Cetaan booster?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
lirry
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Cetaan booster?

Bericht door lirry » za 13 jul 2019, 13:56

Hoi Allen,

Zal me nog maar eens voorstellen, ik ben Lirry en heb net een Ford Transit Mk2 kampeerauto uit 1984 aangeschaft. Een erg leuk ding moet ik zeggen.
We gaan deze zomer naar portugal rijden, en bij de ritjes die ik al gemaakt heb viel me op dat de motor (2.5DI Diesel 68PK) nou niet echt de sterkste/zuinigste ooit is :P

Ik ben bezig met een paar makkelijke ingrepen (o.a luchtfilter was super vies, dus die vervangen) om hem net wat meer power te kunnen geven.
Ook las ik iets over cetaanbooster, mijn vraag aan jullie is of
a) dit zou kunnen helpen voor betere verbranding/power/zuinigheid
b) of deze oude motor dit wel aankan en of iemand met een soortgelijke motor hier ervaring mee heeft.

Tenslotte, zijn er nog andere ingrepen die voor mij makkelijk zijn om te doen zonder al te veel geld uit te geven?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 19319
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contact:

Re: Cetaan booster?

Bericht door Bob Diesel » za 13 jul 2019, 14:00

Tenslotte, zijn er nog andere ingrepen die voor mij makkelijk zijn om te doen zonder al te veel geld uit te geven?
de tijd nemen :idea: en je geld ergens anders aan uit geven
zeker naar PT ,de reis genieten ,vlug gaat het zowiezo niet

Die oudje,s moet je in hun waarde laten zo als ze zijn :hug:
vertroetelen ,niet op fokken :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
http://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow

Meine
Berichten: 3743
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Cetaan booster?

Bericht door Meine » za 13 jul 2019, 14:43

Ik neem aan dat het gaat om een motor uit een Mk4 of Mk5 is die in jouw auto geplaatst is. Deze 2.5 Di is onverwoestbaar. De enige juiste weg is om er de appendage's van een Tdi op te monteren, verstuivers, spruitstukken, pomp en turbo. Je kunt dan tot 100 pk komen.

Daar moet je snel mee zijn, (sloop)onderdelen worden schaarser en schaarser. Het Engelse Transit forum is daarin je leidraad. Velen zijn je voor gegaan.

Zaken als cetaanboosters heb je niets aan.
Laatst gewijzigd door Meine op za 13 jul 2019, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

pwhooftman
Berichten: 558
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Cetaan booster?

Bericht door pwhooftman » za 13 jul 2019, 14:44

Als hij een Bosch brandstofpomp heeft is die voor 0 euro iets op te schroeven waardoor er iets meer diesel ingespoten wordt. Is vooral prettig bij heuveltje op of tegenwind, dan wordt de snelheid beter vast gehouden.

Meine
Berichten: 3743
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Cetaan booster?

Bericht door Meine » za 13 jul 2019, 14:47

Dan kom je niet meer door de roetmeting bij de APK. Ook geeft de auto bij volgas een onaanvaardbare roetpluim. Een heel klein beetje verstellen levert al problemen op op de weg.

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2250
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Cetaan booster?

Bericht door EasyBee » za 13 jul 2019, 16:00

Die Mk2 2.5 DI ( York I4 blok) had inderdaad 68 pk af fabriek. Wat er nu nog van over is, kan natuurlijk niemand zeggen.

Een paar adressen voor onderdelen:
https://www.transitcenter.nl/transit-19 ... c-105.html
https://www.motomobil.com/index.php?id=1267

Ik zou niet zelf gaan zitten experimenteren met zo'n Cetaan Booster of wat dan ook aan zo'n oud blok als je er mee naar Portugal wilt gaan.
Ik kan aan je profiel of anders niet zien waar je woont. In het midden van het land zit een diesel specialist in Harderwijk. https://buchli.nl/
Heeft voor ons de dieselpomp gereviseerd en motorblok mooi afgesteld.

Transit op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

pwhooftman
Berichten: 558
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Cetaan booster?

Bericht door pwhooftman » za 13 jul 2019, 16:07

Meine schreef:
za 13 jul 2019, 14:47
Dan kom je niet meer door de roetmeting bij de APK. Ook geeft de auto bij volgas een onaanvaardbare roetpluim. Een heel klein beetje verstellen levert al problemen op op de weg.
Zelf destijds met mn MK3 nooit last van gehad, die was iets meer dan een heel klein beetje versteld 😊. Terugverstellen voor de apk is ook zo gedaan.

