Bus keuze

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
nelisbobslee

Bus keuze

Bericht door nelisbobslee » vr 11 okt 2019, 13:47

Hi!

Ik ben van plan om een bus om te bouwen tot camper en vroeg me het volgende af; welke bus is het meest geschikt?

Vanwege manoeuvreerbaarheid in de stad wil ik me beperken tot een L2H2 formaat. Daarnaast wil ik het bed in de breedte plaatsen (van achterwiel naar achterwiel).

Ik las ergens dat een VW Crafter en Mercedes Sprinter mogelijk net iets te smal zijn. Klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen?

Dan blijft nog over; Citroen Jumper, Peugeot Boxer of Fiat Ducato. Zijn er grote verschillen tussen deze bussen?

Nog extra tips en trics bij keuze aanschaffen bus?

Alvast bedankt!

FW62

Re: Bus keuze

Bericht door FW62 » vr 11 okt 2019, 14:12

Een Fiat Ducato is op het breedste punt (net boven de langsbalk) 201 cm.
Ik heb aan hoofd-en voeteneinde van mijn dwarsbed minimaal geisoleerd, met slechts 9 mm Armaflex-isolatie en beplakt met vinyl
(zie de foto's in mijn album).
Daardoor heb ik een dwarsbed met een lengte van 199 cm kunnen realiseren, en een matras van 140 x 200 cm past precies (klein beetje proppen).

Als je voor dikkere isolatie gaat, dan blijft er uiteraard minder ruimte over voor je dwarsbed.

Een Mercedes Sprinter is (op hoogte van de laadvloer) ongeveer 10 cm smaller dan een Fiat Ducato.
Ik weet niet hoeveel ruimte er in een Sprinter is op bed-hoogte, maar waarschijnlijk sowieso ook weer 10 cm minder.
Met minimale isolatie zou je dan (in het gunstigste geval) een bed van 189 cm kunnen bouwen.

Of dat acceptabel is, hangt helemaal van jouw eigen lengte af (en van je slaaphouding).

Groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ

Het-Licht

Bericht door Het-Licht » vr 11 okt 2019, 15:23

Ik heb een Crafter en om in de breedte genoeg ruimte te krijgen heb ik Flares gekocht bij www.flarespace.com. Is wel in de USA, maar zag laatst ook dat een bedrijfje in de UK ze maakt. Al vind ik die wat minder mooi.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » vr 11 okt 2019, 15:38

Jouw vragen en nog vele anderen zijn al erg vaak gesteld en beantwoord. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken, en te zoeken op 'buscamper bouwen'. Dan kun je een middag en avond vooruit:-)

Plaats reactie