Stopcontacten op huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camperbob
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 feb 2019, 17:05

Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Camperbob »

Beste leden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Hymer 564 Peugeot j5.
De camper is opgeknapt naar wens, inclusief een zonnenpaneel van 110 watt. Nu hebben we alles netjes aangesloten en werkt het naar behoren.

Mijn vraag: Ik wil graag mijn mobiel/laptop etc kunnen opladen op de huishoud accu, de stopcontacten geven echter geen stroom. Ik ben in het bezit van van verschillend omvormers (zonnenergie naar huishoud) maar ook een omvormer van 220 naar 12 volt (of andersom). Het lukt me niet de stroom zonder kabel te gebruiken, hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Bob
Bijlagen
IMG_0035.JPG
IMG_0035.JPG (147.06 KiB) 2291 keer bekeken
IMG_0034.JPG
IMG_0034.JPG (168.53 KiB) 2291 keer bekeken
IMG_0032.JPG
IMG_0032.JPG (187.48 KiB) 2291 keer bekeken
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Stopcontacten op huishoudaccu



Bericht door NoStress »

Voor je laptop heb je een omvormer nodig die een zuiveren sinus afgeeft.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 10:22, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stopcontacten op huishoudaccu



Bericht door Aloys »

Wat je nodig hebt is een omvormer die 12V gelijkspanning omzet naar 230V wisselspanning.
Die moet dicht bij de accu worden aangesloten met dikke draden.

Zelf heb ik een 350W sinusomvormer, ruim voldoende voor het opladen van laptop en digitale
camera. Aan de helft (150 tot 200W) had ik ook genoeg gehad.

Waarom dikke draden? Stroom (A) = Wattage (W) gedeeld door de Spanning (V).
Dus 250W gedeeld door 12,5V = 20A. Daar heb je korte, dikke draden voor nodig!

Aan de andere kant van dat apparaat: 250W gedeeld door 230V = slechts 1,1A.
Daar mag je rustig een verlengsnoer aan koppelen van 20 meter of meer! :D

Met zo'n apparaat kun je je laptop etc. opladen. Geen koffie zetten, want een Senseo schijnt
wel 1700W te gebruiken! Ook geen waterkoker of elektrische verwarming.
Wil je een zwaardere omvormer, dan moet je ook een zwaardere accu aanschaffen, anders is
ie wel gauw leeg!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Sun »

Aansluitpunten op het laadapparaat zou ik isoleren. Tevens lijkt me een zekering dicht op de accu geen overbodige luxe.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Aloys »

In onze tweede camper hadden we een losse omvormer achter de bijrijdersstoel. Het ding had
van zichzelf twee stopcontacten als uitgang.

In de derde (zelfbouw) camper hadden we 11 stopcontacten. Die kwamen bij elkaar op één stekker,
onderin de 'meterkast'. We hadden vanaf de paal een stopcontact in de 'meterkast' en de omvormer
had een stopcontact. Stonden we aan de paal, dan ging die ene stekker in dát stopcontact, anders
plugde ik 'm in de omvormer.

In de vierde (zelfbouw) camper heb ik een schakelautomaat: "ziet" dat ding stroom van buiten, van
de paal, dan schakelt ie alle stopcontacten door naar de paal. Is er géén spanning van de paal, dan
valt zijn relais weer af en schakelt ie alle stopcontacten door naar de omvormer.

Let wel: de laadinrichting of EBL mag je nooit aansluiten op de omvormer, die moet er buiten blijven!
Anders loopt de stroom in een kringetje: van 12V uit de accu maakt de omvormer 230V, die dan weer
door het EBL of de lader wordt gebruikt om de accu's bij te laden...Dat stopt vanzelf, als de accu
leeg is! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camperbob
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 feb 2019, 17:05

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Camperbob »

Beste allen,

Dank voor jullie snelle antwoorden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een leek ben op het gebied van electronica, wel heb ik kennissen die helpen met het installeren maar ook niet weten hoe we dit moeten oplossen.

Het is dus niet mogelijk om je stopcontacten te gebruiken buiten de aansluiting van een omvormer of een stroomkabel op een camping?

Wij zijn van plan 90% van de tijd "wild" te kamperen, of in iedergeval niet op een camping o.i.d.

