Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door martijnoes »

walda schreef:Beste Allemaal,

Een lasje leggen wilde ik niet, volgens mijn idee werkt dat niet op zo'n lange bout en brandgevaar. Een poelietrekker zou ik niet hoe toe te passen in mijn situatie en kruipolie etc had ik al gebruikt. Dus boren met een magneetboormachine en kernboor.
Boren.jpg
Boor statief.jpg
Boorstatief zoals het uiteindelijk is geworden.
Oude bout.jpg
En dan eindelijk de bout er uit.

En dan de nieuwe veer plaatsen en de remmerij vernieuwd.
Plaatjes van het resultaat in de volgende post.
Goed bezig Walter, de aanhouder wint. Leuk je ondernomen stappen te zien.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

Die zat dus compleet vast gerot. Lekker dat het gelukt is. Nu wel een beetje vet op de nieuwe gedaan? :-B

Btw, altijd gedacht dat je een langere bus had. Perspectief van je avatar vertekend dan denk ik. Is dit de kortste variant?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Het is een beetje een dingetje, maar als je gewend bent om van alle stappen even een fototje te maken dan is het gewoon leuk om achteraf iets te plaatsen en zo anderen te helpen of op ideeën te brengen.

Ja, heel blij dat het gelukt is. Normaal denk ik 3 uur werk om de veer te wisselen, nu bijna 20 uur over gedaan met dit gedoe en geprobeer. Ja de bus is inclusief trekhaak 5,7 meter, volgens mij de kortste variant.
Alles wat ik monteer zit ingesmeert met ChetRa AS.MF, super spul, gebruik ik al jaren voor mijn werk op alles van staal, RVS of aluminium, gaat nooit meer vast zitten of vreten ook na jaren gebruik onder(zee)water zit het gewoon nog waar het gesmeert is. Warm, koud nooit meer een probleem.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

En nog een paar plaatjes. De nieuwe veer is 3,5 tot 4 mm dikker, niet overal dus door het fabricage proces denk ik. Ook nieuwe rubbers geplaast op de onderste draagarmen waar de veer op afsteund. Aan de bestuurders kant was op dit rubber en tussen de veer een stukje 40x4 strip geplaast door de vorige eigenaar/garage. Dit verklaard waarschijlijk waarom de linker voorband heel raar afgesleten was na 30K Km.
Oud en nieuw 2.jpg
Oud en nieuw 2.jpg (94.22 KiB) 1169 keer bekeken
Oud en nieuw.jpg
Oud en nieuw.jpg (88.89 KiB) 1169 keer bekeken
Ook de bout, rubbers en bus vervangen die er niet niet uit wilde.
Zojuist ook 4 nieuwe wieldoppen besteld, de oude zijn behoorlijk beschadicht door steenslag en heel moeilijk nog schoon te krijgen.

Tijd voor een weekendje weg denk ik,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Doordat de bus hoger staat door de nieuwe voorveer de bus laten uitlijnen. Ook nieuwe wieldoppen gekocht, de oude waren beschadigd en vies.
Wieldop.jpg
Wieldop.jpg (74.4 KiB) 1015 keer bekeken
Iets wat ik mij ook nog bedacht is de afstelling van de koplampen, die moet ook aangepast worden om het verblinden van tegenliggers te voorkomen. Dingetje voor tussendoor van de week.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Ik gebruik de telefoon voor navigatie, maar ik heb ook zo'n hoesje waar pasjes en zo in zitten. Om de telfoon in een houder te platsen moest deze uit het hoesje want ik kon geen houder vinden voor mijn situatie. Dus maar even een nieuwjaars klusje. Met behulp van een knip- en zetbankje wat rvs omgevormd tot een telefoon houder naar mijn wensen. Alleen voor de laatste foto moest ie toch nog uit het hoesje :P
telefoon 1.jpg
telefoon 1.jpg (62.79 KiB) 781 keer bekeken
telefoon 2.jpg
telefoon 2.jpg (68.41 KiB) 781 keer bekeken
telefoon 3.jpg
telefoon 3.jpg (62.33 KiB) 781 keer bekeken

Groeten,

Walter
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Weer een mooie kleine verbetering!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Gisteren H7 halogeen dimlicht lampen vervangen voor led lampen. Ik heb geen fot van de oude situatie, maar geloof mij, het is heel veel beter. Van de week reed ik een vrij nieuwe MAN werkbus met led koplampen en even daarna in een oudere Iveco met halogeen, zoveel minder licht. Dus Osram night breaker led besteld.
LED 1.jpg
LED 1.jpg (95.44 KiB) 603 keer bekeken
LED 2.jpg
LED 2.jpg (43.22 KiB) 603 keer bekeken
Van de week de afstelling laten controleren, dat moest ook nog na het plaatsen van de nieuwe voorveer.

Groeten,

Walter
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Mischa »

Hebben deze CE-keur? Anders kan het een duur grapje worden. Tweede vraag: geen problemen met een eventuele CAN lampdetectie?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Met CE-keur en geen probleem met de cambus. Voor meer info kijk op de web pagina van Osram.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door gjvonk »

Goede tip: daar is ook een download te vinden met aanwijzingen per voertuigtype of je ook de "doppen" achterop het lamphuis aan moet passen of niet.

Ik ga zeker weten ook over op Osram nightbreaker: op de laatste terugreis toch wel een ruime 80 km super donkere km's gereden op de Franse N7...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Afgelopen weekend ineens de melding op het dashboard dat beide dimlichten gecontroleerd moeten worden; Heel appart eerst allemaal prima en nu ineens die melding. + en - omgedraaid, geen effect. Osram error cancelers gekocht en er tussen, geen effect. Oude lampen er weer in, geen melding meer. Led met error cacelers er tussen, weer melding. + en - nogmaals gewisselt voor de error cancelers, nog steeds melding. Wat ik niet snap is dat ik in het begin geen melding heb gehad en nu ineens wel en waarom de Osram error cancelers dit probleem niet oplossen.

wordt vervolgt,

Groeten,
Walter
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Mischa »

Meet die error cancellers eens ohms door. Mogelijk belasten ze het systeem niet voldoende.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Zojuist gemeten, 0,6 ohm. Geen idee wat het zou moeten zijn. De 2 error canselers is serie gezet en dan is de weerstand 0,4 ohm, ook heel vreemd. Tussen de"+ en -" 152,5 K ohm.

wie weet het?

groeten,

Walter
Plaats reactie