Wat isoleer je en hoe: zowel voor geluid als warmte?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
MarkV
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contact:

Wat isoleer je en hoe: zowel voor geluid als warmte?

Bericht door MarkV » zo 14 jul 2019, 14:31

Na heel veel topics te hebben gelezen en een dagje Google is dit de samenvatting van heel veel leeswerk. En daar volgt vervolgens een lijstje met vragen. Dit is mijn eerste post hier dus ik hoop dat ik het goed doe zo. (Update: ik zal de topicstart up to date houden om deze zo volledig mogelijk te houden).

Akoestiek
Er zijn drie soorten dempingsmaterialen voor geluidsreductie in de auto. Absorbtiematerialen, isolatiematerialen en ontdreuningsmaterialen.
Ontdreuningsmateriaal
Ontdreuningsmaterialen zijn bedoeld om trillingen die zich door de carrosserie voortplanten te dempen (ontdreunen).
Absorbtiematerialen
Absorbtiematerialen zijn specifiek ontwikkeld om geluidsgolven in een ruimte te absorberen. Ze worden veel in opname studio’s gebruikt. Een voorbeeld van gebruik is een kast om je wielen waarbij het absorbtiemateriaal aan de binnenkast van de kast is gemonteerd. Een ander voorbeeld is de binnenzijde van motorkap om motorgeluid daar te houden. Ze kan echter ook gebruikt worden in de buitenzijde van wielkassen.
Isolatiematerialen
Absorbtiematerialen zijn isolatiematerialen juist gemaakt om geluid tegen te houden. Het blijkt dat er meerdere isolatiematerialen voor het behoud van warmte zijn welke ook geluid tegenhouden.

Rijgeluid
Rijgeluiden kennen we in 5 vormen
  • Afrolgeluid van de banden
  • Motorgeluid
  • Rijwind
  • Aandrijving van de auto
  • Omgevingslawaai

Wat isoleer je hoe zowel voor geluid als warmte
Vloer: Armaflex XG 19mm (had eerste X-strem 20mm staan, maar Armaflex blijkt beter voor de geluiddemping. Verder is XG voor een nagenoeg gelijke prijs beter dan de Armaflex ACE)
Cabine: Armaflex XG 19mm
Wielkas binnenzijde: Silent Coat Extra op de wielkast in de cabine, Armaflex 19mm daaroverheen en Silent Coat Sound Absorber 35 in de ombouw rond je wielkas.
Portieren: Armaflex XG 19mm
Stijlen: Armaflex ACE 6mm, want XG is er niet in 6mm.
Motorkap binnenzijde: Silent Coat Sound Absorber 35

De zelfklevende Armaflex is goed te gebruiken en spraylijm is dus niet nodig. Voor de X-strem wordt wel spraylijm gebruikt.

Verder wordt er geen Bitumen tape gebruikt op de plekken die je met X-strem of Armaflex behandeld. Mijn Duits is hier niet goed genoeg voor maar op https://youtu.be/hbuduMU5wVg?t=410 de audiodemo. Zijn verhaal klinkt logisch (En de man oefent veel :D) Het enige dat Bitumen Tape doet is verzwaren en dus de golf onderbreken. Je kunt het wel in wit toepassen op plekken waar je geen Armaflex wilt aanbrengen, bijvoorbeeld in het bestuurdersdeel.

De goedkopere opties
Een goedkopere tegenhanger van Silent Coat Sound Absorber 35 komt van DSM https://www.amazon.de/Sinuslive-DSM-D%C ... 004UFEA84/.
Een goedkopere tegenhanger van Silent Coat Extra komt van ABX https://www.amazon.de/gp/product/B005JRZPMM/ of nog voordeliger van Surga https://www.amazon.de/Alubutyl-D%C3%A4m ... 06XTFZKVM/.

Vragen die ik dan nog heb
  • Ik zie veel dat men ook nog durofoam foam achtige stukken plaatst in de cabine vooral tussen de spanten. Is dat nog nodig en zo ja welk materiaal hebben jullie gebruikt?
  • Sommige mensen plaatsen schapenwol of pur in en tussen de spanten (https://www.dutchbluelabel.nl/schapenwo ... en-prijzen). Daar is veel discussie over. Mijn eerste vraag is is het zinvol? Daarna volgt de vraag welk materiaal. Schapenwol heeft twee kampen. Van "het neemt vocht op en geeft het af" tot "je creëert een natte omgeving die moeilijk ventileert en waar dus roest kan ontstaan". Wat zijn jullie ervaringen? Voorlopig antwoord: ik neig naar hele goed optie.
FYI: de bus gaat alles meemaken van zeelucht tot winterkamperen en met 2 grote en 3 kleinere mensen wordt er goed vocht gegenereerd. Er komen een Midi Heki en Maxx Fan deluxe in de bus voor de ventilatie. Ik twijfel nog over ventilatieroosters: https://www.camperpassie.nl/ventilatier ... -2014.html.

Oja: Reflectix is onwijs populair in de van conversie wereld en als je dat direct op het metaal plakt... werk dat dus niet. Daar MOET een luchtruimte achterzitten. Zie ook https://youtu.be/E1IwS0_lpBc.

