Certificaat LPG onderbouw

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

De Camper is nu in Amsterdam,
de monteur lijkt mij heel bekwaam en is vriendelijk.
Er kunnen geen drie banden gemonteerd worden daar de dampgas...dingetje daarvoor in de weg zit.
Hij monteert nu de gasfles 60l tussen de voor en achterwielen net achter de uitlaat. De vul aansluiting komt bestuurders kant in de Skirt. De filter en drukdingetje in de keukenkast aan de bestuurders kant.
Ik ben benieuwd, dat gaat in ieder geval gasflessen tillen schelen.
Nu nog de navulbare groene flessen terug zien te brengen. Geen idee hoe dat zit met geld retour, 1 fles is nog helemaal vol met seal.
Gaan we beleven.
Groeten,
Tom en Katja
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door veetee »

Blazing Amber schreef:
vr 06 sep 2019, 10:21
Nu nog de navulbare groene flessen terug zien te brengen. Geen idee hoe dat zit met geld retour, 1 fles is nog helemaal vol met seal.
Gaan we beleven.
Heb je nog rekeningen van de aanschaf van de groene flessen? Het bedrijf waar ik mijn tweede fles kocht (er zat er maar één in bij aankoop van de camper) zei me op voorhand dat ze alleen de fles mét rekening terug wilde nemen t.z.t., toen ik daar naar vroeg i.v.m. eventuele overstap naar LPG in de toekomst. De andere fles moest dan maar op marktplaats of zo proberen te slijten...
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

veetee schreef:
vr 06 sep 2019, 10:44
Blazing Amber schreef:
vr 06 sep 2019, 10:21
Nu nog de navulbare groene flessen terug zien te brengen. Geen idee hoe dat zit met geld retour, 1 fles is nog helemaal vol met seal.
Gaan we beleven.
Heb je nog rekeningen van de aanschaf van de groene flessen? Het bedrijf waar ik mijn tweede fles kocht (er zat er maar één in bij aankoop van de camper) zei me op voorhand dat ze alleen de fles mét rekening terug wilde nemen t.z.t., toen ik daar naar vroeg i.v.m. eventuele overstap naar LPG in de toekomst. De andere fles moest dan maar op marktplaats of zo proberen te slijten...
Ik kom daar altijd en ze kennen mij, als het mag dan denk ik dat ze me het retour willen doen, ik weet alleen de regels niet of het een koopfles was etc. maar dat gaan ze me vast wel vertellen. :-) Goed caravan bedrijf in Almere. Kunnen ook gas vullen daarom had ik ze daar gekocht.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou informeren of de tank ook antiroest behandeling krijgt. Iets wat wel belangrijk is maar lang niet altijd wordt gedaan. Dat laagje verf is er maar voor even, daarna gaat ie roesten heen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Bas vd laar »

Inderdaad een goede tip.
Voor montage een flinke laag er overheen, als je dat na een paar jaar moet doen kost het 10x zoveel tijd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door travelscout »

Mijn advies: controleer je verzekeringsvoorwaarden hierover.
Staat er niets over in: houdt het simpel maar wel makkelijk en veilig.

Onderbouw laten doen bij het eerste bedrijf, vooral omdat het erg netjes is dat ze melden het niet gecertificeerd te zijn.
Laat een zo klein mogelijke nieuwe tank maar wel met tankfabrikant certificaat, monteren op een handige plaats.
Zo klein mogelijk vanwege het gewicht en omdat je toch overal LPG kunt tappen.
Een behandeling tegen steenslag alleen op de plaats waar je steenslag kan verwachten.
Dit is echt afdoende!

Gebruik géén mechanische beveiligingen maar een 12V elekrisch ventiel + elektrische meter.
Laat het ventiel via een 12V relais aansluiten op de (gesimuleeerde) d+ van dynamo. en een schakelaar in je interieur.
En wel zodanig dat het gas altijd uit is tijden de rit (in frankrijk verplicht!) maar dat je het van binnen uit aan en uit kunt zetten.
Scheelt een berg gedoe is zeer veilig, erg comfortabel en een stuk voordeliger.
Nadeel is dat dit ventiel constant stroom gebruikt (1Ah).
Maar ook dat is eenvoudig te reduceren tot (0,11Ah)!!
Paul.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

De tank is vrijdag onder gebouwd.

De filter was bij het afpersen kapot gebleken dus de camper moet nog terug om die er alsnog in te laten zetten.
We zagen dat er 6 groene lampjes branden van de meter, het werd aan ons uitgelegd dat dat altijd even in het begin zo was maar dat na een tijdje de lampjes naar behoren zouden gaan werken.

Mijn man probeerde sávonds nog gas te vullen zodat we het weekend warm konden zijn en de koelkast aan.
Hij kreeg er geen gas in. heel moeizaam en door lang op de knop te blijven drukken kwam er .50 cent in.
Nou, dan maar zien wat er dit weekend gebeurt.

Na 1 nacht was het gas in de tank op ( de basis hoeveelheid vanuit de fabrikant)
alle 6 lampjes branden nog vrolijk, maar geen gas ook niet bij de gaspit. Op de terugweg weer geprobeerd gas bij te tanken, helaas, weer niks, nu 0.30 cent moeizaam erin gekregen.
Vanmorgen maar de inbouwer gebeld, hij ging het navragen bij de leverancier van de tank. :-(
Not happy :-(
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Willem 310 »

Tank verkeerdom gemonteerd of de 80% vuller op zijn kop in de tank gemonteerd ?
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500" height="670" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe>

Zo zag het er uit toen ze bijna klaar waren.
Groeten,
Tom en Katja
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door myway »

Vanuit de fabrikant zit er geen gas in de tank.
Hij wordt wel met lucht getest en het komt nog al eens voor dat dat er niet uit is.
Maar ook dan moet je toch wel een aantal liters kunnen tanken.
Ik mag toch aannemen dat de installateur dat ook weet en dit laat ontsnappen.
Je mag van de installateur ook wel verwachten dat hij wat gas tankt om te controleren dat het niet lekt en het doet.
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Certificaat LPG onderbouw



Bericht door myway »

De link werkt bij mij helaas niet.
Heb je niet gewoon een foto
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

myway schreef:
ma 09 sep 2019, 14:06
De link werkt bij mij helaas niet.
Heb je niet gewoon een foto
Ik weet niet hoe ik die erop krijg, vandaar dat ik hem op mij fb pagina had gezet en geprobeerd heb die foto link te sturen, dat werkte ook al niet, dan maar de topic gelinkt, dat scheen te werken. Ik heb een openbare FB pagina, dus dat zou te zien moeten zijn. Katja Slippens Almere.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door FrankJC »

Willem 310 schreef:
ma 09 sep 2019, 13:42
Tank verkeerdom gemonteerd of de 80% vuller op zijn kop in de tank gemonteerd ?
Als dat zo is dan kan het werk alleen maar door Beun de Haas gedaan zijn.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Certificaat LPG onderbouw



Bericht door Blazing Amber »

Afbeelding
Groeten,
Tom en Katja
Plaats reactie