Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 7334
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door hathi » wo 12 feb 2020, 10:59

Nico exact :thumbup:
Hans

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1182
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Ruud-572 » wo 12 feb 2020, 12:15

de Jonckheer schreef:
wo 12 feb 2020, 8:58
En dus kun je met een gerust hart een 100 pk 2.2 kopen want die heeft geen problemen.
Een tot 130pk gechipte versie... goed advies! :thumbup:
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

Gebruikersavatar
kareltje cola
Berichten: 840
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door kareltje cola » wo 12 feb 2020, 15:32

De 2.2 multijet 100pk (enkel leverbaar in de ducato 2006-2011) zijn identiek dezelfde "probleem motors" en zijn ook gelijk de 120pk versie die in de peugeot/citroen zit en alsook in de ford transit types.een keertje de verstuivers eruit halen voor deze te testen en de koperen dichtingen te vernieuwen en vooral op tijd onderhoud krijg je er geen problemen mee.

De 110pk,130pk en 150 pk versie (enkel in de peugeot/citroen types) zijn na 2011 en euro 5 maar deze hebben dan weer last van slechte oliepompen en lagering problemen (ook alles met onderhoud te maken) enzovoorts...

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 10982
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door de Jonckheer » wo 12 feb 2020, 16:25

Ruud-572 schreef:
wo 12 feb 2020, 12:15
de Jonckheer schreef:
wo 12 feb 2020, 8:58
En dus kun je met een gerust hart een 100 pk 2.2 kopen want die heeft geen problemen.
Een tot 130pk gechipte versie... goed advies! :thumbup:
Het motor vermogen (in kw) af fabriek staat aangegeven, dat is leidend. Een gechipt ding zou ik sowieso nooit kopen maar dat is een andere discussie.

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1182
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Ruud-572 » wo 12 feb 2020, 18:16

kareltje cola schreef:
wo 12 feb 2020, 15:32
De 2.2 multijet 100pk (enkel leverbaar in de ducato 2006-2011) zijn identiek dezelfde "probleem motors" en zijn ook gelijk de 120pk versie die in de peugeot/citroen zit en alsook in de ford transit types.een keertje de verstuivers eruit halen voor deze te testen en de koperen dichtingen te vernieuwen en vooral op tijd onderhoud krijg je er geen problemen mee.
Spreek je dan specifiek over de 100 pk motor? Ik had nieuwe verstuivers, goed een jaar verder ging mijn motor stuk... (130 pk)
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1182
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Ruud-572 » wo 12 feb 2020, 18:19

Jensma schreef:
ma 10 feb 2020, 20:57
de Jonckheer schreef:
ma 10 feb 2020, 20:32
Al is het dezelfde motor dan nog is de 100 pk versie niet de probleem versie. Alleen vanaf de 130 pk versie hadden sommige motoren een probleem.
Dankjewel! Weer iets wijzer geworden :)
Het betreft de 100 pk versie, wel gechiptuned naar 130 pk.
de Jonckheer schreef:
wo 12 feb 2020, 16:25
Het motor vermogen (in kw) af fabriek staat aangegeven, dat is leidend. Een gechipt ding zou ik sowieso nooit kopen maar dat is een andere discussie.
Gaat het hier niet om advies aan TS?
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 2137
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door gjvonk » do 13 feb 2020, 21:10

Voor wat het waard is: Ruud is ervaringsdeskundig met de probleem motor 2,2 Tdci. Dat is natuurlijk heel erg vervelend voor hem, dat kan en zal niemand ontkennen.

Er zijn hier echter ook meer dan genoeg ervaringsdeskundigen met andere merken campers met eveneens een 2,2 motor uit dezelfde motorenfabriek, maar zonder ooit dezelfde problemen ervaren te hebben. Om dus alle Jumpers en Boxers en latere Fords met een vergelijkbare 2,2 liter motor met hetzelfde vooroordeel te benaderen is in mijn optiek niet terecht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1182
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Ruud-572 » do 13 feb 2020, 21:44

En wie zegt dat dan? :think:
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1182
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Ruud-572 » za 15 feb 2020, 12:55

En toen was het stil... voor de verandering :lol:

Zelfde motoren uit dezelfde fabriek, maar in een ander fabrikaat voertuig. Ik heb er geen ervaring mee, en ik ken ook geen negatieve verhalen. Maar zullen die echt anders zijn, oftewel moet je het risico nemen? :crazy:

Over latere motoren hoor ik niemand iets negatiefs roepen, dus dat lijkt mij onzin. Wellicht is er verwarring omdat ik (en veel mede gedupeerden) nooit meer een Ford zullen kopen, maar dat is toch iets wezenlijks anders. Mijn waarschuwing blijft beperkt tot de betreffende probleemmotoren!
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 1779
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door travelscout » za 15 feb 2020, 15:22

Ok, om de stilte dan maar weer eens te doorbreken een nadenkertje:

1) Hoeveel Ford Puma 2.2Tdci motoren zijn er door Ford geproduceerd tussen in de periode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010?
2) In welke merken bestel -en personen auto's zijn zij gemonteerd?
3) In welke typen bestel -en personen auto's zijn zij gemonteerd?
Paul.

Dafluc
Moderator
Berichten: 71748
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Dafluc » za 15 feb 2020, 15:41

Doe ik er nog een nadenkertje bij: klik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 30071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Kroppie » za 15 feb 2020, 15:43

was net zo lekker stil. :thumbdown:

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 1153
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Emmeloord

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door dieseltje+ » za 15 feb 2020, 15:57

De link van Luc had ik ook gevonden/gelezen. Dan gaat het niet meer over de bj. 2006-2010.
Wat vaak genoemd word o.a. door de NKC en hier op het forum. In dit topic komt travelscout ook met andere bj.
Heb geen Ford (zal er ook nooit komen)
Vind het een interessant onderwerp. Vervelend voor de gedupeerden. Valt ondanks alle moeite van een aantal forumleden niet mee om een helder beeld te krijgen. Zoals b.v. de bouwjaren.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1182
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Is de 2.2 multi-jet motor dezelfde als de "beruchte" 2.2 TDCI van Ford?

Bericht door Ruud-572 » za 15 feb 2020, 17:40

travelscout schreef:
za 15 feb 2020, 15:22
Ok, om de stilte dan maar weer eens te doorbreken een nadenkertje:

1) Hoeveel Ford Puma 2.2Tdci motoren zijn er door Ford geproduceerd tussen in de periode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010?
2) In welke merken bestel -en personen auto's zijn zij gemonteerd?
3) In welke typen bestel -en personen auto's zijn zij gemonteerd?
Eh... hoezo nadenkertje? Je kunt dat toch gewoon opzoeken, als je daar behoefte aan hebt? Mij interesseert dit geheel niet :wink:
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

Plaats reactie