Vernieuwen electra afzetunit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Bert Satter
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mar 2020, 9:27

Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door Bert Satter » ma 23 mar 2020, 22:19

Hallo,

Nieuw op dit forum, ik heb al erg veel kennis vergaard !

Ik heb een beetje afwijkende camper, namelijk een afzetunit, oftewel een camper in de laadbak van mijn pickup.
Camper under construction.jpg
Camper under construction.jpg (164.34 KiB) 534 keer bekeken
Het is een Amerikaan, die aardig wat opknappen vergt, na het complete dak te hebben vervangen, ben ik nu toe aan de electra.
Elec diagram.jpg
Elec diagram.jpg (67.53 KiB) 534 keer bekeken
Wat heb ik allemaal nodig om dit te realiseren, en wat vergeet ik wellicht ?

Al vast bedankt voor jullie hulp

Groeten,

Bert Satter
Amersfoort

Arie55
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door Arie55 » ma 23 mar 2020, 22:43

bekijk eens de schema's die victron gepubliceerd heeft. Je kan met deze plaatjes, met knippen en plakken, een eind komen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bo-bo-bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis

Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contact:

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door luinge » di 24 mar 2020, 16:31

Kabel?

Beetje flauw, maar wat zit er al in, of moet alles nieuw?
Wat voor capaciteit etc.
Budget?

Groet Roelof

Bert Satter
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mar 2020, 9:27

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door Bert Satter » di 24 mar 2020, 23:20

alles zit er in qua kabels en apparaten.
De apparatuur voor de 230v en 12v heb ik
advies over nodig, tevens ook wbt.
zekeringen etc.

De auto levert tijdens rijden spanning voor
de koelkast en de camperaccu, via de 13polige
‘aanhanger’ stekker.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22892
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door javanes » di 24 mar 2020, 23:52

Absorptie koelkast of compressor koelkast?
En hoe dik is de bedrading van je 13 polige stekkerdoos?
2 koelkasten??
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 213
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contact:

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door luinge » wo 25 mar 2020, 14:43

Koelkast tijdens rijden via de 13 polige stekker?
En hoe denk je de HH accu tijdens het rijden op te laden? Ook via die stekker?
Dat gaat niet lukken. Voor het laden van je HH accut tijdens het rijden heb je toch wel wat dikkere kabels nodig.
Of lees ik de tekening verkeerd?
Waar Auto staat neem ik aan is je startaccu? En die andere is de HH accu?
Wil je vrij kunnen staan of altijd aan de paal?
Moet de koelkast dan via de Accu werken of is het zoals hier boven al gevraagd een absorptie koelkast?
Wat is de capaciteit van de HH accu of is die nog niet geplaatst.
etc
etc
etc

Kijk nog eens even wat rond op het forum. Talloze discussies en voorbeelden van ongeveer dezelfde situatie
Groet Roelof

Bert Satter
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mar 2020, 9:27

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door Bert Satter » wo 25 mar 2020, 17:47

Dank Roelof,

ik ben nieuw in de camper techniek.

Koelkast is een Dometic RMS8400.

Tijdens rijden gaat dus niet om en de
koelkast en de ha 70 aH accu bij te houden.

Wat voor tussen apparaat raden jullie aan
iets van Victron Blue Energy?

Ik zou op een standplaats automatisch willen
schakelen van 12 v naar 230 v.

Ga verder ook het forum afstropen naar info.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22892
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Vernieuwen electra afzetunit

Bericht door javanes » do 26 mar 2020, 19:36

Bert Satter schreef:
wo 25 mar 2020, 17:47
Tijdens rijden gaat dus niet om en de
koelkast en de ha 70 aH accu bij te houden.
Dat gaat wel lukken, maar het is misschien allemaal niet optimaal.

Even een voorbeeld.

Je moet in ieder geval moeten werken met bekabeling van voldoende dikte van de auto naar de unit.
Dus werken met bekabeling van een dikte die past in de aansluitingen van de 13 polige stekker en stekkerblok.
Geen idee of daar 4mm² in past maar 2.5mm² wellicht wel.

De aansluitpunten 9 t.e.m. 13 van je huidige 13 polige stekkerblok zijn normaal gesproken niet van toepassing voor b.v. een aanhanger, maar wel voor en caravan. Die zou je dus kunnen gebruiken.
Als het wel origineel aangesloten is dan is de aansluiting zoals hieronder. De aansluitingen 1 t.e.m. 8 zijn voor verlichting ed.
9.Permanente stroom
10.Geschakeld. Laadstroom voor accu of koelkast
11.Massa contact 10
12.Voorlopig niet bepaald
13.Massa contact 9

Als op die aansluitpunten dus bekabeling is aangesloten dan moet die dus los en geïsoleerd worden. En er moeten nieuwe aansluitingen aan komen.
Je kunt er wellicht beter voor kiezen om een tweede stekkerblok te monteren. En deze met die dunne bedrading laten zitten voor een aanhanger of caravan. Dan blijft dat origineel.

Dit heb je in de unit nodig om tijdens het rijden de koelkast op 12V te laten werken en de HH te laden:
-12V plus
-massa
-D+ van de dynamo voor het schakelen van relais voor koelkast en parallel schakeling van start- en HH accu (die zou niet eens nodig zijn als je met een D+ simulator gaat werken en met een cyrix relais in de unit.)

Voor het laden van je HH accu moet de plus en massa kabel zo dik mogelijk zijn.
Dus als je nieuw een apart 13 polig stekkerblok maakt dan kun je alle kanten op.
Om dat te realiseren maak je dubbele aansluitingen aan je stekkerblok en aan de stekker van de kabel naar de unit.
Je gebruikt dan bv. 3 draden 12V plus en 3 voor de massa. Die mm² van de bekabeling tel je dan in principe bij elkaar op. Dus het mooiste zou zij als er 4mm² in je 13 poligge stekker past.
In de unit moet je dan die 3 plusdraden dan samenvoegen. Hetzelfde die je met de massa draden. Dan kom je dus aan 12mm² met 3 draden van 4mm². Daar kun je de HH wel mee laden tijdens het rijden en de koelkast op laten werken.
De draad voor de D+ mag een dikte hebben van 1.5 of 2.5mm². Je zou die zelfs kunnen aftakken van de aansluiting 10 van originele 13 polige stekker (mits die uiteraard is aangesloten)

Die aansluitingen naar het stekkerblok sluit je dus aan vanaf de startaccu met in elke plusdraad een zekeringen van 30A zo kort mogelijk bij de startaccu.

Als je dat voor elkaar hebt dan heb je in ieder geval voldoende spanning in de unit om verder te gaan.
Dus denk hier eerst maar eens over na of je dit kunt realiseren.
Daarna weer even verder kijken.

Het is maar een opzetje.
Anderen mogen er op schieten





.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Plaats reactie