaat.
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Het instellen van de orion is stap twee, eerst moet je weten of de dynamo laadt als de startaccu onder 80% zit
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Inderdaad @Bolle dan je eerst nog wat inlezen en uitproberen zodat je de werking van de intelligente Daily Dynamo helemaal begrijpt.
Er zijn meer dan een paar parameters die het dynamo laden bepalen.
Daarnet nog even al rijdende gekeken naar de voltmeter in mijn €6 personenwagen. Ik kan het display de hele rit laten aanstaan.
10km gereden het was 11°C en gisteren had ik 20km gereden. Dus leeg kan de startaccu niet geweest zijn.
Meteen naar 14,7V en daar is die de hele rit blijven plakken. In de zomer of andere ritten doet hij weer wat anders. Helemaal niet zoals die grafiek van hierboven.
Die Iveco spanning doet raar als je het mij vraagt maar dat is enkel op basis van wat @Bolle schrijft dat hij meet...
Voor mij is dat onvoldoende informatie om er iets van te maken. Laat staan dat je op basis van zo weinig info aan de Victron standaard LFP settings zou gaan prutsen.
..
Ik kijk regelmatig al rijdende naar de Voltmeter van mijn pkw (en andere info zoals kW, Nm, motortemp, turbo druk) en dat nu al 60.000km (Zoveel info kan je brein niet verwerken als je ook nog op de baan moet letten.)
Proberen te begrijpen hoe het werkt is dus niet eenvoudig. Zelfs niet als je geschoold en bekend bent met de materie. Het is niet enkel gasgeven of decelereren. Temperaturen zijn bij mij duidelijk een even belangrijke parameter.
Er zijn meer dan een paar parameters die het dynamo laden bepalen.
Daarnet nog even al rijdende gekeken naar de voltmeter in mijn €6 personenwagen. Ik kan het display de hele rit laten aanstaan.
10km gereden het was 11°C en gisteren had ik 20km gereden. Dus leeg kan de startaccu niet geweest zijn.
Meteen naar 14,7V en daar is die de hele rit blijven plakken. In de zomer of andere ritten doet hij weer wat anders. Helemaal niet zoals die grafiek van hierboven.
Die Iveco spanning doet raar als je het mij vraagt maar dat is enkel op basis van wat @Bolle schrijft dat hij meet...
Voor mij is dat onvoldoende informatie om er iets van te maken. Laat staan dat je op basis van zo weinig info aan de Victron standaard LFP settings zou gaan prutsen.
..
Ik kijk regelmatig al rijdende naar de Voltmeter van mijn pkw (en andere info zoals kW, Nm, motortemp, turbo druk) en dat nu al 60.000km (Zoveel info kan je brein niet verwerken als je ook nog op de baan moet letten.)
Proberen te begrijpen hoe het werkt is dus niet eenvoudig. Zelfs niet als je geschoold en bekend bent met de materie. Het is niet enkel gasgeven of decelereren. Temperaturen zijn bij mij duidelijk een even belangrijke parameter.
Groeten Kampo
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Ik ga dit nog eens checken en langere tijd de spanning meten tijdens een rit.
Maar ik heb dit echt langere tijd in de rit naar mijn vakantiebestemming gecheckt, in de Victron app.
Ik zag bijna exact hetzelfde dan op de grafiek.
Dus 12.7v in rust.
Ruim onder de 12v in de grafiek bij (ja, vul ik even in) op contact zetten.
En bij het rijden hoge pieken (14,..v), en diepe dalen (12,..v).
Ik heb ook wel eens bij mijn PKW gekeken (euro 6) en zie dat deze meteen start met laden.
Dus ja .. ik denk 'Iveco smart dynamo's doen raar'.
En ik weet niet of ik ze ooit helemaal ga begrijpen.. of hem voor die tijd al 'dom' heb gemaakt...
Maar ik heb dit echt langere tijd in de rit naar mijn vakantiebestemming gecheckt, in de Victron app.
Ik zag bijna exact hetzelfde dan op de grafiek.
Dus 12.7v in rust.
Ruim onder de 12v in de grafiek bij (ja, vul ik even in) op contact zetten.
En bij het rijden hoge pieken (14,..v), en diepe dalen (12,..v).
Ik heb ook wel eens bij mijn PKW gekeken (euro 6) en zie dat deze meteen start met laden.
Dus ja .. ik denk 'Iveco smart dynamo's doen raar'.
