Iveco Daily L4H3 35-170: elektra

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

ChaussonZaan schreef:
za 03 feb 2024, 10:36
Bolle.

De normale spanning op je plus van de start accu ligt rond de 12,5 V, bij draaiende motor.
Dan zou je rond de 12, 1- 12,2 V moeten kunnen hebben bij de ingang van je Orion .
Maar begin eens al de ingestelde waardes aan te passen aan de nu gemeten
11,9 V .
Herstart spanning van 12, 8 V bij een laadspanning van rond de 12,5 V ?
11.9V is op de shunt. Die zit achterin en verbonden met een 2.5mm2.
Kan best dat de ingang van de Orion een hoger voltage krijgt (via 16mm2). Ik ben nu even niet in de buurt om dit te checken.

Ik dacht wat nu als ik kijk wat de dynamo levert in 'domme' modus. En de 'dempel' van de motordetectie net boven de bulk waarde van de druppellader zet.
Schakelen op de achterlichten kan ook. Verlichting staat altijd aan, deze schakelt bij Iveco automatisch uit op het contact.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door ChaussonZaan »

Als je "slimme" dynamo functie uitgeprogrammmerd wordt verandert de situatie inderdaad, dan moet je bij het instellen van je Orion uitgaan van 13,5 V laadspanning als inschakel punt.

Om de druppellaadfuntie van je Multiplus te kunnen gebruiken moet je zeker weten dat op dat moment je Orion uitgeschakeld staat.
Als je motor detectie dat niet goed doet, moet je inderdaad iets ander verzinnen.
Ik zou dat alleen niet doen via je achterverlichting, kans is dan groot dat je dan de volgende melding in je display krijgt : achterverlichting (L/R)defect !

11,9 V op je shunt ? Hoe meet je dat dan ? Je shunt zit toch in de massa .

P.S. is die 16 mm2 niet erg dun ?
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

DJSmiley schreef:
ma 07 mar 2022, 22:35
Orion TR Smart is eenrichting, dus geen druppelladen vanaf de startaccu

als je perse de startaccu wilt druppelladen
- Multiplus output gebruiken (als jouw model dat heeft) om te laden via de walstroom
- Zonnepaneelregelaar met 2 uitgangen (Votronic MPPT Duo of Epever Duoracer bv) die ook de startaccu kan opladen
- Aparte druppellader plaatsen

De laadaansluiting van de Multiplus is maar een paar A. Dat hoeft niet met een aparte kabel.

Ik zou een 16mm2 leggen tussen startaccu en de electronica, en die splitsen naar de Orion TR en de Multiplus. Dan kan de MP laden via dezelfde kabel.
60A zekering bij de startaccu, 50A zekering bij de Orion en een kleine 5 of 10A zekering op de (dunnere) kabel naar de multiplus. (Ik meen dat de MP 4A ofzo max is, dat kan prima met een 2.5mm2 kabeltje, die je natuurlijk wel moet afzekeren)
Dat was het advies 16mm2 .. 😀
Zou volgens de draadcalculator ook meer dan genoeg moeten zijn.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

ChaussonZaan schreef:
zo 04 feb 2024, 0:06
Als je "slimme" dynamo functie uitgeprogrammmerd wordt verandert de situatie inderdaad, dan moet je bij het instellen van je Orion uitgaan van 13,5 V laadspanning als inschakel punt.

Om de druppellaadfuntie van je Multiplus te kunnen gebruiken moet je zeker weten dat op dat moment je Orion uitgeschakeld staat.
Als je motor detectie dat niet goed doet, moet je inderdaad iets ander verzinnen.
Ik zou dat alleen niet doen via je achterverlichting, kans is dan groot dat je dan de volgende melding in je display krijgt : achterverlichting (L/R)defect !

11,9 V op je shunt ? Hoe meet je dat dan ? Je shunt zit toch in de massa .

P.S. is die 16 mm2 niet erg dun ?
Er zit een extra ingang (+ klem) op de shunt om de spanning van een tweede accu te meten.

De default instellingen liggen wat hoger.
Screenshot_20240204_080220.jpg
Screenshot_20240204_080220.jpg (64.35 KiB) 146 keer bekeken
Ik kan natuurlijk ook gewoon de Orion schakelen met een knop. Even uitzetten op de plaats van bestemming. Als ik de handleiding goed lees kan dat door 'spanning' op de H van de remote ze zetten.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

Bolle schreef:
vr 02 feb 2024, 20:15
Met draaiende motor zakt het voltage flink.

Screenshot_20240202_201442.jpg

11,9V op de startaccu ?!
Heb je een verklaring waarom de startaccu spanning zo extreem laag daalt.
Dat is helemaal niet normaal. Wat is hier aan de hand ?

Hoe ben je aan het meten (ik zie wel dat je het op de Orion afleest) maar stel dat eens in vraag.
Hoeveel spanningsval heb je eigenlijk tussen de dynamo helemaal vooraan en de DC/DC booster die helemaal achteraan, verder kan niet, zit. Misschien heb je een slechte kabel of verbinding. Vergeet daarbij niet dat je vooral spanningsval gaat hebben onder belasting. Dus de de meting onder belasting.

Staan er tegelijk ook nog andere verbruikers aan op de startaccu ?
Misschien neem je daar ook nog eens 50A af. Dat lees ik niet. BV als de startaccu leeg is of de airco draait.