Ik heb een foto bijgevoegd, dit is een omvormer dacht ik, deze zit ook onder de stoel. Het zonnepaneel heb ik op de andere (huishoudaccu) aangesloten en lijkt te werken.

Het opladen vanuit een sigaretten automaat heb ik inderdaad al gekocht (een simpele usb). Ik vroeg me ook af of ik iets verkeerds deed (met een knop) waardoor het niet lukt om stroom te gebruiken zonder kabel. Dus toch een omvormer?

Bedankt voor jullie interesse en hulp!

Groetjes Bob
Bijlagen
IMG_0035.JPG
IMG_0035.JPG (147.06 KiB) 2253 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

dat ding de foto is geen omvormer maar een accu lader welke enkel op 230 volt werkt en enkel de hh accu met maximaal 7 ampere oplaad.

dus een lader maakt van 230 volt netspanning 12 volt om een accu te laden.

en een omvormer maakt van 12 volt accuspanning 230 volt wisselstroom om div opladers en andere 230volt apparaten te kunnen gebruiken.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 25 feb 2019, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperbob
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 feb 2019, 17:05

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Camperbob »

Deze omvormer heb ik vanuit het zonnenpaneel.

https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ontroller/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

dat is een laadregelaar welke de spanning van de panelen (meestal +- 17 volt )omzet naar een geschikte spanning voor het laden van de accu (13,5 - 14,4 volt)en zorgt dat deze niet teveel geladen word.
die gaat laden zo gauw er genoeg zon is, en als de accu vol is en er is nog genoeg zon dan gaat ie over op druppelen (accu bijhouden)

dit zijn de gebruikelijke namen in de camperwereld zodat iedereen weet wat je bedoeld als die dingen genoemd worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camperbob
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 feb 2019, 17:05

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Camperbob »

Dank voor je reactie Jos,

Ik denk dat ik dan weet wat er nodig is. Nu mijn volgende vraag.

Is het verstandig om een koppeling te maken naar de omvormer vanuit het zonnepaneel, of vanuit de huishoud accu?

Is dit een omvormer waarover we het hebben?

https://www.dewitschijndel.nl/pro-user- ... -inverter/

Is het in zijn totaliteit niet mogelijk om vanuit de ingebouwde stopcontacten stroom te laden zonder dat de camper aan de stroomkabels staan?
Camperbob
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 feb 2019, 17:05

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Camperbob »

Moet ik de draden die van de omvormer vanuit het zonnepaneel dan op de lader plaatsen inplaats van op de huishoudaccu direct?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

dat ding is een omvormer die maakt van de accu spanning 230 volt, met in het geval van de omvormer uit de link een maximum vermogen van 200 watt.
een omvormer ALTIJD direkt op de hh accu aansluiten niet op het paneel of op de regelaar, met een zekering in de plusdraad en die zekering zo dicht mogelijk bij de accu

nee als je niet aan de stroom van de camping staat is de enige bron die je hebt je accu, en daar je zonnepanelen hebt is in dit geval dat de enige laad mogelijkheid

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

op die laadregelaar zitten 6 aansluitpunten , de 2 linkse zijn voor de accu, (let op de + en de -) de 2 middelste zijn voor het paneel (ook hier op + en de - letten)en de 2 rechtse waar dat lamptekentje boven staat zijn voor verbruikers, in een camper en zeker met een omvormer is het verbruik bijna altijd hoger dan de regelaar aan kan dus die word bijna altijd niet gebruikt.
dus op de regelaar enkel het paneel en de hh accu aansluiten en ALLE verbruikers verder op de accu.

en probeer vanaf nu om de juiste benamingen te gebruiken, went gerust snel en voorkomt een hoop misverstanden :)

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 25 feb 2019, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stopcontacten op huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

Camperbob schreef:
ma 25 feb 2019, 18:33
Moet ik de draden die van de omvormer vanuit het zonnepaneel dan op de lader plaatsen inplaats van op de huishoudaccu direct?
op de paneel regelaar zitten als het goed is dus enkel het zonnepaneel aangesloten en de hh accu, meer niet, en die accudraden van de regelaar gaan naar de accu en niet naar de lader.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie