Tolbadge Noorwegen

Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door jaap van duijn »

@Cor Connie en de kids.

Ok bij jullie loopt het dus goed.
Zelf heb ik de Skyttelpass inmiddels aangevraagd en klant nummer en chip nummer is toegewezen per email.
Tot zover gaat het goed.
Nu dacht ik ook de veer ponten mee te hebben maar lees dat er een ander kaart of pas moet aangevraagd / aangevinkt worden, alleen weet ik dan weer niet hoe en waar.
Wil je mij - en misschien anderen er uit helpen?
Want bedoeling is dat we in Noorwegen alles dus met de pas doen en de camper is <3500Kg.
We hebben eerder reizen naar Noorwegen gemaakt, maar toen nergens naar gekeken, waar betaald moest worden betaalden we maar inmiddels met pensioen en nu even beter opletten is toch gezond :).

Alvast mijn dank en groeten Jaap van Duijn.

En jullie post was van juni, misschien al terug?
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Bij de website https://autopassferje.no/en/ kan een contract voor de ferry's worden afgesloten.
Daarbij kan op de website het nummer van de al bestelde tag worden ingevuld. Dit kan al worden gedaan als de tag nog niet in huis is maar al wel het nummer bekend is. Dus er behoeft geen aparte tag te worden besteld.
Denk ook aan aanvinken van de ferjepas, dat is een fysiek pasje formaat creditcard dat bij een enkele ferry nog nodig is.
Na afsluiten van het kortingscontract zal via mail worden gevraagd om een deposit te storten. Daarvan worden de ferry's betaald.
Er is een creditcard nodig om het contract te voltooien.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door jaap van duijn »

@DirkWB,

Ok ik heb nu de Skyttelpass-chip aanvraag lopen en nummers reeds bekend - nog niets betaald.
Dan de Autopass for ferry ook nummers en zo met inloggen en meer gekregen en reeds 3000,= NOK overgemaakt.
Nu even afwachten totdat e.a. bij ons binnen komt.
En denken we dan voor tolwegen, tol tunnels en veerponten geregeld te zijn :).
alvast dank en groeten Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

De tag kan straks achter de voorruit en werkt meteen. Het Ferjepasscontract is afgesloten, de tag gekoppeld, de deposit betaald.
Dat is alles, meer is niet nodig. Omdat een camper hoog is, kan de tag laag achter de ruit bevestigd worden.

Op Noorse tolwegen waar een tag van toepassing is, zal de tag automatisch worden gelezen (dit merk je niet) en wordt er afgerekend vanaf de gekoppelde creditcard. Mocht de tag een keer niet werken, dan wordt het kenteken gebruikt tbv de afrekening. Er zijn ook enkele tolwegen (rond Oslo) die alleen het kenteken gebruiken. Niets aan doen, het gaat allemaal vanzelf goed.
En omdat de camper <3500 kg is, ontvang je altijd (met of zonder tag) het correcte tarief. Registratie bij Epass24 kan nog extra worden gedaan.
Bij Noorse ferry's die de tag gebruiken, scannen ze met de smartphone je kenteken. Zo herkent men het ferjepasscontract als de tag al niet automatisch is gelezen.
De korting op de tolwegen is niet erg interessant maar op de aangesloten ferry's betaal je nu 50% van het normale tarief, dat loont al gauw. Mocht je het ferjepasscontract willen beëindigen, dan wordt het resterende bedrag van het deposit teruggestort.

Met de Skyttelpass kun je ook probleemloos via de Bizzlanes rijden (er staat BroBizz maar de Skyttelpass werkt ook) van de Deense Beltbruggen en de Oresundbrug. Je hoort bij de passage een piepje. Je kunt er ook sommige Deense ponten mee betalen (er kan een Bizzlane zijn en een automaat voor invullen van de camperlengte en het aantal inzittenden).
Mocht je op de Oresundbrug 50% korting willen, dan is via de website van de Oresundbrug een z.g. Bropascontract af te sluiten. Ook hier koppel je via de website het tagnummer. Je hoeft geen deposit te storten maar het Bropascontract kost een bedrag per jaar (bij eenmalig gebruik niet vergeten om het contract te beëindigen, dat kan via de app). Het loont om dit te doen maar je moet wel zin hebben in het geregel.

