Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Nieuwe kachel zit er in, meteen de routering van de warme lucht aangepast ook. Wat me opvalt vergeleken met de chinees:
- veel minder herrie! Op volle kracht scheelt dat echt heel erg veel, zowel binnen als buiten de bus. En pompje is vrijwel stil.
- veel warmere lucht. Kapje van uitstroom wordt ook heter dan met de vorige kachel.
- enorm veel instelmogelijkheden op de controller, en enorm intuïtief.

Kortom, tevreden mens!

Daarnaast ook het bed aangepast, en mijn vrouw heeft de cabine een flinke schoonmaak beurt gegeven.

Morgen zet ik hem bij de garage, voor apk, olie wissel en beurt.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door kampo »

Nu schrijft iemand anders het ook eens. Zo groot is het verschil tussen een Chinees en een Russenkachel. Stel je voor dat beide dan nog nagebouwde kopies zijn van de Duitse Eberspächer en Webasto originelen. Zijn die veel hogere prijzen dan toch te verantwoorden ?

Gelukkig ben je handig en kan je het zelf in en uitbouwen. Kijk toch uit en lees de installatiehandleiding, want mijn ervaring is dat de levensduur sterk afhankelijk is van de montagewijze.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Toch maar weer een update!

We zijn bezig met onze tweede reis dit jaar, en de nachten worden kouder. Vanochtend voor het eerst de kachel aangezet (het was 16 graden in de bus, en ik moest werken). Man man, wat een genot is dat! Weinig geluid van het blazen, en mijn vrouw zei nog verbaasd: ik hoor helemaal geen tikken?

Daarnaast wat toekomstige aanpassingen:
- de keuken wordt herbouwd. Denk daar enorm op gewicht te kunnen besparen.
- Ik wil een box op de achterdeur, waarin de tuinset past. De fietsen gaan dan niet meer mee, en op de plek van de tuinset komen dan 2 electrische stepjes. We merken dat de fietsen amper gebruikt worden omdat we graag in bergachtig gebied zijn.

De grote vraag is nu: wat voor box, en hoe te bevestigen? Liefst niet te zwaar natuurlijk: ik wil juist gewicht besparen, en 2 stepjes is stuk lichter dan 2 electrische fietsen plus rek.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

In voorbereiding op de komende reis (mei en juni) gaan er weer wat zaken worden gedaan in de camper!

In feite wordt de hele achterkant aangepakt (dus niet de keuken nog).

De huidige constructie voor het bed gaat er uit, in plaats daarvan komen er lattenbodems in. Mijn constructie bleek toch niet afdoende voor vrouwlief, die lag niet enorm lekker vondt ze.

Daarnaast wordt de hele garage indeling gesloopt, en vervangen door een constructie van aluminium profielen. En daarbij ook dusdanig ingedeeld, dat zowel de tuinset als de stepjes die we besteld hebben, achterin kunnen. We hebben 2 electrische stepjes besteld die kunnen inklappen (slechts 11 kilo per stuk volgens opgave fabrikant), en we hebben afgelopen weekend nieuwe stoelen en voeten bankjes gekocht. De oude stoelen namen dubbel zoveel plek in.

We hopen zo gewicht te besparen (fietsenrek met 2 ebikes wordt vervangen door 2 stepjes), en we gebruiken op vakantie de fietsen sowieso te weinig.

Vanzelfsprekend maak ik tijdens de verbouwing foto's en ik denk er zelfs aan een vlogje op te nemen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Zo zagen de bedbodem en het gedeelte daaronder er uit:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals je kunt zien is het garage gedeelte in 3 delen opgedeeld, door middel van houten platen. De bedbodem platen liggen op zelf geplaatste latjes. Mijn vrouw lag niet echt fijn, dus het werd tijd voor een verbouwing: Alles is er uit gehaald.

Om alles in de garage te kunnen plaatsen, is erg goed nagedacht over de indeling. Die is volledig van aluminium profielen gebouwd. De bedbodems zijn lattenbodems (ikea) geworden, liggend op de welbekende skorva balken.

Afbeelding
Afbeelding

Wat nog mist op de laatste foto, is een lade boven de boiler en waterpomp: Die is een meter diep, en ook van de profielen gebouwd.
Wel zie je de stepjes staan, en helemaal bovenin is een groot vlak waar de tafels, en de voetsteunen voor de stoelen liggen. Het kleinere deel wat daar onder hangt, is voor de monitoren en de monitor standaard. Alles precies zo gebouwd, dat onze spullen er in passen!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Tenslotte is de bus nog even naar de garage geweest, als voorbereiding op onze komende trip. Gelukkig maar want volgens de garage: Met je achterste remblokken redt je Griekenland vast nog, maar niet meer terug.

Kortom, remblokken vervangen, en de module op de brandstofpomp, die bleek diesel te lekken. Fijne wetenschap dat de bus klaar is voor vertrek. Volgende week (1 mei) vertrekken we voor 2 maanden, richting Griekenland. Voor geinteresseerden zal daar weer een wekelijkse vlog van komen: die maken we vooral voor onszelf overigens.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door DucatoDolf »

Tof om weer eens wat te zien. En goed dat je die ellende hebt verwisseld voor een lattenbodem :thumbup: . Niets fijner dan een goed bed. Leuk ook om de 'garage' te zien met de Plieger boiler :cheers:

Tipje: Span een laken onder je bodems, zodat het stof uit je matras niet alle zaken er onder bevuilt. Andersom houdt het misschien ook vuil stof buiten je matrassen aan de onderkant. Ik heb het idee dat de Ducato achteraan nog wel wat stof naar binnen wil zuigen. Kwam ik achter na een zeer stoffige weg. Een enorme laag achterin bij de deuren. (kan ook door ouderdom komen, maar die van jullie is dacht ik net zo oud?)
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Hoi Dolf,

De matras is vrijwel nieuw, maar toch een goed idee om er wat onder te leggen inderdaad!

De bus is uit 2012 en de achterdeur links sluit niet optimaal (bus heeft ooit een tik gehad) maar eigenlijk nog nooit iets gemerkt van vuil achterin. Hoogstens zand wat aan de oprijblokken blijft hangen :-)

Die Plieger bevalt nog steeds uitstekend, behalve vlak voor de winter als hij leeg moet ;) Voor dat geld echter een uitstekende oplossing, zeker wanneer je voldoende accu power hebt. Op de oude AGM was het best een aanslag als je na de afwas (of een douche beurt) weer heet water wilde. Nu, met 200A lithium, is het geen enkel probleem meer.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: ons nieuwe project!



Bericht door MarceldeHoog »

Ik zie overigens nu ik teruglees het plan van de box achterop. Dat was met de oude stoelen ook wel een noodzaak geweest.

We waren echter niet echt tevreden over die stoelen: regelmatig kwam er een schroef los. Toen we nieuwe kochten, pasten deze precies tussen het reservewiel en de schuiflade, dus alles past nu in de laadruimte! Hopelijk blijven we nu ook onder de 3300 kg als we vakantie klaar zijn: dat weten we komende woensdag (de eerste stop wordt weegstation). Onze route zal afhangen van die weging, omdat we Oostenrijk met een iets te zwaar voertuig te riskant vinden.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie