startprobleem bij koude motor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
wateren
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

startprobleem bij koude motor

Bericht door wateren » zo 10 nov 2019, 10:19

Hallo heb een fiat ducato 2.5 uit 1995. het probleem is dat deze slecht start nadat deze 4 weken heeft stil gestaan bij lage temperatuur zoals nu en na de winterstalling. er komt dan veel rook uit de uitlaat . Vervolgens loopt motor normaal en bij hogere temperatuur en bij geregeld gebruik is starten geen probleem. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn.
Alvast bedankt voor reactie.

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Obspringen BRD

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door Huub56 » zo 10 nov 2019, 10:57

Dat is normaal voor een oudere diesel die enkele weken heeft stilgestaan bij koude temperaturen

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2322
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door EasyBee » zo 10 nov 2019, 11:00

Aangezien er verschillende motoren zijn (met andere oplossingen) is de vraag 2.5 D, 2.5 TD, 2.5 TDI of 2.5 TDI met katalysator?
De onze start met die lagere temperaturen probleemloos. De 2.5 TDI heeft een vlamstart en als die niet werkt gaat het heel moeizaam, maar met werkende vlamstart gaat het probleemloos.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1487
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door 309T16 » zo 10 nov 2019, 11:12

Weet je ook hoe lang de vlamstart duurt? Bij mij gaat bij een temp van 0~5 graden het lampje toch binnen anderhalf seconde uit. Vraag me af of de diesel verbranden nog een tijdje doorgaat. Hij start probleemloos, loopt meteen mooi rond. Maar wel wat rook de eerste minuten.
Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2322
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door EasyBee » zo 10 nov 2019, 11:19

2.5 D en 2.5 TD hebben bij mijn weten gloeistiften en rode lampje op dashboard moet gaan branden en als die uitgaat moet je kunnen starten.
2.5 TDI heeft vlamstart en gaat bij vorst het oranje lampje op het dashboard knipperen en als het ophoudt met knipperen, kun je starten.
Die van ons heeft het vorig jaar in Noorwegen na een heel koude nacht probleemloos gedaan. Even wachten en zonder gedoe starten, zonder rookgordijn. Even wachten totdat TS aangeeft wat voor motor er nou precies in zit.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 5328
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door Peter LMC » zo 10 nov 2019, 11:24

Een 2.5 D is een indirect ingespoten dieselmotor met 4 gloeispiralen/stiften.
Een 2.5 TD (I) is een direct ingespoten dieselmotor met een vlamstarter op de inlaat.
Deze motoren zijn inwendig helemaal verschillend van elkaar.
Uitwendig lijken ze voor een leek hetzelfde.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22611
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door javanes » zo 10 nov 2019, 11:34

Werking vlamstart (3de bericht)
viewtopic.php?t=8469021
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1487
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door 309T16 » zo 10 nov 2019, 11:41

Ok. Werkt dus wel een tijdje door. Bij mij brandt of knippert het lampje niet na die anderhalve seconde. Misschien nog niet koud genoeg. Starten tot nu toe nog geen probleem
Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22611
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door javanes » zo 10 nov 2019, 11:51

Vlamstart van de mijne is nog al verschillend.
Kan aan de temperatuur sensor liggen.
Ik heb hem gewoon handmatig gemaakt met een gewoon en een vertragings relais en een schakelaar.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.

isoplus
Berichten: 3687
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door isoplus » zo 10 nov 2019, 11:53

Rook is tegenwoordig een probleem(aan het worden),maar een beetje roken bij een oudere diesel na weken stilstand is niets om je druk over te maken.
Wat je niet moet doen is de poot op het brandstofpedaal zetten, laat hem maar rustig even nagelen.
Ja, de omgeving houdt er niet van dus zodra die mooi rondloopt vertrekken :wink:

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1487
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door 309T16 » zo 10 nov 2019, 12:36

T.o.v. mijn J5 is het alleen maar een vooruitgang. Die rookte veel erger en liep de eerste minuut te stampen. terwijl de Ducato meteen rustig loopt.
Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK.

wateren
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door wateren » zo 10 nov 2019, 21:51

Het is een 2.5 dieselmotor .Ik moet voor het starten vierkant apparaatje in gleuf doen dan gaat een geel lampje branden en wacht tot het uitgaat en dan starten.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22611
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door javanes » ma 11 nov 2019, 16:37

wateren schreef:
zo 10 nov 2019, 21:51
Ik moet voor het starten vierkant apparaatje in gleuf doen.......
Maak daar eens een fotoke van :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2322
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: startprobleem bij koude motor

Bericht door EasyBee » ma 11 nov 2019, 17:21

wateren schreef:
zo 10 nov 2019, 21:51
Het is een 2.5 dieselmotor.
Dat zijn een 2.5 D, 2.5 TD, 2.5 TDI of 2.5 TDI met katalysator ook. Nou weten we het nog niet.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Plaats reactie