Updates
Ja uitgebreide update met metingen en testen en alles:
viewtopic.php?f=7&t=8468809&p=1838120#p1838120
Laatst gewijzigd door MarkV op za 20 jul 2019, 21:46, 13 keer totaal gewijzigd.
Trots vader van 3, man van 1, Iveco Daily L4H3 2011 te volgen op https://vanfor5.com.

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1759
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contact:

Re: Wat isoleer je hoe zowel voor geluid als warmte

Bericht door annoh » zo 14 jul 2019, 16:31

Uit metingen die ik verricht heb in een VW T5 LWB bleek dat vloerisolatie met X-trem geen geluiddempend effect geeft. Wanneer je een stille camper wilt hebben zou ik dan ook niet voor X-trem kiezen en een alternatief nemen.

Toxiq
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Almere

Re: Wat isoleer je hoe zowel voor geluid als warmte

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 16:51

Alubutyl er onder op de vloer plakken, zou dat zin hebben ?
Ik lees mee....ook ga (eens) dit traject doorlopen

MarkV
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contact:

Re: Wat isoleer je hoe zowel voor geluid als warmte

Bericht door MarkV » zo 14 jul 2019, 18:44

annoh schreef:
zo 14 jul 2019, 16:31
Uit metingen die ik verricht heb in een VW T5 LWB bleek dat vloerisolatie met X-trem geen geluiddempend effect geeft. Wanneer je een stille camper wilt hebben zou ik dan ook niet voor X-trem kiezen en een alternatief nemen.
Wauw, goed dat je dat zegt. Ik lees nu inderdaad dat Armaflex beter is voor de geluiddemping.
Trots vader van 3, man van 1, Iveco Daily L4H3 2011 te volgen op https://vanfor5.com.

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1759
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contact:

Re: Wat isoleer je en hoe: zowel voor geluid als warmte?

Bericht door annoh » zo 14 jul 2019, 19:11

Hoeveel dBa demping kan je verwachten bij gebruik van Armaflex op wagenvloer bestelwagen bij rijsnelheid van 100 of 120 kM/uur?

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 28972
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat isoleer je en hoe: zowel voor geluid als warmte?

Bericht door Kroppie » zo 14 jul 2019, 19:22

hoeveel?, geen idee maar 3dB minder/meer is een halvering /verdubbeling van het geluid.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

MarkV
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contact:

Re: Wat isoleer je en hoe: zowel voor geluid als warmte?

Bericht door MarkV » zo 14 jul 2019, 19:27

annoh schreef:
zo 14 jul 2019, 19:11
Hoeveel dBa demping kan je verwachten bij gebruik van Armaflex op wagenvloer bestelwagen bij rijsnelheid van 100 of 120 kM/uur?
Contactgeluidoverdracht tot 30 dB(A). Meer heb ik er niet over kunnen vinden. Maar ik doe nu een tijdelijke ombouw (https://www.vanfor5.com/blog/van-build/ ... on-part-1/), ga dan op vakantie, dan gaat alles eruit en dan begin ik met de thermisch en akoestische isolatie dus dan kan ik het meten.
Trots vader van 3, man van 1, Iveco Daily L4H3 2011 te volgen op https://vanfor5.com.

MarkV
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contact:

Re: Wat isoleer je en hoe: zowel voor geluid als warmte?

Bericht door MarkV » za 20 jul 2019, 20:35

Na al dat lezen over audio en thermische isolatie besloot ik de proef op de som te nemen.

2 secties met ontdreuningsmateriaal (Reckhorn ABX) en daaroverheen Armaflex XG 19mm
En 2 secties met slechts de Armaflex.

En daarna kloppen en kijken of je verschil hoort. Dat verschil is klein, maar wel aanwezig. Met het ontdreuningsmateriaal is de klank minder diep en zachter. En aangezien de ABX "maar" € 55,- voor 4m2 kost heb ik toch besloten alle panelen in de toekomst te ontdreunen en daarna pas te voorzien van de Armaflex. Ik heb hier geen decibel metingen van gedaan.

Vervolgens heb ik de motorkap voorzien van ABX en daarna een geluidsabsorberende schuimmat (DSM, 11mm, zelfklevend) aan de binnenzijde van de motorkap geplakt. Ook daar was ik sceptisch over maar het scheelt ongeveer 1,5 dB. Van de mat had ik 2 stukken nodig ad € 28,-. Er ging weinig ABX in zitten dus zeg dat de totale kosten ongeveer € 35,- a € 40,- waren.

De exacte cijfers van de motor isolatie:

In de bus: 63,3 dB -> 62,1 dB
Op de motorkap: 67,8 dB -> 65,5 dB

Gemeten met een smartphone, dat dan weer wel.

ABX is overigens een merk alubutyl isolatiemateriaal en het is heel makkelijk te knippen (gewoon met de schaar) en verwerken. Veel mensen gebruiken een verfroller bij het aanbrengen. Dat heb ik ook gedaan, maar als je veel moet rollen zou ik voor een roller die er echt voor bedoeld is gaan (hout/metaal/silicone). Ooh en draag handschoenen. De papercuts van aluminium gaan net even wat dieper ;)

Oja video erbij: https://www.youtube.com/watch?v=BZyQM93srFg
Trots vader van 3, man van 1, Iveco Daily L4H3 2011 te volgen op https://vanfor5.com.

Plaats reactie