Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Een cyrix gaat niet lukken die zijn verschillend voor agm of lfp
Een Victron 12/12 30 smart kun je instellen naargelang de accu soort.
Een Victron 12/12 30 smart kun je instellen naargelang de accu soort.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Omvormer of niet maar feit is dat een beetje electronica (al snel nogal kostbaar), niet de grote laadstromen kan verwerken die een lege moderne accu graag lust.
Dus een lege moderne accu die zomaar 90A aan laadstroom lust, kan dan beperkt worden door de maximale stroom die er door die electronica verwerkt kan worden. Dat beperkt dus gedurende een bepaalde tijd, juist het laden van een lege moderne accu door een dynamo!
Dus een lege moderne accu die zomaar 90A aan laadstroom lust, kan dan beperkt worden door de maximale stroom die er door die electronica verwerkt kan worden. Dat beperkt dus gedurende een bepaalde tijd, juist het laden van een lege moderne accu door een dynamo!
Paul.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Tuurlijk, alleen niet relevant voor de meeste auto's. Louter omdat de standaard dynamo dit ook niet gedurende lange tijd kan leveren.
In de file staan in Zuid-Europa met 35 graden (stationairloop en geen rijwindkoeling) en dan 100A afnemen, kost je een dynamo bij de meeste auto's.
In de file staan in Zuid-Europa met 35 graden (stationairloop en geen rijwindkoeling) en dan 100A afnemen, kost je een dynamo bij de meeste auto's.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Duurt wel even voor een dynamo de geest geeft.
En nogmaals: welke "omvormer", booster, of weet ik wat je er tussen gaat zetten - in die plaats van dat scheidingrealais -,
kan al de maximaal stroom van de oudste dynamo in een camper (70A?) nu verwerken.
Terwijl dynamo's van de laatste 20 jaar, gemiddeld al een stuk zwaarder plegen te zijn....
Laat staan de nieuwste: 230A!!
Graag even noemen want ik weet hem niet te vinden!!
En nogmaals: welke "omvormer", booster, of weet ik wat je er tussen gaat zetten - in die plaats van dat scheidingrealais -,
kan al de maximaal stroom van de oudste dynamo in een camper (70A?) nu verwerken.
Terwijl dynamo's van de laatste 20 jaar, gemiddeld al een stuk zwaarder plegen te zijn....
Laat staan de nieuwste: 230A!!
Graag even noemen want ik weet hem niet te vinden!!
Paul.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Ik weet eigenlijk ook niet wat nou de reden is, dat er nog weinig zware boosters zijn. Er is totaal geen belemmering om dat te ontwikkelen. Sinds de PWM/PBM techniek geïntroduceerd is zijn zulke stromen met een hoog conversierendement geen probleem.
Misschien toch weinig vraag naar vanwege de praktische te verwachten problemen met dynamo's?
Ben zelf geen dynamo-expert, heb wel een elektronica achtergrond. Heb er veel in de handen gehad en gemonteerd/vervangen.
Als je een moderne dynamo van 200+ A in de handen hebt, zijn ze amper zwaarder en zijn de wikkelingen ook navenant niet dikker.
Is allemaal meer gericht op kortstondig kunnen leveren.
Ik heb bewust niet gekozen voor een booster. Gebruik gewoon de Victron 30A lader, die via een omvormer werkt. Gebruik dus ook een standaard Cyrix.
Tijdens het rijden zitten alleen de Victron lader en de MPPT solar regelaar op de Li accu.
Misschien toch weinig vraag naar vanwege de praktische te verwachten problemen met dynamo's?
Ben zelf geen dynamo-expert, heb wel een elektronica achtergrond. Heb er veel in de handen gehad en gemonteerd/vervangen.
Als je een moderne dynamo van 200+ A in de handen hebt, zijn ze amper zwaarder en zijn de wikkelingen ook navenant niet dikker.
Is allemaal meer gericht op kortstondig kunnen leveren.
Ik heb bewust niet gekozen voor een booster. Gebruik gewoon de Victron 30A lader, die via een omvormer werkt. Gebruik dus ook een standaard Cyrix.
Tijdens het rijden zitten alleen de Victron lader en de MPPT solar regelaar op de Li accu.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Zelf heb ik een omschakelrelais gemonteerd.
Schakelt om naar een ordinaire booster (40A), ná dat de laadstroom aan de ingang beneden de 25A is gedaald.
Maar is wel een gedoe (gerommel).
Bovendien moet je ook weer voorkomen dat er overladen wordt met die moderne accu's (aan kunnen passen laadfasen specifieke accu)
Daarnaast wil er zelf niet meer voor uitgeven als de prijs van een goede AGM.
Zou toch handig zijn als een slimme slimmerik, er een oplossing voor bedenkt die snel in productie kan worden genomen.
Schakelt om naar een ordinaire booster (40A), ná dat de laadstroom aan de ingang beneden de 25A is gedaald.
Maar is wel een gedoe (gerommel).
Bovendien moet je ook weer voorkomen dat er overladen wordt met die moderne accu's (aan kunnen passen laadfasen specifieke accu)
Daarnaast wil er zelf niet meer voor uitgeven als de prijs van een goede AGM.
Zou toch handig zijn als een slimme slimmerik, er een oplossing voor bedenkt die snel in productie kan worden genomen.
Paul.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Voltronic heeft wel interessante boosters die volgens mij wel geschikt zijn voor mijn wensen.
Gaan van 20 tot 90 ampere en kunnne alle type accuu's laden.
Zijn helaas wel aan de prijs.
Roelof
Gaan van 20 tot 90 ampere en kunnne alle type accuu's laden.
Zijn helaas wel aan de prijs.