Gebruikersavatar
Abri079
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Cetaan booster?

Bericht door Abri079 » za 13 jul 2019, 16:45

Goed om te lezen dat er nog zo genoten wordt met een wat oudere camper.
Vraag jezelf af: Ben ik op de vlucht of ben ik op pad?
1 ja? Hele andere V8 motor en andere transmissielijn.
2 ja? Regulier onderhoud en met gevoel rijden.

Geniet van je reizen. :cheers:

Meine
Berichten: 3743
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Cetaan booster?

Bericht door Meine » za 13 jul 2019, 17:22

EasyBee schreef:
za 13 jul 2019, 16:00
Die Mk2 2.5 DI ( York I4 blok) had inderdaad 68 pk af fabriek. Wat er nu nog van over is, kan natuurlijk niemand zeggen.

Transit op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
De 2.5 di is geen York motor, dat is een 2.4 motor, die hoort origineel in de Mk2. De York motor was geen DirectInjection motor.

De 2.5 Di hoort in de Mk4 en Mk5. Iemand moet deze Mk2 dus ooit hebben gehermotoriseerd.

Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 32
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: Cetaan booster?

Bericht door Patrick1307 » za 13 jul 2019, 18:33

Het is de reis die telt, niet de bestemming !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2495
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Cetaan booster?

Bericht door blizard » za 13 jul 2019, 19:25

Zoek de code op het blok, en je hebt inzicht welke motor er in zit, de york staat er ook bij.

ford di engine codes for 2.5di's are ....

4fb or 4fc or 4fd are 70ps engines
4ha or 4hc or 4hb are 76ps engines
4ga or 4gb or 4gc or 4gd are 85ps engines
4ge are 85ps engines

100PS Their codes are; 4EB and 4EC
rare 115PS 4ED

2.4 YORKIE 4AB = 68PS

2.5 DI = 70PS
4BA
4BB
4CA
4CB
4BC
4CC
4FA
4FB
4FC

2.5 DI * =76 PS
4HB
4HC

2.5 DI * =80 PS WITH TURBO...WITHOUT TURBO ( BOSCH INJ PUMP)
4DA

2.5 DI *=85 PS
4GA
4GB
4GC
4GD - ALL 85PS WITH.....WITHOUT TURBO

4EA - TURBO EPIC INJ 2.5 DI*= 100 PS

Meine
Berichten: 3743
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Cetaan booster?

Bericht door Meine » za 13 jul 2019, 23:12

Dus toch een 2.4 York en geen 2.5 di. Dan is er geen vermogen te winnen.

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2250
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Cetaan booster?

Bericht door EasyBee » zo 14 jul 2019, 1:10

Ja klopt en om de verwarring groter te maken, staat er achter op die Transit Mk2 dat het gaat om een DI en heeft volgens kenteken een inhoud van 2468 cm³. Zie daar de verwarring over de York I4 motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

lirry
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Cetaan booster?

Bericht door lirry » zo 14 jul 2019, 10:43

blizard schreef:
za 13 jul 2019, 19:25
Zoek de code op het blok, en je hebt inzicht welke motor er in zit, de york staat er ook bij.

ford di engine codes for 2.5di's are ....

4fb or 4fc or 4fd are 70ps engines
4ha or 4hc or 4hb are 76ps engines
4ga or 4gb or 4gc or 4gd are 85ps engines
4ge are 85ps engines

100PS Their codes are; 4EB and 4EC
rare 115PS 4ED

2.4 YORKIE 4AB = 68PS

2.5 DI = 70PS
4BA
4BB
4CA
4CB
4BC
4CC
4FA
4FB
4FC

2.5 DI * =76 PS
4HB
4HC

2.5 DI * =80 PS WITH TURBO...WITHOUT TURBO ( BOSCH INJ PUMP)
4DA

2.5 DI *=85 PS
4GA
4GB
4GC
4GD - ALL 85PS WITH.....WITHOUT TURBO

4EA - TURBO EPIC INJ 2.5 DI*= 100 PS
Dank voor de reacties allen! Ben weer een beetje wijzer geworden. Ik zal eens die code opzoeken, misschien heb ik een fout gemaakt en zal ik de 2.4 hebben. Het ziet er niet naar uit dat er een compleet nieuw blok in zit namelijk..

Plaats reactie