In Zweden heeft de tag geen functie. Daar gaat alles (veel is het niet) via het kenteken.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door jaap van duijn »

@DirkWB,

Dan hebben we denk ik alles rond.
Nu de camper even naar de weegbrug, om maar zeker te zijn dat we <3500Kg gebleven zijn, met alle accessoires pfft.
Inmiddels ook een blaadje met waarop we gas kunnen vullen, zat nog te denken om een aluminium LPG fles te (laten) installeren, maar met onze 6 weken Balkan en Griekenland reis nog geen 9Kg gebruikt, voor koken, koelkast en warmwater.
Dank en groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Gewicht is altijd een onderwerp maar voor de tol geldt wat er op het kenteken staat. Als de toegestane massa niet meer dan 3500 kg is, dan gaat de tarifering goed.
Gas vullen is ook een onderwerp, daar is wel info over te vinden bij de ANWB en NKC. Ze gebruiken daar andere flessen.
LPG is gemakkelijker bij te vullen en dan is een buitenvulaanaluiting handig, dat wordt vaak gedaan. De vulstations zijn wel op internet of in apps te vinden, in noord Scandinavië zijn ze schaars en ze liggen apart van tankstations.
In het Noorden kan het fris zijn, neem een elektrisch blaaskacheltje mee. Op campings zijn er doorgaans voldoende amperes en ik heb nog niet meegemaakt dat je naar verbruik betaalt.
Theo69
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 20:49

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Theo69 »

Hoe lang duurt het ongeveer voor je de tolbadge binnen hebt ? Wij gaan op 22 juli die kant op rijden via Denemarken en dan de ferry hirtshals naar kristiaansand.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Er is dus ca 18 dagen tijd, levering duurt ca 10-14 dagen als het goed gaat zou het net moeten lukken.
Mocht de tag eventueel niet op tijd zijn: voor detolwegen maakt dat niet veel uit. Voor de Noorse ferry's wel: noteer het nummer van de tag en klant-/contractgegevens van ferjepass, ze checken de tag en het contract via het kenteken dus best kan dat het goed gaat.
Voor de ferry Hirsthals-Kristiansand heeft de tag geen nut. Deze reserveer en betaal je vooraf via internet.
Rhodez
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mar 2023, 15:37

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Rhodez »

Hmmm, ik kom er volgens mij toch niet helemaal uit. Vanwege de levertijden heb ik voor de optie gekozen om een OresundPay tag te bestellen voor de tol en ferry's in Noorwegen. Deze is gisteren bezorgd. Als ik echter via de tip op dit forum deze tag wil koppelen op de website autopassferje.no geeft hij aan dat het chipnummer niet geldig is. Wat doe ik verkeerd?
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

De tag van de Oresundbrug is vermoedelijk een Brobizz. Die werkt niet meer in Noorwegen.
Rhodez
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mar 2023, 15:37

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Rhodez »

Volgens de website van Oresund (https://oresundpay.com/en/places) zou het moeten werken. Ook de website van autopass geeft aan dat het zou moeten werken: https://www.autopass.no/en/user/contact ... -provider/
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Dat is inderdaad verwarrend. Het onderwerp is hier eerder langsgekomen, kijk eens op https://brobizz.com/en/help/number-plat ... y-anymore/
Rhodez
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mar 2023, 15:37

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Rhodez »

Ja, die had ik ook gezien inderdaad. Als je daar klikt op 'How can I pay in Norway after the 13th of april 2023' kom je via de link daar bij de site van Autopass die hierboven aangaf. Daar staat toch echt duidelijk dat OresundPay zou werken... :crazy:
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Tja .... je kunt het navragen bij de Oresundbrug, Brobizz, of Ferjepass.
Maar ik denk dat er wat websites niet zijn bijgewerkt.
De klantenservice van Brobizz meldde mij desgevraagd eind januari '23, ik citeer:
>> It is correctly read that you can no longer use our products as a means of payment in Norway from 1 February and that is what you have to deal with.
Sorry that Autopass has not updated their website. I wish you a good day.<<
PS het einde van het gebruik werd uiteindelijk 13 april.
De Brobizz zal nog wel werken op de Oresundbrug en Deense bruggen alsmede enkele Deense ferry's.
Plaats reactie