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Ik heb zelf een 40A booster. Dat betekend met een uurtje 40Ah als ie maximaal kan laden. Lijkt me zat, wordt pas een ander verhaal als je 400Ah aan accu's hebt die je leegtrekt...
Daarnaast is 40A ook nog te handlen kwa kabel tussen HH en startaccu. Door de laadbooster en de korte afstand (3m ofzo) kan ik af met 16mm2. Da's meteen beter te hanteren en ik kon 'm mooi op een vrije zekeringplek koppelen in mn Ducato. (Wat met een 35mm2 en bijbehorende zekering niet of een heel geklooi was)
Prijs viel me nog mee, 140 euro. De 20A versie was 20 euro goedkoper. Voor de prijs heb ik m meteen maar meegenomen tijdens de bouw. Een cyrix is goedkoper, maar omdat mijn hh accu een calcium accu is is de lader nu al nuttig. (Immers, anders moet ik ook mn lader en solar controller beperken om te voorkomen dat de startaccu geladen wordt via de HH accu als ik die aftop op 14.7V)
In de toekomst over naar LifePo4, dus nu de basis alvast voorbereid.
Daarnaast is 40A ook nog te handlen kwa kabel tussen HH en startaccu. Door de laadbooster en de korte afstand (3m ofzo) kan ik af met 16mm2. Da's meteen beter te hanteren en ik kon 'm mooi op een vrije zekeringplek koppelen in mn Ducato. (Wat met een 35mm2 en bijbehorende zekering niet of een heel geklooi was)
Prijs viel me nog mee, 140 euro. De 20A versie was 20 euro goedkoper. Voor de prijs heb ik m meteen maar meegenomen tijdens de bouw. Een cyrix is goedkoper, maar omdat mijn hh accu een calcium accu is is de lader nu al nuttig. (Immers, anders moet ik ook mn lader en solar controller beperken om te voorkomen dat de startaccu geladen wordt via de HH accu als ik die aftop op 14.7V)
In de toekomst over naar LifePo4, dus nu de basis alvast voorbereid.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Ik heb toen ik de bus kreeg al 35mm2 kabels van voor naar achter getrokken. Dus daarom hoef ik het niet te laten. Wat ik mij nog afvroeg, voor de Voltronic moet je ook een plus draad aansluiten rechtstreeks op de startaccu om te meten of de auto loopt (Dynamo dus levert) Die draad kan ik eigenlijk niet meer zonder heel veel gendoe trekken. Maar wat is nu het verschil als ik die plus op op de ingang van de voltronic monteer? Aangezien ik 35mm2 heb is de spanningsval niet groot. Zou toch moeten werken?DJSmiley schreef: ↑za 22 feb 2020, 22:39Daarnaast is 40A ook nog te handlen kwa kabel tussen HH en startaccu. Door de laadbooster en de korte afstand (3m ofzo) kan ik af met 16mm2. Da's meteen beter te hanteren en ik kon 'm mooi op een vrije zekeringplek koppelen in mn Ducato. (Wat met een 35mm2 en bijbehorende zekering niet of een heel geklooi was)
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Bij het gebruik van een omvormer-booster is die spanningsval aan de primaire zijde (de ingang), niet zo heel erg interessant.
Dus de oppervlakte van de doorsnede van de geleidende kern (het aantal "mm2") ook niet.
Wordt toch naar wens, opgefokt aan de secundaire zijde (de uitgang).
Hooguit oppassen dat de kabel(s) niet te wam worden
Dus de oppervlakte van de doorsnede van de geleidende kern (het aantal "mm2") ook niet.
Wordt toch naar wens, opgefokt aan de secundaire zijde (de uitgang).
Hooguit oppassen dat de kabel(s) niet te wam worden
Paul.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Daar gaat het dus niet om. De meetleiding moet met een aparte draad rechtstreeks op de pluspool van de accu worden aangesloten, zodat de meting niet beïnvloed wordt door de (grote) stroom die anders door die 35 mm2 kabel loopt. U = I x R ... grotere stroom, grotere spanningsval, verkeerd (stroomafhankelijk) meetresultaat en dus verkeerde info aan de booster.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Welke booster heb je er in zitten dan? Meeste die ik tegenkom zijn een heel stuk duurder dan die 140 euroDJSmiley schreef:Ik heb zelf een 40A booster. Dat betekend met een uurtje 40Ah als ie maximaal kan laden. Lijkt me zat, wordt pas een ander verhaal als je 400Ah aan accu's hebt die je leegtrekt...
Daarnaast is 40A ook nog te handlen kwa kabel tussen HH en startaccu. Door de laadbooster en de korte afstand (3m ofzo) kan ik af met 16mm2. Da's meteen beter te hanteren en ik kon 'm mooi op een vrije zekeringplek koppelen in mn Ducato. (Wat met een 35mm2 en bijbehorende zekering niet of een heel geklooi was)
Prijs viel me nog mee, 140 euro. De 20A versie was 20 euro goedkoper. Voor de prijs heb ik m meteen maar meegenomen tijdens de bouw. Een cyrix is goedkoper, maar omdat mijn hh accu een calcium accu is is de lader nu al nuttig. (Immers, anders moet ik ook mn lader en solar controller beperken om te voorkomen dat de startaccu geladen wordt via de HH accu als ik die aftop op 14.7V)
In de toekomst over naar LifePo4, dus nu de basis alvast voorbereid.
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Ik heb een Renogy 40A boostercamperfeels schreef: ↑zo 23 feb 2020, 17:05Welke booster heb je er in zitten dan? Meeste die ik tegenkom zijn een heel stuk duurder dan die 140 euro
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com