En ik weet niet of ik ze ooit helemaal ga begrijpen.. of hem voor die tijd al 'dom' heb gemaakt...
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Wat Kampo daar schrijft is wel iets om ff bij stil te staan een kennis had ongeveer hetzelf de maar na het vernieuwen van zijn start accu gaf het laden weer een heel ander beeld en
Nu is zijn probleem ook opgelost dus het onderzoeken zeker waard ,...mss is dit bij Bolle ook aan de hand terwijl de startaccu (Agm) pas 3 jaar oud was
Nu is zijn probleem ook opgelost dus het onderzoeken zeker waard ,...mss is dit bij Bolle ook aan de hand terwijl de startaccu (Agm) pas 3 jaar oud was
Hans
Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
@Bolle
Helaas reageer je niet op mijn bericht, ik laat het hier dan ook bij.
Helaas reageer je niet op mijn bericht, ik laat het hier dan ook bij.
Laatst gewijzigd door myway op wo 07 feb 2024, 7:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Wat ook nog zou kunnen is dat het intelligent systeem helemaal in de war is geraakt.
- Startaccu vervangen en de nieuwe werd niet ingeleerd door Iveco?
- Brengt het trickle laden (1A druppellader uit de Multiplus) op de startaccu het systeem in de war ?
De dynamo denkt dat de startaccu helemaal vol is en gaat niet laden.
@Myway
Kalm blijven hè
Ik kan alvast bevestigen dat ik er ook zo over denk.
Eerst het laden van de dynamo nakijken en analyseren
Dan pas kijken wat er met de DC/DC mis is of moet worden aangepast.
Dat Bolle het toch zelf wilt proberen, ipv uitbesteden, dat eert hem en daar kan hij ook nog iets van leren.
Net zoals van het 2 keer lezen van wat je hier geschreven hebt
- Startaccu vervangen en de nieuwe werd niet ingeleerd door Iveco?
- Brengt het trickle laden (1A druppellader uit de Multiplus) op de startaccu het systeem in de war ?
De dynamo denkt dat de startaccu helemaal vol is en gaat niet laden.
@Myway
Kalm blijven hè
Ik kan alvast bevestigen dat ik er ook zo over denk.
Eerst het laden van de dynamo nakijken en analyseren
Dan pas kijken wat er met de DC/DC mis is of moet worden aangepast.
Dat Bolle het toch zelf wilt proberen, ipv uitbesteden, dat eert hem en daar kan hij ook nog iets van leren.
Net zoals van het 2 keer lezen van wat je hier geschreven hebt
Groeten Kampo
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Dat is nou precies wat een zogenaamde inteligente dynamo moet doen.Bolle schreef: ↑di 06 feb 2024, 12:22Ik denk dat dat wel meevalt.
Ik ben natuurlijk geen 'Elektrotechnik'.
Maar de rest van de bouw is ook aardig gelukt.
Ik heb nu alleen wat minder tijd om echt heel actief met de multimeter aan de slag te gaan. Dus val ik even terug op al de ritsjes deze zomer, al deze ritten heb ik de spanning in de gaten gehouden. En deze piekt echt alleen bij gaslos.
Zou dat niet zo zijn. Dan zou ik denk ik prima de Orion in kunnen stellen. Heel het verhaal over drempelwaardes e.d. kan ik prima volgen.
Maximaal laden als je het gas los laat.
En die grafiek toont alleen maar aan dat hij zijn werk goed doet.
Maar dat heeft niks te maken met het laden van je HH accu .
Als je dynamo spanning 12,7 V is en de Orion accepteert een spanning van 11,0 V dan gaat er door dit spannings verschil stroom vloeien, ook door de dynamo.
Die 12,7 V wordt alleen gebruikt om de accu niet te vol te laden, bij Iveco houden ze volgens mij 50% aan. Een loodzuur accu is tijdens het laadproces pas vol als die spanning
rond de 13, 4 V ligt.
Met jou spannings instellingen in je Orion blijft de Orion het laden BLOKKEREN !
P.S. Zit de min kabel van je Orion wel rechtstreeks op de min van de startaccu?
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Klopt.. hij is ook meestal vol, door de druppellader vanuit de Multiplus i.c.m. walstroom of zonnepaneel.myway schreef: ↑di 06 feb 2024, 12:27Dat laatste kan maar dan is de startaccu boven de 80% van zijn capaciteit.
Trek die start accu eens een stukje leeg zodat hij onder die 80 %?zit start de wagen en de dynamo moet een tijdje normaal laden ook als je gewoon aan het rijden bent.
Ik denk dat er in het bericht nog iets bij geschreven is.
Met dat laatste bedoel ik dat pieken als je gas loslaat.
De bus staat nu droog. Bij de eerste zonnestralen ga ik eens kijken wat de dynamo doet zonder trickle en met iets minder acculading. Dit alvorens ik de keuze definitief maak om hem 'dom te maken'.
P.s. sorry - er wordt veel gereageerd op dit forum. Dat is top! Alleen is het soms lastig daar weer op te reageren zonder het overzicht te verliezen.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Zeker kalm blijven .. uiteindelijk gaat het werken, door te luisteren naar jullie, en een tikkeltje eigenwijsheid .. .kampo schreef: ↑wo 07 feb 2024, 7:46Wat ook nog zou kunnen is dat het intelligent systeem helemaal in de war is geraakt.
- Startaccu vervangen en de nieuwe werd niet ingeleerd door Iveco?
- Brengt het trickle laden (1A druppellader uit de Multiplus) op de startaccu het systeem in de war ?
De dynamo denkt dat de startaccu helemaal vol is en gaat niet laden.
@Myway
Kalm blijven hè
Ik kan alvast bevestigen dat ik er ook zo over denk.
Eerst het laden van de dynamo nakijken en analyseren
Dan pas kijken wat er met de DC/DC mis is of moet worden aangepast.
Dat Bolle het toch zelf wilt proberen, ipv uitbesteden, dat eert hem en daar kan hij ook nog iets van leren.
Net zoals van het 2 keer lezen van wat je hier geschreven hebt
Uitbesteden is niet aan mij besteed. Daar leer ik zelf te graag voor, en wat een ander doet is ook niet vrij van fouten.
Ik ga inderdaad ook de trickle eens uittrekken bij mijn test rondes. Ik denk sowieso dat ik deze geschakeld ga maken.
Wat betreft het 'in leren' daar ga ik me eens in verdiepen.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Er zit nu bijna geen variatie in de spanning.ChaussonZaan schreef: ↑wo 07 feb 2024, 9:34Dat is nou precies wat een zogenaamde inteligente dynamo moet doen.Bolle schreef: ↑di 06 feb 2024, 12:22Ik denk dat dat wel meevalt.
Ik ben natuurlijk geen 'Elektrotechnik'.
Maar de rest van de bouw is ook aardig gelukt.
Ik heb nu alleen wat minder tijd om echt heel actief met de multimeter aan de slag te gaan. Dus val ik even terug op al de ritsjes deze zomer, al deze ritten heb ik de spanning in de gaten gehouden. En deze piekt echt alleen bij gaslos.
Zou dat niet zo zijn. Dan zou ik denk ik prima de Orion in kunnen stellen. Heel het verhaal over drempelwaardes e.d. kan ik prima volgen.
Maximaal laden als je het gas los laat.
En die grafiek toont alleen maar aan dat hij zijn werk goed doet.
Maar dat heeft niks te maken met het laden van je HH accu .
Als je dynamo spanning 12,7 V is en de Orion accepteert een spanning van 11,0 V dan gaat er door dit spannings verschil stroom vloeien, ook door de dynamo.
Die 12,7 V wordt alleen gebruikt om de accu niet te vol te laden, bij Iveco houden ze volgens mij 50% aan. Een loodzuur accu is tijdens het laadproces pas vol als die spanning
rond de 13, 4 V ligt.
Met jou spannings instellingen in je Orion blijft de Orion het laden BLOKKEREN !
P.S. Zit de min kabel van je Orion wel rechtstreeks op de min van de startaccu?
12,7v in rust.
ca. 12v onder de rit en op contact.
ca 14,7v bij gaslos.
Daar is naar mijn idee de Orion niet echt op af te stellen. Ik ga binnenkort eens kijken wat de dynamo doet bij eens minder startacculading en met de trickle los. Of met 'domme' dynamo.
Dan zal ik deze waardes delen en daar de Orion op afstellen. Ik zie dan ook of de D+ nog nodig is.
De min van de orion zit op de massa/chassis langs de startaccu. Daar zit de min van de startaccu ook op.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Met de stekker los gaat hij stationair meteen al naar de 14,..v tot max. 14,7v.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20240209_153922.jpg (46.6 KiB) 73 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra
Precies de max spanning die de dynamo kan leveren als het inteligente er om vraagt, nu is het loshalen van die stekker dus jou oplossing van je laad probleem.