De antwoorden ga je vinden door meer te meten, meten en meten. En meteen opschrijven !
Pas daarna ga je experimenteren met de in en uitschakel waardes van de booster:
-startaccuspanning
-uitgestelde startspanning (spanning)
-uitgestelde startspanning (tijd)
-uitschakel spanning
Om die settings te begrijpen zet ik Victron Connect op demobibliotheek.
En door op de (soms slechte vertaalde) benaming te klikken gaat het scherm met uitleg open.
Vervolgens probeer ik te begrijpen wat de bedoeling van die instelling is.
Dus ja ... beetje lezen, beetje proberen te begrijpen en pas daarna een paar settings eens scherper instellen.
Maar dat heeft geen zin als je hardware niet in orde is. Dus eerst meten.
Groeten Kampo
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Die 11.9V is meteen na de start stationair gemeten op de shunt achterin. Ik kan het eens vergelijken met de ingansspanning van de Orion, over een andere kabel. Ik heb redelijk wat vetrouwen in de verbinding (veel liefde in gestoken .. ;-)), al zal ik het natuurlijk nog even checken.
Volgens mij is het de eerste accu, dus misschien is deze ook niet meer helemaal 'lekker'. Als ik een USB met voltagemeter in de sigarettenplug steek, dan is het voltage namelijk ook opvallend laag.

Ik ga de accu laten checken, dynamo op 'standaard zetten. En dan meten (met een multimeter), kijken of de waardes 'oké' zijn , en de Orion afstellen.

De Orion laten schakelen op contact, of manueel met een button.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door myway »

Die 11.9 is dus niet de spanning van de startaccu.
Op de orion meten bij de ingangspanning dat geeft de startaccu spanning er zit een vertraging in het doorgeven van de startaccu spanning maar ook moet de startaccu spanning voldoende zijn om boven de koppelspanning uit te komen.
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Sorry.. ik zeg het verkeerd. 11.9V is de spanning in de app op de ingang van de Orion.
Maar ik zal e.e.a. nameten met een multimeter.
13,.. is bij niet lopende motor. Maar dan zal hij de spanning van de trickle meten neem ik aan.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Kroppie »

bij het lezen van dit soort berichten denk ik wel eens dat ik weer eerst terug moet naar school, er komen kreten en namen voorbij, nooit van gehoord ! :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

Kroppie schreef:
zo 04 feb 2024, 10:16
bij het lezen van dit soort berichten denk ik wel eens dat ik weer eerst terug moet naar school, er komen kreten en namen voorbij, nooit van gehoord ! :-B
Geen stress, dat kan ook aan mij liggen. Ik ben geen 'Elektrotechniker'. Dus moet het ook hebben van veel doorzettingsvermogen, veel vragen en logisch nadenken. Soms moet ik even teruglezen om te kijken of wat ik geschreven heb, ook is wat ik bedoel.

Het startpunt was.. 'naar mijn idee werkt alles perfect, alleen was de startaccu leeg (bij vrijstaan) terwijl dat niet had gemogen'.
Laatst gewijzigd door Bolle op zo 04 feb 2024, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door kampo »

:thumbup:
Ik denk dat je het begrepen hebt.
10,9V is /kan ab normaal laag zijn
En een probleem met de startaccu spanning meet je op de startaccu en niet 1km verderop.
Wat je wel kan doen is ook eens meten aan het vertrek bij dynamo.

Vooraf altijd even vastleggen onder welke condities je gaat meten. Wat ga je allemaal uitschakelen. Zetelverwarming, airco, solar,... is de accu vol of helemaal leeg, ,,,
Warm koud, toerental en ander werkings en activatie parameters van het intelligente dynamo moet je een beetje kennen.

Ik kijk wel eens naar het spannings display op mijn personenwagen. En probeer te begrijpen wat en hoe het werkt.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door myway »

Nou voor de duidelijkheid zou het handig zijn om een schermafbeelding te maken van de orion net na het starten.
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

kampo schreef:
zo 04 feb 2024, 10:22
:thumbup:
Ik denk dat je het begrepen hebt.
10,9V is /kan ab normaal laag zijn
En een probleem met de startaccu spanning meet je op de startaccu en niet 1km verderop.
Wat je wel kan doen is ook eens meten aan het vertrek bij dynamo.

Vooraf altijd even vastleggen onder welke condities je gaat meten. Wat ga je allemaal uitschakelen. Zetelverwarming, airco, solar,... is de accu vol of helemaal leeg, ,,,
Warm koud, toerental en ander werkings en activatie parameters van het intelligente dynamo moet je een beetje kennen.

Ik kijk wel eens naar het spannings display op mijn personenwagen. En probeer te begrijpen wat en hoe het werkt.
Het was 11.9v hè .. 😀
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Bolle
Berichten: 272
Lid geworden op: za 18 sep 2021, 20:48

Re: Iveco Daily L4H3 35-170: elektra



Bericht door Bolle »

myway schreef:
zo 04 feb 2024, 10:24
Nou voor de duidelijkheid zou het handig zijn om een schermafbeelding te maken van de orion net na het starten.

Was al gepost.. maar ja - zo veel berichten.
Screenshot_20240202_201442.jpg
Screenshot_20240202_201442.jpg (28.39 KiB) 82 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily

https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Plaats reactie